Web Analytics Made Easy - Statcounter

**فرانسه: پیش‌نویس توافق وین آماده است/ موضوعی غیربرجامی بین ایران و آمریکا مطرح است

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده است و مذاکره‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند اما موضوعی خارج از برجام میان تهران و واشنگتن مطرح است.

سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا به ازسرگیری سریع مذاکرات هسته ای ایران در وین امیدوار هستید؟ ایران چه راهکارهایی ارائه کرده است؟»، پاسخ داد: پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده است و مذاکره‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند چون متقاعد شده بودند این توافق در اسرع وقت منعقد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موضوعی خارج از برجام که میان ایران و آمریکا مطرح است تاکنون این امکان را نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: ما از طرفین می خواهیم که رویکردی مسئولانه در پیش گرفته و فورا تصمیمات لازم برای انعقاد این توافقنامه را اتخاذ کنند.  این یک خطای جدی و خطرناک است اگر فکر کنیم که این مساله می تواند در زمان نامحدودی روی میز بماند. این در حالی است که ادامه برنامه (هسته‌ای) با سرعت فعلی در حالی که پیشرفت برنامه، که با همان سرعت ادامه دارد، خطر محرومیت آن از مزایای عدم اشاعه را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

irna.ir/xjJsbK

**سفیر تاجیکستان: به آینده همکاری‌های فرهنگی با ایران خوشبینم

سفیر تاجیکستان در ایران با تاکید بر این که محیط حاکم بر جمهوری اسلامی برای توسعه مراودات فرهنگی با کشورهای همسایه مساعد است، گفت: به آینده همکاری‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان نظر نیک دارم و امیدوارم مبادلات فرهنگی میان ما از این هم بیشتر شود.   

نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران، حین بازدید از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: رابطه فرهنگی ایران و تاجیکستان در سطح بسیار خوب و مطلوبی قرار دارد. رابطه فرهنگی تقویت بخش روابط در حوزه های دیگر است. برای این که در این حوزه دستاوردهایی داشته باشیم مشترکات زیاد بین دو ملت داریم و این مشترکات واقعا بستر بسیار مناسبی برای تقویت رابطه فرهنگی بین ایران و تاجیکستان است.

وی افزود: در نمایشگاه بزرگ کتاب تهران یک هیات تاجیکستانی شامل ۲۵ نفر نماینده نهادهای فرهنگی تاجیکستان از جمله ناشران حضور دارند و این خود دلیل تقویت همکاری ها میان دو کشور است. امیدواریم این گونه اقدامات در آینده نیز ادامه پیدا کند. یک ماه پیش یک هیات فرهنگی دیگر شامل نمایندگان دو تئاتر بسیار معروف تاجیکستان را در تهران داشتیم که با نمایشنامه های خودشان مورد پسند اهالی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

زاهدی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: به آینده همکاری های فرهنگی دو کشور نظر نیک دارم و امیدوارم مبادلات فرهنگی و تبادل هیات های فرهنگی  از این هم بیشتر شود.   

سفیر تاجیکستان ادامه داد: محیطی که امروز در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد برای رشد فرهنگ و توسعه مراوادات فرهنگی با کشورهای همسایه خیلی مساعد است. ما امروز در نمایشگاه شاهد حضور ناشران از بسیاری از کشورهای دنیا هستیم. هیات تاجیکستانی کتابهای زیادی همراه خود آورده است و خود سفارت جمهوری تاجیکستان هم در اینجا غرفه ای در حد توان و استطاعت خود فراهم نموده و به این ترتیب ما هم در این بازار مراودات فرهنگی سهیم هستیم.

وی در ادامه با بیان این که نویسندگان و شاعران گذشته مفاخیر فرهنگی مشترک ما و ایرانیان هستند، اظهار داشت: این روزها ادبیات معاصر ایران در تاجیکستان و ادبیات معاصر تاجیکستان در ایران مطرح است. اخیرا در همین راستا، یک کتاب بسیار خوب با نام شعر نغز منتشر کردیم که در آن اشعاری از شاعران معاصر ایران، تاجیکستان و افغانستان گردآوری شده است. همه این‌ها از وحدت فرهنگی کشورهای فارسی زبان شهادت می‌دهد.

irna.ir/xjJr۶p

**مقام های پیشین اروپایی: بایدن راهی برای احیای توافق هسته‌ای ایران بیابد

کارل بیلت نخست وزیر اسبق سوئد و خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای مشترک که در شماره دیروز روزنامه واشنگتن پست منتشر شد از رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا دیر نشده راهی برای بازگشت به توافق هسته ای بیابد.

این دو صاحبنظر اروپایی مدعی شدند: حتی در زمانی که جنگ اوکراین در قلب اروپا شعله ور است، نباید "ایران و برنامه هسته ای در حال گسترش آن را که امنیت غرب را به خطر می اندازد، فراموش کرد. "

در این مقاله آمده است: به سوی یک مناقشه جدید با ایران در حرکتیم مگر آنکه توافق هسته ای ۲۰۱۵ را به ریل باز گردانیم. رئیس جمهور جو بایدن و سران اروپایی در مورد اوکراین قاطعانه و به سرعت عمل کرده اند و اکنون باید گامهایی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به آستانه (دستیابی به امکان ساخت سلاح) هسته ای بردارند.

این دو با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مذاکرات هسته ای به ایران، از اقدام سنای آمریکا مبنی بر لزوم گنجاندن مسائل غیر هسته ای در توافق با ایران انتقاد کرده و اعلام کردند که این مصوبه مانع از دستیابی به توافق خواهد شد.

به ادعای بیلت و سولانا، در تهران نیز تمایل به توافق رو به کاهش است و رئیس جمهوری ایران به فروش نفت که از زمان بر روی کار آمدن و با وجود تحریم های آمریکا دو برابر شده، می بالد.

در این مقاله، با اشاره به اتمام مذاکرات در مورد اصل برجام، ادعا شده که اروپایی ها به دنبال شکستن بن بست ناشی از  گنجانده شدن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا هستند.

نویسندگان این نوشتار ضمن ادعای نمادین بودن اقدام آمریکا و بی ارتباط بودن آن با مناقشه هسته ای، از تهران و واشنگتن خواستند تا اجازه ندهند مواضع ایدئولوژیک داخلی، در توافق هسته ای که از تهدیدهای دولت ترامپ جان سالم به در برده کارشکنی کنند.

بیلت و سولانا با یادآوری وعده انتخاباتی بایدن در مورد بازگشت آمریکا به برجام، از اینکه واشنگتن دیپلماسی ای را که مورد حمایت شدید متحدان آن است به کندی پیش می برد ابراز تعجب کرده و از کاخ سفید خواستند تا به جای آنکه در آستانه انتخابات میاندوره ای جانب احتیاط را در قبال تهران در پیش گیرد، تلاش های هسته ای ایران را "مهار" کرده و از این دستاورد در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا بهره برداری کند.

نویسندگان این مقاله مدعی شدند: ناسازگاری تهران نیز مشکلی جاری است و گرچه آیت الله رئیسی به افزایش صادرات نفتی مباهات می کند، مردم ایران کماکان زیر فشارهای اقتصادی قرار داشته و به زندان انداختن ناعادلانه اروپایی ها حتی در زمان سفر مورا توهین دیگری به اروپا است.

این مقاله در بخشی دیگر می افزاید: موضع منطقه ای ایران کماکان منافع امنیتی غرب را تضعیف می کند. با این حال سروکار داشتن با ایرانی که فارغ از محدودیت های توافق هسته ای است، مدیریت تمامی این مشکلات را دشوارتر می سازد.

در خاتمه این مقاله آمده است: توافقنامه های کنترل تسلیحات با شوروی سابق نه به دلیل تائید رهبری آن کشور یا عادی سازی روابط با آن بلکه به دلیل آن که به سود امنیت ملی غرب بود، نهایی شد. همین امر نیز در مورد ایران صدق می کند. بایدن باید به جد هزینه های انفعال خود در قبال ایران را لحاظ کند و راهی به پیش بیابد و گرنه خود را در میان مناقشه ای ناخواسته خواهیم یافت.

irna.ir/xjJsrM

**تحلیلگر آمریکایی: ایران در برابر آمریکا پیروز شده است

یک تحلیلگر آمریکایی امور خاورمیانه‌و مشاور ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی او، در مقاله ای با بیان اینکه بیش از ۴۱ سال سیر تحولات ایران را مورد پژوهش قرار داده است، ضمن طرح برخی ادعاها علیه جمهوری اسلامی، اذعان کرده که در روند تحولات مرتبط با ایران وآمریکا، ایران پیروز این عرصه بوده است.

«ولید فارس» تحلیلگر امور خاورمیانه و مشاور سیاست خارجی کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۶ در مقاله ای برای شبکه خبری آمریکایی "نیوزمکس" نوشت: با پژوهش در مورد حکومت ایران از زمان پیدایش آن در پی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ به رهبری (حضرت آیت الله) خمینی(ره)، اتحاد آن با دولت اسد (رئیس جمهوری سوریه)، راه اندازی حزب الله، بحران گروگانگیری در دهه ۱۹۸۰ میلادی، جنگ های نیابتی با اسرائیل، آغاز برنامه هسته‌ای و نفوذ آن در چهار کشور عربی توسط شبه نظامیان در دهه گذشته، نتیجه‌گیری من این است که رهبران تهران دستکم تا به امروز پیروز بوده اند.  

فارِس در این مقاله یادآور شد: من به عنوان نویسنده کتاب ها و مقالات متعدد از جمله نخستین کتابم در مورد راهبردهای ایران که در سال ۱۹۸۷ در بیروت منتشر شد، تا مقالات گوناگون دیگر و هشدار به واشنگتن به دلیل شکل گیری محور جدیدی که تهران از سال ۱۹۹۲ شروع کرد، حضور در جلسات توجیهی کنگره و شرکت در سمینارهایی برای آژانس‌های امنیت ملی و دفاعی، قبل و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، تحولات ایران، ژئوپلیتیک آن و اعتراضات مردمی، بیش از ۴۰ سال صرف مطالعه و پژوهش درمورد ایران کرده ام.

او می نویسد: تهران پس از یک سلسله رویارویی های مداوم و پایدار با آمریکا و اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی، توانست از جنگ سرد، دنیای تک قطبی دهه ۱۹۹۰، دوران پس از ۱۱ سپتامبر، بهار عربی و رویدادهای پس از خروج آمریکا از افغانستان تا عراق جان سالم به در ببرد. این کشور از یک سو توانایی‌های نظامی و اطلاعاتی خود را در داخل تقویت کرده و از سوی دیگر با استفاده از شبه نظامیان تحت کنترلش قلمرو خود را در منطقه گسترش داده است. از همه مهمتر به لطف جاذبه‌ای که توافق هسته ای ایجاد کرده، ایران توانسته است نفوذ قابل توجهی در غرب به دست آورد.

وی در ادامه این پرسش را مطرح می کند که چگونه نخبگان حاکم بر ایران با وجود شکست‌های اقتصادی، مشکلات مالی و  نارضایتی مردم توانسته اند نزدیک به نیم قرن دوام آورند؟ چرا ایران پیروز است و چگونه می توان روند پیروزی تهران را معکوس کرد؟

این تحلیل گر امور خاورمیانه  در بخشی از مقاله خود مدعی شد: ایران مسئول کشته شدن صدها تفنگدار دریایی و گروگان های آمریکایی در لبنان و نظامیان آمریکایی در عراق است و از این رو حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده یک ضرورت بوده و حذف آن در راستای مذاکرات وین اشتباهی استراتژیک است که باعث پیروزی ملاها خواهد شد.

فارِس در ادامه ادعاهای خود می نویسد: سپاه پاسداران و به ویژه نیروی قدس، شبه نظامیان قدرتمندی را برای تسلط بر عراق، سوریه، لبنان و یمن سازماندهی کرده است. حزب الله تهدیدی برای اسرائیل است و در جنگ های دیگر منطقه ای شرکت می کند. حشدالشعبی عراق را کنترل می کند و تهدیدی برای کردها بشمار می رود، شبه نظامیان در سوریه در مردم وحشت آفرینی می کنند و حوثی ها هم در یمن ویرانی به بار می آوردند و موشک های بالستیک به سمت عربستان سعودی و امارات شلیک می کنند و همین ثابت می کند که حذف حوثی ها از فهرست تروریستی آمریکا در سال ۲۰۲۱ یک اشتباه استراتژیک بود.

این تحلیلگر لبنانی تبار در ادامه آورده است: واشنگتن از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر چندین بار مسیر خود را در مورد ایران تغییر داده و همین امر تهران را منتفع کرده است.  

در ادامه این مقاله آمده است: دولت «جورج دابلیو بوش» در سال ۲۰۰۲ تهران را «محور شرارت» خواند و تحریم های تروریستی علیه حزب الله و حماس اعمال کرد. اما با روی کارآمدن دولت «باراک اوباما»، مسیر دولت قبلی تغییر کرد و وی از ژوئن ۲۰۰۹ با آیت‌الله خامنه‌ای وارد تعامل شد و رویارویی با آن را متوقف کرد. دولت اوباما از سال ۲۰۱۰ به شبه‌نظامیان تحت کنترل ایران اجازه نفوذ به عراق را داد و متحدان خود را متقاعد کرد که برجام را در سال ۲۰۱۵ امضا کنند، سپس به تهران ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد داد؛ مبلغی که ایران با آن سلاح و موشک خرید و به تامین مالی شبه‌نظامیان منطقه و کسب نفوذ سیاسی پرداخت.

«اما با روی کارآمدن «دونالد ترامپ»، واشنگتن بار دیگر سیاست خود را  تغییر داد و در مقابل ایران در منطقه ایستاد، از توافق هسته ای خارج شد، از ائتلاف عربی حمایت کرد، توافقنامه "ابراهیم" را به امضا رساند و شبه نظامیان و نیروی قدس را عقب راند. آمریکا با این دست اقدامات در حال تضعیف قدرت ایران در منطقه بود.»

ولید فارس در ادامه می نویسد: اما چهار سال بعد و در پی روی کارآمدن دولت «جو بایدن»، کاخ سفید بار دیگر به مسیر اوباما در مقابل ایران بازگشته و به سمت برجام پیش می رود و جایگاه آمریکا را در کنار متحدانش در خاورمیانه متزلزل کرده است.

فارِس در بخش دیگری از مقاله اش نوشت: شاید یکی از جدی‌ترین پیامدهای قدرت‌ یافتن تهران از سال ۲۰۰۹، که در سال ۲۰۱۵ به اوج خود رسید، این بوده است که جمهوی اسلامی به لطف تأمین مالی، نه تنها در منطقه، بلکه در اروپا و آمریکا هم  اعمال نفوذ کرده است. درواقع به لطف جاذبه های مالی که توافق هسته ای با تهران دارد، حکومت ایران توانسته نفوذ بازوی تبلیغاتی خود را در جهان عرب و غرب به یک اندازه گسترش دهد.

این تحلیل گر در پایان ضمن یادآوری پیروزی جمهوری اسلامی نوشت: ایران در حال حاضر پیروز میدان است و تا زمانی که آمریکا جایگزین بهتری برای تامین مالی سیاست های حکومت ایران پیدا نکند، این پیروزی ادامه خواهد داشت.

irna.ir/xjJsjj

**لو پن: گسترش ناتو به نفع صلح نیست

«مارین لو پن» نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به نفع صلح نیست.

این فعال حزب راستگرای تندرو «مجمع ملی» در گفت‌وگو با رادیو «فرانس انتر» گفت: به نظر من امروز اخباری مبنی بر گسترش ناتو و حتی گسترش اتحادیه اروپا چیزی نیست که امکان یافتن راه‌حلی برای صلح را فراهم آورد.

وی افزود: منشا هراس روسیه توسعه ناتو و ایجاد ساختارهای نظامی در نزدیکی خاک روسیه است. این هراس را توجیه نمی کنم اما باید در نظر گرفته شود.

لو پن که پیشتر خروج فرانسه از فرماندهی واحد ناتو را خواستار شده بود، در زمان تبلیغات ریاست جمهوری از «نزدیکی راهبردی روسیه و ناتو به یکدیگر» پس از پایان جنگ اوکراین، دفاع کرده بود.

وی با اشاره به اظهارات «آنری گنو» نماینده سابق راستگرای فرانسه از «کشیده شدن به سمت جنگی که هیچکس آن را نمی خواست» ابراز نگرانی کرد و افزود: کشیده شدن ناخودآگاه کشورها به این درگیری، پای یک سری از کشورها را به جنگی باز می‌کند که جهانی خواهد بود.
دو کشور فنلاند و سوئد امروز (چهارشنبه) رسما درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه کردند. در همین حال رایزنی‌هایی میان کشورهای متحد برای رفع مخالفت ترکیه با این درخواست در جریان است.

اعلام تمایل مقامات فنلاند و سوئد در پیوستن به ناتو در هفته گذشته با واکنش‌های گسترده موافق و مخالف و اعلام حمایت بعضی کشورها و تهدید جدی برخی دیگر همراه شد. این درخواست با پایان دادن به دهه‌ها بی‌طرفی سیاسی دو کشور جغرافیای سیاسی را دچار تحول خواهد کرد.

مارین لو پن که با ارسال سلاح سنگین به اوکراین نیز مخالف است، گفت: در صورت تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین، درجنگ مشارکت کرده و این به معنای وارد شدن به جنگ با روسیه است.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای اوکراینی خود به تقویت کمک های تسلیحاتی و بشردوستانه کشورش به کی‌یف وعده داده است.  

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و  سومین ماه خود را می گذراند.

irna.ir/xjJsph

**تورم در انگلیس به بالاترین میزان در چهل سال گذشته رسید

شاخص تورم در انگلیس در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی و تشدید فقر در این کشور، به بالاترین سطح خود در ۴۰ گذشته رسید.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه دفتر آمار ملی انگلیس شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۷ درصد در ماه مارس به ۹ درصد در ماه آوریل رسید که ۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. این میزان بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ میلادی بشمار می رود.

دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داد که حدود سه چهارم از افزایش نرم تورم، ناشی از قبوض برق و گاز بوده است. قیمت مواد غذایی، حمل و نقل و ماشین آلات نیز باعث افزایش قیمت ها و تورم شده است.

بر اساس این گزارش افزایش بی سابقه هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ در اوکراین است و اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کنند که شاخص تورم در ماه‌های آینده روند فزاینده‌ای را طی کند.

اقلامی که اصلی‌ترین عامل افزایش تورم در ماه آوریل بوده‌اند از این قرار است:

• گاز طبیعی - ۹۵.۵درصد

• برق - ۵۳.۵درصد

• سوخت خودرو - ۳۱.۴درصد

• مبلمان - ۱۰.۷درصد

• رستوران ها و هتل ها - ۸درصد

• مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی - ۶.۷درصد

وزیر دارایی انگلیس دیروز با اشاره به تورم بی‌سابقه و افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور درباره سخت‌تر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر مردم طی ماه‌های آیند هشدار داد.

«ریشی سوناک» با ایراد سخنانی در مجلس عوام گفت: تمام نهادهای بین‌المللی هشدار داده اند که تورم بی‌سابقه شدیدترین بحرانی محسوب می شود که جهان با آن مواجه است. بنابراین ما در مواجهه با این چالش‌ها تنها نیستیم.

وی یادآور شد: بحران کرونا زنجیره تامین مواد غذایی را مختل کرد و حمله پوتین به اوکراین هم باعث تشدید قیمت انرژی شد. وزیر دارایی انگلیس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در ابعاد بین‌المللی است، افزود: ما این مساله را درک می‌کنیم که مردم در سراسر کشور با افزایش قیمت‌ مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سوناک در همین رابطه تصریح کرد که مشکلات اقتصادی ساده نیست و اوضاع در عرض چند ماه دیگر دشوار خواهد شد. وی تصریح کرد: هیچ راه‌کاری مشخصی برای دولت وجود ندارد و قانونی نیست که بتوان تاثیر عوامل خارجی بر اقتصاد را یک شبه ناپدید کرد.

بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد.  رئیس بانک در اظهار نظری اعتراف کرد که در مهار تورم بی‌سابقه در کشور ناتوان بوده است.

«اندرو بیلی» در جلسه با نمایندگان مجلس انگلیس نسبت به افزایش «آخرالزمانی» قیمت‌ مواد غذایی هشدار داد و گفت: ما نمی‌توانیم چیزهایی مانند جنگ را پیش‌بینی کنیم؛ این در اختیار هیچ‌کس نیست. درهر صورت فکر نمی‌کنم که می‌توانستیم کاری متفاوت انجام دهیم.

یافته‌های موسسه نظرسنجی «اپسوس موری» نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در انگلیس سعی می‌کنند از وعده های غذایی خود صرف نظر، پول قرض کرده و یا کمتر بیرون بروند تا مخارج زندگی خود را تامین کنند. تعداد زیادی هم برای کاهش قبض انرژی، سیستم‌های گرمایشی خود را خاموش کرده اند.

irna.ir/xjJsj۵

**فنلاند و سوئد درخواست رسمی عضویت در ناتو را تحویل دادند

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از دیپلمات ها نوشت که سوئد و فنلاند درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امروز و به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل بلژیک تحویل دادند.

پیش بینی می شود با وجود آنکه فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان برد.

ینس استولتنبرگ امروز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خواند و این دو کشور را نزدیکترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آنها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد دیروز (۲۷ اردیبهشت) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فنلاند در استکهلم اظهار داشت: ۲ کشور به طور مشترک درخواست خود را فردا به مقر ناتو در بروکسل ارائه می‌کنند.

نخست وزیر سوئد اضافه کرد: خوشحالم که یک مسیری یکسان را در پیش گرفته‌ و می‌توانیم با هم این کار را انجام دهیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پریروز (۲۶ اردیبهشت) اعلام کرده بود که با عضویت سوئد و فنلاند در پیمان نظامی ناتو مخالف است؛ چراکه به سرانجام این کار خوشبین نیست و آن را بر خلاف منافع مشترک همپیمانان ناتو می‌داند.

استولتنبرگ در واکنش به نخالفت آنکارا ابراز امیدواری کرد که این مسئله با حمایت تمامی اعضاء به سرعت حل شود.

برای پذیرش عضو جدید در این ائتلاف نظامی، رسیدن به اجماع در میان همه اعضا الزامی است؛ بنابراین از نظر تئوری، ترکیه قادر به جلوگیری از الحاق سوئد و فنلاند است.

irna.ir/xjJshx

**شیوع یک بیماری ناشناخته در زابل افغانستان

مسئولان بهداشت استان زابل افغانستان روز چهارشنبه اعلام کردند که در روستای «شیخال» از شهرستان "شاه‌جوی" این استان یک بیماری ناشناخته شیوع پیدا کرده است که شماری از شهروندان افغان از جمله کودکان به آن مبتلا شده اند.

عبدالحکیم حکیمی، رئیس اداره بهداشت عمومی زابل، گفت که تاکنون ده‌ها کودک و بزرگسال در شهرستان شاه‌جوی این استان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی با اعلام اینکه تاکنون نیروهای بهداشت زابل برای کنترل این بیماری اقدام کرده و تیم‌های های بهداشتی و درمانی به مناطق مختلف این استان فرستاده شده اند، افزود: تاکنون ١٠۰ بیمار درمان شده‌ و ۲۰ تن دیگر که وضعیت‌شان وخیم بوده به بیمارستان های سطح استان انتقال یافته‌اند.

براساس این گزارش، مسئولان بهداشت عمومی زابل همچنین تأکید کردندکه این بیماری تاکنون تلفاتی نداشته است، اما با این حال تیم‌های بهداشت و درمان موظف شده‌اند که در مناطق مختلف برای جلوگیری از گسترش این بیماری خدمات ارائه دهند.

گفتنی است که علایم این بیماری مشابه بیماری«طاعون» است، اما تلاش‌ها برای تشخیص آن جریان دارد.

چندی پیش نیز، یک نوع بیماری ویروسی ناشناخته در استان زابل شیوع پیدا کرده بود که صدها کودک به آن مبتلا شده بودند.

irna.ir/xjJrtN

**اتحادیه اروپا خواستار عدم استرداد آسانژ به آمریکا شد

کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا در نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس خواستار عدم استرداد جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا شد.

«دنیا میاتوویچ» در این نامه خاطرنشان کرد که پیامدهای گسترده حقوق بشری ناشی از استرداد آسانژ به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. او همچنین تاکید کرد که کیفرخواست ارائه شده توسط ایالات متحده علیه آسانژ سؤالات مهمی را در مورد حمایت از کسانی که اطلاعات طبقه بندی شده را در جهت منافع عمومی منتشر می کنند، از جمله اطلاعاتی که نقض حقوق بشر را افشا می کند، ایجاد کرده است.

کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا هشدار داد که استرداد بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، تأثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها خواهد داشت و در نهایت می‌تواند مطبوعات را در انجام وظیفه خود به‌عنوان تامین‌کننده اطلاعات و ناظر عمومی در جوامع دموکراتیک مختل کند.

دادگاه عالی انگلیس پس از ماه‌ها کش‌وقوس فروردین ماه گذشته حکم استرداد جولیان آسانژ به آمریکا را صادر کرد.

بنیانگذار ویکی لیکس به دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. آسانژ در سه سال گذشته عمر خود را در زندان بلمارش به سر برده است.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده اند.

ایالات متحده ادعا می کند که افشای اطلاعات نظامی این قانون را زیر پا گذاشته و جان انسان ها را به خطر می اندازد، اما آسانژ می گوید که پرونده او دارای انگیزه های سیاسی است.

irna.ir/xjJsqc

**بازداشت جوانی که مانع افتادن تابوت خبرنگار شهیده فلسطینی شد

نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی اقدام به بازداشت جوان فلسطینی که با سپرکردن تن خود در مقابل ضربه های شدید باتوم صهیونیستها به تشییع کنندگان تابوت شهیده "شیرین ابوعاقله"، مانع افتادن تابوت او به زمین شده بود، کردند.

"عمر ابوخضیر" از جوانان روستای شعفاط در بیت المقدس بود که چهره و مقاومتش در عکس و فیلم های منتشر شده از ضرب و جرح تشییع کنندگان پیکر خبرنگار شهیده فلسطینی در رسانه ها بازتاب زیادی یافت.

وی در این تصاویر با یک دست مانع اصابت باتوم به سرش شده و با دست دیگر زیر تابوت را گرفته بود و به شدت تلاش می کرد مانع افتادن آن شود.  

انتشار تصاویر حمله وحشیانه نظامیان صهیونیست به تشییع پیکر این خبرنگار شهیده، موجب خشم و انزجار بسیار جهانیان شد.

براساس این گزارش، با آغاز مراسم تشییع جنازه خبرنگار شبکه الجزیره از بیمارستان «الفرنسی» در قدس اشغالی، نیروهای رژیم صهیونیستی با حمله به ساختمان بیمارستان، به شرکت‌کنندگان در این مراسم تعرض کردند و آن‌ها را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین های اشغالی «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

این خبرنگار هنگام پوشش خبری یورش صهیونیستها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی در حالی که جلیقه خبرنگاری بر تن داشت، از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه نیز زخمی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه نیز حمله شدید و خشونت آمیزی را به کاروان تشییع پیکر ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره در قدس اشغالی انجام دادند.

شهادت این خبرنگار بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و خبری و رسانه ای جهان داشته است.

irna.ir/xjJsnN

**توافق واشنگتن با طالبان بزرگترین عامل شکست نیروهای افغانستان بود

سازمان دیده بان بازرس ویژه کل آمریکا برای بازسازی افغانستان گزارش داد: اصلی ترین عامل فروپاشی ارتش افغانستان در اوت (مرداد) گذشته، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروها و پیمانکارانش از افغانستان بر اساس توافق با طالبان بود.

خبرگزاری رویترز نوشت: این توافق را دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا و دولت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور اجرا کرد.

این سازمان دیده بان در گزارش ارزیابی خود نتیجه گرفت: خروج نیروهای آمریکایی، روحیه ارتش افغانستان را «تضعیف» کرد زیرا به حمایت نظامی آمریکا متکی بود.

این سازمان در گزارشی که در ساعات پایانی روز سه شنبه منتشر شد نوشت: به این نتیجه رسیده که عامل مهمی که باعث شکست نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان در اوت ۲۰۲۱ شد، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی و پیمانکاران از افغانستان از طریق توافق بین آمریکا و طالبان در فوریه سال ۲۰۲۰بود. این توافق در دولت ترامپ امضا شد و جو بایدن در آوریل ۲۰۲۱ دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد.

بعد از امضای این توافق، حمایت ارتش آمریکا از نیروهای افغان کاهش یافت که همچنین شامل کاهش حملات هوایی در سال ۲۰۲۰ بود. این در حالیست که حملات هوایی آمریکا در سال قبل ازآن به سطح بی سابقه ای رسیده بود.

کنگره آمریکا دفتر این سازمان دیده بان را برای نظارت بر پروژه ها و فعالیت های بازسازی در طول جنگ در افغانستان ایجاد کرد.

جان سوپکو بازرس ویژه کل آمریکا برای بازسازی افغانستان گفت: بسیاری از افغان ها فکر می کنند که توافق آمریکا- طالبان فاقدحسن نیت بود و نشان داد که آمریکا با خروج خود از این کشور قصد دارد کشور را به دشمن تحویل دهد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان افغان، خروج شتابزده و غیرمسوولانه امریکا از افغانستان در پی تخلیه شبانه پایگاه نظامی بگرام، ، نشانه بی مسوولیتی دولتمردان امریکا در قبال کشورهای منطقه و  بویژه افغانستان و سوق دادن  این کشور به ورطه جنگ داخلی بود.

ارتش آمریکا ساعت ۳ بامداد دوم ژوئیه (۱۰ تیر) در حالی فرودگاه بگرام، پایگاه اصلی خود را در افغانستان ترک کرد که حتی ارتش افغانستان نیز ساعاتی پس از تخلیه متوجه این خروج غیر مسوولانه شد.

کارشناسان افغان این اقدام آمریکا را گامی در راستای بی ثبات سازی هرچه بیشتر افغانستان و درگیر کردن این  کشور در ورطه جنگ داخلی و در راستای توافقات پشت پرده طالبان با امریکا دانستند.

irna.ir/xjJsnT

**شوک افزایش تورم/انگلیس در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹ درصد در ماه گذشته میلادی (آوریل) رسیده است. این رقم علاوه براینکه بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود، در واقع یک جهش دو درصدی را در عرض یک ماه نشان می‌دهد.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۰ درصد می رسد.

انرژی بیشترین عامل افزایش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر در انگلیس بوده است. هزینه سالانه قبض برق و گاز در انگلیس از آوریل گذشته ۷۰۰ پوند افزایش یافته و بیم آن می‌رود که با شروع فصل سرما، هنگامی که مردم به سیستم‌های گرمایشی نیاز بیشتری خواهند داشت، اوضاع وخیم‌تر شود.

احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس خواستار افزایش مالیات بر درآمدهای بادآورده شرکت‌های نفتی هستند اما کابینه بوریس جانسون با اجرای جنین سیاستی مخالف است و اینگونه استدلال می‌کند که این تصمیم، به روند سرمایه‌گذاری در کشور ضربه می‌زند.


لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در این باره گفت: مشکل مالیات بر درآمدهای بربادآورده این است که جذب سرمایه گذاری های آتی در کشور ما را دشوار می کند. بنابراین اعمال چنین سیاستی برای کشور هزینه دارد.

وی در گفت‌وگو با اسکای نیوز افزود: نظر من این است که مالیات‌های پایین‌تر بهترین راه برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر است، تا کسب‌وکارهایی را وارد این کشور کنیم که بتوانند مشاغل با دستمزد بالا ایجاد کنند؛ چیزی که ما برای مقابله با این جریان مخالف جهانی به آن نیاز داریم.

هنگامی که به وزیر خارجه انگلیس گفته شد شرکت بریتیش پیترولیوم اعلام کرده است که افزایش مالیات‌ها مانع از سرمایه گذاری این شرکت در انگلیس نخواهد شد، پاسخ داد: اگر بریتیش پیترولیوم در این مدت سود بیشتری به دست آورد، می تواند کارهای بیشتری انجام دهد.

به هر حال این طفره رفتن‌ها و اظهارات دیپلماتیک دردی از مردمی که این روزها شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم بی سابقه هستند دوا نمی‌کند. انتخاب بین خوردن یا گرم کردن اصلی‌ترین دغدغه مردم انگلیس، در شرایطی است که دولت به رغم افزایش بودجه نظامی، حاضر به اختصاص بودجه اضطراری برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم نیست.

یک وزیر دولت انگلیس پیشنهاد کرده که مردم برای تحمل افزایش قیمت‌ها بیشتر کار کنند یا شغل خود را به یک کار پردرآمد تغییر دهند. اظهاراتی که بلافاصله با انتقاد سایر احزاب سیاسی مواجه و تصریح شد که توصیه دولت نشان دهنده بی خبری سیاستمداران از اوضاع معیشتی مردم است. هم زمان رئیس بانک مرکزی انگلیس در اظهار نظری تکان دهنده که بشدت خبرساز شد، افزایش قیمت‌ها را «آخر الزمانی» خواند و اظهار داشت که مهار تورم از کنترل بانک خارج شده است.

این روزها بسیاری از افراد بازنشسته و مستمری بگیر که درآمد محدودی دارند، نگرانند که زمستان امسال در برابر سرمای هوا تلف شوند. گادفری و همسرش جنت که حدود ۸۰ سال سن دارند در یک مستند تلویزیونی شبکه خبری اسکای گفتند: دو زمستان بد را پشت سر گذاشتیم و خوشبختانه پارسال هم سپری شد، اما فکر نمی‌کنم از یک زمستان دیگر جان سالم به در ببریم."

نرخ تورم برای خانواده‌های فقیر ۱۰.۹ درصد است 

مؤسسه مطالعات مالی انگلیس (IFS) اعلام کرد که خانوارهای فقیرتر احتمالاً با نرخ تورم "حتی بالاتر" از ۹ درصد دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس یافته های این پژوهشکده، خانوارهای فقیر در انگلیسی با نرخ تورم ۱۰.۹ درصدی مواجه هستند

بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات مالی انگلیس، مزایای دولتی به خانواده‌های کم درآمد در ماه آوریل تنها ۳.۱ درصد افزایش یافته است که به معنای "کاهش واقعی" در استاندارد زندگی بسیاری از مردم است.

«هیدی کارجلاینن» عضو این نهاد انگلیسی گفت: «فشارهای ادامه دار، مانند جنگ در اوکراین، احتمالا قیمت مواد غذایی را حتی در اواخر امسال بالاتر خواهد برد. ما احتمالاً در دوره یک طولانی‌ قرار خواهیم داشت که طی آن خانوارهای فقیرتر با نرخ تورم حتی بالاتر از ارقام اصلی مواجه می‌شوند.»

این درحالیست که بنیاد رزولوشن هم گفته است خانوارهای فقیرتر به دلیل صرف سهم بیشتری از بودجه خود در قبوض انرژی که به شدت افزایش یافته است، تحت تاثیر نرخ تورم بالاتر قرار خواهند گرفت. «جک لزلی» اقتصاددان ارشد این سازمان، هشدار داد که "هیچکس نمی داند این فشارها تا چه زمانی ادامه خواهند داشت".

بانک مرکزی انگلیس درآخرین ارزیابی خود که دو هفته پیش منتشر شد خطر رکود اقتصادی انگلیس را برای اواخر امسال پیش‌بینی کرده است اما اتاق بازرگانی انگلیس امروز در واکنش به افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، رکود اقتصادی را یک «احتمال واقعی» برای کشور دانست.

irna.ir/xjJssp

**بلاروس اعدام را به مجازات‌ تلاش برای اقدام تروریستی افزود

با دستور رئیس جمهوری بلاروس، مجازات اعدام به فهرست مجازات‌هایی که می‌تواند برای تلاش برای ارتکاب اقدام «تروریستی» به‌کار رود، وارد شد.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» به نقل از خبرگزاری ریانووستی نوشت: «الکساندر لوکاشنکو» امروز (چهارشنبه) فرمانی را امضا کرد که امکان صدور حکم مجازات اعدام برای «تلاش» و نیز «اقدام» تروریستی را فراهم می کند.

بر پایه این گزارش، مجازات اعدام پیشتر تنها برای افرادی که جرم تروریستی را مرتکب شده بودند، اجرا می شد و «تلاش و تحرکات» برای اقدام تروریستی را شامل نمی شد.

لو فیگارو افزود: این مجازات می‌تواند تعداد قابل توجهی از مخالفان دولت و حتی رهبر تبعیدی اوپوزیسیون را هم هدف قرار دهد.

irna.ir/xjJsq۶

**تقویت حضور اتحادیه اروپا در منطقه هند-پاسیفیک به بهانه نگرانی از چین

اتحادیه اروپا به بهانه نگرانی از افزایش حضور چین و جنگ روسیه علیه اوکراین و تاثیر آن بر نظم بین المللی، تلاش می کند راهبرد دفاعی خود را با افزایش حضور در منطقه هند-اقیانوس آرام تقویت کند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه  با اشاره به طرح اتحادیه اروپا برای تقویت راهبرد دفاعی خود در منطقه هند- اقیانوس آرام به نقل از گابریل وینستین نماینده ویژه اتحادیه اروچا در این منطقه نوشت: شعار ما همیشه همکاری در حد ممکن بوده است ولی ما همچنین به دنبال دفاع از خود نیز در صورت ضرورت هستیم.

وی مدعی شد که این همکاری هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد و صرفا راهی برای افزایش قابلیت و اعتبار ما برای دفاع از منافع مان است.

وینستن با این حال گفت شاهدی وجود ندارد که نشان دارد جنگ در این منطقه که بخش عظیمی از کره زمین از ساحل شرقی آفریقا گرفته تا کشورهای منطقه اقیانوس آرام را در بر می گیرد، قریب الوقوع است اما اتحادیه اروپا نگران آن است «نظم مبتنی بر مقررات چند جانبه دیگر به طور کامل مورد احترام قرار نگیرد.»

افشای پیش‌نویس پیمان امنیتی بین چین و جزایر سلیمان در ماه مارس، نگرانی‌های فزاینده‌ای را در مورد تقویت نظامی و اهداف استراتژیک این جزیره برانگیخت و شرکای سنتی جزایر مانند استرالیا، آمریکا و نیوزلند راغافلگیر کرد.

این توافق زنگ هشدار را درباره به خطر افتادن ثبات منطقه به صدا در آورد و نشان داد که چین می تواند ناوهای جنگی خود را در منطقه اقیانوس آرام و کمتر از دو هزار کیلومتری ساحل استرالیا مستقر کند.

فرانسه امضای این توافق را در بسیاری از سطوح نگران کننده توصیف کرده است.

ونستین با این حال از اظهارنظر درباره این که ایا اتحادیه اروپا این توافق را تهدیدی امنیتی قلمداد می کند یا نه، خودداری کرد و آن را به بعد از رویت جزییات این توافق موکول کرد.

سوجیرو سِیم(Sujiro Seam) سفیر اتحادیه اروپا در منطقه اقیانوس آرام و جزایر سلیمان گفت این توافق به نیاز اتحادیه اروپا برای تشدید اقداماتش در منطقه اقیانوس آرام تاکید دارد.

وی گفت: تجربه اتحادیه اروپا در مسائل امنیتی و دفاعی این منطقه بسیار محدود است و این مساله چالشی برای اتحادیه اروپا در آینده محسوب می شود.  

مارس گذشته، اتحادیه اروپا طرحی را برای تقویت سیاست امنیتی و دفاعی جهانی خود تصویب کرد. این طرح تحت عنوان «قطب نمای راهبردی» نقشه راهی را برای تقویت توان اتحادیه اروپا برای اقدام کردن در بحران ها و دفاع از خود و شهرندانش ترسیم می کند.

سِیم در این زمینه گفت: این راهبرد حتی با توجه به جنگ اوکراین موضوع بی ارتباطی نیست. جنگ اوکراین لحظه ای تاریخی است که بر جاه طلبی های اروپا در مسائل امنیتی و دفاعی تاکید دارد.

به گفته وینستین، طرح امنیتی فشرده تری دراتحادیه اروپا، شامل ایجاد پایگاه های نظامی یا اعزام نیرو به جز در شرایط بحرانی نمی شود. این طرح شامل آموزش نظامی و مانورهای دریایی و زمینی، تقویت اطلاعات امنیتی و عبور کشتی های اتحادیه اروپا از مناطقی با منافع دریایی است.  

irna.ir/xjJsm۴

**وزیرخارجه انگلیس وضعیت اقتصادی این کشور را بسیار وخیم خواند

«لیز تراس» وزیر امورخارجه انگلیس وضعیت اقتصادی این کشور را با توجه به نرخ تورم ۹ درصدی در ماه آوریل گذشته بسیار وخیم توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود: وزیر خارجه انگلیس  گفت؛ «انگلیس در وضعیت بسیار بسیار دشوار اقتصادی قرار دارد».

بنابراین گزارش تورم در انگلیس طی چهار دهه گذشته به بالاترین سطح خود، ۹ درصد رسید که باعث افزایش بی سابقه بهای مواد غذایی و سوخت در  این کشور شده است.

این گزارش می افزاید: شاخص مصرف در انگلیس طی ۱۲ ماه گذشته منتهی به ماه مارس و بنابر گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، به ۹ درصد رسید این  درحالی بود که در ماه پیش از آن تورم هفت درصد اعلام شد، بانک انگلیس هم اکنون تورم برای سال جاری میلادی در این کشور را ۱۰ درصد پیش بینی کرد؛ افزایش تورم  درانگلیس از سال ۱۹۸۹ میلادی بدین سو بی سابقه بوده است.

وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱)در مصاحبه با «اسکای نیوز»   با اشاره به این مطلب گفت: ما در وضعیت بسیار بسیار دشوار اقتصادی قرار داریم.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به همه گیری ویروس کرونا  و جنگ اوکراین به  اسکای نیوز گفت: تردیدی نیست که وضعیت بسیار دشوار نه تنها برای تمامی مردم انگلیس بلکه در واقع در تمام جهان است.

irna.ir/xjJsjS

**ادعای روزنامه آمریکایی درمورد سقوط هواپیمای چینی؛ عمدی بود

وال استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که سقوط هواپیمای شرکت «چاینا ایسترن» در ماه مارس که منجر به کشته شدن ۱۳۲ نفر شد، عمدی بوده است.

در مطلب این روزنامه آمریکایی آمده است: به نظر می رسد هواپیمای شرکت «چاینا ایسترن» که ماه مارس به کوه اصابت کرد به عمد از سوی شخصی در کابین خلبان به سمت کوه رفته باشد.

اواخر ماه مارس ۱۳۲ مسافر در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ پس از سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند. تحقیقات بلافاصله  پس از باز کردن جعبه های سیاه هواپیما آغاز شد که مشخص می کند، شخصی با  کنترل هواپیما آنرا به سمت کوه ها هدایت کرده  است. 

صدای خلبان که در تاریخ ۲۷ مارس از کابین ضبط شده بوده به پکن ارسال شد. اوایل ماه مارس چین جعبه های سیاه هواپیما را برای مرکز امنیت ملی حمل و نقل آمریکا (NTSB) ارسال کرد و این مرکز نیز محققان و کارشناسان خود را برای کمک به چین فرستاد.

irna.ir/xjJscP

**بورل: اتحادیه اروپا آماده دفاع از سوئد و فنلاند است

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه آماده است در صورت حمله روسیه به فنلاند و سوئد، حتی در شرایطی که آنها منتظر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، از این دو کشور دفاع کند.

تارنمای یورونیوز نوشت: بورل روز سه شنبه در نشست با وزیران دفاع اروپا در بروکسل از تصمیم نهایی این دو کشور منطقه نوردیک برای تقاضای عضویت در ناتو استقبال کرد.

بورل در پاسخ به سوالی درباره این که در صورت حمله به فنلاند و سوئد آیا ماده ۴۲.۷ معاهدات اتحادیه اروپا اجرایی می شود به روشنی گفت: اگر به خاک کشوری حمله شود و اگر حمله مسلحانه ای به یکی از اعضای اتحادیه اروپا انجام شود این کشور می تواند از دیگران تقاضای کمک کند. بقیه کشورها هم وظیفه دارند در حد توان خود به آن کمک کنند، نه کمتر و نه بیشتر.

ماده ۴۲.۷ معاهده لیسبون اتحادیه اروپا که به اصطلاح بند همبستگی خوانده می شود، تصریح می کند که اگر یک کشور عضو اتحادیه اروپا قربانی تجاوز مسلحانه به قلمرو خود شود، سایر اعضای اتحادیه موظف هستند با تمام قوا به آن کمک کنند.

انگلیس پیشنهاد ضمانت های امنیتی را به دو کشوری که می توانند عضو جدید ناتو باشند ارائه داده است.

خطر حمله روسیه به سوئد و فنلاند تا چه اندازه جدی است؟

فابریس پوتیه، تحلیلگر سیاسی در راسموسن گلوبال در این زمینه گفت: پوتین فعلا نگرانی در این زمینه ندارد. روشن است که مسکو رویکرد ملایمی را دراین زمینه اتخاذ کرده است. روسیه به وضوح اعلام کرده که از این موضوع خوشحال نیست.

وی افزود: روسیه تهدید کرده در صورت عضویت این دو کشور برخی اقدامات تکنیکی- نظامی را بکار خواهد بست اما در نهایت آنها این تصمیم سیاسی را پذیرفته اند. اما چیزی که روسیه نپذیرفته است و به نظرم پوتین در این زمینه خط قرمز کشیده است، هر نوع قابلیت نیروهای ناتو برای اعزام نیرو به خاک این کشورها است.

اتحادیه اروپا تاکنون با اختصاص ۵۰۰میلیون یوروی دیگر از ارتش اوکراین حمایت مالی کرده است. این اتحادیه در مجموع ۲ میلیارد یورو به این کشور کمک نظامی کرده است. این مبلغ از طریق صندوق صلح اروپا ارائه می شود و به اوکراین اجازه می دهد سلاح ها و تجهیزات لازم برای جنگ با روسیه را خریداری کند.

اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است تا پایان سال جاری میلادی تمامی واردات نفت از روسیه متوقف شود و سبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه از شبکه پرداخت‌های بین المللی سوئیفت حذف شود. 

بورل همچنین پیشتر گفته بود:  امکان دستیابی به توافق بر سر بسته تحریمی ششم علیه روسیه وجود ندارد و ما در مورد تحریم نفت روسیه اتفاق آرا نداریم.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJsfJ

**دستگیری نماینده مجلس انگلیس به اتهام تجاوز

حزب بوریس جانسون با رسوایی تازه ای‌ مواجه شده و رسانه ها از دستگیری یک نماینده محافظه کار مجلس انگلیس به ظن جرایم جدی از جمله تجاوز جنسی خبر داده‌اند.

پلیس شهر لندن اعلام کرده که  به دنبال یک سلسله تحقیقات دو ساله مربوط به جرایمی که ادعا می شود بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ رخ داده، یک نماینده مجلس انگلیس که نامش ذکر نشده، دستگیر شده است.

در بیانیه ای، رئیس پلیس این شهر گفت: «مردی ۵۰ ساله به ظن تجاوز جنسی، سوء استفاده از موقعیت کاری و سوء رفتار در مناصب دولتی دستگیر شده است. او همچنان در بازداشت است.»

وی ادامه داد: «ادعا می‌شود که این جنایات در لندن رخ داده است. تحقیقات به رهبری افسران جنایی ادامه دارد.»

دستگیری این نماینده مجلس در حالی صورت گرفت که با استعفای نمایندگان محافظه کار زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس هم اعلام شده.  پیش ترعمران احمد خان، نماینده سابق پارلمان از شهر ویکفیلد، به اتهام تجاوز جنسی به یک پسر ۱۵ ساله محکوم شد. در حالی که نیل پریش، نماینده سابق تیورتون هم اعتراف کرد که در مجلس عوام فیلم های مستهجن تماشا کرده است.

بنا به گزارش گاردین، انتخاب جایگزین برای این دو نماینده سابق در روز ۲ تیر صورت می گیرد و حزب کارگر برای گرفتن کرسی شهر ویکفیلد امیدوار است. از سوی دیگر لیبرال دموکرات‌ها خود را بخت اول شهر تیورتون می دانند.  

از سوی دیگر، اعلام شد یکی دیگر از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام انگلیس، دیوید واربرتون، که نماینده منطقه سامرتون و فروم است، در اثنای تحت تحقیق در خصوص آزار جنسی در پی طرح شکایات در مجلس عوام به حالت تعلیق درآمده است.

سخنگوی دفتر وی گفت که از این نماینده خواسته شده تا اطلاع ثانوی به پارلمان نیاید. رئیس مجلس خواسته است تا زمانی که تحقیقات در حال انجام است، نماینده مربوطه در مجلس نمایندگان شرکت نکند. وی گفت: «تا زمانی که تحقیقات به پایان برسد، اظهار نظر بیشتری نخواهیم کرد.»

ماه پیش، نخست وزیر انگلیس، جانسون به همراه همسرش کری جانسون و صدراعظم ریشی سوناک به خاطر حضور جشن تولدی که در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، مورد سرزنش شدید رسانه ها قرار گرفتند و  جریمه شدند.

بسیاری از حامیان  وی در حزب محافظه‌کار انگلیس نگران تأثیر اقدامات جانسون بر شهرت این حزب به‌عنوان حزب قانون و نظم هستند اما تاکنون از اقدام علیه نخست‌وزیر با درخواست رای عدم اعتماد خودداری کرده‌اند.

irna.ir/xjJrKk

**سی ان ان: کره شمالی در زمان سفر بایدن به آسیا آزمایش موشکی انجام می دهد

شبکه سی ان ان گزارش داد که آمریکا ارزیابی می کند کره شمالی ممکن است در طول سفر جو بایدن به آسیا در این هفته آزمایش موشک بالستیک انجام دهد.

سی ان ان به نقل از مقامات آگاه آمریکا نوشت: کره شمالی ممکن است در چهار روز آینده همزمان با دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با رهبران کره جنوبی و ژاپن، یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کند.

براساس این گزارش، ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده بر اساس تصاویر ماهواره ای از فعالیت در یک سایت پرتاب در نزدیکی پیونگ یانگ است.

گزارش سی ان ان در مورد احتمال آزمایش موشک بالستیک توسط کره شمالی در حالی منتشر می شود که بایدن قرار است روز پنجشنبه به کره جنوبی سفر خواهد کرد تا با یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کند.

وی همچنین روز یکشنبه برای دیدار با رهبران ژاپن، استرالیا و هند به ژاپن سفر می کند.

کره شمالی از ابتدای سال میلادی تاکنون دست کم ۱۶ موشک آزمایش کرده است.

irna.ir/xjJrK۶

**مقامات ونزوئلا گفت وگو با مخالفان را از سر گرفتند

جورج رودریگز رییس شورای ملی ونزوئلا اعلام کرد که مقامات کشورش گفت وگو با مخالفان را پس از یک سال توقف از سر گرفته اند.

رودریگز که رهبری هیات دولت را در مذاکرات با مخالفان بر عهده داشت، بامداد چهارشنبه بعد از یک سال اولین جلسه را با "جراردو بلاید" رئیس هیئت مخالفان برگزار کرد.

وی در پیامی توییتری نوشت: در یک جلسه کاری (برای تعریف) برنامه های آینده، روح مکزیکوسیتی را نجات دادیم.

گفت و گوی مقامات ونزوئلا با مخالفان در حالی انجام شد که پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، آمریکا در تلاش برای تشویق از سرگیری مذاکرات بین ونزوئلا و مخالفان، برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را کاهش می‌دهد.

براساس این گزارش، تصمیم دولت بایدن در کاهش تحریم های ونزوئلا باعث می شود تا شرکت نفت و گاز شورون آمریکا بتواند مجوز مذاکره با شرکت نفت و گاز پترولئوس ونزوئلا را کسب کند. 

ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ با تحریم نفتی آمریکا روبه رو است  و اگر این تحریم‌ها لغو شوند، می‌تواند دوباره نفت خود را صادر کند.

irna.ir/xjJrK۳

**آمریکا کنترل سفارت افغانستان را بر عهده گرفت

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده کنترل سفارت افغانستان در واشنگتن و کنسولگری های این کشور در نیویورک و کالیفرنیا را به دست گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مسئولیت انحصاری امنیت و نگهداری از مأموریت های دیپلماتیک را بر عهده گرفته است و تا اطلاع بعدی از ورود هر کسی بدون مجوز به آنها جلوگیری خواهد شد.

آمریکا دولت جدید طالبان در افغانستان را که سال گذشته پس از خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش قدرت را در دست گرفت، به رسمیت نمی شناسد و روابط دیپلماتیک رسمی با این کشور ندارد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، افغانستان تا کنون از کشور ثالثی درخواست نکرده است تا به عنوان " حافظ منافع " این کشور در ایالات متحده عمل کند.

قطر در حال حاضر به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در افغانستان عمل کرده است.

اقدام کنترل سفارت افغانستان در آمریکا در حالی انجام می شود که سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت کشور (امور داخله) دولت طالبان در افغانستان روز سه شنبه گفت که دولت طالبان در حال حاضر به آمریکا به عنوان دشمن نگاه نمی کند و می‌خواهد با واشنگتن روابط خوبی داشته باشد.

حقانی گفت که از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه امریکا نیست و طالبان تلاش می‌کنند که با امریکا رابطه خوب داشته باشند.

irna.ir/xjJrJZ

**کرملین: اوکراین فاقد اراده کامل برای مذاکره است

سخنگوی کرملین اعلام کرد: اوکراین فاقد اراده کامل برای مذاکره با روسیه جهت پایان دادن به درگیری‌های جاری در خاک کشورش است.

دمیتری پسکوف روز چهارشنبه به مطبوعات اعلام کرد: مذاکرات پیش نمی‌رود و ما شاهد فقدان اراده کامل مذاکره‌کنندگان اوکراینی برای ادامه این روند هستیم.

این در حالی است که روز قبل رئیس جمهور اوکراین انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفته و مسکو را مسئول روند نافرجام مذاکرات اعلام کرده بود.

حمله‌ای که روسیه از تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین آغاز کرده، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و بارانی از تحریم‌ها را برانگیخته که با اخراج صدها دیپلمات روسی توسط کشورهای غربی و واکنش متقابل مسکو همراه شده است.

برای پایان مناقشات نظامی، تاکنون چندین دور مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین برگزار شده است که نتیجه بخش نبوده و هر یک از طرف‌ها، دیگری را مسئول روند پیش رو می‌دانند.

irna.ir/xjJstP

**اوج گیری ارزش پول روسیه

ارزش روبل پول رایج روسیه در برابر دلار و یورو روز چهارشنبه با پشت سر گذاشتن کاهش های پیشین، به بالاترین میزان در چند سال گذشته رسید.

این اوج گیری ارزش روبل در پی تلاش برخی از مشتریان اروپایی گاز طبیعی روسیه در روزهای گذشته برای پرداخت بهای این کالا به روبل بنا به درخواست مسکو رخ داده است.   

روبل در سال جاری ۲۰۲۲ به رغم بحران تمام عیار گسترده اقتصادی روسیه و در پی نظارت های این کشور در پایان فوریه برای حفاظت از بخش مالی خود در پی اعمال تحریم ها و مجازات های مالی و اقتصادی گسترده غرب به دنبال آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، بهترین عملکرد را در میان ارزهای بین المللی نشان داده است.

وزارت اقتصادی روسیه در پیش بینی تازه ای اعلان کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری تا ۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

ارزش پول رایج روسیه در روز جمعه به بالاترین سطح در برابر دلار از آغاز فوریه ۲۰۲۰ و در برابر یورو نیز نزدیک به بالاترین سطح از میانه ۲۰۱۷ رسیده است.  روند افزایش ارزش روبل تا بالاترین سطح در چند ساله گذشته، در چند روز اخیر در پی تصمیم بانک مرکزی این کشور برای بالابردن سقف انتقال پول شهروندان و بیگانگان شهروند کشورهای دوست به خارج تا معادل ماهانه ۵۰ هزار دلار، به کندی گرائیده است.

با توجه به درخواست مسکو در پایان مارس از مشتریان خارجی گاز برای پرداخت بهای آن با روبل بپذیرند و در غیر این صورت روبه رو شدن با قطع عرضه، خریداران اروپایی برای حل این مشکل به تکاپو افتاده اند.

 آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه گفته است که در صورت جلوگیری ایالات متحده از دیگر گزینه های روسیه برای پرداخت تعهدات و بدهی های خارجی، مسکو وادار به بازپرداخت آنها به روبل خواهد شد.

رویترز افزود: اتحادیه اروپا با استفاده از طرحی به ارزش ۲۱۰ میلیارد یورو قصد دارد وابستگی خود به سوخت فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ کاهش دهد. این نهاد قصد دارد با استفاده از این طرح که امروز /چهارشنبه/ رونمایی می شود ، دور شدن از وابستگی به سوخت فسیلی مسکو و تغییر سریع به سمت استفاده از انرژی های سبز را هدف قرار دهد.

به نوشته رویترز، حمله روسیه به عنوان اصلی ترین تامین کننده گاز اروپا به اوکراین باعث شد در بحبوحه نگرانی های شدید درباره شوک های ناشی از کمبود عرضه، اتحادیه اروپا با فوریت بیشتری در سیاست های انرژی خود تجدیدنظر کند.

روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا و ۲۷ درصد از نفت وارداتی این اتحادیه را تامین می کند. اعضای اتحادیه اروپا در تکاپوی توافق برای تحریم واردات انرژی از اتحادیه اروپا هستند.

بر اساس پیش نویس طرح اتحادیه اروپا که به رویت رویترز رسیده است، بروکسل برای خلاص کردن این کشورها از سوخت فسیلی روسیه طرحی سه وجهی را پیشنهاد داده که شامل: تغییر به واردات گاز از منابعی به غیر از روسیه، گسترش سریع تر انرژی های تجدیدشدنی و تلاش بیشتر برای صرفه جویی در مصرف انرژی است.

بروکسل انتظار دارد با این اقدامات در مجموع ۲۱۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری کند و این اتحادیه قصد دارد مبالغ بیشتری را از صندوق بهبود کووید-۱۹ برای هزینه کردن در بخش تغییر منابع انرژی آزاد کند. هدف از این طرح در نهایت کاهش هزینه میلیارد یورویی در واردات سوخت فسیلی در اروپا است.   

این طرح ها یک فاصله کوتاه مدت برای تامین گاز از منابع غیر روسی را ترسیم و بر احتمال افزایش واردات گاز طبیعی مایع از مصر، نیجریه، رژیم صهیونیستی و نیز زیرساخت های لازم برای چرخش از واردات انرژی از روسیه تاکید دارد.

انتظار می رود تقاضای گاز در اروپا تا سال ۲۰۳۰ و بر اساس برنامه مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا، به یک سوم کاهش یابد. همچنین انتظار می رود پیشنهاداتی با هدف تولید ۱۰ میلیون تن هیدروژن تجدیدشدنی تا سال ۲۰۳۰ و نیز واردات ۱۰ میلیون تن دیگر، برای جایگزینی با گاز در صنعت ارائه شود.

همچنین کمیسیون اروپا اهداف جاه طلبانه تری را برای گسترش انرژی های تجدیدشدنی و مصرف بهینه انرژی مد نظر دارد که سهم انرژی های تجدید شدنی را تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ درصد افزایش می دهد و جایگزین پیشنهاد فعلی به میزان ۴۰ درصد می شود. همچنین این کمیسیون در حال بررسی کاهش ۱۳ درصد در مصرف انرژی دراتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ است. در حال حاضر کاهش ۹ درصدی مصرف مورد بحث است.

irna.ir/xjJsvT

**اسماعیل هنیه به رهبران کشورهای منطقه هشدار داد

« اسماعیل هنیه » رئیس دفتر سیاسی حماس با ارسال نامه ای به رهبران و مقامات کشورهای منطقه و جهان نسبت به رویکرد مجدد رژیم صهیونیستی نسبت به ترور رهبران مقاومت در خارج از فلسطین هشدار داد.

«طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای که در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفت، اظهار داشت: «اسماعیل هنیه» با ارسال این نامه‌ها

پیام‌های روشنی برای بسیاری از رهبران و مقامات کشورهای منطقه ارسال کرد و نسبت به از سرگیری سیاست ترور رهبران و فرماندهان مقاومت فلسطین توسط دشمن صهیونیستی و نتایج و پیامدهای این رویکرد تروریستی هشدار داد.  

النونو اضافه کرد که رئیس دفتر سیاسی حماس در پیام خود که به بسیاری از کشورهای منطقه و برخی طرف‌های بین‌المللی رسیده است، خطاب رهبران و مقامات این کشورها گفته است که شما بیانیه‌های رژیم اشغالگر اسرائیل و تشدید لحن

آن نسبت به برنامه‌هایش برای ترور رهبران حماس از جمله برادر «یحیی سنوار»، شیخ «صالح العاروری»، «محمد الضیف» و «زاهر جبارین» و دیگران را دنبال کنید. 

هنیه در نامه خود با اشاره به اینکه عملیاتی شدن این رویکرد [ رژیم اسرائیل ] واکنش‌های بزرگی را به دنبال دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند میزان و عواقب آن را تخمین بزند، هشدار داده است که عملی شدن چنین اقدامی درگیری همه‌جانبه با مردم ما

و مقاومت آنان است و دشمن صهیونیستی بهای نامعلومی را خواهد پرداخت.  

مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس اشاره کرد که «هنیه» از این کشورها خواسته است که این پیام را به اشغالگران برسانند و به رهبران این رژیم نسبت به عواقب اجرای این تهدیدات جنایتکارانه هشدار دهند. 

النونو اظهار داشت: رئیس دفتر سیاسی حماس به مسئولان دفتر روابط عربی و اسلامی و روابط بین‌الملل ماموریت داده است که این پیام را به مسئولان کشورهای عربی و اسلامی و جامعه جهانی برسانند و ایشان مسئولیت‌هایشان در قبال آنچه

صهیونیست‌ها در منطقه انجام می‌دهند را در اولویت قرار دهند.

روزنامه تایمز لندن ۱۹ اردیبشهت امسال گزارش داد که رژیم اشغالگر اسرائیل به متحدان خود اطلاع داده است که در تلافی سلسله عملیات‌های شهادت طلبانه فلسطینی‌ها طی دو ماه گذشته، تیم‌های ترور را برای کشتن رهبران حماس به خارج از سرزمین‌های فلسطین اعزام می‌کند. 

به نوشته «تایمز» حماس هشدارهایی درباره حملات قریب الوقوع از سوی سرویس‌های اطلاعاتی در خاورمیانه و اروپا دریافت کرده است. 

به نوشته رسانه‌های عربی، این ترورها احتمالاً در کشورهای دیگر منطقه که اعضای ارشد حماس در آن زندگی و کار می‌کنند مانند لبنان یا قطر انجام شود. 

پیش‌تر برخی نمایندگان و مقام‌های پیشین رژیم صهیونیستی و رسانه‌های این رژیم خواستار ترور یحیی سنوار رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در غزه شده بودند.

irna.ir/xjJswc

**سفر معاون وزیر دفاع عربستان به واشنگتن

معاون وزیر دفاع عربستان به منظور بهبود روابط این کشور با آمریکا به واشنتگن سفر کرده است.

شاهزاده «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان امروز (چهارشنبه) در واشنگتن با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و درباره چشم‌انداز همکاری و هماهنگی مشترک بین ریاض و واشنگتن و راه‌های حمایت و تقویت آن‌ها در چارچوب چشم‌انداز مشترک بین دو کشور تبادل نظر کردند. 

بر اساس این گزارش، «سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز تاکید کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا متعهد به کمک به عربستان برای دفاع از خاک خود است. 

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سالیوان» با معاون وزیر دفاع عربستان درباره اهمیت هماهنگی تلاش‌ها برای اطمینان از تاب آوری اقتصاد جهانی گفت و گو کرده است. 

این بیانیه اضافه کرد که سالیوان تلاش‌های عربستان برای تضمین آتش بس در یمن که با میانجیگری سازمان ملل انجام شده است را ارج می‌نهد. 

همچنین پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نوشت که شاهزاده «خالد» در راس یک هیات سعودی برای شرکت در کمیته برنامه ریزی استراتژیک مشترک بین آمریکا و عربستان در واشنگتن به سر می‌برد. 

این پایگاه خبری با اشاره به اینکه این نشست با اهمیت است افزود: زیرا آمریکا در تلاش است تا روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد در حالیکه عربستان برای افزایش تولید نفت خود پیش از سفر آینده  «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه که در پایان ماه ژوئن انجام خواهد شد، تلاش می‌کند.

irna.ir/xjJsx۵

**مدودوف: روسیه اجازه وقوع جنگ جهانی سوم را نمی‌دهد

«دیمیتری مدودوف» معاون رییس شورای امنیت ملی روسیه گفت: مسکو اجازه اتفاق افتادن جنگ جهانی سوم را نمی‌دهد.

دیمیتری مدودوف که در مرکز فدرال هسته‌ای «ساروف» روسیه سخن می‌گفت، افزود: تاریخ مرکز هسته‌ای ساروف برای همیشه با نام و یاد کسانی که سپر هسته‌ای را برای کشور ما ایجاد کردند، گره خورده است. زرادخانه سلاح‌های مدرن، قابل اعتماد و موثر، جاه طلبی کسانی که آماده شروع جنگ جهانی سوم هستند را از بین می‌برد. ما اجازه نمی‌دهیم چنین شرایطی رخ بدهد.

وی افزود: ما در عین حال باید به طور دائم به این افراد یادآوری کنیم که می‌توانیم به هر حمله‌ای به خاک کشورمان به سرعت و فوری، پاسخی قدرتمند دهیم.

رییس جمهور سابق روسیه تصریح کرد: روسیه باید توسعه علوم کاربردی با هدف دستیابی به نتیج مشخص در سریع‌ترین زمان ممکن را سرعت ببخشد.

معاون رییس شورای امنیت ملی روسیه پیشتر با هشدار نسبت به تزریق سلاح به اوکراین توسط کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود این موضوع می‌تواند منجر به جنگ تمام عیار هسته‌ای شود.

وی همچنین تاکید کرده بود که روسیه تنها در چهار سناریو از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد که یکی از آنها تهاجم به روسیه یا یکی از متحدان آن به نحوی است که حیات این کشور را به خطر بیاندازد.

مدودف همچنین گفته بود که تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند به عنوان یک اقدام خصمانه علیه روسیه در نظر گرفته شود.

irna.ir/xjJsvY
 

برچسب‌ها الکساندر لوکاشنکو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاجیکستان سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ویکی لیکس موشک بالستیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: الکساندر لوکاشنکو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاجیکستان الکساندر لوکاشنکو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاجیکستان سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ویکی لیکس موشک بالستیک معاون وزیر دفاع عربستان پیمان آتلانتیک شمالی رئیس دفتر سیاسی حماس اتحادیه اروپا منطقه اقیانوس آرام وزیر خارجه انگلیس وزارت امور خارجه اتحادیه اروپا براساس این گزارش بالاترین سطح هزینه های زندگی رژیم صهیونیستی سفیر تاجیکستان مذاکره کنندگان تورم در انگلیس پیش نویس توافق افزایش قیمت ها اساس این گزارش بین المللی کشورهای منطقه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی توافق هسته ای امنیتی و دفاع فنلاند و سوئد تورم بی سابقه سوئد و فنلاند میلیارد یورو موشک بالستیک نماینده سابق روز چهارشنبه سرمایه گذاری ایالات متحده ماه آوریل بیانیه ای سیاست خارجی جنگ اوکراین شبه نظامیان رئیس جمهوری مجلس انگلیس تا سال ۲۰۳۰ دو کشور نشان می دهد پیش بینی حال حاضر اعلام کرده برای تقویت رئیس جمهور بانک مرکزی مواد غذایی محافظه کار سوخت فسیلی اسفند ۱۴۰۰ گفت وگو گفت وگو قرار گرفت ویکی لیکس مجلس عوام ترین عامل ماه گذشته کره شمالی همکاری ها شده بودند اصلی ترین امنیت ملی سال گذشته نخست وزیر آمار ملی ماه مارس سال جاری منتشر شد تحریم ها رسانه ها جو بایدن نرخ تورم خواهد شد سی ان ان روی کار تلاش ها نامه ها بر اساس مدعی شد شده اند یک سال م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۳۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.
کانال عصر ایران در تلگرام

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # تحریم های آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران