Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@18:11:03 GMT

ایران ورود گرد و غبار از صحرای آفریقا را رد کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۳۵۷۲

ایران ورود گرد و غبار از صحرای آفریقا را رد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پایش‌ها و بررسی‌های روزانه ما از طریق تصاویر ماهواره‌ای مدیس نشان می‌دهد منشا گرد و غباری که ۷ آوریل به سمت ایران آمد از ناحیه کانون گرد و غبار غرب موصل و از جنوب ترکیه در مرز با عراق است و این تصاویر را ثبت و آرشیو کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا بیانی افزود: براساس مستندات و تصاویر دریافتی از ماهواره مدیس می‌توان گفت کانون گرد و غبار در بین دجله و فرات، ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: رصد تصاویر ماهواره‌ای مدیس، حرکت گرد و غبار به سمت ایران از منطقه صحرای آفریقا را نشان نمی‌دهد و ما با اظهاراتی از این دست کاملا مخالفیم.

مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال تصریح کرد: گرد و غبار، ذرات میکرونی هستند و اگر از صحرای آفریقا برخیزند در بین راه رسوب می‌کنند.

وی ادامه داد: چند سال پیش گرد و غبار از سمت کشور الجزایر برخاست، اما در لبنان، عربستان و فلسطین اشغالی رسوب کرد.

بیانی گفت: با احداث سد آتاتورک در ترکیه بر سرشاخه‌های رودخانه‌های دجله و فرات که ۱۰ تا ۱۵ برابر سدهای ایران هستند، میزان آب این روخانه‌ها که دشت‌های عراق را مشروب می‌کند کم شده و از این رو بسیاری از هورها در پایین دست حوضه دجله و فرات از بین رفته‌اند.

وی در همین حال خاطرنشان کرد: در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میزان بارندگی در عراق خوب و میزان آب ورودی از ترکیه به حوضه‌های دجله و فرات، وضع بهتری داشت و از این رو شرایط تالاب‌ها و پوشش گیاهی در عراق و ایران هم به نسبت امروز بهتر بود.

بیانی با اشاره به این که در دنیا و از جمله ایران هر روز دو بار با استفاده از ماهواره مدیس از عرصه‌های زمینی و آبی کره زمین شامل بیابان‌ها، مراتع، جنگل‌ها، اقیانوس‌ها و رودها تصویربرداری می‌شود، توضیح داد: این ماهواره شامل ۳۳ باند است و این باندها اطلاعات اتمسفری زمین از جمله دما، گرد و غبار، رطوبت و گرمای زمین، میزان بارندگی و گرمای سطح اقیانوس‌ها را نشان می‌دهند و این اطلاعات قابل ارزیابی و پایش هستند.

وی اضافه کرد: با تصویربرداری روزانه می‌توان پایش‌هایی مانند سبزینگی و گرد و غبار را به صورت مستمر انجام داد و این اطلاعات، پایه‌ای برای سایت‌های تخصصی مختلف هستند.

مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اذعان داشت: ما از سال ۲۰۱۵ به تصاویر ماهواره مدیس دسترسی پیدا کرده‌ایم و این ماهواره دارای آرشیو از سال ۲۰۰۰ است و این آرشیو قابل استفاده است.

وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال ۲۰۱۵ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مدیس و چند ماهواره دیگر، پایش و بررسی منشا کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبارها را در ایران بررسی کرده است.

بیانی درباره منشا خارجی گرد و غبارها در ایران گفت: در غرب کشور پاکستان در مرز با ایران، تالابی است که خشک شده و با فعل و انفعال به وجود آمده در آن منطقه، تقریبا قسمتی از شرق ایران تحت تاثیر رخدادهای گرد و غبار قرار گرفته است و تالابی در غرب افغانستان در استان نیمروز نیز واقع شده و با خشک شدن آن، گرد و غبار از آن ناحیه وارد ایران می‌شود.

وی افزود: از سمت جنوب ایران، کانون‌های گرد و غبار در جنوب ریاض عربستان و در محدوده بیابانی نجران و هافرالبتین وجود دارد و گرد و غبار از این مناطق وارد عراق و سپس وارد آبادان، خرمشهر و اهواز می‌شود.

مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره کانون‌های گرد و غبار عراق نیز توضیح داد: کانون‌های بعدی در کشور عراق و در مناطق الواسط، غرب بصره، غرب موصل و دیرالزور در مرز بین عراق و سوریه است و این کانون‌های گرد و غبار ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بیانی گفت: براساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای، مهمترین کانون‌های داخلی گرد و غبار در ایران به غیر از کانون شرق اهواز که جنگلکاری شده‌اند، مربوط به هامون و جازموریان است.

کد خبر 5492481

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا بیانی وزارت جهاد کشاورزی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گرد و غبار وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت هدفمندی یارانه ها کالاهای اساسی قیمت کالاهای اساسی اصلاح نظام یارانه نهضت ملی مسکن واردات خودرو بورس بانک مرکزی ایران رستم قاسمی قرعه کشی خودرو ارز ترجیحی اصلاح ارز ترجیحی تصاویر ماهواره ای گرد و غبار گرد و غبار دجله و فرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت از آفریقا به کشور

محمد صادق قنادزاده امروز در حاشیه نشست دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در جمع خبرنگاران، گفت: مذاکرات تجارت آزاد با کشور پاکستان آغاز شده است، تاکنون ۴ دوره مذاکره داشته‌ایم و قبل از سفر رئیس جمهور به این کشور در خصوص مذاکرات تجارت آزاد تبادل فهرست و سند کرده‌ایم و در انتظار هستیم تا طرف پاکستانی پاسخ دهد.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی شد تا در یک سند ۵ ساله تجارت دو کشور به ۵ میلیارد دلار دست یابیم. همچنین رؤسای جمهور ایران و پاکستان برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری توافق کرده‌اند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا نیز در انتظار مصوبه مجلس است. طرف‌های مقابل ما قول داده‌اند که تا پایان بهار امسال مصوبه مجلس را می‌گیرند و لذا ما نیز امیدواریم قبل از پایان دوره مجلس فعلی مصوبه مجلس را دریافت کنیم.

وی در خصوص تجارت ایران و قاره آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد لذا بازار کشورهای آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و … می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیأت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیأتی وارد نشده است. تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی در خصوص گوشت‌های وارداتی از آفریقا بیان کرد: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • واردات گوشت از آفریقا به کشور
  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند
  • (تصاویر) طوفان نارنجی آتن را بلعید!
  • طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید