Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@18:11:50 GMT

متهم پیدا شد؛ تحریم ها، عامل مرگ دومین توله "ایران"

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۶۵۰۶

متهم پیدا شد؛ تحریم ها، عامل مرگ دومین توله 'ایران'

معاون سازمان محیط زیست علت اصلی مرگ دومین توله ایران را شیر بی‌کیفیت عنوان کرد و گفت: تمامی شیرها به دلیل مسائل تحریم‌ها مستقیماً قابل خرید نیست و همین‌ها باعث شد توله دوم را از دست دهیم.

به گزارش همشهری آنلاین، حسن اکبری با تشریح دلایل مرگ دومین توله یوزپلنگ ایران گفت: پس از اینکه در عادت دفع یکی از توله‌ها اشکال پیش آمد، بلافاصله یکی از متخصصان داخلی به آنجا منتقل شد و توله را ویزیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه مسیر محل نگهداری توله‌ها تا نزدیک‌ترین دامپزشکی فاصله قابل توجهی دارد.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه در ادامه این توله برای اقدامات درمانی تکمیلی به تهران منتقل شود که متأسفانه در مسیر تلف شد، گفت: در کالبدگشایی انجام شده یبوست زیاد در دستگاه گوارش و لخته‌هایی از شیرهای مصرف شده در دستگاه گوارش وجود دارد.

وی با بیان اینکه فرضیه‌های اولیه این است که شیر کیفیت مناسب نداشته و اقدامات تکمیلی در حال انجام است، اظهار کرد: شیر با کیفیت برای این گونه خاص در کشور نداریم و تمامی شیرها به دلیل مسائل تحریم‌ها مستقیماً قابل خرید نیست و همین‌ها باعث شد توله دوم را از دست دهیم.

اکبری با بیان اینکه توله سوم متأثر از شیر آسیب‌دیده و الان وضعیت بهتری دارد و تحت درمان است و امیدواریم زنده بماند، گفت: یوزپلنگ گونه خاصی است و دانش آن را نداریم و طبیعتاً باید از دامپزشک‌های خارج از کشور کمک بگیریم و قرار بود اوایل هفته پیش رو به ایران بیایند و کار درمانی انجام شود.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه در آموزش و تأمین واکسن‌های لازم و شیر مورد نیاز مشکل داریم، عنوان کرد: از ابتدا در مصاحبه‌ها گفته‌ام که فکر نکنیم سازمان محیط زیست باید تمام انرژی خود را روی این تکثیر بگذارد؛ چرا که در نهایت این تکثیر باغ وحشی است اما اصل کار ما در زیست گاه است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما باید روی زیست‌گاه باشد، گفت: اگر تمام انرژی و هزینه روی این موارد بگذاریم طبیعتاً بر حفاظت آسیب وارد خواهد شد.

اکبری با تاکید بر اینکه تجربه این کار در کشور نبوده و از ظرفیت‌هایی که در کشور بوده استفاده شده است، گفت: قطعاً زمانی که تجربه کسب می‌شود این خطاها کم می‌شود. در خصوص یوز آسیایی در دنیا تجربه وجود ندارد. توله‌های زیادی در آفریقای جنوبی کشته شده که کار تکثیر را در شرایط نیمه اسارت انجام می‌دهند.

معاون سازمان محیط زیست در پایان گفت: بخشی از خطاها را می‌پذیریم و تجربه این کار را نداشتیم.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: معاون سازمان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۶۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، گفت: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نورالله مرادی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش بحث پرچمداری است، اظهار داشت: در بحث پرچمداری هر کدام از استان‌های کشور یک موضوع تخصصی محیط زیست را به عنوان پروژه اصلی آن استان برای تولید محتوا برای کل کشور در دستور کار دارند و پرچمداری 31 استان مشخص است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: دانش سنتی یکی از این موضوعات است و می‌تواند آغازگر پرچمداری باشد، برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تدوین شده است، ما از استان چهارمحال و بختیاری شناخت داشتیم و پژوهشگران بسیاری در این زمینه فعال بودند به همین دلیل این استان برای موضوع دانش سنتی انتخاب و دبیرخانه و شورای مشورتی استان تشکیل شد.

وی گفت: به حوزه دانش بومی کمتر توجه شده و اساسا در منظومه ذهنی مدیران اجرایی ما کمتر وجود داشته و از کل دانش سنتی در این سال‌ها دو بروشور عامیانه و سطحی بود که کار را دشوار می‌کرد، موضوع دانش سنتی جدید بود و مقاله و اطلاعات خاصی در این زمینه نبود و باید جمع‌آوری می‌شد و به بنیان خاص تبدیل می‌شد.

مرادی ادامه داد: مدل طراحی شد و کارهای مختلفی انجام و برای هر استان نحوه جمع‌آوری اطلاعات دانش بومی ابلاغ شد و استان‌ها موازی‌کار در استان چهارمحال و بختیاری کار جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط‌زیست را شروع کردند.

مرادی افزود: یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد ایجاد حس هویت برای این شاخه دانش بود که یک راه آن تولید ادبیات است که یکی از راه‌های آن برگزاری همایش در راستای سایر فعالیت‌ها بود.

وی عنوان کرد: تعداد 240 مقاله به همایش ارسال و 210مقاله انتخاب شد و 13مقاله طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود، همچنین 7وبینار قبل از همایش برگزار شد،  کتاب چکیده مقالات به زودی تهیه می‌شود و تهیه کتاب اصل مقالات هم در دستور کار است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا اشاره به اینکه این همایش دو سالانه و به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: گام بعدی این است که دانش سنتی هر استان را جداگانه منتشر و در نهایت همه به دبیرخانه استان چهارمحال و بختیاری ارسال شود و اطلس دانش بومی و سنتی ایران را منتشر کنیم.

مرادی با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، بیان کرد: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست اساسا تمدن ایرانی یک تمدن محیط زیستی است و در همه ابعاد این بوم سازگان شاهد فعل و انفعالات زیست‌محیطی است از جمله شعر،قصه، معماری و غیره نشان چگونگی اقلیم ماست.

وی ادامه داد: انسان تلاش کرده خود را با محیط و اقلیم سازگار کند، این ویژگی تمدنی ماست و در سایر شئون تمدنی نمود پیدا می‌کند، اشعار نظامی و منوچهری دامغانی و متون عرفانی ما آکنده از محیط زیست ماست و تمدن ما همواره نسبت به محیط زیست حساس بوده اما بخشی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد: ما معتقدیم برای جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط زیست و استفاده از آن دیر است و اگر استفاده نکنیم بخش‌های دیگری از آن را هم از دست می‌دهیم.

مرادی تشریح کرد: پس از پایان این همایش نشست آسیب‌شناسی خواهیم داشت و ضعف و کاستی‌ها بررسی می‌شود و به تقویت همایش در سال‌های آتی می‌پردازیم. مهم‌ترین بستر برای حفظ محیط زیست نهاد رسمی آموزش و پرورش است، اگر بتوانیم آموزش و پرورش قوی در حوزه محیط زیست داشته باشیم، بسیاری از مشکلات را نداریم، نسل‌سازی از آموزش و پرورش است، تفاهم‌نامه‌ و برنامه‌هایی با این نهاد داریم که حفظ محیط زیست را در پی دارد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مورد تاکید مخاطب شناسی است، در گذشته مخاطبین ما محدود بودند اما تلاش کردیم دانش و اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار دهیم و روی همه اقشار کار شود . 128هزار عضو شورای شهر و روستای کشور، ورزشکاران، کانون فوتبال، هنرمندان، روحانیون، دانشگاه‌ها، معلمین آموزش و پرورش، زنان و غیره از جمله جامعه هدف برای آموزش مسائل زیست محیطی هستند، همچنین 2000 خانه محیط زیست در کشور برای عمومی کردن آموزش ایجاد شد که فعالیت‌های خوبی در آن شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد: دانش سنتی و بومی در تقسیم‌بندی اساسا به چیزی گفته می‌شود که متعلق به جامعه است و فردی نیست و مباحث مردم گیاه‌شناسی، هواشناسی سنتی، آب‌شناسی سنتی، کشاورزی سنتی، فرهنگ، قصه‌ها، معماری، نحوه برداشت محصول و غیره در حوزه دانش سنتی است و مانند محیط زیست همه چیز را در بر می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن دانش سنتی باید انجام شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • حق‌آب هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد
  • بالغ بر ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران رسید
  • اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری