Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر فرهادی در نشست خبری هیات داوران جشنواره فیلم کن، توضیحاتی را درباره حواشی اخیر مربوط به فیلم «قهرمان» ارائه داد.

به گزارش ایران اکونومیست، اصغر فرهادی که امسال یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن است، در نشست خبری ویژه داوران این رویداد سینمایی بیانیه‌ای طولانی درباره اتهامات مرتبط با سرقت ادبی داستان فیلم  «قهرمان» خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است:

هرگز مستقیماً در مورد این موضوع صحبت نکرده‌ام. بسیاری از اطلاعاتی که در اختیارتان است در روزنامه منتشر شده و اطلاعات نادرست بود و بعدا اصلاح شد. بنابراین فکر می‌کنم باید با توجه به اطلاعات صحیح، وضعیت را اصلاح کنیم.

این مستند (مستند «دو سر برد، دو سر باخت» ساخته آزاده مسیح‌زاده) چیزی بود که من در یک کارگاه دیدم. من در مورد آن با دانشجو صحبت کردم اما خیلی بعد، فیلم «یک قهرمان» را ساختم و نمی‌توان به آن به عنوان یک سرقت ادبی نگاه کرد. در واقع در «قهرمان» آنچه در فیلم وجود دارد چیزی کاملاً متفاوت است.

باید ببینیم چرا برخی روزنامه‌نگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده‌اند. کاری که ما انجام می‌دهیم ساختن فیلم‌های داستانی است و کاری که من در فیلم «قهرمان» انجام دادم به کارگاهی که به آن اشاره کردم مربوط نیست و بر اساس یک رویداد جاری بود. این مستند و فیلم من صرفا بر اساس اتفاقی است که دو سال قبل از برگزاری کارگاه اتفاق افتاده است و وقتی رویدادی رخ می‌دهد و توسط مطبوعات کشف می‌شود، آنگاه به اطلاعات عمومی تبدیل می‌شود و می‌توانید کاری را که دوست دارید انجام دهید - می‌توانید داستانی بنویسید یا فیلمی درباره آن رویداد بسازید بدون اینکه یکی کپی دیگری باشد.

می توانید اطلاعات مربوط به این رویداد را مشاهده کنید. «قهرمان» تنها یک تفسیر از این رویداد است؛ در حالی که مستند یک مستند بود و اصلاً همان برداشتی از آن نبود. روزنامه‌ای که به آن اشاره می‌کنید در مورد سرقت ادبی صحبت کرده است. این در واقع صحت ندارد و به همین ترتیب این مورد توسط مراجع دینی بررسی می‌شود. یک هیات منصفه برای قضاوت در این پرونده وجود خواهد داشت اما نمی‌دانیم که این پرونده چه زمانی رسیدگی خواهد شد و یک فرآیند بسیار طولانی دارد.

مشخصا این ماجرا یک مقدار احساس ناخوشایندی ایجاد کرده است، اما فیلم من بر اساس مستند ساخته نشده و حتی پیشنهاد شد که درآمد فیلم بین ما تقسیم شود. فکر می‌کنم بدون شک موضوع روشن خواهد شد و متاسفم که این قدر احساس ناخوشایند ایجاد کرده است اما امیدوارم این اطلاعات اشتباهی که در مورد این موضوع نوشته شده اصلاح شود. حتی گفته‌اند که من محکوم شده‌ام که اشتباه است.

ورایتی در ادامه می‌نویسد: ماهیت عمومی اظهارات فرهادی نشان می‌دهد که این کارگردان نیاز به دفاع از شهرت خود را در سطح بین‌المللی احساس می‌کند. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود که او برای ریاست هیات داوران کن در نظر گرفته شده بود تا زمانی که اتهامات سرقت ادبی مطرح شد. او به‌ عنوان داور جشنواره کن، می‌تواند خود را در شرایط سختی بیابد، زیرا ایران دو فیلم در رقابت دارد: «عنکبوت مقدس» علی عباسی و «برادران لیلا» سعید روستایی که هیچکدام از آنها مجوز اکران در ایران را تاکنون کسب نکرده‌اند.

اصغر فرهادی در فوتوکال داوران جشنواره کن ۲۰۲۲ اصغر فرهادی در فوتوکال داوران جشنواره کن ۲۰۲۲

اصغر فرهادی در کنار  «ونسان لیندون، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه»، ۲۱ فیلم این بخش را داوری خواهند کرد و مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه ویژه هیات داوران و جوایز بهترین کارگردانی، فیلم‌نامه و بازیگر مرد و زن جشنواره را بر عهده دارند.

هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن از امروز ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) کلید می‌خورد و تا ۷ خرداد (۲۸ مه) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: اصغر فرهادی ، حواشی فیلم قهرمان ، هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اصغر فرهادی جشنواره فیلم کن اصغر فرهادی هیات داوران جشنواره کن سرقت ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکبرپور: بیانیه‌ استقلال علیه پرسپولیس عجیب است!

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا اکبرپور، پیشکسوت استقلال در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص شرایط این روزهای استقلال صحبت کرد. او صحبت‌های جالب و متفاوتی در مورد بیانیه های اخیر استقلال علیه باشگاه پرسپولیس مطرح کرد.

بلانکو قدر غفلت مدافعان حریف را دانست
او راجع به پیروزی استقلال در اراک مقابل آلومینیوم گفت: هرچه به پایان لیگ نزدیک می‌شویم، بازی‌ها سخت‌تر می‌شود. از قبل مشخص بود استقلال در اراک بازی دشواری خواهد داشت. آلومینیوم تیم سرسختی است و هفته گذشته در تبریز از تراکتور امتیاز گرفته بود و مشخص بود مقابل استقلال هم خیلی بسته بازی خواهد کرد تا از ضدحملات استفاده کند. خوشبختانه بلانکو از غفلت مدافعان آلومینیوم استفاده کرد و گل ارزشمندی را به ثمر رساند.

مهاجم آرژانتینی یک سرزن فوق العاده است
بازیکن پیشین استقلال با تمجید از عملکرد مهاجم آرژانتینی این تیم عنوان کرد: بلانکو بازیکن باکیفیتی است و خیلی اتفاق خوبی است که در چنین زمان حساسی به فرم خوب و مدنظر کادرفنی استقلال رسیده و می‌بینیم که گل‌های با ارزشی به ثمر رسانده است. بلانکو ابتدا که به استقلال آمد، خیلی آماده نبود و در چند بازی هم در گلزنی ناموفق و تحت فشار بود. بلانکو در حال حاضر به لحاظ بدنی هم خیلی آماده است و آمادگی او را ما زمانی می‌بینیم که خیلی به عقب برمی‌گردد و حتی در کارهای دفاعی و بازیسازی تیم هم کمک می‌کند، علاوه بر اینها او یک سرزن فوق‌العاده است که از این ویژگی‌اش به بهترین شکل استفاده می‌کند.

الان کیفیت بازی اهمیتی ندارد
وی در مورد نتایج پرسپولیس ادامه داد: پرسپولیس با توجه به نتایج و بردهایی که به دست آورده خیلی به استقلال نزدیک شده است. با این شرایط الان دیگر کیفیت بازی و تعداد گل زده اهمیتی ندارد، فقط استقلال نباید اجازه دهد فاصله یک امتیازی از بین برود تا در آخرین هفته جام را بالای سر ببرد.

باید به کمیته داوران اعتراض کنند نه پرسپولیس!
اکبرپور در واکنش به انتقاد کادرفنی و بازیکنان استقلال علیه پرسپولیس پس از بازی با آلومینیوم، عنوان کرد: برای من خیلی عجیب است که چرا باشگاه استقلال در انتقاد از اشتباهات داوری که علیه تیم نکونام صورت می‌گیرد، علیه پرسپولیس بیانیه صادر می‌کند، در صورتی که سرخپوشان نقشی در اشتباهات داوری علیه آبی‌ها ندارند. مدیران استقلال باید اعتراض‌شان را به کمیته داوران و فدراسیون فوتبال اعلام کنند و بیانیه‌شان را به دست تاج و افشاریان برسانند. بیانیه‌های چند روز اخیر باشگاه نه تنها به نفع تیم نیست بلکه حاشیه و اختلاف را در اطراف تیم بیشتر می‌کند.

استقلال نباید مسیر اشتباه برود
اکبرپوز با بیان اینکه «طرف باشگاه استقلال کمیته داوران باید باشد نه پرسپولیس» گفت: در هفته‌های گذشته و به ویژه در بازی با مس رفسنجان یک صحنه مشکوک برای استقلال رقم خورد که اگر گل شاگردان نکونام صحیح اعلام می‌شد، الان اختلاف در صدر جدول 3 امتیاز بود، پس از آن هم در بازی پرسپولیس و ملوان، یک گل آفساید به ثمر رسید و یک پنالتی هم علیه پرسپولیس گرفته نشد و اگر 2 امتیاز هم اینجا از سرخپوشان کم می‌شد، شرایط در جدول بسیار متفاوت می‌شد. با این حال همانطور که گفتم باشگاه استقلال نباید مسیر را اشتباه برود و به جای بیانیه نوشتن علیه پرسپولیس، اعتراضاتش را به کمیته داوران اعلام و آنجا حقش را مطالبه می‌کرد.

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • اکبرپور: بیانیه‌ استقلال علیه پرسپولیس عجیب است!
  • معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • پاشازاده: استقلال کمتر اشتباه کند قهرمان است
  • داوری نهایی چهارمین دوره جشنواره خودنویس برگزار شد