Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خطاب به عشق»

(دفتر دوم)

(نامه های عاشقانه آلبر کامو و ماریا کاساراس/ 1950)

ترجمه: زهرا خانلو

ناشر: فرهنگ نشر نو؛ چاپ اول 1400

230000 تومان، 662 صفحه

 

****

 

هیچ چیز به اندازه عشق نمی‌تواند آدمی را تحت تاثیر قرار دهد، دگرگون کند و چنان احساساتش را زلال کند که چهره‌ی واقعی خود را به نمایش بگذارد، خاصه دربرابر چشمان معشوق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه باک که دیگران چه می‌اندیشند و یا چه خواهند اندیشید. از این روست که اگر این عشق به جدایی بدل شود می‌تواند چنان برانگیزاننده باشد که به خلق شاهکارهایی ماندگار بینجامد و یا شاید نیز چنان ویرانگر باشد که او را از پا بیندازد. 

حکایت عشق کامو به ماریا کاساراس(1) نیز از همین دست است، عشقی که باعث می شود تصویری تازه از کامو را شاهد باشیم، تصویر کاموی عاشق. تصویری که در میان آثار گوناگون کامو از آن خبری نیست؛ اما در میان این نامه ها حکایت چیز دیگری است.

در میان آثار برجای مانده از کامو همواره جای آثار عاشقانه یا پرداختن به عشق آنگونه که بازتاب دهنده کشش و نیاز رهایی ناپذیر میان دو انسان است، دیده نمی شود. از این رو بود که با اطمینان در مورد مهمترین دغدغه فلسفی می‌نوشت: «تنها یک مسئله اساسی فلسفی واقعاً جدی وجود دارد و آن‌هم خودکشی‌ست و این‌که آیا زندگی ارزش زیستن دارد یا به زحمت زیستنش می‌ارزد؟» 

اما با عشق، زندگی هم به زحمت زیستنش می‌ارزد و هم اینکه لحظه لحظه آن را باید زیست. این را از سطر سطر نامه هایی که آلبر کامو برای ماریا کاسارس نوشته، می‌توان احساس کرد. نامه هایی که کنار هم قرار گرفتن آنها اثری عاشقانه را ترتیب داده با عنوان «خطاب به عشق». دفتر نخست این کتاب در سال 1398 به بازار آمد و به تازگی دفتر دوم آن را نیز زهرا خانلو به فارسی برگردانده و به همت نشر نو به بازار آمده است.  

بازتاب یافتن تصویر کاموی عاشق در کتاب «خطاب به عشق» چنان مورد پسند و مقبول مخاطبان افتاد که گویا برای ناشر و مترجم کتاب نیز غیر منتظره بود. کتاب در همان ابتدای انتشار مورد استقبال قرار گرفت و در زمانی کوتاه چندین نوبت تجدید چاپ شد. اما سوای این اقبال میان مخاطبان، خیلی زود بریده هایی  از کتاب در قالب جملات قصار به فضای مجازی راه یافت. همین کافی بود تا اطمینان حاصل شود که کتاب مخاطبان خود را پیدا کرده است. خاصه آنکه آلبر کامو در ایران نویسنده و متفکری محبوب بوده و آثار داستانی و نمایش نامه‌هایش با ترجمه های گوناگون به کرات منتشر شده اند و حالا این اثر تازه انتشار یافته از او به اندازه کافی برای‌شان دارای جذابیت است.

دفتر نخست این مجموعه دربر گیرنده نامه های سالهای 1944 تا 1949 است، 111 نامه که شماره گذاری شده اند و دفتر دوم که نامه های سال 1950 در بر می گیرد، این تعداد به 387 نامه رسیده است. البته خطاب به عشق دفترهای سوم و چهارم نیز خواهد داشت. این نامه ها را که کاترین کامو، دو دهه پس از مرگ پدر، از ماریا کاسارس گرفته است. و سی‌ونه سال بعد به‌دست ناشر سپرد. در این فاصله  ماریا کاسارس نیز در سال ۱۹۹۶ درگذشت و سرانجام در سال ۲۰۱۸ انتشارات گالیمار آنها منتشر کرد. چاپ فارسی این نامه‌ها زودتر از بسیاری زبانهای زنده دنیا منتشر شده است.

در دفتر نخست بیشتر نامه ها به قلم کاموست و تنها تعداد اندکی از نامه‌هایی که معشوقش در جواب او نوشته منتشر شده اند، اما در دفتر دوم نامه های ماریا کاسارس نیز تقریبا پابه پای نامه‌های کامو منتشر شده اند و در این بده بستان نامه های عاشقانه به مراتب بهتر از گذشته از حال و روز این دو عاشق و بخصوص کامو می‌توان سراغ گرفت.

درست در میانه‌ی قرن بیستم به نظر می رسد عشق این دو به اوج خود رسیده، کامو برای رهایی از نومیدی خود را در عشق رها کرده است و تب و تاب این شور و حال را در نامه های او می توان مشاهد کرد، چه آنگاه که می‌نویسد: «از تو جدا شدم، و دیگر نفهمیدم ساعتها چطور گذشت، در بی میلی محض.» و سپس با دقت از حال و روز خود می گوید و چه آنگاه که کوتاه مختصر تنها برای او می نویسد: «دوستت دارم!» کامو چنان که خود اذعان دارد نمی‌گذارد نامه‌ای بدون آنکه از عشق سخن به میان آید به سوی ماریا کاسارس برود. وعشق در این نامه ها تصویر کامو را آن نویسنده و اندیشمند فرانسوی که در آثارش از جدی ترین مباحث حیات آدمی سخن می گفت، چنان تلطیف و ملموس می کند که گویی برای زیستن فلسفه ای جز عشق وجود ندارد.

این نامه ها را می توان از هر جایی که خواست خواند و از جذابیت و تاثیر گذاری متن آنها لذت برد و جملات قصاری از دل آنها بیرون کشید و در مناسبت های مختلف بکار برد. اما اگر آنها را از ابتدا بخوانید و پیش بیایید رفته رفته کیفیت رمانی را به خود می گیرد که به سبک نامه نگارانه روایت می شود. رمانی که از ماجرای عاشقانه اش در رهگذر نامه نگاری های دو شخصیت اصلی بازگو می شود. این ویژگی کتاب بخصوص در دفتر دوم که پاسخ نامه‌های کامو توسط نامه های ماریا کاسارس داده شده و در امتداد هم منتشر شده اند، بیش از دفتر نخست حس میشود . گویی این رابطه رمانی است که به تدریج در حال کامل شدن است و باید در انتظار دفترهای بعدی اش بود.

 

پی نوشت:

1- آشنایی کامو با ماریا کاسارس در سال 1942 در خانه یکی از دوستانش اتفاق افتاد، ماریا و همکارانش مشغول دورخوانی نمایشنامه‌ای اثر پابلو پیکاسو بودند. تماشای او هنگام تمرین در نقش مارتا،  جذبه این کشف را به شور و اشتیاق و عشقی بدل کرد که شروع آن مصادف شد با ششم ژوئن 1944 (روزی که متفقین در نرماندی پیاده می شوند) آنها در خانه شارل دولن کارگردان نمایشنامه سوء تفاهم بودند. این ماجرای عاشقانه با بازگشت همسر کامو از الجزایر و  باردار شدنش، پایانی زود هنگام می یابد. غرور ماریا کاسارس باعث می شود که خود را از زندگی کامو و همسرش، کنار بکشد. چهار سال بعد در سال 1948 دوباره سر راه هم قرار می گیرند، آن هم درست در ششم ژوئن، روزی که عاشق هم شده بودند، شاید این یکی از آن اتفاقهای جذاب تقدیر باشد که به صورت پیش بینی نشده در بلوار سن ژرمن رخ داد، اما این بار دیگر قرار نیست چیزی باعث جدایی این دو عاشق شود، جز مرگ زودهنگام آلبر کامو در سال 1960 که در اثر تصادف اتومبیل رخ می دهد و از آن گریزی نیست.

 

منبع: الف

کلیدواژه: منتشر شده اند ماریا کاسارس نامه ها خطاب به عشق دفتر نخست آلبر کامو دفتر دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژست‌های عاشقانه بابک جهانبخش و همسرش +تصاویر

سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • کل‌کل کوکاکولاخوری حامد آهنگی با خانم بازیگر
  • پیام تسلیت سید مهدی شجاعی برای درگذشت معاون امور زنان و خانواده در دولت اصلاحات
  • (عکس) تصویر عاشقانه فرهاد مجیدی و مادرش در دبی
  • ژست‌های عاشقانه بابک جهانبخش و همسرش +تصاویر
  • نخستین سالگرد درگذشت استاد سمیعی گیلانی
  • «الاعمال بالنیات» برایم معنا شد/ قدرت رسانه «شعر» را دست کم نگیریم
  • جزو آخرین گزینه‌ها برای حضور در این دیدار بودم / «الاعمال بالنیات» برایم معنا شد
  • ماجرای نامه عجیب دختر رضاخان به امام خمینی چه بود؟
  • نامه عجیب دختر رضاخان به امام خمینی /فاقد شناسنامه هستم /اشرف گفت به این خواهر بی سواد که با لهجه صحبت می کند، شناسنامه نمی دهیم
  • ماجرای نامه دختر رضاخان به امام خمینی (س) + عکس