Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@22:15:18 GMT

عواقب بی‌توجهی به احضاریه دادگاه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۵۴۶۲

هنگام بحث در خصوص احضاریه، اغلب اذهان معطوف به احضار متهم می‌شود، در حالی که مقام قضایی می‌تواند در صورت صلاحدید؛ شاکی، شاهد و حتی افرادی مثل کارشناس را نیز برای تکمیل تحقیقات به حضور فرابخواند. ناطقان: هنگام بحث در خصوص احضاریه، اغلب اذهان معطوف به احضار متهم می‌شود، در حالی که مقام قضائی می‌تواند در صورت صلاحدید؛ شاکی، شاهد و حتی افرادی مثل کارشناس را نیز برای تکمیل تحقیقات به حضور فرابخواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



احضار به هر دلیل که باشد، فرد بعد از دریافت احضاریه حتما باید در وقت مقرر در دادگاه حاضر شود و یا برای عدم حضور خود دلیل موجه داشته باشد.

احضار در لغت به معنای فراخواندن و در اصطلاح، دعوتی رسمی در قالب احضاریه، از طرف مقام قضایی برای یک شخص خاص در زمان معین و به منظور حضور وی در مرجع قضائی است. احضاریه یا برای گرفتن حق است یا دفاع از خود یا برای شهادت دادن؛ بی توجهی به آن طرف احضار را دامنگیر مشکلات بیشتری می‌کند.

وقتی احضاریه‌ای به شما ابلاغ می‌شود در موعد مقرر در دادگاه حاضر شوید. طبق ماده ۱۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر شود و اگر نتواند باید عذر موجه خود را اعلام کند.

عذر موجه:

الف- نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به گونه‌ای که مانع از حضور شود.
ب- بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود.
پ- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود.
ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماری‌های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد گردد.
ث- متهم در توقیف یا حبس باشد.
ج- سایر مواردی که عرفا به تشخیص بازپرس عذر موجه محسوب می‌شود.

تبصره- در سایر موارد، متهم می‌تواند برای یک بار پیش از موعد تعیین شده، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت وی را اخذ نماید که در این مورد، بازپرس می‌تواند در صورت عدم تاخیر در تحقیقات، تا سه روز مهلت را تمدید کند.

ماده ۱۷۹ نیز چنین بیان می‌دارد: متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می‌شود.

احضار گاهی برای برای بیان شهادت و گواهی است، در این صورت قاضی حسب مورد بدون حضور دو طرف اختلاف، اظهارات شما را خواهد شنید و نیز می‌تواند بدون واهمه از حضور آن‌ها واقعیت را بیان کند.

ممکن است احضار برای پاسخگویی به ادعایی باشد که علیه شما مطرح شده است، نگرانی به خود راه ندهید؛ به خاطر داشته باشید احضار به معنای وقوع جرم نیست؛ در جلسه دادگاه، قاضی از طرف مقابل می‌خواهد برای ادعای خود دلیل و مدرک ارائه دهد. این گونه نیست که به محض شکایت، تعقیب طرف مقابل شروع شود. بلکه باید دلایل و مدارکی وجود داشته باشد که درستی شکایت علیه شما را برای قاضی ثابت کند. منبع: میزان برچسب ها: عواقب بی‌توجهی ، احضاریه ، دادگاه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عواقب بی توجهی احضاریه دادگاه عذر موجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد

یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) صبح امروز (سه‌شنبه) ۴ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست حجت الاسلام دهقانی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در اولین جلسه دادگاه در ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲، نماینده دادستان، اتهامات ۴ نفر از متهمان پرونده یعنی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین) متهم ردیف اول، مسعود رجوی متهم ردیف دوم، مریم قجر عضدانلو (رجوی) متهم ردیف سوم و مهدی ابریشمچی متهم ردیف چهارم پرونده را قرائت کرد.

در جلسه دوم دادگاه در ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، کیفرخواست متهمان ردیف ۵ تا ۲۳ پرونده اعم از زهره اخیانی، فهمیه اروانی، مهدی براهی، مژگان پارسایی، زهرا مریخی، محمد علی توحیدی خانیکی، علی خدایی، مهدی خدایی، عباسعلی داوری فیضی پورآذر، سید مجید سید المحدثین، صدیقه حسینی، مسعود طریقت، مهوش سپهری، قدسی خرازیان، مهناز سلیمیان، محسن سیه گلاه، مریم فضل مشهدی، بهشته شادرو، ژیلا دیهیم قرائت شد.

در جلسه سوم دادگاه در ۵ دی ماه ۱۴۰۲، نماینده دادستان کیفرخواست متهمان ردیف ۲۴ تا ۳۳ اعم از ابوالقاسم رضایی، حمیرا حجتی امامی، محمود عطایی کاریزی، گلناز جواهری ساعتچی، مهربان حاجی نژاد، مرتضی اسماعیلیان مارنانی، دولت نوروزی، زهرا بخشایی، محمد حیاتی و نیکو خائفی اشکذری را قرائت کرد.

در چهارمین جلسه در ۱۲ دی ۱۴۰۲، نماینده دادستان، قبل از قرائت ادامه کیفرخواست به تشریح جنایات گروهک تروریستی منافقین پرداخت.

در پنجمین جلسه دادگاه در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، کیفرخواست متهمان ۳۴ تا ۴۲ پرونده قرائت شد.

در ششمین جلسه دادگاه در ۲۶ ماه ۱۴۰۲ کیفرخواست متهمان ۴۳ تا ۷۰ قرائت شد.

در هفتمین جلسه دادگاه در ۳ بهمن ۱۴۰۲ کیفرخواست متهمان ۷۱ تا ۸۹ قرائت شد.

در هشتمین جلسه دادگاه در ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ کیفرخواست متهمان ۹۰ تا ۱۰۵ به همراه عناوین اتهامی متهمان و اسامی شکات قرائت شد.

در نهمین جلسه دادگاه در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ نماینده دادستان به ادامه قرائت کیفرخواست پرداخت.

در دهمین جلسه دادگاه در ۱۷ بهمن ۱۴۰۲، نماینده دادستان گفت: هویت این گروهک (منافقین) سلاحش است که در لوگوی آن‌ها تجلی دارد.

براساس این گزارش، این پرونده ۱۰۴ متهم حقیقی و یک متهم حقوقی (تشکیلات گروهک منافقین) را دارد.

دیگر خبرها

  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد + جزئیات حکم
  • محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
  • خالکوبی منشوری تتلو در دادگاه دردسرساز شد
  • در دومین جلسه دادگاه «تتلو» چه گذشت؟ + عکس
  • توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل
  • تصاویر/ در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟
  • احضار مدیر سپاهان به کمیته اخلاق
  • سرپرست سپاهان به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال احضار شد
  • مدیر سپاهان به کمیته اخلاق احضار شد
  • یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد