Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – جهاد ایوب: سرانجام، صبح روز سه شنبه از بزرگترین فرایند انتخاباتی لبنان رونمایی شد. انتخاباتی که اکثریت کشورهای جهان به ویژه آمریکا و عربستان در آن دخالت کردند. دخالت سفرا در امور داخلی، در لبنان تبدیل به عرف شده است، از دخالت آشکار آمریکا شروع می‌شود و به پرسه زدن سفیر عربستان با پول، زبان نیش دار، گستردگی تماس‌هایش و توزیع پول موجود در خودروهای همراهانش ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آغاز شکل گیری ایده انتخابات که اکثریت در برگزاری آن تردید داشتند، همه سخنرانی‌ها و شعارهای انتخاباتی مبهم بودند و به مشکلات مردم و شرایط اقتصادی و ملی کشور هیچ اهمیتی نمی‌دادند و در یک ماه اخیر نیز اکثر سخنرانی آنها «خلع سلاح مقاومت» بود، بدون اینکه جایگزینی برای حمایت از لبنان ارائه دهند.

باید اقدامات عملی برای ایجاد تغییر مشخص شود و این اقدامات تحت تأثیر رسانه و شبکه‌های اجتماعی نباشد، تا پارلمان ما همانند پارلمان عراق نشود، به ویژه مسئله مربوط به جنبش ملی و جنبش امل که ممکن است اختلافاتی در مورد ریاست پارلمان داشته باشند.

پر واضح است که برخی نمایندگان جدید هویت سیاسی مشخصی ندارند و رفتارهای کودکانه بر تبلیغات انتخاباتی اکثر آنها غالب است. باید دانست که اکثریتی وجود ندارد و شاید این برای رأی دهندگان شوک ایجاد کند، بنابراین موفقیت هر گونه طرح ملی یا ساخت پروژه‌های خدماتی دشوار است.

مقاومت قریب به ۶۰ کرسی را از آن خود کرد و سایر گروه‌ها برغم تلاش‌های سفیر آمریکا و صرف هزینه‌های هنگفت از جانب سفیر عربستان، اقلیت‌هایی ناسازگار و ناهمگون را تشکیل دادند. مسلماً همه در ایجاد شکاف در محیط مقاومت شکست خوردند و بدون دوراندیشی موضوع خلع سلاح مقاومت را مطرح کردند.

اهداف اصلی سفارتخانه‌های خارجی در انتخابات محقق نشد، موفقیت جبران باسیل و جنبش نارنجی (جنبش ملی آزاد) و همه نمایندگان دو ملیتی، تبدیل به نقطه قوت شده است که این مسئله نیاز به تاکید ندارد، البته رهبری سعد حریری برغم خیانت وی در بیروت، طرابلس و صیدا به پایان نرسید.

جریان آزاد ملی برغم جنگ خارجی، پول‌های عربستان و آمریکا و رسانه‌های گمراه کننده، مهمترین برنده است و موفقیت نمایندگان آن ضربه‌ای بزرگ به همه به ویژه سفارتخانه‌های فعال در انتخابات بود و موفقیت جبران باسیل سیلی محکمی بود که همه در شکست او ناکام ماندند.

بدون تردید حزب القوات در این انتخابات منتفع شد، ولی برغم دورغ های رسانه‌ای پیروز نشد، این حزب بیشترین بهره را از پول و دخالت آشکار در طرابلس بُرد. رأی شهروند سنی که به خون رشید کرامی و رفیق حریری خیانت کرد اما القوات سیلی بزرگی در البشری و القوات دریافت کرد.

عربستان به عنوان بزرگترین مداخله کننده در انتخابات لبنان، شخصیت تأثیرگذار سنی را در این انتخابات حذف و احزاب ضعیف و غیر منسجمی را وارد کارزار کرد. ریاض با سقوط کلی فواد سنیوره، جنگ علیه مقاومت را باخته است.

مسلماً پارلمان لبنان در همه زمینه‌ها با کلشیه های متفاوتی از کلیشه‌های رایج در ده‌های پیش مواجه خواهد بود؛ اما چالش پیش روی پارلمان در وهله اول پرونده پول سپرده گذاران، مرزهای موقت دریایی با رژیم صهیونیستی و قانون انتخاباتی جدید خواهد بود. تلاش برای عبور از این چالش ها هویت نمایندگان را مشخص خواهد کرد، اینکه آیا آنها متعلق به لبنانی که ما می‌خواهیم هستند یا دنبال کننده اهداف و برنامه‌های آمریکا و عربستان در داخل پارلمان!

کد خبر 5492768

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان جبهه مقاومت انتخابات پارلمانی لبنان فلسطین اوکراین روسیه رژیم صهیونیستی ناتو ایالات متحده امریکا مسکو فنلاند جنگ اوکراین لبنان سوئد حمله روسیه به اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید

منابع بلندپایه فاش کردند که جنبش حماس در هفته‌های اخیر پیشنهاد‌های زیادی برای تسهیل روند دستیابی به توافق آتش‌بس جامع در نوار غزه و تعیین خطوط سیاسی گسترده برای روند صلح فراگیر در منطقه دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، این منابع به روزنامه «رای الیوم» گفتند یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشور‌های عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.

طبق گفته این منابع، پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس جدید نیست، اما اخیرا به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شده است. طبق پیشنهادات دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشور‌های عربی را به دست خواهد آورد.

این منابع همچنین فاش کردند که جنبش حماس این پیشنهاد‌ها را قاطعانه رد کرده و آن‌ها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.

حماس در پاسخ به این پیشنهاد‌ها اعلام کرد آنچه در حال وقوع است، تحولات خطرناک و بی‌سابقه عربی در پرونده مسئله فلسطین است که در راستای شروط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش می‌رود.

«اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس نیز در سخنانی ایده خلع سلاح مقاومت را ساده‌لوحانه توصیف کرده و گفت: ایده خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و حقایق را در نظر نمی‌گیرد و صحبت از کنار گذاشته شدن مقاومت فقط یک توهم است.

در همین راستا، «ابراهیم المدهون» نویسنده و محقق سیاسی عرب‌زبان تاکید کرد: صحبت درباره خلع سلاح دقیق نیست و طبیعی است که وقتی کشور فلسطینی تشکیل شود، هیچ جناح مسلحی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف حماس ایجاد کشور فلسطین است، اما نمی‌خواهد اشتباهاتی را که دیگر طرف‌های فلسطینی قبلا مرتکب شده‌اند، انجام دهد و مقاومت، اعطای امتیازات بزرگ را نمی‌پذیرد.

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی ۲۰۰ روز
  • رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • رونمایی از مجمع پارلمانی جهانی شهید سلیمانی (ره)
  • پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است
  • دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده