Web Analytics Made Easy - Statcounter

گندم و روغن خام از عمده‌ترین محصولات وارداتی کشاورزی کشور هستند که سهم قابل توجهی در مجموع اقلام وارداتی کشورمان را چه از لحاظ ارزش و چه به لحاظ وزن در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، سال گذشته، ۷ میلیون و ۷۵ هزار تن گندم به ارزش ۲ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و یک میلیون و ۹۸۳ هزار تن روغن خام به ارزش ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموع واردات این دو کالای استراتژیک در سال ۱۴۰۰، از نظر ارزش جمعاً ۵ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار و از نظر وزن مجموعاً ۹ میلیون و ۵۸ هزار تن بوده و در بین محصولات کشاورزی، بعد از ذرت دامی به ترتیب روغن خام و گندم، بیشترین ارز خروجی از کشور را برای واردات به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات از جمله گندم و همچنین روغن خام، قیمت این محصولات در گذشته از طریق پرداخت یارانه از سوی دولت حمایت می‌شد و به همین دلیل، بخش قابل توجهی از اقلام مذکور به طرق مختلف وارد کشورهای همسایه که قیمت این دو کالا در آنها به مراتب پایین‌تر از کشورمان بود، می‌شد.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: شرکت بازرگانی دولتی ایران ، روغن خام ، واردات گندم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شرکت بازرگانی دولتی ایران روغن خام واردات گندم روغن خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۲۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار مهر، وحیدرضا فریدونی ظهر یکشنبه در نخستین جلسه ستاد خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی در سال ۱۴۰۳ ضمن تشریح دستورالعمل خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: فصل خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی بهترین فرصت است تا بتوان با مشارکت کشاورزان عزیز در راستای جهش تولید و تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداشت.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی هم افزایی و همکاری همه جانبه با دستگاه‌های ذی صلاح در استان و شهرستان‌ها را یکی دیگر از اقدامات پیش روی این اداره کل قبل از شروع فصل خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: هماهنگی با فرمانداران و دیگر نهادهای دخیل در امر خرید تضمینی باعث تسریع و سهولت بخشی در اجرای این عملیات بزرگ اقتصادی در استان خواهد شد.

وی ادامه داد: بازدید از مراکز خرید و اندیشیدن تمهیدات ویژه برای تسریع در خدمت رسانی به کشاورزان، هماهنگی کامل جهت بهره گیری از سامانه پهنه بندی و بازدید مستمر از کارخانجات آرد و روغن کشی قبل از آغاز فصل خرید تضمینی از جمله برنامه‌هایی است که باید صورت پذیرد.

فریدونی گفت: بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود بالغ بر ۴۱۳ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در سال جاری گندم مازاد بر نیاز گندم کاران استان با احتساب ۲ درصد افت مفید و ۴ درصد افت غیر مفید به قیمت ۱۷۵ هزار ریال خریداری خواهد شد.

وی گفت: در فصل خرید تضمینی سال جاری بیش از ۶۰ مرکز و کمیسیون خرید تضمینی گندم در استان به منظور ارائه خدمات به کشاورزان زحمتکش استان و تحویل محصولات این عزیزان آماده که در صورت نیاز فعال خواهد شد.

گفتنی است؛ در سال گذشته نزدیک به ۳۸۰ هزار تن گندم و ۳ هزار و ۲۹۳ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.

کد خبر 6078019

دیگر خبرها

  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران
  • واردات خودرو در رفت و برگشت ۱۰۶ ساله/ ۲۰ هزار خودرو در انتظار ورود به کشور
  • فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است
  • افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
  • صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • صادرات بیش از هزار تن انواع محصولات دامی از استان زنجان