Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وبگاه آمریکایی در حوزه صنایع هوایی در تازه ترین گزارش به بررسی روند موفق خلبانان و تیم تعمیر نگهداری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، خلبانان ایرانی بهترین آمار موفقیت‌های رزمی را با جنگنده «اف-۱۴ تامکت» کسب کرده‌اند.

وبگاه «۱۹ فورتی فایو» در مطلبی به قلم «کریستین دی اور» افسر سابق نیروی هوایی آمریکا نوشت، جنگنده «اف-۱۴ تامکت» اگرچه به اندازه جنگنده «اف- ۱۵ ایگل» در نبردهای هوایی رو در رو (داگ فایت) آمار خیره کننده‌ای ندارد، اما تامکت دارای سابقه عملکرد رزمی بسیار قابل احترامی در نبردهای هوا به هوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین طنز آمار تامکت این است که اکثر امتیازات آن نه توسط خلبانان آمریکایی و نه حتی خلبانان یکی از متحدان ایالات متحده، بلکه توسط خلبانان ایران، کشور متخاصم به دست آمده است. دشمنی که «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا آن را محور شرارت خواند.

این وبگاه نوشت: «هیچ یک از خلبانان آمریکایی تامکت به وضعیت «ایس» (پنج یا بیشتر پیروزی هوایی) نرسیدند، اما دستکم یک خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به این وضعیت دست یافت. سرهنگ «مصطفی روستایی»، خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جریان جنگ ایران و عراق پنج برتری هوایی برابر جنگنده‌های عراقی ثبت کرد. در مجموع، خلبانان ایرانی تامکت ۱۳۰ پیروزی مقابل تنها چهار شکست داشتند.»

در مورد آن معدود خلبانان خوش شانس عراقی که موفق به از بین بردن یک تامکت شدند، شواهد ناچیز نشان می‌دهد که دو مورد آن توسط «میگ-۲۳ فلانکر» و مورد دیگر توسط جنگنده «میراژ» انجام شد.

بیشتر بخوانید :

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس معرفی ۵ پهپاد برتر نظامی ارتش ایران/ کدام پهپادها در رزمایش فدائیان حریم ولایت حضور داشتند؟

این وبگاه در خاتمه نوشت، ایران تنها کشوری است که با هواپیماهای اف-۱۴ فعال پرواز می‌کند. بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۹، نیروی هوایی ایران ۲۴ فروند جنگنده اف-۱۴ (برخی منابع شمار بیشتری را ذکر کرده‌اند) از دسته پروازی اصلی ۷۹ فروند را نگهداری می‌کند.

یک نشریه آمریکایی دیگر نیز چندی قبل با پرداختن به موضوع پرواز جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی ایران و سابقه موفق این جنگنده‌های رهگیری و برتری هوایی در نبرد با رژیم بعث عراق نوشت، برتری جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت به سرعت آشکار شد و طبق گزارش‌ها، دستکم ۵۰ برتری هوایی در ۶ ماه اول جنگ ایران و عراق به دست آورد و در عوض تنها یکی از آن‌ها آسیب دید.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «ترور فیلثث» با اشاره به نحوه دستیابی ایران به این جنگنده‌ها به موفقیت آن‌ها برابر نیروی هوایی عراق پرداخت ونوشت، به دنبال این سلسله موفقیت‌های خیره ‌کننده، خلبانان عراقی تاکتیک‌های خود را در تقابل با تامکت‌های ایران تغییر دادند و به طور کلی از درگیری با آن‌ها خودداری کردند.

نشنال‌ اینترست با اشاره به موفقیت مهندسان بخش بازآماد ایران نوشت،علیرغم محدودیت‌هایی که برای جنگنده‌های اف-۱۴ اعمال شده بود، مهندسان ایرانی نیز اقدام‌هایی در تامکت انجام دادند، از جمله اضافه کردن محفظه بمب برای تبدیل آن‌ها از جنگنده‌های برتری هوایی به جنگنده‌هایی با قابلیت تهاجم به اهداف زمینی.

نشنال اینترست در خاتمه با ذکر مشکلات ایجاد شده بابت تامین قطعات یدکی این جنگنده‌ها در آن برهه به دلیل تحریم‌های آمریکا نوشت، تا پایان جنگ با رژیم بعث، این جنگنده تنها ۸ شکست در کارنامه خود ثبت کرد. در سال ۱۹۸۸، تعداد هواپیماهای عملیاتی به حدود ۳۰ فروند کاهش یافت. امروزه تخمین زده می‌شود که این تعداد به ۴۰ فروند افزایش یافته است، اگرچه از نظر میزان آمادگی متفاوت هستند.

۲۱۲۱

کد خبر 1632574

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی ایران و آمریکا برتری هوایی نیروی هوایی اف ۱۴ تامکت جنگنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی کوتاه به تاریخچه توسعه جت های جنگنده ایالات متحده از جنگ جهانی دوم تاکنون (+عکس)

از زمان پیدایش جت های جنگنده اولیه در دهه ۱۹۴۰ تا امروز، هواپیماهای نظامی که به آسمان می روند، به نوآوری و توسعه راه های جدید برای محافظت از کشورهایی که به آنها خدمت می کنند، ادامه می دهند. در حالی که اولین جت جنگنده ثبت شده Messerschmitt Me 262 بود (که توسط نیروهای آلمان و چک استفاده می شد)، اولین جنگنده توربوجت توسعه یافته ایالات متحده، P-80 Shooting Star ساخت کمپانی لاکهید بود.

Messerschmitt Me 262

P-80 Shooting Star

نسل های جهانی در طول دهه ها

Heinkel He 162

نسل اول

به گزارش روزیاتو، داستان در طول جنگ جهانی دوم شروع شد، زمانی که نسخه های اولیه جت های جنگنده به دنبال نفوذ به عرصه هوانوردی بودند. آنها به عنوان جت های جنگنده نسل اول طبقه بندی می شوند، اما فریم چوبی یا سبک آنها به راحتی قابل تشخیص بود و از آویونیک استفاده نمی کردند. درعوض، کنترل‌ها و قدرت شلیک آن‌ها همه به‌صورت دستی توسط خلبان(های) مسئول اداره می‌شد. از جنگنده های معروف نسل اول می توان به Me 262، Heinkel He 162، Gloster Meteor و Lockheed F-80 اشاره کرد.

Lockheed F-104 Starfighterسیبی

نسل دوم

پس از جنگ کره، بین سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۵۳، نوآوری بیشتری مورد نیاز بود. در این مرحله، مدیریت تسلیحات هنگام پرواز با سرعت بالا به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شد، بنابراین رادارها و موشک‌ها برای اطمینان از دقت و اثربخشی کلی به کار گرفته شدند. این امر برای خلبانان فرماندهی که به حمایت بیشتری در میدان جنگ نیاز داشتند، کاملاً کمک کننده بود.

در این مثال، جنگنده‌های جت برای استفاده در نقش‌های متعدد سازگار شدند. نمونه هایی از این جنگنده های نسل دوم شامل F-104 Starfighter ساخت لاکهید، Dassault Mirage III ساخت فرانسه، MiF-21 و English Electric Lightning بود.

Sukhoi Su-17

نسل سوم

نسل بعدی از قابلیت‌های چند منظوره شان الهام گرفت، جایی که می‌توان سلاح‌های لازم را حمل کرد، اما همچنین می توان در رهگیری هوا به هوا در حین شلیک موشک‌ها و بمب‌ها جنگید. فناوری پیشرفته‌تر، از جمله رادار پالس داپلر و آویونیک های تخصصی هدف‌گیری در این نسل به کار گرفته شدند.

موتورهای توربوفن نیز وارد صنعت شده بودند که با افزایش نیروی رانش و قدرت مانور به خلبانان کمک می کردند. نمونه هایی از این نسل عبارتند از سوخو سو-۱۷، جنرال داینامیکس اف-۱۱۱ و مک دانل داگلاس اف ۰۴ فانتوم.

Harrier II

نسل چهارم

جت‌های جنگنده نسل چهارم با ورود به خدمت در دهه ۷۰، مرزهای فناوری و آویونیک را جابجا کردند. این جت ها به طور قابل توجهی قدرت مانور بهتری داشته و با مواد کامپوزیتی سبک تر ساخته شدند. قابلیت‌های مادون قرمز و پرواز با سیم باعث شد هواپیماها در این نسل قرار بگیرند و با پیشرفت فناوری‌های بیشتر در این زمینه، ارتباطات دیجیتال اولیه به کنترل داشتن خلبان بر عملکردهای بیشتری کمک می‌کرد. هواپیماهای این نسل شامل اف ۱۶ساخت جنرال داینامیک، هریر II و بعداً یوروفایتر تایفون، داسو رافال و سوخو ۳۵ بود.

Lockheed Martin F-22

نسل پنجم

در دهه ۹۰، شبکه های تلفن همراه و محاسبات دیجیتالی تکامل یافته و هواپیماهای جدیدتری با چابکی و بدنه کوچکتر ساخته شدند. پیشرفت‌های فناوری به معنای قدرت آتش بهتر و کنترل و فرماندهی پیچیده‌تر بود که به حضور بی‌رقیب در میدان جنگ کمک می‌کرد. در حالی که هواپیماها تکامل می یافتند، راه‌های ارتباطی جدید، حسگرها، موتورها و پهپادهای تهاجمی فرعی نیز تکامل یافتند.

با نیاز به پیشرفت در قلمرو جت های جنگنده، سرمایه گذاری گسترده در توسعه جت های جنگنده جدید همچنان ادامه دارد. در این نسل، جنگنده هایی شامل F-22 لاکهید مارتین، سوخو Su-57 و Chengdu J-20 را داریم که بسیاری از آنها تا به امروز فعال هستند.

F-106 Delta Dart

جدول زمانی جت های جنگنده آمریکا

با نگاهی به تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده تا ۴۷ نوع مختلف هواپیمای جنگنده یا رهگیر را در اختیار گرفته اند. بیایید با کمک داده های Aviamagazine به برخی از نمادین ترین هواپیماهایی که به ایالات متحده خدمت کرده اند نگاهی بیندازیم:

سال سازنده نسخه تعداد تولید شده فعال/بازنشسته
۱۹۴۵ Lockheed P-80 Shooting Star ۱,۷۱۵ فروند بازنشسته
۱۹۴۷ McDonnell FH-1 PHantom ۶۲ فروند بازنشسته
۱۹۴۷ North American FJ-1 Fury ۳۳ فروند بازنشسته
۱۹۴۷ Republic F-84 Thunderjet ۷,۵۲۴ فروند بازنشسته
۱۹۴۸ McDonnell F2H Banshee ۸۹۵ فروند بازنشسته
۱۹۴۹ Grumman F9F Panther ۱,۳۸۲ فروند بازنشسته
۱۹۵۰ Lockheed F-94 Starfire ۸۵۵ فروند بازنشسته
۱۹۵۱ Vought F7U Cutlass ۳۲۰ فروند بازنشسته
۱۹۵۲ Grumman F-9 Cougar ۱,۹۸۸ فروند بازنشسته
۱۹۵۴ North American F-100 Super Sabre ۲,۲۹۴ فروند بازنشسته
۱۹۵۵ North American FJ-4 Fury ۳۷۴ فروند بازنشسته
۱۹۵۶ Convair F-102 Delta Dagger ۱,۰۰۰ فروند بازنشسته
۱۹۵۷ McDonnell F-101 Voodoo ۸۰۷ فروند بازنشسته
۱۹۵۸ Lockheed F-104 Starfighter در مجموع ۴ نسخه: ۲۲۷ فروند بازنشسته
۱۹۵۹ Convair F-106 Delta Dart ۳۴۲ فروند بازنشسته

F-15E Strike Eagle

حرکت به دهه ۶۰

با توسعه هوانوردی نظامی، شاهد ورود هواپیماهای بیشتری در دهه ۱۹۶۰ بودیم، از جمله:

سال سازنده نسخه تعداد تولید شده فعال/بازنشسته
۱۹۶۰ McDonnell Douglas F-4A/B Phantom II در مجموع دو مدل: ۶۹۴ فروند بازنشسته
۱۹۶۳ McDonnell Douglas F-4C/D Phantom II در مجموع دو مدل: ۱,۴۰۸ فروند بازنشسته
۱۹۶۷ McDonnell Douglas F-4E Phantom II ۱,۳۷۰ فروند بازنشسته
۱۹۷۳ Northrop F-5E/F Tiger/II در مجموع دو مدل: ۹۵۶ فروند تعدادی هنوز فعال
۱۹۷۴ Grumman F-14A Tomcat ۴۷۸ فروند بازنشسته
۱۹۷۸ General Dynamics F-16A/B Fighting Falcon ۴,۶۰۴ فروند بازنشسته
۱۹۸۳ McDonnell Douglas F/A-18A/B Hornet ۱,۴۸۰ فروند بازنشسته
۱۹۸۸ McDonnell Douglas (Boeing) F-15E Strike Eagle ۵۱۳ فروند فعال
۱۹۹۹ McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18E/F Super Hornet بیش از ۶۰۸ فروند فعال

با ورود به هزاره جدید، بسیاری از جدیدترین هواپیماها، از جمله F-22 Raptor و خانواده F-35 Lightning ساخت لاکهید مارتین، همچنان در خدمت هستند و عملیات هوایی مختلفی را برای نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده انجام می دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر غزه
  • چین F_۲۲ آمریکا را فلج کرد! آیا فناوری جدید در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟
  • فرآیند تولید موتور‌های فوق پیشرفته جنگنده F-۳۵ در کارخانه آمریکایی (فیلم)
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین
  • مشخصات سوخو-۲۴ جنگنده ضربتی مافوق صوت نسل سوم + تصاویر
  • نیجریه از ایتالیا جنگنده می‌خرد
  • ردیابی جنگنده آمریکایی توسط رادار جدید چین
  • تحلیلگر اسرائیلی: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود
  • نگاهی کوتاه به تاریخچه توسعه جت های جنگنده ایالات متحده از جنگ جهانی دوم تاکنون (+عکس)