Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@06:12:21 GMT

فرجی‌راد: دو جریان اطلاعاتی پشت بازداشت مورا قرار دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۳۵۸۴

فرجی‌راد: دو جریان اطلاعاتی پشت بازداشت مورا قرار دارد

استاد ژئوپلتیک دانشگاه با اشاره به تحلیل فضای مذاکرات احیای برجام بین طرف‌ها موضوع جنجالی بازداشت انریکه مورا در آلمان را ناشی از تحرکات لابی‌های ضدایرانی برای ممانعت از حصول توافق و خروج سپاه پاسداران از لیست ادعایی تروریستی آمریکا دانست.

به گزارش خبرآنلاین، گفتگو‌های احیای برجام پس از وقفه‌ای به جریان افتاد و با سفر انریکه مورا هماهنگ کننده گفتگو‌های وین و امیرقطر به تهران تلاش‌ها برای رسیدن توافق نهایی افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود حواشی پیش آمده در خصوص بازداشت مورا، نتایج گفتگو‌ها را مثبت ارزیابی کرد و خبر از شکسته شدن بن بست در مذاکرات داد.

با وجود تاکید وزیرخارجه ایران مبنی بر ادامه تماس‌ها با طرف‌های برجامی و چشم‌انداز مثبت پیش رو باید دید آیا تلاش‌ها منجر به حصول توافق خواهد شد یا خیر.

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلتیک دانشگاه و سفیر سابق ایران در نروژ در گفتگو با خبرآنلاین از جزئیات فضای مذاکرات می‌گوید که در ادامه آن را می‌خوانید:

ارزیابی شما از سفر انریکه مورا و امیرقطر به تهران چیست؟ آیا می‌توان گفت که گفتگو‌ها وارد مرحله‌ای جدیدی شده و دیگر بن بستی که تا هفته‌های پیش از آن صحبت می‌شد وجود ندارد؟

تا قبل از حضور مورا در تهران مذاکرات به نوعی در بن بست قرار داشت. علت آن هم مقاومت طرف آمریکایی برای خواسته مشروع ایران برای خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی بود. ارزیابی آمریکایی‌ها این بود که خواسته ایران فرابرجامی بوده و در صورت تحقق آن، تهران نیز باید امتیازی فرابرجامی به واشنگتن بدهد تا آن‌ها بتوانند از این اقدام در داخل آمریکا با وجود انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا دفاع کنند.

در نهایت با مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، فضا به سمتی رفت که واشنگتن پیشنهاد جدیدی را به منظور رفع موانع مطرح کرد و در این راستا انریکه مورا با دست خالی به ایران نیامد و پیشنهاد تازه‌ای را با تغییرات جدید عنوان کرد. همین موضوع سبب شد تا مقام‌های اروپایی نتایج گفتگو‌ها را مثبت ارزیابی کنند و چشم‌انداز گفتگو‌ها با توجه به پیشنهاد جدید و استقبال ایران همراه با رفع موانع و گشایش به نظر برسد.

از نظر شما پالس‌های مثبت از مذاکرات انجام شده در تهران سبب بازداشت انریکه مورا در آلمان و حواشی پیش آمده شد؟

بازداشت مورا و ضبط تلفن همراه وی نشان می‌دهد که یک جریان اطلاعاتی در حال فعالیت بوده و از چنین فضایی نگرانی دارد. اگرچه این اتفاق در آلمان رخ داده و مسئول آن دولت این کشور به حساب می‌آید، اما واقعیت این است که جریان‌های اطلاعاتی پرنفوذ مانند جریانات اسرائیلی می‌توانند چنین تحرکاتی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام دهند. از طرفی طرف‌های اروپایی و آمریکایی نیز در مدت اخیر به دنبال آن بودند که جزئیات فعالیت‌های آنان چندان فاش نشود. همانطور که شاهد بودیم بورل و مورا نیز در ادامه تنها به ابراز خوش بینی بسنده و جزئیات جدیدی را اعلام نکردند.

به هر حال جریانات اطلاعاتی اسرائیلی و عربی مخالف برجام و خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریستی هستند. در واقع این دو جریان نگران آن بودند که در مذاکرات چه پیشنهاداتی مطرح شده و روند با کدام تحولات روبرو خواهد بود تا ضمن تحلیل اوضاع بتوانند لابی‌ها را فعال کرده و فشار‌ها و سنگ اندازی‌های خود را افزایش دهند. در مدت اخیر نیز لابی‌های اسرائیلی تلاش‌های زیادی برای لابی در کنگره آمریکا داشتند تا مانع خروج سپاه از لیست ادعایی شوند.

با وجود این جریانات آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند که جزئیات گفتگو‌ها را پنهان نگه دارند تا اثرگذاری منفی ناشی از این تحرکات را از بین ببرند.

به موضوع ارزیابی مثبت اروپایی‌ها از مذاکرات اشاره کردید این در حالی است که ایران به این اندازه ارزیابی مثبتی از این گفتگو‌ها نداشت. به نظر شما آیا این موضوع به قضیه بازداشت مورا در آلمان می‌تواند ارتباط داشته باشد؟

بورل و مورا خوش بینی‌های نسبتا سطح بالایی نسبت به گفتگو‌ها در تهران داشتند، اما شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه آنطور که طرف‌های اروپایی دید مثبت داشتند، چندان ابراز امیدواری نشان ندادند.

البته ایران موضع بدبینانه‌ای نداشت، اما مواضع بین طرف‌های ایران و اروپایی به شکل همسان نبود. این مساله نشان می‌دهد که پیشنهاد تازه غرب به ایران لو رفته و عکس العمل طرف ایرانی نیز به دلیل ضبط تلفن همراه انریکه مورا بوده است. از این جهت که با ضبط تلفن همراه مورا، جزئیات گفتگوی او با جوزپ بورل آشکار شده باشد.

مسلم است که سفر اخیر مورا به تهران منجر به گشایش‌هایی شده است و باید منتظر بود که در روز‌های آینده ملاقات‌هایی در وین تنظیم خواهد شد یا خیر.

با توجه به ضبط گوشی همراه مورا آیا جزئیاتی از پیشنهاد غربی‌ها فاش شده است؟ و آیا می‌تواند در رفع موانع مذاکراتی کارساز باشد؟

همانطور که اشاره کردم تلاش شده تا جزئیاتی از این پیشنهادات فاش نشود. آمریکا در تلاش است که بتواند فضا در داخل را کنترل کند. اما یک احتمالی که می‌توان متصور بود این است که پیشنهاد درباره آژانس باشد.

همانطور که شاهد بودیم مدیرکل آژانس اخیرا اظهاراتی را در خصوص ۴ سایت مورد ادعا مطرح کند و معتقد که است که ایران هنوز جوابی به این موضوع نداده است و ادعا می‌کند که تا زمانی این مساله حل و فصل نشود موضوع مذاکرات نیز بدون نتیجه باقی می‌ماند. شاید یک احتمال این باشد که آمریکایی به دنبال کنار گذاشتن این مساله از مذاکرات باشند تا توافق مورد نظر صورت گیرد.

یکی از نکات مورد توجه در فضای مذاکرات کنونی واکنش روسیه است که همانطور که شاهد بودیم اولیانوف نماینده این کشور در گفتگو‌ها به نکات تازه‌ای اشاره کرد و دست روسیه را در گفتگو‌ها بسته دانست. ارزیابی شما چیست؟

در جریان گفتگو‌های قبلی شاهد بودیم که اولیانوف پس از برگزاری مذاکرات به طور مرتب توئیت می‌کرد و با ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق فضای خوش بینانه‌ای را ترسیم می‌کرد، اما اخیرا یک توئیت منفی منتشر کرد و برداشت کلی این بود که روس‌ها در مقطع کنونی خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات نیستند. یا در حالت دیگر اینکه از ماجرای پیش آمده برای مورا و پاسخ ایران نیز اطلاعی ندارند.

این مساله بیانگر این است که روسیه در مدت اخیر توانسته که قیمت نفت را کنترل و آن را بالای ۱۰۰ دلار حفظ کند. حتی در این فضا مسکو موفق شد تا درآمد نفتی خود را افزایش دهد و با تخفیف ۳۰ درصدی برخی از مشتریان نفتی ایران را مانند چین به سمت خود جذب کرد.

موضوعی که حساسیت کشور‌های عربی را نیز برانگیخته و با ایجاد مشکلاتی در فروش نفت به نظر می‌رسد آن‌ها نیز مجبور به اعمال تخفیف شده اند؛ بنابراین این مساله نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌های گسترده علیه روسیه، این کشور در فروش نفت عملکرد موفقی داشته و حتی بسیاری از کشور‌های اروپایی متقاعد شده‌اند که پول حاصل از خرید نفت از روسیه را به واحد پولی روبل پرداخت کنند. مساله‌ای که سبب می‌شود تا روبل روسیه ارزش خود را از ابتدای جنگ اوکراین تا کنون حفظ کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: فرجی راد انریکه مورا برجام انریکه مورا شاهد بودیم خروج سپاه گفتگو ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی ترکمنستان ۰ - ۱ ایران + ویدئو

تیم ملی فوتبال ایران در جریان مرحله مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶، ترکمنستان را یک بر صفر شکست داد.

تیم ملی فوتبال ایران در جریان هفته چهارم مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶، از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه عشق‌آباد مهمان ترکمنستان بود که این دیدار با برتری یک بر صفر ایران به پایان رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # تیم ملی فوتبال ایران سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • مذاکرات بانکی ایران و روسیه + جزئیات
  • روایت عناصر اطلاعاتی اسرائیل از جنگ ایران و کشورهای عربی
  • نایب‌قهرمانی پدیده ۱۴ساله پینگ‌پنگ ایران در دنیا
  • پینگ پنگ باز ایران نایب قهرمان کانتندر جهانی لبنان شد
  • ویدیو/ کدام جریان‌ها از ترامپ‌هراسی سود می‌برند؟
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • خلاصه بازی ترکمنستان ۰ - ۱ ایران + ویدئو
  • زلزله در تنیس روی میز جهان؛ بنیامین فرجی کیست؟
  • بنیامین، زلزله در تنیس روی میز جهان!
  • اسماعیل هنیه به ایران سفر می‌کند