Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@12:08:45 GMT

جشنواره مجسمه‌های نمکی تالاب کجی نهبندان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۴۱۶۴

جشنواره مجسمه‌های نمکی تالاب کجی نهبندان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ تالاب کجی نمکزار در شمال‌غرب روستای چاه دراز و در ۷۵ کیلومتری نهبندان قرار دارد.

این تالاب ۲۲ هزار و ۷۶۵ هکتار وسعت دارد و از پدیده‌های جذاب شرق کشور محسوب می‌شود که گردشگران را به خود جذب می‌کند.

آب تالاب به واسطه املاح معدنی دارای خواص درمانی بسیاری است که برای بیماری‌هایی مانند رماتیسم، آرتروز و بیماری‌های مفاصل مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تالاب خوب آبگیری شود پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت می‌کنند که تعداد آن‌ها شاید به 5 هزار گونه برسد.

در حاشیه تالاب نیز ۱۴ گونه پستاندار از جمله کفتار، خرگوش، روباه، گرگ، پایکا، زرده‌بر و تشی زندگی می‌کنند.

جشنواره تالاب کجی نمکزار نهبندان هشت دوره به صورت استانی و شهرستانی برگزار شده است و از سال ۹۶ این جشنواره ملی شد و در دو بازه ۹۶ و ۹۷ برگزار شد و هنرمندان از سراسر کشور در این جشنواره حضور پیدا کردند.

با آغاز کرونا برنامه جشنواره نیز تعطیل شد و با کاهش کرونا قرار بر برگزاری جشنواره در بین فروردین و اریبشهت‌ماه سال جاری بود ولی اتفاق نیفتاد.

عدم برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی در بهمن‌ماه سال گذشته

فرماندار سابق نهبندان اعلام کرده بود که جشنواره در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار می‌شود، مردم و گردشگران منتظر بودند ولی برگزار نشد.

نبود مدیر فرهنک و ارشاد مسؤول ارشاد لشکری حدود دو سال است سرپرست است و مدیر نمی‌شود

محمود رمضانی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: متولی اجرای برنامه جشنواره اداره فرهنگ و ارشاد استان است و فرماندار نباید قولی در این زمینه انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه ما بنا داشتیم در طول فروردین و اریبهشت‌ماه برگزار شود تصریح کرد: زیرساخت‌هایی برای برگزاری نیاز است، که فراهم نشد.

 سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز آب کافی در تالاب است، یادآور شد: اواخر سال و اوایل سال جاری باران نیامد و زمینه فراهم نبود تا برگزار شود.

رمضانی با بیان اینکه ما فراخوان داده بودیم و هنرمندان آماده بودند، ادامه داد: باران نبارید و بحث آب وضعیت خوبی نداشت و به این خاطر در برگزاری آن مردد شدیم.

وی افزود: کارشناس و معاون هنری سازمان قبل از عید و اواخر ماه مبارک رمضان برای بازدید از وضعیت تالاب رفته بودند.

زیرساخت‌های برگزاری جشنواره محیا نبود

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید تمام زیرساخت‌های لازم فراهم شود، اضافه کرد: اگر خوب برگزار نشود، تبلیغات بدی می‌شود و این موضوع برای استان ما خوب نیست.

رمضانی با بیان اینکه جاده تالاب نیز باید درست شود، گفت: این موضوع  قابل حل بود ولی زیرساخت‌های دیگر محیا نبود.

وی بهترین زمان برگزاری جشنواره را از اسفندماه تا اواخر اردیبشهت‌ماه عنوان کرد و یادآور شد: زمان برگزاری تغییر کرده و به اسفند‌ماه موکول شده است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما متولی برگزاری هستیم، ادامه داد: ما تشخیص می‌دهیم که شرایط فراهم هست یا نیست.

رمضانی افزود: اسفندماه سال جاری در صورت محیا بودن شرایط جشنواره برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد نهبندان مسؤول ندارد، خاطرنشان کرد: امید است به زودی با همکاری فرماندار تعیین تکلیف شود.

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: بارندگی‌ها از سال گذشته از انتهای سال در نهبندان وجود داشت و نزولات آسمانی را در ابتدای سال هم داشتیم.

عدم برگزاری جشنواره نشان از عدم برنامه‌ریزی

وی با بیان اینکه تالاب هفته گذشته به طور کامل پر آب بود، یادآور شد: در خردادماه آب تبخیر می‌شود ولی اکنون آب وجود دارد.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه در حال حاضر آسیب‌های محیط زیست وجود دارد، ادامه داد: در این شرایط امکان برگزاری جشنواره وجود ندارد و در این منطقه بهترین زمان اردیبهشت تا اوایل خرداد‌ماه است.

ایروانی با بیان اینکه بعد از عید فطر امکان برگزاری وجود داشت، افزود: باید متولیان امکانات را فراهم می‌کردند عدم برگزاری جشنواره نشان از عدم برنامه‌ریزی بوده است.

وی با بیان اینکه فرمانداری نقش برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها را دارد و مجری نیست، خاطرنشان کرد: دبیر مجموعه و متولی این مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: ایروانی فرماندار نهبندان تالاب فرمانداری برگزاری جشنواره ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در نشست مشترک ستاد برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز، جذب کمک‌های مردمی توسط خیرین مدرسه ساز را موجب رفع بسیاری از مشکلات مدارس دانست.
افشین امیریان گفت: جشنواره استانی خیرین مدرسه ساز فضای بسیار خوبی است، برای معرفی نیازمندی‌های استان به انسان‌های خیر اندیش که دغدغه‌ی رشد و تعالی استان را دارند.
وی افزود: در صورتی که خیرین ۵۰ درصد هزینه ساخت مدرسه را پرداخت کنند دولت سایر هزینه‌های ساخت مدرسه را تأمین می کند.

دیگر خبرها

  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن
  • برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه
  • برگزاری سومین جشنواره پانتومیم در انتظار نظر مدیرکل ارشاد زنجان
  • برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز در چهارمحال و بختیاری
  • جشنواره تولیدات رسانه ای روایت خدمت با محوریت سفر رییس جمهوری به استان سمنان برگزار می شود
  • جشنواره تولیدات رسانه‌ای «روایت خدمت» در استان سمنان برگزار می‌شود
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره ملی طنز و رسانه تا پایان فروردین ماه
  • برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت شهید موذن در بیرجند
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار به میزبانی استان گلستان
  • برگزاری نمایشگاه پوشش عفیفانه در شهرستان اشکذر