Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@12:29:57 GMT

مالیه شهری لازمه مدیریت پایدار شهر

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۶۹۸۳

مالیه شهری لازمه مدیریت پایدار شهر

یکی از مسائل مهم شهرداری‌ها در سراسر جهان، ایجاد منابع کافی درآمد و تأمین هزینه خدمات شهری است که مسئولیت‌های اساسی شهردار است. شهرداری باید همواره در تلاش برای تهیه طرح‌ها و برنامه‌هایی برای افزایش منابع درآمدی شهرداری باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس مقاله‌ای از علی اسعدی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری، امروزه رشد جمعیت و افزایش مهاجرت به شهرها، منجر به توسعه غیرقابل‌کنترل نواحی شهری، خلق سکونتگاه‌های جدید، کاهش سطح رفاه انسانی، ساخت‌وسازهای بدون برنامه، نیل به سمت حومه‌نشینی و بروز مشکلات فراوان برای مدیران مختلف شهری به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه شده است، به‌گونه‌ای که مسائل مطرح شده به همراه رکود شهری در نقطه ثقل نگرانی‌های برنامه‌ریزان شهری قرارگرفته و زمینه مطالعه جدی مدیران، برنامه‌ریزان شهری و سیاست‌مداران را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان شهرداری‌ها و حکومت‌های محلی به‌عنوان مدیر و مرجع اصلی هماهنگ‌کننده امور شهر، نقش بسیار مهمی در حل معضلات شهرنشینان دارند که این مسلماً در سایه وجود منابع مالی مناسب و پایدار مقدور خواهد بود؛ بنابراین در میان بخش‌های مختلف مدیریت شهری، تأمین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها و حکومت‌های محلی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به دنبال کاهش وابستگی درآمدی شهرداری‌ها به دولت و با توجه به تشدید مسائل و مشکلات شهرها درنتیجه رشد جمعیت و مهاجرت‌ها، حجم زیاد تقاضا برای خدمات شهری و اتکای شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار شرایط کار را برای مجریان امور شهرداری‌ها دشوار کرده است. برخوردار نبودن از منابع درآمدی پایدار، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌ای شهرداری‌ها را مختل می‌کند و با این روند منابع درآمدی فعلی جوابگوی هزینه‌های روبه افزایش شهرداری‌ها در سال‌های آینده نخواهد کرد.

در ایران در دهه‌های اخیر مدیریت شهری به‌طور فزاینده‌ای با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است که ناشی از عوامل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجرایی، مالی و حقوقی متعددی است. یکی از مشکلات و معضلات عصر حاضر رشد و توسعه سریع، شتاب‌زده و بی‌رویه شهرها به‌واسطه رشد سریع جمعیت است که موجب ناپایداری و ناایمنی در عرصه خدمات شهری می‌شود و مدیریت شهری را در مسیری قرار می‌دهد که راهکارهایی برای دستیابی به توسعه پایدار اتخاذ کند، راهکارهایی که مهم‌ترین عامل منابع پایدار شهری است.

در میان بخش‌های مختلف مدیریت شهری، تأمین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه از یک‌سو کسب درآمد شهرداری‌ها تأثیر عمده‌ای بر ارائه خدمات به شهروندان دارد و از سوی دیگر نبود درآمد کافی نه‌تنها موجب ایجاد نشدن خدمات ضروری در شهر می‌شود، بلکه اساساً اجرای تمام طرح‌ها و برنامه‌های شهری را با مشکل مواجه می‌کند؛ بنابراین شهرداری‌ها به لحاظ ارائه خدمات به شهروندان، نیازمند درآمد جدید و پایدار هستند.

مالیه شهرداری به تصمیم‌های درآمدی و هزینه‌های مدیران شهرداری مربوط است و منابع درآمدی که توسط مدیران شهرداری مورد استقبال قرار می‌گیرد مانند مالیات دارایی، درآمد، فروش، مالیات غیرمستقیم، عوارض بهره‌برداری و انتقالات بین دولتی را پوشش می‌دهد. شیوه‌های گوناگون تأمین هزینه زیرساخت‌های شهری ازجمله استفاده از درآمدهای عملیاتی، استقراض، عوارض توسعه‌دهندگان و مشارکت‌های عمومی - خصوصی را در برمی‌گیرد. مالیه شهرداری به موضوعاتی درباره هزینه‌ها در سطح محلی و پاسخگویی در قبال تصمیم‌های هزینه‌ای و درآمدی، ازجمله فرآیند بودجه‌ریزی و مدیریت مالی شهرداری می‌پردازد.

شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، متولی اداره امور شهر است. این نهاد عمومی ضمن تولید و عرضه کالاهای عمومی به واسطه پرداخت یارانه‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی که در نهایت منجر به توسعه شهری و تبدیل شدن فضای شهری به محلی برای انجام کار مناسب و زندگی شایسته می‌شد، اتخاذ می‌کند. اگر وظیفه دولت محلی و مدیریت شهری را به طور خلاصه بهبود زیرساخت‌های شهری و عرضه خدمات عمومی و افزایش کیفیت زندگی و سطح رفاه شهروندان بدانیم، هزینه‌هایی که در راستای برآورده ساختن نیازهای شهروندان به دولت‌های محلی تحمیل می‌شود، رشد قابل ملاحظه‌ای هم در بعد کمی و هم بعد کیفی خواهد داشت.

افزایش هزینه‌های مدیریت شهری و شهرداری‌ها ایجاب می‌کند که طرف دیگر بودجه یعنی درآمدها نیز به همین نسبت افزایش پیدا کند تا توان و امکان پاسخگویی ایجاد شود. امروزه یکی از مسائل مهم شهرداری‌ها در سراسر جهان، ایجاد منابع کافی درآمد و تأمین هزینه خدمات شهری است، از این رو از جمله مسئولیت‌های اساسی شهردار این است که همواره در تلاش برای تهیه طرح‌ها و برنامه‌هایی برای افزایش منابع درآمدی شهرداری باشد.

کد خبر 575880

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران منابع درآمدی منابع درآمدی پایدار توسعه شهری مدیریت پایدار شهر مدیریت شهری برنامه ریزی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق درآمدی شهرداری منابع درآمدی مدیریت شهری شهرداری ها خدمات شهری برنامه ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۰ خاور زباله از یک منزل در بجنورد

رئیس هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری بجنورد گفت: ۸۰ خاور زباله که مدت‌ها در یک منزل مسکونی واقع در مرکز خراسان شمالی با بوی بد ایجاد مزاحمت کرده بود، کشف و تخلیه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی و به نقل از روابط عمومی شهرداری، حسین یعقوبی روز دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: روزهای گذشته خبری مبنی بر جمع آوری زباله در یک منزل مسکونی و بوی بد از منزلی واقع در کوچه اوقاف بجنورد اعلام شد که با پیگیری‌های مستمر معاونت خدمات شهری و دستور دادستان، محل مورد نظر پاکسازی شد.

وی افزود: پس از ساعت‌ها تلاش در نهایت ۸۰ خودرو خاور زباله از محل به ایستگاه میانی زباله بجنورد منتقل شد.

کد خبر 746793

دیگر خبرها

  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت
  • استمرار حل و فصل مسائل مرزی آذربایجان و ارمنستان لازمه ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است
  • تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • لزوم حفظ ثبات و امنیت پایدار به‌عنوان لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • فاز سوم بوستان خضر در قم احداث می‌شود
  • کشف ۸۰ خاور زباله از یک منزل در بجنورد
  • لزوم ورود مدیریت شهری به مسائل زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد بحران‌ها