Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@22:42:34 GMT

ساختار صندوق توسعه ملی باید اصلاح شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۲۷۵۱

ساختار صندوق توسعه ملی باید اصلاح شود

رییس دیوان محاسبات کشور گفت: صندوق توسعه ملی خزانه دوم دولت‌هاست و برای کسری منابع خود به آن مراجعه می‌کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایران اکونومیست، «مهرداد بذرپاش» در مراسم در دومین همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال از عمر تاسیس صندوق توسعه ملی می‌گذرد و این فرصت خوبی برای ارزیابی ضعف‌ها و قدرت‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره ضعف‌های صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق تبدیل به خزانه دولت شده است و مربوط به دولت خاصی نیست و معمولاً همه دولت‌ها می‌خواهند کسری منابع خود از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌کنند و این با هدف اصلی صندوق مغایر است.

رییس دیوان محاسبات گفت: صندوق ثروت ملی با هدف عدالت و تامین سرمایه برای نسل‌های آینده تشکیل شده است و با اقدامات انجام شده این هدف محقق نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ساختار صندوق توسعه ملی باید اصلاح شود، گفت: در شرایط حاضر که ساختار صندوق به‌گونه‌ای باشد که اعضای هیات عامل نقشی نداشته باشند و دولت تصمیم‌گیری کند و بانک‌های عامل پرداخت کنند و از طرفی بانک‌های عامل نیز انگیزه‌ای برای وصول مطالبات با فرض اینکه منابع صندوق منابع بودجه‌ای است نداشته باشند، بسیاری از تسهیلات به مشکوک‌الوصول تبدیل می‌شوند و روزبه‌روز این منابع از بین می‌رود.

بذرپاش اظهار داشت: ثروتی که وارد صندوق می‌شود بر درآمدهای نفتی تمرکز دارد درحالی‌که اساسنامه می‌تواند اصلاح شود و بسیاری از منابع از سایر انفال همچون زمین به این صندوق اضافه شود و وقتی زمین توسط منابع طبیعی سایر بخش‌ها واگذار می‌شود می‌تواند به منابع صندوق اضافه شود.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در اصلاح ساختار صندوق باید اتفاق بیفتد این است که اعضای هیات امنا تضاد منافع دارند و بسیاری از مصرف‌کنندگان تسهیلات صندوق اعضای هیات امنا هستند و علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات ندارند و این غلط است و باید در هیات امنای صندوق تغییراتی انجام شود تا استقلال خود را حفظ کند.

رییس دیوان محاسبات درباره اتلاف منابع در صندوق توسعه ملی گفت: تقریباً ۶۰ درصد منابع صندوق در مصارف بودجه‌ای صرف می‌شود و ۴۰ درصد به بخش غیردولتی پرداخت شده است و این انحراف جدی در ۱۰ سال گذشته بوده است البته باید توجه داشت که دولت‌ها با تحریم مواجه بودند.

وی ادامه داد: هزینه‌ها و ابعاد دولت هر روز بزرگ‌تر می‌شود و به هر میزان که منابع نفتی افزایش می‌یابد دولت‌ها به همان میزان مصارف بیشتری در نظر می‌گیرند و این مصارف در سال‌های بعد نیز می‌ماند و از بین نمی‌رود و در سال‌هایی که کمبود منابع نفتی داریم مصارف پابرجاست و راه‌های تامین این مصارف صندوق توسعه ملی است.

بذرپاش تاکید کرد: اگر صندوق به خزانه دوم دولت تبدیل شود عملاً انحراف اساسی از اهداف آن رخ می‌دهد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: صندوق توسعه ملی ، مهرداد بذرپاش ، دیوان محاسبات کشور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی مهرداد بذرپاش دیوان محاسبات کشور صندوق توسعه ملی دیوان محاسبات ساختار صندوق دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰۰ میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده صبح پنجشبه دربازدید از عملیات لوله گذاری شبکه آبرسانی در سطح استان هدف از این اقدام را افزایش کیفیت و پایداری آب شرب و نیز کاهش هدر رفت آب دانست و گفت: در سال گذشته ۳۶۳ هزار و ۳۱۱ متر اصلاح و ۱۷۵ هزار متر توسعه شبکه توزیع در اقطار مختلف در این استان انجام شد.

وی داد: ۳۳۴ هزار و ۳۹۰ متر اصلاح و ۵۸ هزار و ۳۵۹ متر توسعه خط انتقال نیز انجام شد تا هم استانی‌ها بتوانند از نعمت آب شرب مطلوب برخوردار شوند.

مدیرعامل آبفای مازندران تصریح کرد: امورات ساری با ۱۷۱ کیلومتر، بابل ۱۲۱ کیلومتر و نکا با ۶۴ کیلومتر بیشتر اصلاح و توسعه شبکه آب را انجام دادند.

برارزاده اعتبار صرف شده برای این اقدام را در حدود هشت هزار میلیارد ریال و جمعیت برخوردار آن را ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

کد خبر 6088310

دیگر خبرها

  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد
  • ۸۰۰۰ میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری