Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:52:05 GMT

۷۰۰ تن گل محمدی از باغ‌های استان همدان برداشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۴۲۳۱

۷۰۰ تن گل محمدی از باغ‌های استان همدان برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت اله شهبازی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۵۰ هکتار از باغات استان همدان به کشت گل محمدی اختصاص دارد، افزود: سال گذشته از ۳۵۳ هکتار سطح زیرکشت ۶۳۹ تن گل محمدی برداشت شد.

وی با بیان اینکه استان همدان به دلیل داشتن شرایط مناسب آب و هوایی و زمین‌های مناسب، مستعد کشت گیاهان داروی به‌ویژه گل محمدی است، گفت: در چند سال اخیر کشاورزان با حمایت‌های جهاد کشاورزی نسبت به کشت گل محمدی و گلاب‌گیری در منطقه اقدام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهبازی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در زمینه گل محمدی در شهرستان ملایر و منطقه گنج‌تپه همدان فعال است، اظهار داشت: باید زیرساخت لازم برای کشت گیاهان دارویی و کم‌آب‌بر در استان همدان نیز تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۶۰۰ تن گلاب از ۲ کارخانه گلاب گیری ملایر و لالجین در این استان همدان تولید می شود. 

به گفته وی، بیشترین پراکنش کشت گل‌محمدی استان همدان مربوط به شهرستان ملایر است.

شهبازی سطح زیر کشت گل محمدی شهرستان ملایر در سال گذشته را ۱۸۲ هکتار عنوان کرد و گفت: گل‌محمدی تقریبا یکی از محصولات کم آب بر است که دارای توجیه اقتصادی بالایی برای بهره برداران این حوزه محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از محصول تولیدی گل‌محمدی در سطح استان همدان بیشتر برای عرقیجات و خشک کردن به صورت سنتی استفاده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۳۰۰ واحد کارگاه سنتی استان همدان در حوزه فرآوری گل محمدی و گلاب گیری فعالیت می کنند.

وی تعداد صنایع تبدیلی صنعتی و مکانیزه در حوزه فرآوری گل محمدی و گلاب گیری استان همدان را ۲ واحد صنعتی برشمرد و گفت: این واحدهای صنعتی گلاب گیری و فرآوری گل محمدی در شهرستان‌های ملایر و بهار واقع شده‌اند.

به گزارش ایرنا، گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد.

تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده می شود.

برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و هوای خنک بامدادی شروع و تا قبل از گرم شدن هوا بایستی انجام و به مراکز خرید یا کارخانه‌های عرق گیری انتقال داده شود.

گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت برای کشور محسوب می شود که نیازمند تجاری سازی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی شهر همدان کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شهر همدان کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی شهر همدان کشاورزی کشت گل محمدی استان همدان گلاب گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره گلاب گیری در یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، قرار است گلاب حاصل از این جشنواره در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و عتبات عالیات در عراق مصرف شود.

این جشنواره در روز‌های پنجشنبه و جمعه این هفته در موقوفه باغ دولت آباد یزد از ساعت ۱۶ آغاز شده و تا ساعت ۲۲ ادامه می‌یابد.

حضور در این جشنواره رایگان و برای عموم آزاد است.

دیگر خبرها

  • گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • برگزاری جشنواره گلاب گیری در یزد
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • آغاز برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر بطول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری است