Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از قابل‌توجه‌ترین موضوعات در مورد مغز انسان این واقعیت است که وقتی اطلاعاتی را ذخیره می‌کند آن‌ها را از دست نمی‌دهد به عبارت دیگر وقتی اطلاعات در بخشی از حافظه ثبت می‌شوند آنجا باقی می‌مانند؛ اما این بدان معنا نیست که به راحتی قابل بازیابی باشند. هنگامی که نمی‌توانید چیزی را به خاطر بسپارید معمولاً به این دلیل است که اطلاعات را در وهله اول به درستی ذخیره نکرده‌اید؛ به همین علت هم نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات علمی نشان می‌دهند اگر می‌خواهید در آینده خاطره‌ای را به یاد آورید باید تلاشی آگاهانه در فرآیند یادگیری داشته باشید. تا به حال برای به خاطر سپردن اطلاعات مختلف از چه روشی استفاده می‌کردید؟ آیا دوست دارید تکنیک‌های تقویت حافظه را یاد بگیرید و چیزهایی که می‌خوانید را تا سال‌ها بعد به یاد آورید؟

راه‌های افزایش تقویت حافظه که واقعاً کار می‌کنند

تکنیک‌های به خاطر سپردن بسیار زیاد هستند و همه آن‌ها به تلاش آگاهانه + تمرکز + ایجاد ارتباطات منطقی متکی هستند. برای تقویت حافظه و تمرکز راه‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

1.شرایط مطالعه خود را تغییر دهید

یکی از عناصر ضروری حفظ کردن حذف حواس پرتی است. شما باید تمام عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شوند اعم از سر و صدای اطرافتان را به حداقل برسانید. مطالعه‌ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان با رنج سنی متغیر در معرض دستورالعمل‌های مختلف قرار گرفتند. آن‌ها باید مسئولیت‌هایشان را در محیط‌های پر سر و صدا و ساکت به خاطر می‌سپردند. بعد از اتمام آزمایش محققان دریافتند هر چقدر محیط پر سر و صداتر باشد درک آنچه فرد می‌خواهد یاد بگیرد دشوارتر می‌شود به ویژه زمانی که تلاش می‌کند به چیزی گوش دهد و آن را به ذهن بسپارد.

یک نکته جالب دیگر این است که هر چقدر محیطی که در آن مطالعه می‌شود شبیه محیط واقعی باشد خاطرات راحت یادآوری می‌شوند به‌عنوان مثال شخصی را تصور کنید که برای کنکور درس می‌خواند. اگر اتاقی که این شخص درس می‌خواند شبیه سالنی باشد که قرار است در آینده آنجا امتحان دهد، باشد احتمالاً روز کنکور مطالبی که خوانده را راحت‌تر به یاد می‌آورد.

2.تا جایی که ممکن است از بخش‌های مختلف مغز استفاده کنید

برای درک این تیتر باید بدانید که خاطرات بلند مدت چگونه شکل می‌گیرند. هر خاطره‌ای در لحظه اول معمولاً با حافظه حسی شروع می‌شود اگر به این ورودی‌ها توجه شود خاطرات در حافظه کوتاه مدت پررنگ‌تر می‌شوند، این اطلاعات در حافظه کوتاه مدت یک دقیقه یا کمی بیشتر باقی می‌مانند و از بین می‌روند مگر اینکه به حافظه بلند مدت وارد شوند. برخی از خاطرات در بخشی ذخیره می‌شوند که روی تصاویر بصری متمرکز است در حالی که برخی دیگر به خاطرات اپیزودی یا شنیداری متکی هستند. هر چقدر هنگام ذخیره سازی یک خاطره جنبه‌های بیشتری از مغز درگیر شود بازیابی اطلاعات راحت‌تر می‌شود.

پیشنهاد ما برای کسانی که به دنبال بهترین راه تقویت حافظه هستند این است به جای اینکه اطلاعات را از طریق حفظ کردن / تکرار و تمرین وارد حافظه کنند از بخش‌های مختلف مغز یا اصطلاحاً زمینه کمک بگیرند تا بازیابی راحت‌تر شود؛ به‌عنوان مثال احتمالاً برای شما هم پیش آمده فراموش کنید که عینک خود را کجا گذاشته‌اید، معمولاً در این شرایط با خودتان فکر می‌کنید آخرین بار کجا بودید. با این کار خیلی راحت‌تر عینکتان را پیدا می‌کنید.

3.پیوند / داستان

اگر به دنبال جلوگیری از فراموشی یک فهرست مانند پایتخت‌ها، ایالت‌ها، کشورها یا حتی مواد اولیه دستور غذا هستید این تکنیک کمک کننده است. از کلمه اول شروع کنید و سعی کنید بین آن و کلمه بعدی ارتباط پیدا کنید. این ارتباط می‌تواند واقعی یا تخیلی باشد. شما باید این پیوندها را به خاطر بسپارید و آن را تا انتهای لیست ادامه دهید. هر چقدر داستان شما معنادارتر باشد چیزهایی که به خاطر سپرده‌اید را راحت‌تر به یاد می‌آورید. این داستان را چند بار برای خودتان تکرار کنید و هر بار آن را در ذهن به تصویر بکشید. هنگامی که مجبور می‌شوید این لیست را به یاد آورید، می‌فهمید که یاد آوری برای شما نسبت به زمانی که آن‌ها را بدون هیچ ارتباطی حفظ می‌کردید راحت‌تر شده است.

4.تکنیک حفظ جایگاه

برای بهبود و افزایش حافظه می‌توانید از تکنیک حفظ جایگاه یا همان قصر حافظه استفاده کنید. این تکنیک برای حفظ موضوعات خاص و با اهمیت کاربردی است اکثر افراد خانه خود را انتخاب می‌کنند اما شما می‌توانید هر مکانی که آن را به خوبی می‌شناسید تصور کنید. نکته کلیدی این است که بتوانید برای اسامی و موضوعاتی که می‌خواهید به خاطر بسپارید تصویر سازی کنید و آن‌ها را در نقاط خاص مکانی که انتخاب کرده‌اید قرار دهید. این تکنیک به حافظه فضایی شما احتیاج دارد. به مثال توجه کنید:

شما وارد مکانی که از قبل در ذهنتان مشخص کرده‌اید، می‌شوید. اولین کلمه لیستی که باید حفظ کنید را در قالب یک تصویر آنجا می‌بینید به‌عنوان مثال تصویر شما یک کبوتر بزرگ و سفید رنگ است. جلوتر می‌روید و وسط حیاط یک حوض زیبا می‌بینید. دومین تصویری که باید حفظ کنید را در اینجا قرار می‌دهید به‌عنوان مثال لب حوض یک کیف پول قرمز رنگ گذاشته شده است. حالا اگر دوباره وارد کاخ شوید ابتدا کبوتر و سپس کیف پول را می‌بینید. به همین صورت شما می‌توانید تا صدها عنوان دیگر را به ذهن بسپارید. 5.ورزش یا مدیتیشن را امتحان کنید

از لحاظ علمی ثابت شده استرس می‌تواند فراموشی را بیشتر و یادآوری را کاهش دهد. استرس بر بخش‌های خاصی از مغز تأثیر می‌گذارد و مانع رشد و تشکیل نورون‌های جدید می‌شود؛ به همین علت حفظ برخی از خاطرات دشوارتر می‌شود. ورزش علاوه بر این که به تقویت حافظه تصویری کمک می‌کند برای سلامت مغز مفید است. مدیتیشن باعث ایجاد آرامش و کاهش هورمون‌های استرس می‌شود. اگر به سبب مسئولیت‌های روزانه‌تان استرس زیادی را متحمل می‌شوید این کار را امتحان کنید.

6.زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید استراحت کردن به تقویت حافظه کمک می‌کند. اگر دانش آموز هستید در طول روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. اگر دانشجو هستید یا در کلاس آنلاین ثبت‌نام کرده‌اید سعی کنید بیشتر از ۲ ساعت به صفحه کامپیوتر نگاه کنید و چند دقیقه‌ای را به خودتان استراحت دهید. اگر شاغل هستید بین زمان کاری و زمان شخصی خودتان حد و مرزی را تعیین کنید و اجازه ندهید کار زیاد مانع از استراحت شما شود. 7.مغز خود را ورزش دهید

مغز خود را از طریق سرگرمی‌ها و بازی‌های مختلف تحریک کنید. این کار کمک می‌کند تا همیشه فعال بماند و اطلاعاتی را که دریافت می‌کند به راحتی فراموش نکند.

بازی‌های فکری، جدول کلمات متقاطع، پازل یا سودوکو از بازی‌های محبوبی هستند که به تمرکز و پردازش ذهنی زیادی احتیاج دارند. مطالعه کتاب، مجله و مقاله علاوه بر این که به تمرکز ذهنی احتیاج دارد قوه تخیل را تحریک می‌کند. 8.خاطرات خوب را با دیگران به اشتراک بگذارید

هنگامی که خاطرات خوب گذشته را برای افراد دیگر توضیح می‌دهید مانع از فراموش شدن آن‌ها می‌شوید زیرا خاطرات را در زمان حال تقویت کردید.

9.خلاصه برداری کنید

از دوران کودکی به ما گفته‌اند خلاصه برداری کردن خوب است اما نگفته‌اند که این کار به تقویت حافظه کمک می‌کند. اگر باید مطالبی را به ذهن بسپارید که زیاد هستند یا یادگیری آن‌ها برای شما دشوار است، می‌توانید با خلاصه کردن و تجزیه و تحلیل بیشتر آن‌ها را عمیق‌تر یاد بگیرید و راحت‌تر به یاد آورید. برای خلاصه برداری ابتدا یک پاراگراف را بخوانید سپس خلاصه کوتاهی از آن را در حاشیه کتاب یا یک دفتر جداگانه یادداشت کنید.

10.مطالب را جذاب و جالب کنید

همه ما در به خاطر سپردن چیزهایی که به آن‌ها علاقه داریم بهتر هستیم به‌عنوان مثال اسامی و چهره افرادی که در دوران کودکی آن‌ها را دوست داشتیم خیلی راحت به یاد می‌آوریم در مقابل به خاطر سپردن چیزهایی که برای ما جالب نیستند سخت و دشوار می‌شود. از این پس کمی خلاقیت به خرج بدهید و برای حفظ اطلاعاتی که به آن‌ها علاقه‌ای ندارید به دنبال چیزهای جذاب و جالب بگردید. با این کار می‌توانید هر چیزی را خیلی آسان به خاطر بسپارید.

11.پکیج تقویت حافظه استاد جاوید را تهیه کنید

پکیج آموزشی مغز جاوید به توان بی‌نهایت علاوه بر اینکه نحوه فعال کردن قسمت‌های از کار افتاده مغز را به شما یاد می‌دهد، رمز و راز یادگیری هم‌زمان چند زبان خارجی / فنون اصلی مطالعه و تکنیک‌های تندخوانی را هم آموزش می‌دهد. اگر به دنبال تقویت حافظه خودتان هستید یا می‌خواهید از آلزایمر و بیماری‌های ذهنی پیشگیری کنید این پکیج را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

و در نهایت به جای این که با خودتان فکر کنید حافظه بد یا ضعیفی دارید به این موضوع فکر کنید که فراموشی بخشی از زندگی انسان است و همه مردم در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند تقریباً ۵۶٪ اطلاعات در عرض ۱ ساعت، ۶۶٪ آن‌ها بعد از یک روز و ۷۵٪ آن‌ها بعد از ۶ روز فراموش می‌شود؛ پس به جای این که الکی دچار استرس و شوید از تکنیک‌های تقویت حافظه کمک کنید تا درصد فراموشی اطلاعات و خاطراتتان را کاهش دهید.

www.mortezajavid.com

 

منبع: فردا

کلیدواژه: تقویت حافظه خاطر بسپارید عنوان مثال خاطر سپردن یاد آورید تقویت حافظه راحت تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی ظهر چهار شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ساخت و ساز غیرمجاز به معنای انجام فعالیت‌های ساخت و ساز بدون رعایت قوانین، مقررات و مجوزهای لازم است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: ساخت و ساز در مناطق ممنوعه یعنی اراضی کشاورزی، تخطی از مقررات قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری است و موجب ایجاد خطرات جبران ناپذیر برای تأمین امنیت غذایی است.

مشایخی با تاکید بر جلوگیری از گرایش افراد به تغییر کاربری اراضی زراعی از طریق اطلاع رسانی‌های سودمند و هدفمند افزود: در جهت جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی با ساخت و سازهای بدون مجوز باید اطلاع رسانی‌هایی با هدف آگاهی سازی و ایجاد انگیزه برای کشاورزان و بهره برداران صورت پذیرد.

وی ادامه داد: همراه بودن مردم با واحدهای گشت در جهت شناسایی و گزارش تخلفات ساخت و سازهای غیر مجاز کمک مؤثری در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: در سال جاری تاکنون ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز توسط واحدهای گشت شهرستان‌های تابعه شناسایی و از ادامه عملیات جلوگیری شده است.

کد خبر 6087500

دیگر خبرها

  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • ماده‌ای سمی که به راحتی می‌توان از تولیدش جلوگیری کرد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است/هرکس بیشتر زحمت بکشد به المپیک می‌رود
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد / تاکید ژنرال عاصم منیر بر جلوگیری از به خطر انداختن روابط دو کشور