Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@00:14:01 GMT

«سیمرغ» با تکیه بر ظرفیت‌های بومی علمی ساخته شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۷۹۲۰

«سیمرغ» با تکیه بر ظرفیت‌های بومی علمی ساخته شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت روابط عمومی دفاع، امیر سرتیپ خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در مراسم رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» که با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران و مسئولان وزارت دفاع در شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا) اصفهان برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» به منظور رفع نیازِ حمل بارهای سبک تا سقف ۶ تن طراحی و ساخته شده است که قابلیت و مزیت‌هایی را برای ناوگان ترابری هوایی کشور به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به توانایی انجام مأموریت‌های هواپیمای ترابری «سیمرغ» در حوزه تجاری و ترابری، نظامی، امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه و انجام مأموریت‌های تاکتیکی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز کشور، این هواپیما با تکیه بر ظرفیت‌های بومی علمی، بازطراحی و به دست متخصصان دفاعی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.

امیر خواجه‌فرد با بیان اینکه در چند سال اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌ طراحی، تولید و رفع نواقص هواپیمای ترابری سیمرغ به انجام رسیده است ادامه داد: تحریم‌ها، تهدیدها، کرونا و موانع طراحی در ساخت قطعات‌های تِک به هیچ‌وجه خللی در عزم راسخ متخصصان هوایی در تحقق شعار «ما می‌توانیم» ایجاد نکرد و امروز به برکت خون شهیدان و جانفشانی دست‌اندرکاران حوزه‌ دفاعی، شاهد یک محصول توانمند بومی در کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» مراحل طراحی، ساخت و مونتاژ خود را پشت سر گذاشته و به زودی آزمون‌های پروازی خود را انجام خواهد داد گفت: انشاءالله بعد از تست‌های تاکسی، خزش روی باند با سرعت‌های متنوع و پشت سر گذاشتن استانداردهای مقررات بین‌المللی، پرواز موفق هواپیمای ترابری سبک سیمرغ را شاهد خواهیم بود.

امیر خواجه‌فرد هواپیمای ترابری سبک سیمرغ را پرنده‌ای با قابلیت‌های چندگانه و مجهز به درب رمپ عقب ویژه حمل بار و تحهیزات عنوان کرد و افزود: حمل خودروهای سبک، امدادرسانی، حمل انواع موتور هواپیما چابکی با سرعت و شعاع پروازی مناسب از دیگر ویژگی‌های این پرنده است.

وی طراحی جدید هواپیمای سیمرغ را تحت الزامات و قانون‌های بین‌المللی هوانوردی عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان در این طرح منجر به ساخت ۳۰ هزار قطعه و سامانه هوایی، طراحی و ساخت پیکچرهای پیچیده و بزرگِ مونتاژی، طراحی و ساخت سامانه‌های تست و آزمون و تدوین بیش از هزار جلد مستندات طراحی شده است که این موضوع دستاوردهای قابل‌توجهی برای ارتقا و پیشرفت صنعت کشور به ارمغان خواهد آورد.

امیر خواجه‌فرد با بیان اینکه تولید این هواپیما نیاز کشور در حوزه ترابری هوایی را برطرف خواهد کرد افزود: در این خصوص طرح هواپیمایی ترابری سبک سیمرغ نه تنها ۱۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایحاد کرده، بلکه در پس این اشتغالزایی از خروج مبالغ هنگفت ارزی نیز جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه «طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ زمینه‌ساز مشارکت‌های بین‌المللی خواهد بود گفت: انشاءالله تولید این هواپیما بستر طراحی و ساخت بومی هواپیماهای ترابری با تناژ بالا و همچنین مسافربری را ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان آمادگی تولید انبوه هواپیمای ترابری سبک در مجموعه سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: این اقدام با درخواست و سفارش سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، وزارت صمت و پیگیری مجلس شورای اسلامی در بخش حمایت از طرح‌های ملی کلان، قطعاً قابل تحقق و اجرا خواهد بود.

کد خبر 5494035 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هواپیمای ترابری سازمان هواپیمایی کشوری سورنا ستاری امیر خواجه فرد وزارت دفاع مجلس شورای اسلامی سیدابراهیم رئیسی صحن مجلس دولت سیزدهم ایران هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران علی بهادری جهرمی محمد باقر قالیباف تهران محمد مخبر یارانه سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخت خواجه فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد

 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشستی در سازمان نظام پزشکی با گرامیداشت یاد پزشکان و اطبایی که از زمان دانشگاه جندی‌شاپور برای سلامت ایران زحمت کشیدند، اظهار کرد: شخصیت‌هایی مانند حکیم زکریای رازی، حکیم ابن سینا، عقیلی شیرازی و... زحمات زیادی در حوزه سلامت و پزشکی متحمل شدند. 

 

وی با بیان اینکه افول پزشکی از اواخر قرن دوازدهم شروع شد، بیان کرد: اگر افول علمی در برخی از علوم از ۴۰۰ سال پیش شروع شد، در پزشکی از اواخر قرن دوازدهم آغاز شد، اما به برکت پزشکان دلسوز کشور امروز پیشرفت‌های زیادی در حوزه پزشکی ایجاد شده است.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نگاه حکمت و شریعت اسلامی به سلامت ادامه داد: نگاه حکمت و شریعت یعنی فلسفه و وحی به سلامت، متفاوت از تعریف سازمان جهانی سلامت است و بر اساس آن در ساحت‌های مختلف انسان‌ها، بیماری و سلامت داریم بنابراین هر تعریف و ساحتی برای انسان قائل باشیم، در آن بیماری و سلامت وجود دارد. 

 

وی اضافه کرد: به همین دلیل فلاسفه ما مبحثی دارند به نام سلامت حس، خیال، وهم و عقل. وهم یا تخیّل در فلسفه بد نیست، مبنای هنر هم تخیّل است، تمام دستگاه‌های موسیقی، سازهای موسیقی، نقاشی و خوشنویسی همگی مبنایشان تخیّل است. تخیل در تمام فناوری و مصنوعات بشریت نقش دارد؛ تخیلی که مبنایش عقل است اگر مبنایش عقل نباشد شیطان‌پرستی می‌شود که منجر به نابودی و خودکشی خواهد شد.

 

استاد خسروپناه گفت: بنابراین تخیّل و عقل هم سلامت و بیماری دارند، قرآن غیر از تأیید آنچه فلاسفه گفته‌اند، بر سلامت قلب تأکید ویژه دارد، سلام اسم خداوند است، واژه اسلام هم برگرفته از سلام است، قرآن به همه پیامبران خداوند سلام فرستاده است. یکی از راه‌های سلامت در قرآن داشتن قلب سلیم است در قرآن مراتب ادراکی سمع و بصر، عقل(نظری، عملی، معاش)، لُبّ(جمع چهار عقل)، افئده(عقل پخته) و قلب است. قلب گاهی گرفتار مرض است و قلب هم ممکن است گرفتار بیماری پلیدی می‌شود. 

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر استفاده از متخصصان در سیاستگذاری بیان کرد: کمیسیون سلامت برای استفاده از متخصصان حوزه سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌انداری شد و همه موضوعات حوزه سلامت به این کمیسیون ارجاع می‌شود. حکمرانی در سلامت باید با نظر ذی‌نفعان طراحی شود. در گذشته در حوزه سلامت مصوبات متعددی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم اما در خصوص برخی مصوبات مانند افزایش ظرفیت پزشکی نکاتی توسط گروه‌های تخصصی وجود دارد، که بررسی‌های لازم در این زمینه نیز حال انجام است چراکه کیفیت آموزش پزشکی باید حفظ شود. 

 

وی ادامه داد: همچنین در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت‌های اندیشه‌ورز علم و فناوری در استان‌ها راه‌اندازی شد تا از اعضای هیئت علمی تمام استان‌ها استفاده کنیم. اگر عقل جمعی را باور کنیم برای بسیاری از مشکلات راهکار پیدا می‌شود. نقشه جامع علمی کشور در حال روزآمدسازی است که بخش سلامت این نقشه را به کمیسیون سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کردیم، در این نقشه برای مسائل پیش رو می‌توان راهکار ارائه داد. درباره تصویب آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی تأکید شد برای بخش پزشکی آئین‌نامه مستقل تدوین شود. 

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طب سنتی بیان کرد: در این زمینه نباید گرفتار عوام‌زدگی شویم بلکه باید نسبت به طب سنتی و طب ایرانی رویکرد علمی داشته باشیم، لازم است طب ایرانی را قدر بدانیم و حمایت کنیم و نباید میراثمان را نادیده بگیریم.

 

استاد خسروپناه تأکید کرد: متولی بخش سلامت در کشور وزارت بهداشت است، در این مسیر نباید عده‌ای با فریب از مردم کلاهبرداری کنند، مثلا دانشگاهی جعلی با کلاهبرداری از مردم در رشته پزشکی از داوطلبان ثبت نام می‌کرد که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته جلوی آن گرفته شد، این رفتارها علم را نابود می‌کند بنابراین باید مراقب سودجویان باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزمون استخدامی آموزگاری با جدیدترین یافته‌های علمی و پژوهشی
  • حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • نقض حریم هوایی افغانستان در پروان
  • سالیوان: تحریم‌های جدیدی در زمینه موشک‌ها وضع می‌کنیم
  • قویترین پهپاد‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۴
  • طراحی و ساخت الکتروموتورهای توان بالای نیروگاهی بومی‌سازی شد
  • «میز آزمایشگاهی سیار» طراحی و ثبت اختراع شد
  • قویترین پهپادهای نظامی جهان در سال ۲۰۲۴ (+عکس)