Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی:‌ تهرانی‌های قدیم هم با چنین مشکلی روبه‌رو بوده‌اند. آنها نه تنها با بیماری‌هایی همچون وبا دست به گریبان بودند، بلکه هرازگاهی با باد گرمی که در پایتخت وزیدن می‌گرفت، مسموم می‌شدند. این باد بسیار خشک، گرم و سوزنده که به «باد سام» معروف بود، آلودگی‌ها و گرد و غبار را به سر و روی تهرانی‌ها می‌ریخت و حتی به خانه‌هایشان خسارت می‌زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جعفر شهری» تهران‌شناس در جلد اول کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» گفته این باد که عمدتاً در فصل تابستان از سمت شهریار به تهران می‌وزید، مسموم و کشنده بود. در مسیر خود گرد و خاک نشسته روی زباله‌ها و اجساد حیوانات را با خود همراه می‌کرد و موجب بیماری و مسمومیت عده زیادی از اهالی پایتخت می‌شد. شدت و سرعت این باد به قدری بود که درختان کهن و شیروانی‌های خانه‌ها را از جا درمی‌آورد.

آن زمان تهرانی‌ها می‌گفتند این باد غضبی است که خدا برای مردم گنهکار تهران نازل کرده است. عده‌ای هم می‌گفتند که چاه عمیقی در پشت یکی از روستاهای شهریار به نام «علیشاه عوض» وجود دارد که باد از آن برمی‌خیزد. موکلی با هیکلی به اندازه کوه دماوند دارد که رو به تهران بر دهانه آن چاه نشسته و شامه تیزی دارد که بوی گناه را از هزار فرسخی استشمام می‌کند. هروقت آن بو به مشامش برسد، از سر چاه بلند شده و فرار می کند. همین باعث می‌شود که بادی از چاه بیرون زده و به سمت تهران راه بیفتد. ضرر این باد به مردم نیز بستگی به سبکی یا سنگینی گناه آنها دارد. 

این درحالی است که باد سام و توفان‌های گرد و غبار، یکی از پدیده‌های جوی و خطرات طبیعی هستند که به‌دلیل بیابانی شدن برخی قسمت‌های زمین و حرکت شن‌های روان به‌وجود می‌آیند.

نیمی از تهرانی‌ها جان دادند

در روایت‌های تاریخی ذکر شده که این باد در زمان مظفرالدین‌شاه سبب شیوع بیماری وبا شده و بیش از نیمی از تهرانی‌ها را از پا درآورده است.

اگر چه این باد چند سالی است به سمت تهران راهی نشده و شدت بادهایی که به پایتخت رسیده‌اند، مثل باد سام نبوده، اما همه‌ساله نوع ملایم‌تری از آن که با خاک و گرد و غبار توأم است، در بیشتر شهرها از جمله استان‌های جنوبی کشور باعث ایجاد مشکل در زندگی و تنفس شهروندان می‌شود. بادهای شدیدتر هم هر چند سال یکبار شهرهایی از جمله اهواز و آبادان را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد که منشأ آن عربستان است. وزش این باد هنگام تابش آفتاب، به‌خصوص اواسط روز شخص را مسموم و آسمان را مثل شب تیره و تاریک می‌کند.

«حمزه اصفهانی» مورخ، در کتاب «سنی الملوک الارض و الانبیاء» در باره این باد نوشته است:‌ «در سال ۲۳۴هجری قمری، باد سموم شدیدی وزید که مردم مانند آن ندیده بودند. مدت آن زیاد از ۵۰روز بود. آغازش از سوم حزیران (تابستان) و انجامش آخر تموز (ماه اول تابستان). این باد کوفه، بغداد و واسط (شهری در عراق) را فرا گرفت و به عبادان (آبادان) رسید و از اواسط به اهواز رفت و همگی رهگذران و کاروان‌ها را بکشت و چون به همدان رسید، مزارع را بسوخت و در صحرای سنجار موصل، هر بشر و شجر و دابه را هلاک کرد و بازارهای موصل چند روز تعطیل شد و راه دهات از شهر منقطع گردید.»

در دوره معاصر هم، باد سام تابستان سال۱۳۵۲ در ۱۷مرداد شروع به وزیدن کرد. آن روز خبرنگاران و کارشناسان هواشناسی گزارش‌ دادند که باد سام موجب بیماری و کشته شدن مردم در قصر شیرین شده است. از سوی دیگر خبر رسید که شهرستان‌های استان خوزستان به جهنمی سوزان تبدیل شده و گرمای بالای ۵۰درجه سانتی‌گراد و هوای شرجی خفقان‌آور، زندگی را برای ساکنان اهواز و آبادان بسیار مشکل کرده است.

کد خبر 676808 برچسب‌ها آلودگی هوا تهران گرد و خاک

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گرد و غبار کوه دماوند اهواز آبادان آلودگی هوا تهران گرد و خاک تهرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری ۲ برابری پرسپولیس مقابل صنعت‌نفت در آبادان

تیم فوتبال پرسپولیس امروز در حالی به مصاف صنعت نفت می‌رود که تاکنون در نیمی از تقابل‌ها درآبادان پیروز بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان تاکنون در تاریخ لیگ برتر ۲۵ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که ۱۷ دیدار با پیروزی پرسپولیس و تنها سه دیدار با پیروزی صنعت نفت به پایان رسیده است، ضمن اینکه پنج دیدار نیز با نتیجه تساوی همراه بوده است.

همچنین در ۲۵ جدال دو تیم ۵۰ گل به ثمر رسیده است که ۳۴ گل سهم پرسپولیس و ۱۶ گل سهم صنعت نفت بوده است.

پرسپولیس در حالی در آبادان مقابل صنعت نفت قرار می‌گیرد که در ۱۲ جدال قبلی آمار نسبتاً خوبی دارد. سرخپوشان نیمی از دیدارهای خود در آبادان مقابل صنعت نفت را برده‌اند و تنها سه بار در این شهر مغلوب صنعت نفت شده‌اند.

تقابل نیم فصل نخست پرسپولیس و صنعت نفت در ورزشگاه آزادی تهران با نتیجه تساوی دو بر دو به پایان رسید، همچنین آخرین بازی دو تیم در آبادان با پیروزی دو بر یک پرسپولیس همراه بود.

آمار و ارقام رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

کد خبر 745583

دیگر خبرها

  • سوغات منشی ناصرالدین‌شاه برای تهرانی‌ها
  • آزمون سخت دولت برای باز کردن گره حمل‌و‌نقل شهروندان تهرانی!
  • کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان
  • جایگاه مردان و زنان در بی‌آرتی‌های تهران تغییر کرد
  • جایگاه مردان در اتوبوس‌های بی آرتی به وضع گذشته برمی‌گردد
  • بهره‌مندی نیمی از مردم خمین از استخر؛ در صورت افتتاح!
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ دو سوم تهرانی‌ها کالابرگی شدند
  • برتری ۲ برابری پرسپولیس مقابل صنعت‌نفت در آبادان
  • استقبال ۷۲ درصدی تهرانی‌ها از مرحله سوم طرح کالابرگ
  • خبر خوش زاکانی برای تهرانی ها | پله های برقی بالاخره نونوار می شوند