Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@09:58:30 GMT

نقش مبلمان هوشمند خیابانی در تکامل شهرها

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۵۶۵۱

نقش مبلمان هوشمند خیابانی در تکامل شهرها

نرم‌افزارها همواره زندگی بشر را تسهیل کرده و رضایت شهروندی را در پی داشته است؛ مبلمان هوشمند مانند نرم‌افزارهایی عمل می‌کند که از زمان پیدایش خود، تحولات زیادی در زندگی شهری به وجود آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تصور کنید که به هنگام ازدحام خیابان‌ها در ایام تعطیلات، نرم‌افزاری که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، شما را از خلوت‌ترین مسیر ممکن به مقصد مورد نظر می‌رساند یا زمان مناسب برای خرید از فروشگاه‌های سراسر شهر را به شما معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک، دسترسی به اطلاعات چنین نرم‌افزاری از طریق شبکه دیجیتالی گسترده‌ای متشکل از ابزارهای اینترنت اشیا، فروشگاه‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت و حجم بزرگی از داده‌هایی که در زمان واقعی پردازش شده، امکان‌پذیر است. امروزه، مبلمان هوشمند، زیرساخت‌های اینترنت اشیا و رویکردهای پایدار از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری به حساب می‌آید چراکه توسعه آن‌ها می‌تواند تحولات مثبت زیادی را برای مناطق و سکونتگاه‌ها در پی داشته باشد.

افراد در زیباسازی منازل خود، تمام جنبه‌های مهم را مورد توجه قرار می‌دهند تا همه ابعاد زیبایی و رفاه را برای خود به ارمغان آورند. طی دهه اخیر، خانه‌های مسکونی و سازه‌های عمومی شهری به طور قابل توجهی هوشمند شده و زندگی را برای بشر امروز به طور قابل توجهی، خوشایندتر و راحت‌تر از قبل کرده است. پس جای تعجب نیست که مدیران اغلب نقاط دنیا برای اتخاذ رویکردهای هوشمند و بهره‌گیری از فناوری به رقابت با یکدیگر بپردازند تا رفاه را در سطح شهرها نیز برای ساکنان به ارمغان آورند.

شهرها نیز مانند منازل مسکونی نیازمند توسعه و زیباسازی است که بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند می‌تواند به بهترین شکل ممکن، این هدف را تحقق ببخشد. در این میان، هوشمندسازی شهری و به‌ویژه مبلمان خیابانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر زیباسازی شهرها، به حل بسیاری از بحران‌های دیگر نیز کمک می‌کند. در نهایت، بهره‌گیری از خدمات دیجیتالی می‌تواند در کاهش هزینه‌های شهری و آسیب به محیط زیست بسیار اثربخش باشد که مورد دوم به سهم خود در افزایش رفاه جسمی و روانی شهرنشینان نقش مهمی ایفا می‌کند.

مبلمان هوشمند شهری چیست؟

تمام وسایلی که در فضاهای عمومی نصب می‌شود، زیبایی را برای شهر به ارمغان می‌آورد و راحتی را برای شهرنشینان در پی دارد، در لیست مبلمان شهری قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مبلمان شهری می‌توان به نیمکت‌ها، موانع ترافیکی، بیلبوردها، صندوق‌های پستی، سیستم‌های روشنایی خیابانی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تابلوهای رانندگی، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های مترو، سرویس‌های بهداشتی عمومی، آب‌نماها، مجسمه‌ها و حتی سطل زباله‌ها اشاره کرد که اگر از سنسورهای دیجیتالی در آن‌ها نیز بهره گرفته شود، به عنوان مبلمان هوشمند شهری شناخته می‌شود. هوشمندسازی مبلمان شهری به کارآمدی بیشتر آن‌ها و در نتیجه، بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان، کاهش هزینه‌های شهری و حفظ محیط زیست کمک زیادی می‌کند. در ادامه به عملکرد بعضی از مبلمان هوشمند شهری پرداخته می‌شود.

صرفه‌جویی در زمان از طریق مدیریت هوشمند شهری

حدود یک دهه پیش، رفتگران شهرداری با کامیون‌های خود در ساعات مشخصی از شبانه‌روز به جمع‌آوری زباله‌ها می‌پرداختند تا از سرریز شدن آن‌ها در فضاهای عمومی و در نتیجه آلوده شدن شهر خودداری کنند. کارگران شهرداری در بسیاری از موارد با سطل‌های خالی از زباله یا به صورت نیمه‌پر مواجه می‌شدند و این در حالی بود که با وجود حضور به موقع آن‌ها در پارک‌ها و مراکز تفریحی شلوغ، همیشه زباله‌ها از سطل‌ها سرازیر می‌شد. در واقع، بی‌خبر بودن این افراد از زمان پر شدن کانتینرها، منجر به بالا رفتن هزینه‌های شهری در راستای اقدامات مربوط به تخلیه سطل‌ها یا سرریز شدن آن‌ها را در پی داشت تا اینکه، سطل‌های هوشمند طراحی شد و به اغلب مشکلات در این زمینه پایان داد.

سطل‌های زباله هوشمند به سنسورهایی دیجیتالی مجهز است که زمان دقیق پر شدن آن‌ها را، قبل از سرریز شدن به مرکز پردازش داده‌ها اطلاع می‌دهد و در نتیجه، رفتگران شهرداری به موقع برای تخلیه هر کانتینر در محل ظهور پیدا می‌کنند. این کار نه‌تنها به کاهش هزینه‌های ناشی از رفت‌وآمد وسایل نقلیه مربوطه کمک زیادی می‌کند بلکه در پاکیزگی دائمی تمام مناطق سهیم بوده است.

امروزه اغلب شهرهای فرانسه، آلمان و بریتانیا و بعضی از شهرهای ایالات متحده آمریکا به سطل‌های زباله هوشمند مجهز است و همین امر، کارآمدی مدیریت زباله را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

ایستگاه‌های هوشمند وسایل نقلیه عمومی

انتظار برای رسیدن وسایل نقلیه عمومی امروز بسیار متفاوت با فرآیند آن در حدود ۱۵ سال گذشته است. در گذشته و با نبودن تجهیزات هوشمند نظیر تلفن همراه و تبلت، دسترسی به اینترنت در مکان‌های عمومی غیرممکن بود که همین امر، اتلاف زمان زیادی را برای ساکنان شهری، در حال انتظار برای رسیدن وسایل نقلیه عمومی در پی داشت. طی چند سال اخیر، توسعه هوشمند شهری، ایستگاه‌های اتوبوس را نیز پوشش داده و به تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و کاهش اتلاف زمان انتظار برای آن‌ها منجر شده است. در این راستا، فناوری هوشمند امکان تعیین دقیق زمان انتظار در هر ایستگاه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ضمن این‌که امکان پرداخت اینترنتی هزینه استفاده از این وسایل و حتی آگاهی از میزان آلودگی هوا و صوتی در هر ایستگاه را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

مدیران سنگاپور در هوشمندسازی ایستگاه‌های اتوبوس گام را فراتر نهاده‌اند و ایستگاه‌هایی در سراسر شهر نصب کرده‌اند که علاوه بر سایر خدمات هوشمند، از اینترنت پرسرعت رایگان نیز برخوردار است و همین ویژگی، انتظار رسیدن وسایل نقلیه عمومی را برای کاربران لذت‌بخش کرده است.

هوشمندسازی ترافیک

مدیران کپنهاگ، پایتخت دانمارک، مدعی شده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را در مقایسه با نرخ آن در سال ۲۰۱۱، به میزان ۲۵ هزار تن کاهش خواهند داد. تحقق این هدف از طریق طرح سیستم حمل‌ونقل هوشمند امکان‌پذیر خواهد شد که در آن، سنسورهای موجود در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نصب شده در تقاطع‌های پرخطر، ترافیک را از طریق برتری بخشیدن به دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و وسایل حمل‌ونقل عمومی بر کاربران خودروهای شخصی در زمان واقعی مورد نظارت قرار می‌دهد. مدیران پایتخت دانمارک پیش‌بینی کرده‌اند که پس از پیاده‌سازی این طرح، زمان سفر برای دوچرخه‌سواران حدود ۱۰ درصد و برای وسایل حمل‌ونقل عمومی تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. در این صورت، احتمال افزایش سفرهای داخل شهری از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و وسایل نقلیه عمومی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت که در نتیجه آن، انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۲۵ به حداقل خواهد رسید.

کد خبر 575984

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کشورهای جهان کلانشهرهای جهان شهر هوشمند هوشمندسازي هوشمند سازي شهرها شهر هوشمند حمل و نقل هوشمند هوشمندسازی مبلمان مبلمان شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وسایل نقلیه عمومی طور قابل توجهی مبلمان هوشمند هوشمند شهری سطل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه می‌توانیم کاناپه را با مبلمان دیگر تطبیق دهیم؟

هنگام خرید کاناپه نباید صرفاً به زیبایی و شیک بودن آن توجه کنید؛ بلکه مهم است که این انتخاب با سایر قطعات مبلمان تطابق داشته باشد.

نکات مهم برای تطبیق کاناپه با مبلمان دیگر

امروزه در بسیاری از دکوراسیون‌ها شاهد مبلمان‌های مختلف هستیم که به زیبایی با یکدیگر ست شده‌اند. بسیاری از افراد به تهیه کاناپه علاقه‌مند هستند، اما نمی‌دانند چگونه آن را با مبلمان خود هماهنگ کنند. با استفاده از نکات زیر می‌توانید دکوراسیون منزلتان را بسیار زیباتر کنید:

استفاده از سبک‌های مختلف

بهتر است طرح و الگوی کاناپه با سایر مبلمان متناسب باشد تا هماهنگی بیشتری به وجود آید. البته اگر می‌خواهید دکوراسیون متفاوتی داشته باشید، می‌توانید جسورانه عمل کنید. در این صورت نیازی نیست کاناپه و مبلمان حتماً یک سبک داشته باشند؛ بلکه تلفیق چند سبک نیز بسیار خلاقانه و جذاب خواهد بود.

استفاده از رنگ‌های هماهنگ

استفاده از رنگ‌های مشابه و نزدیک به هم یکی از راهکارهای مناسب برای تطبیق کاناپه با مبلمان منزل است. برای انتخاب رنگ بهتر است به رنگ دکوراسیون و سایر عناصر موجود در محیط نیز توجه کنید. اگر کاناپه دارای رنگ شلوغ و گرم است، می‌توانید آن را با مبلمانی با رنگ‌های آرام‌تر ست کنید. در این حالت به دکوراسیون تنوع ظاهری می‌بخشید.

جنس پارچه

برای ایجاد هماهنگی بیشتر بهتر است جنس پارچه کاناپه شبیه جنس پارچه مبلمان باشد. جنس‌های متفاوت ظاهر جالبی ایجاد نمی‌کنند و باعث آشفتگی در دکوراسیون می‌شوند.

نوع متریال

نوع چوب کاناپه باید با سایر مبلمان یکسان باشد؛ همچنین طرح و رنگ آنها را نیز مشابه انتخاب کنید؛ در این صورت هماهنگی بیشتری در دکوراسیون به وجود می‌آید. گاهی ممکن است سبک کاناپه با مبلمان متفاوت باشد. برای مثال سبک کاناپه مدرن و مینیمال با مبل سنتی تفاوت دارد؛ ولی از نظر نوع متریال باید یکسان باشند.

اندازه و شکل

اندازه و شکل کاناپه باید با سایر قطعات مبلمان تناسب داشته باشد تا تعادل در دکوراسیون شکل بگیرد. به این نکته توجه کنید که کاناپه‌های بسیار بزرگ با مبل‌های کوچک ظاهر بدی ایجاد می‌کنند.

نحوه چیدمان کاناپه با مبلمان دیگر

پس از توجه به نکاتی که ذکر کردیم، برای انتخاب کاناپه و مبلمان متناسب باید به چیدمان آنها نیز اهمیت بدهید. در این صورت دکوراسیون زیبایی خواهید داشت و می‌توانید از حداکثر فضا استفاده کنید. برای این منظور به چند نوع چیدمان اشاره خواهیم کرد:

چیدمان کاناپه در پذیرایی مربع

در پذیرایی مربع برای چیدمان کاناپه و مبلمان از روش قرینه‌سازی استفاده می‌شود. در این روش در صورت وجود دو کاناپه، آنها را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهند. همچنین در اتاق‌های مربع کاناپه مقابل نقطه کانونی قرار می‌گیرد که معمولاً تلویزیون به‌عنوان نقطه کانونی شناخته می‌شود. سایر مبلمان نیز اطراف کاناپه را پوشش می‌دهند که بهتر است بین کاناپه و مبل‌های تک‌نفره میز عسلی بگذارید و آن را با لوازم دکوری مانند گلدان پر کنید.

چیدمان کاناپه در پذیرایی مستطیل

چیدمان کاناپه و مبلمان در پذیرایی مستطیل دشوار است؛ زیرا نمی‌توانید به راحتی آن را مانند پذیرایی مربع چیدمان کنید. در پذیرایی مستطیل باید کاناپه را در عرض سالن قرار دهید که در این صورت ممکن است باز هم جای خالی زیادی به وجود آید؛ البته می‌توانید از پاف برای پر کردن فضا استفاده کنید. یکی از زیباترین راه‌های تطبیق کاناپه با مبلمان در این نوع پذیرایی‌ها، استفاده از کاناپه طرح‌دار با رنگ تیره و مبلمان با رنگ روشن و ساده است. در چنین حالتی مبلمان به راحتی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. در این حالت برای آن‌که کشیدگی سالن کمتر شود، فاصله کاناپه با دیوار را بیشتر کنید.

چیدمان کاناپه در خانه‌های کوچک

برای آن‌که در خانه‌های کوچک جذابیت مبلمان بیشتر به نظر برسد، باید مدل کاناپه متفاوت از سایر قطعات مبلمان باشد. کاناپه ال برای این خانه‌ها انتخاب فوق‌العاده‌ای است و می‌توانید به راحتی آن را در گوشه خانه جا دهید و فضای بیشتری به وجود آورید. قرار نیست هر جای خالی که پیدا کردید، آن را با مبلمان پر کنید. می‌توانید در کنار کاناپه از پاف یا صندلی‌های راک ست استفاده کنید.

راهنمای خرید کاناپه و مبلمان

در ادامه نکاتی را برای خرید کاناپه و مبلمان ارائه می‌دهیم تا بتوانید خرید بهتری را تجربه کنید:

توجه به نیازهای خود

توجه به نیازهای خود یکی از موارد مهمی است که باید حتما در نظر داشته باشید. کاناپه و مبل در مدل‌ها و اندازه‌های بسیار مختلفی وجود دارند که برای انتخاب آن باید شرایط و نیازهای خود مانند متراژ محیط، کاربرد و... را در نظر بگیرید. کاناپه به مبل راحتی گفته می‌شود که اغلب برای استراحت به کار می‌رود؛ اما مبلمان علاوه بر استراحت به‌صورت رسمی و برای پذیرایی از مهمانان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پشتی

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید کاناپه و مبلمان باید به آن توجه کنید، انواع پشتی است. انواع کاناپه‌ها از نظر پشتی به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

کاناپه با پشتی ثابت

کاناپه با پشتی ثابت از متداول‌ترین کاناپه‌ها محسوب می‌شود که پشتی آن ثابت است و قابلیت جداسازی ندارد. این کاناپه‌ها راحت هستند و گزینه مناسبی برای استراحت به شمار می‌آیند.

کاناپه با پشتی کوسنی

کاناپه با پشتی کوسنی نیز گزینه بعدی است. ساختار پشت این کاناپه از دو الی سه بخش تشکیل شده که برای قرار دادن کوسن با اندازه‌های یکسان مناسب است و می‌توانید در آن از چند مدل کوسن استفاده کنید.

کاناپه با پشتی جدا شونده

کاناپه با پشتی جداشونده نسبت به سایر کاناپه‌ها بسیار راحت‌تر است و استایل غیررسمی دارد. در پشت این نوع کاناپه از کوسن‌های نرم پلی‌استر استفاده می‌شود.

نوع روکش

کاناپه و مبلمان از روکش‌هایی با جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند که شامل روکش چرم، ترکیبات پنبه‌ای، ترکیبات پشمی، کتان پنبه و الیاف مصنوعی هستند. روکش چرم دوام و استحکام بالایی دارد و به مرور زمان تغییر شکل نمی‌دهد. روکش‌هایی از جنس ترکیبات پنبه در دسته مبل راحتی قرار می‌گیرند و دارای تنوع رنگ و طرح بالایی هستند.

روکش ترکیبات پشمی بسیار نرم و گرم هستند و با گذشت زمان حالت خود را از دست نمی‌دهند. روکش کتان پنبه قابلیت شست‌وشو دارد و احساس راحتی زیادی به ارمغان می‌آورد. روکش‌های با الیاف مصنوعی نیز در برابر خراش مقاومت بالایی دارند و برای افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، مناسب هستند.

سخن پایانی

انتخاب کاناپه و مبلمان به سلیقه و نیازهای شما بستگی دارد و می‌توانید آنها را به شکل‌های مختلف در دکوراسیون‌های گوناگون چیدمان کنید. فروشگاه اینترنتی محصولات چوبی ایران میز، انواع کاناپه و مبلمان در طرح‌ها و مدل‌های متنوع را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می‌کند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887998

دیگر خبرها

  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • سامانه ۱۳۷ پلی دوطرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • سامانه ۱۳۷ پلی دو طرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • کشف ابزار سنگی که داستان تکامل انسان را تغییر می‌دهد
  • ظرفیت پارکینگ‌های مهرآباد پر شد/ مسافران از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند
  • دستیابی به پایداری با مدیریت هوشمند ترافیک در شهر آمریکایی
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • مزایای خیابان‌های دیجیتال برای شهرها
  • چگونه می‌توانیم کاناپه را با مبلمان دیگر تطبیق دهیم؟