Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@04:45:00 GMT

افزایش سن ازدواج یکی از دلایل ناباروری در استان مرکزی است

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۳۳۲۷

افزایش سن ازدواج یکی از دلایل ناباروری در استان مرکزی است

دکتر «علی اصغر غفاری زاده» روز سه‌شنبه در نشست خبری جمعیت و ناباروری به مناسبت هفته ملی جمعیت(۲۳ تا ۳۰ اردیبهشت)در اراک، افزود: بهترین سن برای باروری ۲۰ تا ۲۵ سال است که تا ۳۵ سال نیز برای بانوان سن مناسبی برای ازدواج عنوان می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون سن ازدواج به بیش از ۳۰ سال رسیده و زنگ خطری است که تاثیر منفی آن در فرزندآوری رقم خواهد خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: علاوه بر سن، آلودگی زیست محیطی و آلودگی هوا به ویژه در مردان عاملی برای ناباروری به شمار می‌رود و در اراک به سبب میزان آلودگی هوا می‌تواند این شاخص در کاهش ناباروری موثر باشد.

دکتر غفاری زاده توضیح داد: از نظر علمی آلودگی هوا باعث افزایش رادیکال آزاد و مشکلات ناباروری می‌شود زیرا اسپرم، ضعیف ترین سلول بدن به شمار می‌رود و از آنجایی که مهمترین فاکتور در ایجاد مشکلات ناباروری مردان، مصرف دخانیات است، آلودگی هوا در این بخش می‌تواند یکی از مولفه‌ها باشد.

دکتر غفاری زاده افزود: هنوز کار علمی مبنی بر اینکه آلودگی هوا علت ناباروری در مردان کلانشهر اراک است، انجام نشده اما جهاد دانشگاهی استان مرکزی آمادگی دارد با حمایت‌های لازم در این مقوله کار تحقیقاتی و پژوهشی علمی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: برای شناسایی اینکه آلودگی چقدر در ناباروری اثرگذار است باید تحقیق علمی و در نتیجه اعداد و ارقام ارائه شود تا در تصمیم گیری اثرگذار باشد و جهاد دانشگاهی با ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند در این مهم فعالیت پژوهشی علمی دقیق ارایه کند.

مسئول آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه گفت: بسته شدن پنجره جمعیتی می‌تواند خسارت‌های زیادی به بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای کشور به دنبال داشته باشد.

دکتر غفاری زاده افزود: کشور ما جزو کشورهایی است که شیب بسیار تندی به سمت پیر شدن جمعیت را در پیش گرفته و هیچ جایگزینی برای آن متصور نیست و با خارج شدن جمعیت از محور فعالیت‌های اجتماعی جایگزینی برای آن پیش بینی نشده است.

وی اظهار داشت: عوامل مختلفی در کاهش رشد جمعیت دخیل است که یکی از این فاکتورها ناباروری است که در کشورهای پیشرفته نرخ ناباروری ۵ تا ۱۰درصد و در ایران این نرخ ۲۰ درصد اعلام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: کار علمی در دهه اخیر برای این مقوله در کشور انجام نشده و مشکلات اقتصادی  شرایط اجتماعی و استرس زا و افزایش سن می تواند این نرخ ناباروی در کشور را تا ۲۵ درصد هم افزایش دهد.

دکتر غفاری زاده افزود: در ۲۰ سال گذشته رشد فرآیند درمان ناباروری در کشور شکل گرفته و ایران جزو کشورهای پیشرفته در درمان ناباروری است به طوری که مقصد کشورهای همسایه برای درمان ناباروی شناخته شده است.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۵۰ تا ۱۶۰ مرکز دولتی، خصوصی و نیمه دولتی درمان ناباروری در ایران به ارایه خدمات درمانی در این حوزه مشغول هستند اما نیاز است تا دولت به صورت جدی حمایت هدفمند و سرمایه گذاری داشته باشد تا برنامه‌ها نتیجه بخش باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه، مجموعه جهاد دانشگاهی نهاد پیشرو در درمان ناباروری است، گفت: علم ناباروری به صورت پیشرفته و شبکه‌ای اولین بار توسط جهاد دانشگاهی به این مقوله ورود کرد که با ایجاد پژوهشکده‌های رویان جهاد دانشگاهی در استانها و تهران دایر شد.

دکتر غفاری زاده افزود: اکنون ۵۰ درصد از سیکل درمان ناباروری در کشور توسط مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، در استان مرکزی سه مرکز درمان ناباروری خصوصی، دولتی و غیر دولتی به ارایه خدمات می پردازند، اظهار داشت: اکنون هیچ بهانه‌ای برای درمان ناباروری وجود ندارد و زوج‌های جوان می‌توانند در هر سطحی از ناباروری در استان مرکزی خدمات را با مدرن ترین تجهیزات روز دریافت و نیازی به مراجعه برای دریافت خدمات درمان ناباروری به سایر استان‌ها نیست.

وی اظهار داشت: لازم است دولت حمایت‌های جدی تر برای کمک به درمان زوج‌های نابارور داشته باشد از جمله پوشش بیمه‌ای می تواند در این بخش پشتیبان زوج های نابارور باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: ۹۰ درصد تجهیزات مراکز درمان ناباروری از خارج کشور تامین می‌شود که مقوله تحریم در این مهم بی‌تاثیر نبود و دسترسی به داروهای ویژه نیز از طریق مسیر قاچاق و فراهم نبودن زنجیره سرد تامین می‌شود.

دکتر غفاری زاده با بیان اینکه، تعیین جنسیت در مراکز درمان ناباروری با استفاده از شیوه‌های علمی ممکن است، افزود: درمان ناباروری از مهمترین بخش‌ها است و تعیین جنسیت جنین، رسیدن به یک نوزاد سالم است و دختر یا پسر بودن آن اهمیت چندانی ندارد.

مدیرگروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: برای داشتن جمعیت مطلوب پنجره جمعیتی تا سال ۱۴۳۰ فرصت باقی است تا بتوانیم هرم جمعیتی کشور را اصلاح کنیم.

دکتر«شهلا نظری» افزود: اکنون رشد سالمندی در کشور شتاب چشمگیری گرفته و این مهم در برخی استان‌ها جدی‌تر رخ نشان داده است.

وی اظهار داشت: استان مرکزی بعد از گیلان و مازندران از نظر سالمندی رتبه سوم را دارد و امسال این رتبه پایین تر شده و به جایگاه پنجم رسیده است.

مدیرگروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: شرایط جمعیت در وضعیت بحرانی قرار گرفته و نباید به خاطر شرایط اقتصادی سخت از افزایش جمعیت غافل شد. 

دکتر نظری افزود: برخی خانواده‌ها توان داشتن فرزند بیشتر را دارند بنابراین باید رسانه‌ها با فرهنگ سازی در این مهم تلاش کنند.

وی اظهار داشت: کاهش رشد جمعیت زنگ خطری است که باید هرچه سریعتر برای آن اقدام عاجل صورت گیرد و این مهم عزم ملی را می‌طلبد.

مدیرگروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تصویب قانون تعادل خانواده و جوانی جمعیت با ۷۳ ماده سال ۱۴۰۰ تصویب شد و سال گذشته به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

دکتر نظری افزود: اکنون تشویق مردم به داشتن فرزند معضل شده و خانواده‌ها به سختی حاضر به فرزندآوری می‌شوند و این مهم امری شخصی قلمداد می‌شود.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد خانواده‌ها در استان مرکزی تک فرزند یا بدون فرزند هستند و لازم است این خانواده برای فرزند آوری اقدام کنند تا شاخص باروری افزایش یابد.

مدیرگروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: اکنون ۱۸ میلیون جمعیت جوان مجرد در کشور وجود دارد که ازدواج نکرده‌اند و شاخص فرزند آوری ازدواج است بنابراین باید فرصت برای این تعداد جوان با سیاست‌های حمایتی فراهم شود.

استات مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی ناباروری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی ناباروری اراک استان مرکزی ناباروری رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی داشت استان مرکزی استان مرکزی گفت درمان ناباروری استان مرکزی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی

رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: جهاد دانشگاهی آماده ارائه خدمات تحقیقاتی به محققان و پزشکان جهت آماده‌سازی سلول بنیادی ژله وارتون مورد تایید غذا و دارو و ارائه خدمات درمانی به بیماران پیسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، امیرحسین استقلال، امروز_ یکشنبه بیست‌وششم فروردین_ اظهار کرد: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

وی افزود: در این رشته از سلول‌های بنیادی و بالغ و فرآورده‌های آن‌ها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس تصریح کرد: کاربردهای پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف و مفاصل و تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن، بازسازی پوست و درمان ناباروری است که در بعضی موارد فوق درمان‌ها تاییدیه غذا و دارو گرفتند و استاندارد خدمات آن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده و برخی موارد در مراحل مختلف تحقیقات هستند.

استقلال اضافه کرد: در حال حاضر سلول درمانی برای درمان بیماری پیسی درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت و سایر زخم‌ها، بازسازی پوست و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در دنیا داروهایی تأیید شده برای درمان سرطان‌های خونی و برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کم خونی داسی شکل وجود دارد.

کد خبر 744495

دیگر خبرها

  • ازدواج‌های صوری برای دریفات وام ازدواج!
  • شکست کامل قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اصرار | نرخ فرزندآوری سال ١۴٠٢چطور شد؟
  • ۱۷ میلیون زن و مرد دهه شصتی مجردند | چرا برخی دختران دهه شصتی در تجرد قطعی ماندند؟
  • چرا قانون فرزندآوری با آن همه بودجه شکست خورد؟
  • بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های ازدواج و فرزندآوری تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند
  • قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد
  • قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد/ نرخ فرزندآوری سال ١۴٠٢، نصف سال ١٣٩۵
  • آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • نشاندار شدن ۱۹۴۳ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت گیلان
  • تاکید استاندار کرمان بر ضرورت ترویج ازدواج آسان