Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@15:41:37 GMT

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۷۰۳۲

شرایط بخشیدن مهریه، عقل، بلوغ، رشد، قصد، رضایت و اختیار زن، هنگام بذل مهریه خویش است. از آنجا که بر اساس قانون، زن، مالک مهر خود بوده و هرگونه دخل و تصرف یا بذلی که بخواهد، می‌تواند، نسبت به آن انجام دهد، بخشیدن مهریه بدون اذن پدر، مشکل و مساله قانونی، نخواهد داشت و کاملا […] ناطقان: شرایط بخشیدن مهریه، عقل، بلوغ، رشد، قصد، رضایت و اختیار زن، هنگام بذل مهریه خویش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که بر اساس قانون، زن، مالک مهر خود بوده و هرگونه دخل و تصرف یا بذلی که بخواهد، می‌تواند، نسبت به آن انجام دهد، بخشیدن مهریه بدون اذن پدر، مشکل و مساله قانونی، نخواهد داشت و کاملا صحیح است.

مهریه که خود، دارای انواع مختلفی است، یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زنان بوده که هم در عقد موقت و هم در عقد دائم وجود دارد. زنان، تا زمانی که شخصا، اقدام به بذل یا ابراء مهریه خود ننموده اند، مالک مهریه خود می‌باشند و بر اساس قانون، حق هرگونه دخل و تصرف در آن را خواهند داشت و به محض مطالبه، شوهر یا مسئول پرداخت مهر، باید اقدام به پرداخت آن نماید.

یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با مهریه مطرح می‌شود، مواردی است که در آن موارد، زن، شخصا، ذمه شوهر خود را از پرداخت مهریه، بری کرده و یا مهریه را به همسرش بخشیده است که البته این بذل، تابع قواعد و تشریفات مخصوص به خود می‌باشد. سوالی که برای بسیاری افراد مطرح می‌شود، این است که با توجه به لزوم اذن پدر در ازدواج دختران، حکم و شرایط بخشش مهریه بدون اجازه پدر چگونه می‌باشد؟

شرایط بخشیدن مهریه

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به محض وقوع عقد نکاح، زن، مالک مهریه مقرر و مورد توافق می‌شود و می‌تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در مهریه خود، انجام دهد که بخشیدن مهریه به همسر نیز یکی از این تصرفات است. اما، برای صحت این بخشش، باید شرایط بخشیدن مهریه، رعایت شود که عبارتند از:

عقل: یکی از شرایط بخشیدن مهریه، این است که زن، از صحت عقلانی، برخوردار باشد و به عبارتی، مجنون نباشد.

رضایت و اختیار: از دیگر شرایط بخشیدن مهریه، این است که زن، این کار را با رضایت و اختیار و نه از روی اکره انجام دهد.

قصد: داشتن قصد، از دیگر شرایط بخشیدن مهریه، توسط زن می‌باشد و او باید این عمل را با قصد و هدف بخشیدن انجام دهد.

بلوغ و رشد: رسیدن به سن بلوغ و رشد، از دیگر شرایط بخشیدن مهریه است. سن بلوغ دختران، ۹ سال تمام قمری بوده و پس از آن، می‌توانند، با مراجعه به دادگاه و گرفتن حکم رشد، اقدام به بذل مهریه خود نمایند. اما، دفترخانه، به تبعیت از رویه حقوقی ایران، سن رشد، جهت انجام امور مالی را ۱۸ سال تمام می‌داند.

پس از بررسی شرایط بخشیدن مهریه، در ادامه، قصد داریم، درباره بخشیدن مهریه بدون اذن پدر صحبت کنیم و حکم و شرایط بخشش مهریه بدون اجازه پدر را بگوییم.

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

رضایت پدر و اجازه او، شرط صحت بخشیدن مهریه نیست و در هیچ قانونی، از لزوم رضایت پدر و اذن او، جهت صحت بذل مهریه، سخنی به میان نیامده است. اما، به لحاظ عملی، برخی از دفترخانه ها، اذن پدر، برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری این امر می‌دانند که این مسئله، قانونی نیست.

شایان ذکر است، چنانچه، دفترخانه، از ثبت بذل یا ابراء مهریه، خودداری کرده و آن را منوط به وجود اذن پدر نماید، متقاضی بذل، می‌تواند، از دفترخانه، به علت تخلف در انجام وظایف خود، در کانون سردفتران، شکایت کند. همچنین، در صورتی که زوجین بخواهند، می‌توانند با تنظیم یک قراداد خصوصی و بر روی برگه کاغذ، اقدام به ثبت و مستند کردن بذل مهریه کنند و آن را به امضای شهود برسانند که در این صورت، بذل، صحیح بوده و این سند، یک سند عادی محسوب خواهد شد.

منبع: میزان برچسب ها: بخشیدن ، مهریه ، بدون اذن پدر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بخشیدن مهریه بدون اذن پدر رضایت و اختیار انجام دهد بذل مهریه مهریه خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۷۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز میسر گردیده است.

به گفته وی، هم‌اکنون شش بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

کد خبر 6080802 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • حذف بارسلونا مقابل یوونتوس در شب تساوی بدون گل دو تیم در نیوکمپ (لیگ قهرمانان اروپا - 2017/4/19) / فیلم
  • کتاب جنگ بدون صلح به چاپ چهارم رسید
  • پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت بدون حضور در فینال
  • تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست
  • تساوی بدون گل در نیمه اول دربی اصفهان
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • فیلم/ آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی
  • روش های بازکردن قفل گوشی
  • توقیف ۶۰۰ سی‌سی قاچاق در لاهیجان