Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@00:18:44 GMT

خطر فرونشست زمین دشت اردبیل را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۶۱۸۰

خطر فرونشست زمین دشت اردبیل را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، نبی‌اله پاسبان عیسی‌لو اظهار کرد: در دشت اردبیل به‌ دلیل افت سطح آب زیرزمینی احتمال بروز  فرونشست زمین جدی است که باید پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: فرونشست را با توقف افت سطح آب یا به همراه اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی می‌توان متوقف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسبان عیسی‌لو تصریح کرد: البته حتی اگر سطح آب زیرزمینی به سطح قبل از فرونشست برگردانده شود سطح زمین به‌طور کامل به حالت اولیه برنخواهند گشت و تورم ایجاد شده برابر فرونشست نخواهد بود.

وی ادامه داد: افت ناموزن سطح آب زیر زمینی و متغیر بودن ضخامت لایه‌های تراکم‌پذیر باعث فرونشست ناموزن سطح زمین می‌شود که در این صورت شکاف‌هایی در پوسته زمین بوجود می‌آید که در آینده خطرناک خواهد شد.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: برای جلوگیری از تبعات منفی افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب، طرح‌‌های ۱۵ گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق ۲۰ ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

پاسبان عیسی‌لو گفت: از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب در دشت‌ها و پایش فرونشست دشت‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب دشت اردبیل سطح آب زیر زمینی شرکت آب منطقه ای اردبیل سطح آب دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت جالب عیسی و کنعانی با گئورگی و شهاب

به گزارش “ورزش سه”، پرسپوليس در شرایطی موفق شده با گل‌های دانیال اسماعیلی‌فر، حسین کنعانی‌زادگان و عیسی آل‌کثیر از نفت آبادان پیش بیفتد که رقابت داخلی بین گلزنان این تیم نیز داغ‌تر شده است.

محمدحسین کنعانی‌زادگان با گل امشب خود مقابل نفت آبادان از نقطه پنالتی توانست با آمار گلزنی این فصل گئورگی گولسیانی برابری کند. این در حالی بود که مدافع گرجستانی پرسپوليس که پنالتی زن اول این تیم نیز محسوب می‌شود، در پایان نیمه اول و بعد از دریافت کارت زرد از زمین خارج شد تا این موقعیت نصیب کنعانی‌زادگان شود.

عیسی آل‌کثیر نیز در شرایطی دومین گل پیاپی خود را برای پرسپوليس به ثمر برساند که اکنون با شش گل زده به آمار گل زده شهاب زاهدی که در نیم فصل این تیم را به مقصد لیگ ژاپن ترک کرد، رسیده است تا برترین گلزن فعلی تیمش لقب گیرد.

دیگر خبرها

  • استادانی که سن نمی‌شناسند/ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود
  • صدر جدول لیگ دست پرسپولیس است
  • پرسپولیس در خانه قعرنشین، صدرنشین شد!
  • قصه تکراری عیسی مقابل صنعت نفت (عکس)
  • گل عیسی خیال پرسپولیس را راحت کرد
  • رقابت جالب عیسی و کنعانی با گئورگی و شهاب
  • استخراج آب ژرف فرونشست‌ها را افزایش می‌دهد
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • ماموریت مهم شش ستاره در پرسپولیس
  • سلفی عیسی با آینده‌های پرسپولیس (عکس)