Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@15:01:00 GMT

رژیم غذایی کتوژنیک به ببهود سرطان کولورکتال کمک می کند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۶۹۵۷

رژیم غذایی کتوژنیک به ببهود سرطان کولورکتال کمک می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، آنها دریافتند یک مولکول تولید شده در رژیم‌های غذایی کتوژنیک رشد تومور را سرکوب می‌کند. اکنون محققان آزمایشات بالینی را برای تعیین تأثیر این مولکول بر سرطان روده بزرگ انسان آغاز کرده اند.

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی غربی، رژیم‌های غذایی با قند بالا و مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی، به‌ویژه گوشت قرمز، خطر سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی رژیم فستینگ (رژیمی شبیه روزه داری) و محدودیت کالری، نقش محافظتی در برابر تومورهای روده در مدل‌های حیوانی دارد. اینکه آیا آنها ممکن است در انسان هم همین تأثیر را داشته باشند ناشناخته باقی مانده است.

درک بیشتر در مورد مکانیسم‌های نهفته در تأثیرات رژیم‌های غذایی مختلف بر رشد تومور می‌تواند به محققان در توسعه درمان‌ها و گزینه‌های پیشگیرانه ابتلاء به سرطان کولورکتال کمک کند.

اخیراً، محققان مجموعه‌ای از مطالعات را روی موش‌ها انجام داده‌اند که مکانیسم‌های حفاظتی مربوط به رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای سرطان کولورکتال را بررسی می‌کنند.

آنها دریافتند که بتا هیدروکسی بوتیرات (BHB)- یک مولکول انرژی جایگزین تولید شده در پاسخ به رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات- رشد تومور روده را سرکوب می‌کند.

محققان ابتدا به دنبال شناسایی مداخلات غذایی که بر رشد تومور روده تأثیر می‌گذارد، بودند. برای انجام این کار، آنها شش رژیم غذایی با نسبت چربی به کربوهیدرات متفاوت، از جمله دو رژیم کتوژنیک با نسبت چربی به کربوهیدرات ۹۰ درصد از منابع گیاهی یا حیوانی طراحی کردند.

پس از شروع رژیم‌های غذایی، محققان سرطان کولورکتال را از طریق روش‌های شیمیایی استاندارد در موش‌ها ایجاد کردند. آنها متوجه شدند که با افزایش نسبت چربی به کربوهیدرات، تعداد و اندازه تومورها کاهش می‌یابد.

آنها همچنین دریافتند موش‌هایی که از رژیم‌های کتوژنیک استفاده می‌کردند برای مدت طولانی‌تری زنده ماندند و رژیم‌های غذایی کتوژنیک از رشد تومور در مدل ژنتیکی سرطان کولورکتال جلوگیری کرد.

رژیم کتوژنیک همچنین رشد تومور را پس از شروع سرطان کولورکتال، سرکوب کرد.

در همین حال، قطع رژیم کتوژنیک منجر به رشد مجدد تومور شد، حتی اگر رژیم قبلاً اندازه تومور را کاهش داده بود.

محققان نوشتند که یافته‌های آنها نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی کتو به شدت رشد تومور کولورکتال را در هر دو مدل پیشگیری و درمان سرطان کولورکتال سرکوب می‌کنند.

از طریق مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، آنها دریافتند که رژیم غذایی کتوژنیک، BHB را آزاد می‌کند که با سلول‌های روده برای کاهش و جلوگیری از رشد تومور در تعامل است.

کد خبر 5492648

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم غذایی سرطان سرطان روده بزرگ ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا آمار کرونا درمان ناباروری افزایش جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسیناسیون جامعه پرستاری آلزایمر سازمان غذا و دارو کنگره علوم آزمایشگاهی کووید 19 آلودگی هوا سرطان کولورکتال رژیم های غذایی غذایی کتوژنیک رژیم غذایی رشد تومور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشور‌های با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریو‌های متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روند‌های غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آنها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریو‌های پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آنها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشور‌های کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میر‌های جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسید‌های چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون