Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن «به طور منظم» با اسرائیل درباره ایران مبادله اطلاعاتی دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه (به وقت تهران) بار دیگر بر همکاری‌های میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد.
پرایس گفت: «ما به طور منظم اطلاعات را با شریکان اسرائیلی‌مان رد و بدل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از حوزه‌ها دیدگاه مشترکی داریم، ضمن اینکه نفع راهبردی مشترکی هم داریم و آن این است که نمی‌خواهیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»
ند پرایس در بخش‌های دیگر این نشست خبری مواضع پیشین واشنگتن درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین را تکرار کرد. او به عنوان مثال گفت: «ما معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگوها فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن از طرق دیگر را برای همیشه و به صورت ماندگار از بین ببریم.»
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
ند پرایس درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین هم به تکرار ادعاهای پیشین پرداخت و گفت: «چیزی که می‌گویم این است که ما و شریکانمان آماده‌ایم و از مدت‌ها قبل آماده‌ بوده‌ایم. فکر می‌کنیم الان نوبت ایران است که جدیت خودش را نشان دهد.»
او اضافه کرد: «همان‌طور که قبلاً از ما شنیده‌ایم چندین مسئله کوچک باقی مانده‌اند. باور ما این است که این مسائل کوچک باقی‌مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران قابل برطرف کردن هستند و توافق را می‌توان به سرعت و به نحوه موثر به خاتمه رساند، البته اگر ایران تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد.»
مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.
یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.
کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.
این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه همانند روزهای گذشته تأکید کرد که حصول توافق در مذاکرات وین قطعی نیست. او گفت: «همان‌طور که قبلاً از ما شنیده‌اید در حال حاضر توافق قطعی نیست.»

فارس

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا گفت وگوها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل آویو به عمد در حال وقت کشی در مذاکرات آتش بس است

به گزارش خبرگزاری مهر، «غازی حمد»، عضو دفتر سیاسی حماس در غزه در سخنانی با اشاره به مذاکرات جاری درباره آتش بس به المیادین گفته است که هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود ندارد و موضع اسرائیل اصرار بر ناسازگاری است.

حمد به المیادین گفت: واضح است که اشغالگران با وجود همه مواضع و مخالفت‌های بین المللی می‌خواهند جنگ را ادامه دهند، به همین دلیل اشغالگران مذاکرات را جدی نمی‌گیرند و برای به دست آوردن زمان، مذاکرات را متوقف می‌کنند، هرچند درب اصلی توافق همچنان بسته است، زیرا اشغالگران ایده دستیابی به توافق را رد می‌کنند.

حمد در ادامه تاکید کرد: «اسراییل» هنوز به این سوال درباره آمادگی خود برای توافقی که منجر به آتش بس شود، پاسخی نداده است و در واقع تل آویو بازی کثیف و گمراه کننده با میانجی‌ها انجام می‌دهد تا بگوید در حال مذاکره است، اما واقعیت چیز دیگری است. هر بار به نظر می‌رسد که طرف اسرائیلی هیچ تصمیمی ندارد و بدون موضع مشخص در حال مذاکره است و این سیاست نتانیاهو است که به وقت کشی در مذاکرات ادامه دهد.

غازی حمد در عین حال افزود: رهبری اشغالگران متوهم است و نمی‌تواند به اهداف خود در غزه دست یابد، زیرا همچنان در حال شکست در غزه است. اشغالگران چند ساعت پس از قطعنامه شورای امنیت مرتکب قتل عام شدند و اراده بین المللی را زیر پا گذاشتند.

حمد همچنین هشدار داد: بعید نیست که اشغالگران تجاوز گسترده ای به رفح انجام دهند و برای جلوگیری از این امر باید فشارهای بین المللی بر اشغالگران وارد شود.

از سوی دیگر وب سایت آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به اظهار نظر مقامات آمریکایی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به قطعنامه آتش بس شورای امنیت پرداخته و در این ارتباط به نقل از سناتور کریس مورفی از سنای آمریکا نوشته است: «ما معتقد نیستیم که اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشد.»

به گفته کریس مورفی، آمریکا بعد از این نبایستی سلاح‌های بیشتری را به اسرائیل بدهد، مگر اینکه در ارسال کمک به غزه پیشرفتی حاصل شود. این سناتور آمریکایی در واقع خواستار مشروط شدن ارسال سلاح به اسرائیل به شرط ارسال کمک به غزه شده است.

ساعاتی پیش نیز، یک منبع ویژه در مقاومت فلسطین به جزئیات مذاکرات غیرمستقیم نیروهای مقاومت و تل آویو پرداخته و در این ارتباط گفت: «با وجود وضعیت دشوار مذاکرات و رد هر آنچه از سوی اسرائیل ارائه شده است، مذاکرات همچنان ادامه دارد.»

به گفته این منبع فلسطینی، رژیم صهیونیستی با وجود همه انعطاف‌پذیری‌هایی که حماس به‌ویژه در موضوع زندانیان نشان داد، در زمینه تعداد زندانیان به عنوان حسن نیت، پاسخ خود را به حداقل تعداد رسانده است.

این منبع به المیادین گفت که رژیم صهیونیستی پیشنهادی ارائه کرد که شامل انتقال آوارگان به چادرها در منطقه شمالی تحت نظارت سازمان ملل است و این پیشنهاد از سوی حماس رد شد، چون حماس و مقاومت بر بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان اصرار دارند، حتی اگر نابود شوند.

این منبع آگاه افزود: اسرائیل پیشنهادی برای بازگشت تدریجی و مشروط زنان، کودکان و سالمندان آواره ارائه کرد و این تعداد از ۶۰ هزار آواره بیشتر نبود، در حالی که تعداد آوارگان از ۸۰۰ هزار نفر فراتر می‌رود.

این منبع به المیادین گفت: «اسراییل» به آتش بس اشاره نکرده و پیشنهاد روشنی درباره عقب نشینی از مناطق شلوغ ارائه نکرده است. واضح است که اشغالگران به دنبال تثبیت حضور خود در کل شمال، مرکز، شرق و جنوب نوار غزه هستند. حماس و مقاومت اصرار دارند نقشه‌ها را ببینند و این نقشه‌ها شامل عقب نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه باشد. حماس بر بازگشت آژانس امداد رسانی آنروا به شهر غزه و شمال اصرار دارد و اسرائیل امتناع می‌کند.

کد خبر 6063239

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • روایت عناصر اطلاعاتی اسرائیل از جنگ ایران و کشورهای عربی
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • الهندی: مقاومت زیر بار آتش‌بس موقت نخواهد رفت
  • نتانیاهو به دنبال پایان جنگ نیست/آمریکا در نسل‌کشی غزه شریک است
  • تل آویو به عمد در حال وقت کشی در مذاکرات آتش بس است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا/ بورل: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای همچنان از اولویت های اتحادیه اروپاست