Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@20:11:50 GMT

کارنامه درخشان یک کارگروه در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۵۸۰۷

کارنامه درخشان یک کارگروه در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، شیوه نامه جدید اخذ رضایت در پرونده‌های قتل توسط ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱، برای پیگیری صلح در پرونده‌های قتل تدوین و بر این اساس، کارگروه های استانی و شهرستانی پیگیری صلح و سازش در این پرونده ها تشکیل شده است.

کارگروه‌های استانی اخذ رضایت در پرونده‌های قتل توسط معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضائیه ساماندهی شده و تمامی مراحل اخذ رضایت در این پرونده‌ها باید با نظارت کارگروه استانی پیگیری صلح انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگروه های پیگیری صلح و سازش در پرونده‌های قتل در دو بخش استانی و شهرستانی متشکل از مسئولین حوزه های قضایی، رؤسای زندان ها، رییس ستاد دیه و صلح یاران واجد شرایطی است که از میان روحانیون، ائمه جماعات، بزرگان طوایف، معتمدین و ریش سفیدان محلی برگزیده شده اند و با تشکیل دو جلسه از ابتدای امسال تا کنون نتایج خوبی در استان به همراه داشته است.

تشکیل کارگروهی برای نجات زندانیان محکوم به قصاص

رییس کارگروه پیگیری صلح و سازش در پرونده‌های قتل سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان استانی با قابلیت های صلح و سازش بسیار فراوان است و نقش بزرگان معتمدان ریش سفیدان در صلح و سازش اختلافات طایفه‌ای در این استان بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: با توجه به تشکیل کارگروه نحوه مشارکت مردم برای پیگیری صلح در پرونده‌های قتل، تاکنون 2 جلسه کارگروه تشکیل شده است که نتایج بسیار خوبی را در زمینه سازش پرونده های مهم در استان به دنبال داشته است.

حجت الاسلام علی مصطفوی نیا گفت: جلسات این کارگروه به صورت ماهانه در سطح استان برگزار می شود که پرونده های مربوط به قصاص در این کارگروه بررسی و اقدامات لازم برای صلح و سازش و اخذ رضایت از اولیای دم در صورت امکان توسط افراد متخصص دراین زمینه پیگیری می شود.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین به فاصله کمتر از 10 روز  از پایان ماه مبارک رمضان و با همکاری اداره کل زندان های استان، پرونده های مهم  جهت اخذ رضایت از اولیای دم احصاء که با بررسی 9 فقره پرونده منجر به صدور رای، اقدامات کارگروه در 5 فقره پرونده به نتیجه رسید و 5 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافتند.

 

این مسؤول گفت: در مجموع با تشکیل کارگروه  نحوه مشارکت مردم برای پیگیری صلح در پرونده‌های قتل  و هماهنگی هایی که بین مبادی ذیربط صورت گرفت از ابتدای سال تا کنون 11 پرونده قتل در استان سیستان و بلوچستان به سازش ختم و 11 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافتند.

نجات ۶ نفر از مجازات حتمی قصاص در سیستان و بلوچستان در فروردین ماه

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان از رهایی ۶ نفر از مجازات حتمی قصاص در استان  در فروردین ماه خبر داد و گفت: با تلاش بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان و اعضای ستاد ملی صبر ۶ نفر در استان سیستان و بلوچستان در  فروردین ماه از مجازات حتمی قصاص رهایی یافتند.

وی با بیان اینکه ۴ نفر از این افراد در ماه مبارک رمضان و در پاسخ به پویش به حرمت علی (ع) می بخشم از مجازات قصاص رهایی یافته اند گفت: دو نفر دیگر نیز در فاصله کوتاه بعد ماه مبارک  رضایت شده است.

بندانی با بیان اینکه این ۶ نفر با همت بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان در شهرستان های زاهدان شعبه ۲۱ شورای حل اختلاف، دشتیاری شعبه ۲، ایرانشهر شعبه یک و ۲ شورای حل اختلاف، بزرگان و معتمدان  زندان شهرستان سراوان و اعضای شورای حل اختلاف شهرستان چابهار  به سازش ختم شده است.

رهایی 5 مددجوی زندان زاهدان از قصاص نفس با اخذ رضایت اولیای دم در اردیبهشت ماه

مدیرکل زندان های استان سیستان و بلوچستان در تشریح چگونگی آزادی 5 مددجو از مجازات قصاص در استان گفت: با پیگیری مجدانه مددکاران و مسئولین زندان و همکاری مجدانه اعضای کمیته صلح یاران این شهرستان که متشکل از علما، روحانیون، مقامات قضایی ، معتمدین ، ریش سفیدان ، سران طوایف و اعضای شورای حل اختلاف 5 نفر از مددجویان زندان زاهدان که پس از طی مراحل قانونی در آستانه اجرای حکم قصاص قرار گرفته بودند با اخذ رضایت از اولیای دم و گذشت آنان از حق قانونی و شرعی خود از چوبه دار رهایی یافته و برای ادامه زندگی و جبران خطاهای گذشته فرصت مجدد یافتند.

محمد حسین خسروی گفت: نشست ها و جلسات متعدد معتمدین و ریش سفیدان در اولین پرونده جوان 27 ساله ای را که در جریان یک نزاع و درگیری خیابانی موجب قتل یکی از رهگذران شده بود با گذشت اولیای دم مقتول در قبال اخذ دیه به رهایی قاتل از قصاص انجامید.

وی افزود: در دومین پرونده تلاش اعضای کمیته صلح و سازش مرد 60 ساله ای را که سه سال قبل اختلافات بر اثر قدیمی بر سر زمین کشاورزی به درگیری و قتل یکی از همسایگان کشیده شده بود را با گذشت فرزندان مقتول در قبال دریافت مبلغی به عنوان دیه از قصاص رهایی بخشید.

خسروی ادامه داد: پرونده سوم مربوط به جوان 29 ساله ای بود که برای اخذ طلب پدرش به طرف معامله مراجعه و برای ترساندن او دست به چاقو برده بود اما جرو بحث آنان به درگیری و قتل منجر شد که فرزند مقتول پس از دوسال با تقاضای علما و روحانیون صلح بان بدون دریافت دیه و بدون هرگونه قید وشرط از قصاص قاتل صرف نظر کرد و گذشت خود را اعلام کرد.

مدیرکل زندان های استان سیستان و بلوچستان گفت: در پرونده چهارم با پادرمیانی معتمدین و ریش سفیدان طوایف جوان 24 ساله ای که در تابستان 98  در یک نزاع و درگیری دسته جمعی در خصوص یک قطعه زمین دست به اسلحه برده و قتل جوان هم سن و سالش را رقم زده بود با اخذ رضایت اولیای دم در قبال پرداخت دیه به زندگی بازگشت.

خسروی ادامه داد: علما و روحانیون در پنجمین مورد پرونده ای را پیگیری کردند که جوان 30 ساله ای در سال 97 به علت اختلافات خانوادگی با چاقو دست به قتل یکی از اقوام خویش زده بود که پدر و مادر مقتول با رایزنی های انجام شده در قبال اخذ دیه گذشت خود را ازقصاص قاتل اعلام کردند.

این مسؤول گفت: استفاده از ظرفیت علما و روحانیون محلی و بزرگان و معتمدین وریش سفیدان طوایف برای ایجاد صلح و سازش یکی از اولویت های زندان زاهدان است که با تشکیل کمیته صلح یاران و حضور پررنگ آنان در کنار شورای های حل اختلاف و مددکاران زندان موفقیت های چشمگیری در مختومه کردن پرونده های قضایی و آزادی مددجویان را به همراه داشته است.

در قانون جدید شوراهای حل اختلاف سعی شده است تمامی فعالیت ها و اقدامات این نهاد بر مبنای توجه به رسالت اصلی آن یعنی بسط و تقویت صلح و سازش متمرکز شود و در این راستا، موضوع تشکیل کارگروه های مصالحه در پرونده های قصاص به صورت ویژه در تمامی حوزه های قضایی استان در دستور کار قرار گرفته است.

در سال گذشته بیش از ۴۰ فقره پرونده قصاص در استان منجر به مصالحه شده است که این امر نشان دهنده ظرفیت خوب استان  در زمینه توجه به احیاء سنت حسنه سازش است و بر این اساس با توجه به شاخصه های فرهنگی و بافت جمعیتی استان ضرورت دارد ضمن بهره گیری از ظرفیت خیرین، بزرگان، ائمه جماعات و افراد مصلح در شورای حل اختلاف، آمار صلح و سازش در پرونده های قصاص با فعالیت‌های مضاعف افزایش یابد.

-----------------------

گزارش: مریم سرگزی

انتهای پیام/3139

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: قصاص شورای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان نفر از مجازات حتمی قصاص پرونده های قتل شورای حل اختلاف تشکیل کارگروه صلح و سازش ریش سفیدان پیگیری صلح قصاص رهایی اولیای دم اخذ رضایت زندان ها ساله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۵۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: ۴ ماه پیش درگیری و نزاع خانوادگی در مسجد سلیمان رخ می‌دهد و منجر به قتل یک خانم می‌شود و این حادثه اختلافات بین اعضای خانواده تشدید کرد.

او می‌گوید: با توجه به درخواست مکرر بستگان این خانواده از رئیس دادگستری دزفول مبنی بر اصلاح ذات البین فی ما بین اعضای خانواده، با دستور مزرعه و همچنین همکاری آباد دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، پرونده جهت حل و فصل به شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول ارجاع، که بلافاصله اعضای این شعبه با دعوت و برگزاری جلسات متعددی بین اعضای خانواده، جهت ایجاد صلح و سازش بین آنان تلاش‌های فراوانی کردند.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: خوشبختانه تلاش اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول با اقدامی جهادی و خداپسندانه به ثمر نشست و پس از ۴ ماه اولیاء دم با رضایت ثبتی و بدون هیچگونه دریافت دیه، قاتل را بخشیدند و بین اعضای خانواده برادری، صمیمت و رفع کدورت ایجاد و این پرونده و چندین پرونده مرتبط را با صلح و سازش مختومه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • رهایی ۶۱۳ نفر از قصاص در سال گذشته
  • ثبت سومین سازش پرونده قتل در آذربایجان غربی
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • ۸۵ پرونده قصاص در سراسر کشور منجر به سازش شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول