Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی حاجیان حسین آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زنده یاد کاظمی آشتیانی با آینده نگری که درباره تولید حیوانات شبیه سازی شده و بومی کردن دانش فنی آن در کشور داشت، پایه‌گذار تشکیل پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان بود و با ارتباط و شناختی که از دانشمندان اصفهانی داشت توانست این مرکز تحقیقاتی را راه اندازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان کار خود را ابتدا با یک اتاق و آزمایشگاه کوچک شروع شد، اظهار داشت: این مرکز با حمایت های زنده یاد کاظمی آشتیانی به ساختمان بزرگتری منتقل شد و به‌دلیل پایه گذاری قوی و اصولی آن، هنوز پابرجاست و فعالیت های آن توسعه یافته است.

وی تاکید کرد: آینده نگری و پایه گذاری اساسی زنده یاد کاظمی آشتیانی به ایجاد و بومی سازی دانش فنی شبیه سازی در اصفهان منجر شد که در زمان حاضر از فواید آن در زمینه های مختلف استفاده می شود.

حاجیان با بیان اینکه زنده یاد کاظمی آشتیانی شخصیتی پیگیر و جهادگر واقعی بود، گفت: این خصوصیت ها در کنار ویژگی های اخلاقی خوب و انسانی باعث بنیانگذاری پژوهشگاه رویان شد که در امور علمی و پژوهشی تحولات زیادی ایجاد کرد و امروز پژوهشگاه رویان همراه با سه پژوهشکده فعال به مهمترین مراکز پژوهشی کشور تبدیل شده اند.

وی آینده نگری را یکی از ویژگی های بارز زنده یاد کاظمی آشتیانی دانست و افزود: در دوره ای که عده ای به دنبال مباحث دیگر پژوهشی در کشور بودند زنده یاد کاظمی آشتیانی بسترهای تحقیق در زمینه سلول های بنیادی را پایه گذاری کرد که از اهمیت خاصی برخوردار و حتی در برخی کشورها به‌صورت محرمانه بود.

این پژوهشگر با بیان اینکه ما امروز از آنچه در آینده نگری زنده یاد کاظمی آشتیانی وجود داشت استفاده می کنیم، تصریح کرد: کارهایی که زنده یاد کاظمی آشتیانی پایه گذای کرد مانند پژوهشگاه رویان، مرکز باروری و ناباروری، سلول های بنیادی و شبیه سازی باعث خیر و برکت در کشور شده است.

وی یکی از ظرفیت های خوبی که از این فعالیت ها ایجاد شده را اشتغالزایی دانست و خاطرنشان کرد: همچنین بستر خوبی در زمینه پژوهشی در کشور ایجاد شده است بعنوان مثال سالانه حدود ۲۰۰ دانشجو در پژوهشکده زیست فناوری اصفهان به کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود می پردازند و از مهارت های کسب شده در آن در آینده بهره می برند.

حاجیان با تاکید بر اینکه امروزه دانشمندان و دانشگاهیان ما در مرزهای دانش فعالیت می کنند، گفت: لازم است که با استفاده از بسترهایی که زنده یاد کاظمی آشتیانی پایه گذاری کرد بتوانیم پله های ترقی را در کشور طی کنیم و نسل های آینده ما این مفاخر را بشناسند و از آنها الگو بگیرند.

سعید کاظمی آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده‌ رویان و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد. به همین دلیل در ۱۳۸۳ از او به عنوان چهره‌ ماندگار کشوری تقدیر شد.

این دانشمند نابغه در سال ۱۳۸۴ بعد از سال ها خدمت به جامعه علمی ایران با اینکه تنها ۴۴ سال داشت، دیده از جهان فروبست. رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت این دانشمند نامدار در پیامی نوشتند: با تاسف و تلخکامی خبر درگذشت دانشمند مومن و جهادگر، مرحوم دکتر «سعید کاظمی اشتیانی» را دریافت کردم و بر فقدان آن شخصیت ارزشمند که کانون امید و ابتکار و نوآوری بود، افسوس خوردم. وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند. موسسه‌ رویان که مجمع ارزشمندی از نوآوران و جهادگران عرصه‌ علوم زیستی است در پیدایش و رشد و اعتلای خود، مدیون همت و ایمان و پشتکار این دانشمند جوان و بلند همت است.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت امسال در دیدار با معلمان با اشاره به مفاخری مانند زنده یاد کاظمی آشتیانی تاکید کردند: ما بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچه‌های مدرسه‌تان، مدارس‌تان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت می‌شناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد می‌شناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشته‌ علمی را، گذشته‌ سیاسی را، گذشته‌ بین‌المللی را بشناسند.

پژوهشگاه رویان در سال ۱۳۷۰ با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه علوم و فناوری های کمک کننده باروری و سلول های بنیادی تأسیس شد؛ این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری آن در اصفهان فعالیت دارد. 

پژوهشکده زیست فناوری رویان به همت زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۸۳ و ابتدا با عنوان “پایگاه تحقیقات علوم سلولی” در اصفهان آغاز به کار کرد و تا کنون موفق به شبیه سازی گوسفند، بُز و گوساله شده است.
از جمله طرح های در دست اجرای این پژوهشکده می توان به احداث بیمارستان سلول درمانی در اصفهان، طرح مطالعاتی و تحقیقاتی شبیه سازی و تولد یوز ایرانی، شبیه سازی جانوران در معرض انقراض مانند قوچ قمیشلو، طرح مطالعاتی تولید اندام انسانی در بدن حیوانات، جدیدترین روش های درمان ناباروری و تولید داروی مخصوص سکته قلبی از شیر اشاره کرد.

برچسب‌ها پژوهش اصفهان پژوهشگاه رویان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهش اصفهان پژوهشگاه رویان پژوهش اصفهان پژوهشگاه رویان زنده یاد کاظمی آشتیانی پژوهشکده زیست فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان پایه گذاری آینده نگری شبیه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»

«هاشم الغیلی» زیست‌شناس مولکولی مقیم برلین که به فیلم‌سازی مشغول است، با فیلم‌های علمی خود جهان را حیرت‌زده می‌کند. او پیش از این نیز در «مزرعه نوزاد انسان» به فناوری‌های آینده برای پرورش جنین و نوزاد اشاره کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین، او در فیلم اخیر خود با عنوان «هیروشیما» به شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای تاریخ پرداخته و جزئیات دقیقی را از پرواز، انفجار بمب، قدرت تخریب و تلفات انسانی به تصویر کشیده است. او در این فیلم از صدا‌های واقعی شخصیت‌های تاریخی تأثیرگذار در این بمباران استفاده کرده است: مکالمه برج فرماندهی و هواپیمای «انولا گی» (حامل بمب اتمی)، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده «هری ترومن»، «یولیوس رابرت اوپنهایمر» مدیر پروژه منهتن که بمب‌های اتمی را ساخت و درنهایت «آلبرت اینشتین»، برجسته‌ترین دانشمند آن روزگار که با نامه‌نگاری به فرانکلین روزولت، آغازگر پروژه منهتن و ساخت بمب هسته‌ای شد.

جالب‌تر، عبارت «God Speed» در مکالمه برج فرماندهی با خلبان «انولا گی» است که لحظاتی پیش از رهاسازی بمب اتمی عنوان می‌شود و در زبان فارسی می‌توان آن را «خدا به همراهتان» ترجمه کرد. زیرنویس فیلم «هیروشیما» در خبرآنلاین ترجمه شده، ولی ویدیوی «هیروشیما» را می‌توانید در یوتیوب با کیفیت‌های بالاتر نیز مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • بومی سازی قالب پنجره
  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد
  • زمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای در کره شمالی
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»
  • بومی‌سازی کود «تریپل سوپر فسفات» توسط متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان
  • درخشش دانش آموزان تویسرکانی در هفدهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران
  • نواختن زنگ سلامت در مدرسه حاج کاظمی