Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@07:37:37 GMT

انگلی که انسان را جذاب‌تر می‌کند!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۳۴۱۵

انگلی که انسان را جذاب‌تر می‌کند!

فرارو- انگل Toxoplasma gondii تقریباً در همه جا وجود دارد و تصور می‌شود بیش از ۵۰ درصد افراد را آلوده می‌کند. در یکی از این مطالعات جدید، محققان دریافتند که مردان و زنان آلوده به این انگل در نهایت جذاب‌تر و ظاهر سالم‌تری نسبت به افراد غیر آلوده دارند.

به گزارش فرارو، این انگل با طیف وسیعی از اختلالات عصبی، از جمله اسکیزوفرنی و دوره‌های روان پریشی مرتبط است و دانشمندان همچنان در حال کشف اثرات مرموزتری هستند که ممکن است از عفونت این انگل ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان تغییرات نوروبیولوژیکی زیادی که عفونت T. gondii در میزبان‌های خود ایجاد می‌کند، محققان باور دارند که برخی از اثرات ممکن است گهگاه به نفع حیوانات آلوده نیز باشد.

محققان در مقاله جدیدی که به سرپرستی خاویر بوراز-لئون، زیست شناس دانشگاه تورکو فنلاند به انجام رسید، توضیح می‌دهند: «پیش از این مشخص شده بود که موش‌های نر آلوده به توکسوپلاسما از نظر جنسی جذاب‌تر تلقی می‌شدند و برای ماده‌های غیر آلوده به عنوان شریک جنسی ترجیح داده می‌شدند. بر همین اساس تحقیقات زیادی در پیش گرفته شد تا بررسی شود آیا اثرات مشابهی در موارد انسانی عفونت T. gondii دیده می‌شود یا خیر.»

دانشمندان اضافه می‌کنند که شواهد در این خصوص بسیار واضح نیستند، اما برخی شواهد نشان می‌دهند که مردان مبتلا به انگل، سطوح بالاتری از تستوسترون نسبت به مردان غیر آلوده دارند. مسلماً، مردانی که سطح تستوسترون بالاتری دارند، در وهله اول، از طریق سطوح بیشتر رفتار‌های پرخطر مرتبط با این هورمون، احتمال بیشتری برای آلوده شدن به این انگل دارند. با این حال، یک دیدگاه دیگر می‌گوید که انگل ممکن است بتواند به طور ماهرانه فنوتیپ میزبان خود را تغییر دهد و مواد شیمیایی موجود در بدن حیوان مانند انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها را برای اهداف بعدی خود دستکاری کند.

بر همین اساس دانشمندان این ایده را مطرح کردند که برخی از انگل‌های مقاربتی، مانند T. gondii، ممکن است تغییراتی را در ظاهر و رفتار میزبان انسان ایجاد کنند. برای آزمایش این فرضیه، محققان ۳۵ نفر (۲۲ مرد، ۱۳ زن) آلوده به T. gondii را با ۱۷۸ نفر (۸۶ مرد، ۹۲ زن) که حامل انگل نبودند مقایسه کردند. پس از تعدادی آزمایش‌های مختلف از جمله نظرسنجی، اندازه‌گیری‌های فیزیکی، و ارزیابی‌های بصری، محققان دریافتند افراد مبتلا به توکسوپلاسما نسبت به افراد غیر آلوده، به‌طور قابل‌توجهی عدم تقارن نوسانی صورت کمتری داشتند.

هر یک از تصاویر بالا از ترکیب 10 تصویر ایجاد شده است. تصاویر a افراد مبتلا به انگل و تصاویر b افراد غیر مبتلا می باشند.

علاوه بر این، زنان حامل این انگل نسبت به زنان غیر آلوده، هم شاخص توده بدنی کمتری داشتند و هم جذابیت بیشتری برای دیگران داشتند. در یک آزمایش جداگانه، گروهی متشکل از ۲۰۵ داوطلب مستقل، عکس‌های صورت شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند که شرکت‌کنندگان آلوده به طور قابل‌توجهی جذاب‌تر و سالم‌تر از شرکت‌کنندگان غیر آلوده به نظر می‌رسیدند. با تفسیر نتایج، محققان می‌گویند این امکان وجود دارد که عفونت T. gondii از طریق تغییر در متغیر‌های غدد درون ریز، مانند سطح تستوسترون، تغییراتی در تقارن چهره میزبان خود ایجاد کند. علاوه بر این، این انگل همچنین می‌تواند بر میزان متابولیک در میزبان تأثیر بگذارد و افراد آلوده را به روش‌هایی تحت تأثیر قرار دهد که ممکن است بر ادراکات سلامتی و جذابیت آن‌ها تأثیر بگذارد. نتایج این تحقیق در نشریه PeerJ به چاپ رسیده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

منبع: فرارو

کلیدواژه: انگل جذابیت غیر آلوده جذاب تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۳۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر این ویژگی اخلاقی را دارید هرگز موفق نمی‌شوید | بهترین نوع موفقیت کدام است؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اگر به راحتی تحت تاثیر نظر دیگران هستید و هرگز تصمیم و انتخاب‌های‌تان با خودتان نیست نمی‌توانید موفق شوید. اگر ذهنی باز و پذیرا ندارید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق توقع ندارند همه‌ آدم‌ها از زاویه دید آن‌ها دنیا را ببینند. اگر فکر می‌کنید خلاقیت به این معناست که سرتان را با هر کاری شلوغ کنید نمی‌توانید موفق شوید.

وقتی به موفقیت فکر می‌کنیم این پرسش در ذهنمان شکل می‌گیرد که موفقیت چیست؟ به طور مثال آیا موفقیت، گذراندن مدارج تحصیلی و دریافت مدرک علمی است یا رسیدن به مقام و ثروت؟ آیا موفقیت به‌دست آوردن شغل و همسر مناسب و محیط خانوادگی آرام و فرزندان شایسته است؟ آیا انجام وظایف دینی و انسانی و قرار گرفتن در جاده مستقیم و راه هدایت موفقیت است؟ نوع درک و برداشت از موفقیت، ذهن را برای فهم بیشتر و بهتر این واژه آماده می‌سازد.

برای پاسخ به این پرسش‌ها که به نظر خیلی شاید جواب روشنی نداشته باشد نخست جستجو می‌کنیم. موفقیت در لغت؛ چه معنی دارد تعریفی که در لغت نامه درباره موفقیت آمده است به معنای توفیق، کامیابی، کامروایی، دست‌یابی به آرزو یا انجام دادن کاری است.

بیشتر نویسندگان و اندیشمندان تلاش کرده‌اند تعریف جامعی از موفقیت ارایه دهند، اما اگر دقت در تعاریف آنان شود، هرکدام به جلوه‌ای از موفقیت اشاره کرده‌اند. از جمله این‌که گفته‌اند: «آرامش و امنیت، بهترین نوع موفقیت است. خوشبخت‌ترین مردم دنیا افرادی هستند که به کارشان عشق می‌ورزند؛ بدون توجه به این‌که از این ‏راه، ثروت، شهوت، قدرت و موقعیت‌های اجتماعی بالا به‌دست می‌آورند یا خیر. خشنودترین مردم افرادی هستند که از کارشان لذت می‌برند. هر کاری که می‌خواهد باشد؛ تلاش می‌کنند تا آن‌را خوب انجام دهند».

در فرهنگ وبستر(Webster) موفقیت به مفهوم «نیل رضایت‌بخش به هدف» تعریف شده است. شهید مطهری در تعریف سعادت و موفقیت، می‌گوید: «سعادت [و موفقیت]، عبارت است از: لذت همه ‌جانبه و نیل همه‌ جانبه به همه کمالات، به‌طوری ‏که حداکثر کمالات و حظوظ فطری و طبیعی استیفا گردد».

از نگاه بیشتر مردم؛ موفق کسی است که به آرزوهای خود برسد، در درون خویش، احساس رضایت کند و از این‌که با تلاش و کوشش پیوسته، در زندگی به این رضایت‌مندی رسیده، خشنود باشد.
در آموزه‌های اسلامی؛ مفهوم موفقیت به مفهوم سعادت و خوشبختی نزدیک است و اگرچه این دو واژه تفاوت‌هایی دارند، اما مصداق موفقیت مطلق و خوشبختی مطلق، یکی هستند؛ خوشبخت و موفق واقعی کسی است که در مسیر بندگی خدای متعال باشد، با انجام وظایف دینی و انسانی به خداوند نزدیک شود و بتواند به هدف نهایی خلقت دست ‏یابد.

البته روشن است که رسیدن به چنین هدف و موفقیتی، منافاتی با خُرسندی از زندگی و لذت‌جویی حلال دنیا ندارد. انسان می‌تواند به تمام کارهایش رنگ‌وبوی خدایی بدهد و به قصد رضایت حضرت حق بخوابد، بخورد، کار و تفریح کند و... . آنچه مهم است، فرمانبری از خداوند و اجرای دستورات او است.

قرآن کریم می‌فرماید: «هر کسی از جهنم رهایی یابد و به بهشت وارد شود، رستگار و موفق است »و «هرکس از خدا و پیامبرش اطاعت کند، به موفقیت و رستگاری بزرگی نایل شده است.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «هرکس تقوا و پرهیزکاری پیشه کند و گوش به فرمان دستورهای خداوند باشد، به رستگاری و موفقیت بزرگی رسیده است. به ‌درستی که تقوا باعث کنترل انسان از غضب و باعث نگهداری انسان از عذاب‏ و نگهدارنده انسان از خشم الهی است. به‌درستی که تقوا باعث سفیدرویی و رضایت پروردگار و باعث ارتقای درجه و مقامات معنوی انسان می‌گردد».

امام علی(ع) نیز درباره راه‌های موفقیت و خوشبختی می‌فرماید: «هرکسی از خدا و رسول خدا اطاعت و پیروی کند، به رستگاری بزرگی می‌رسد و به ثواب ارزشمندی نایل می‌شود و هرکسی نسبت به خداوند و رسولش، نافرمانی و گردن‌کشی کند، به خسران و زیان بزرگ و آشکاری گرفتار می‌شود و سزاوار عذاب دردناک می‌گردد».

گفتنی است؛ موفقیت سطح پایین‌تری نیز دارد و آن، کامروایی در رسیدن به نتیجه و هدف در هر کار و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوّه است که به دنبال آن خرسندی و خشنودی نیز به‌دست می‌آید.

در این مواقع بهتر است خودخواهانه رفتار کنید

افراد موفق تصویر روشنی از هدف خود دارند

آیا واقعا می‌دانید چه می‌خواهید؟ بیشتر افراد نمی‌دانند! بیشتر انسان‌ها اصلا ایده‌ای از اینکه موفقیت چه شکلی است ندارند و نمی‌دانند از زندگی چه می‌خواهند. اگر ندانید چه می‌خواهید چگونه می‌خواهید تلاش بکنید؟ خیلی از افراد می‌خواهند کسب و کار خود را شروع کنند و ترجیح می‌دهند به جای اینکه برای یک نفر دیگر کار کنند، رئیس خودشان باشند، اما موفق نمی‌شوند.

علتش این است که نه می‌دانند دقیقا چه می‌خواهند و نه می‌دانند چه باید بکنند؛ بنابراین هرگز کاری را شروع نمی‌کنند.

اگر شما مسیر را بلد نباشید و خوب ندانید کجا قرار است بروید، در نهایت به جایی خواهید رسید که واقعا نمی‌خواستید آنجا باشید. شما نه تنها باید در ذهن خود، مسیر درست را ترسیم کنید بلکه باید هر بار که هدف‌تان را تجسم می‌کنید، انگیزه‌تان تقویت شود.

پس به چیزهایی فکر کنید که واقعا می‌خواهید در زندگی‌تان به آن‌ها برسید. خودتان را یک سال بعد چگونه می‌بینید؟ چه چیزی را می‌خواهید در خودتان تغییر دهید؟ در زندگی فعلی‌تان چه تغییری می‌خواهید ایجاد کنید؟ چه قرار است بکنید تا به تصویر ایده آلی که در ذهن‌تان دارید نزدیک‌تر شوید؟

چرا بعضی از آدم‌ها هرگز موفق نمی‌شوند؟

همه دوست دارند موفق شوند، اما متاسفانه این اتفاق برای همه نمی‌افتد. خیلی از افراد به دلایل خاصی انگار هرگز نمی‌توانند موفق شوند: اگر نتوانید اهمیت زمان را بفهمید، نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق می‌دانند که وقت چقدر ارزشمندتر از پول است و این نکته را هرگز دست کم نمی‌گیرند. اگر از اینکه یک آدم معمولی باشید راضی هستید نمی‌توانید موفق شوید.

افراد موفق به دنبال بهتر بودن هستند و فرقی نمی‌کند در چه شرایطی باشند. اگر اهمیت برنامه ریزی داشتن و طبق برنامه پیش رفتن را ندانید نمی‌توانید موفق شوید. آن‌هایی که عادت به برنامه ریزی ندارند، در واقع برنامه ریزی کرده‌اند که شکست بخورند. اگر اهل بهانه تراشی هستید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق بابت کاری که نمی‌توانند انجامش دهند بهانه نمی‌آورند. اگر کاری را که امروز می‌توانید انجام دهید به فردا موکول می‌کنید نمی‌توانید موفق شوید.

اگر می‌خواهید موفق باشید، باید کاری را که مربوط به امروز است، همین امروز انجام دهید، چون هیچکس نمی‌داند فردا چه خواهد شد.. اگر با کوچک‌ترین اتفاق، دست از تلاش می‌کشید و تسلیم می‌شوید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق خوب می‌دانند که چالش‌ها و سختی‌ها فقط زمانی بزرگ می‌شوند که آن‌ها را بزرگ ببینند. اگر نمی‌توانید به تنهایی تصمیم بگیرید نمی‌توانید موفق شوید.

اگر به راحتی تحت تاثیر نظر دیگران هستید و هرگز تصمیم و انتخاب‌های‌تان با خودتان نیست نمی‌توانید موفق شوید. اگر ذهنی باز و پذیرا ندارید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق توقع ندارند همه‌ آدم‌ها از زاویه دید آن‌ها دنیا را ببینند. اگر فکر می‌کنید خلاقیت به این معناست که سرتان را با هر کاری شلوغ کنید نمی‌توانید موفق شوید.

اینکه هر روزتان پُر از مشغله‌های زیاد است دلیل نمی‌شود موفق بشوید. سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که واقعا با چه چیزی سرگرم هستید؟ آیا وقت‌تان را با کارهای باارزش پُر کرده‌اید یا صرفا وقت تلف می‌کنید؟ آدم‌های پُرمشغله لزوما موفق نیستند. اگر خودتان را محدود کنید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق هرگز توانایی‌های خود را محدود نمی‌کنند و باور دارند اگر بخواهند کاری را انجام دهند پس حتما می‌توانند.

کد خبر 844871 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن خبر مهم مهارت‌ها فرد

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی در همدلی با انسان پیشرفت کرده است
  • آپشن‌های جذاب و شگفت‌انگیز خودروی شیائومی + ویدئو
  • استوری جذاب هادی چوپان؛ انتشار تصویری بر روی دیوار
  • اگر این ویژگی اخلاقی را دارید هرگز موفق نمی‌شوید | بهترین نوع موفقیت کدام است؟
  • هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند
  • دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است
  • بازگشت کانر مک‌گرگور به رینگ مبارزه؛ مبارزه جذاب مک‌گرگور و چندلر آخر ماه ژوئن
  • انجام حدود۱۰ هزار تست تشخیصی بیماری سل در گاوداری‌های شهرستان تربت حیدریه
  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز درخصوص انگل تنیا ساژیناتا
  • هشدار دامپزشکی خوسف برای بیماری تب کریمه و کنگو