Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-16@14:48:14 GMT

نویسنده‌ای که بیشتر در حرم امام رضا (ع) می‌نوشت

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۹۹۹۹

نویسنده‌ای که بیشتر در حرم امام رضا (ع) می‌نوشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم یادبود سعید تشکری، نویسنده و منتقد ادبی و نمایشی، با حضور خانواده او و به همت انتشارات به‌نشر و مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

همسر زنده‌یاد تشکری در بخشی از مراسم، در سخنانی گفت: «ما ۳۵ سال با هم زندگی کردیم. ایشان بیش از همه به کارش و نوشتن عشق داشت و خودش را وقف امام رضا(ع) کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من هم تلاش کردم بستر زندگی را جوری در آرامش نگه دارم که ایشان به اهدافش برسد. تمام کتاب‌ها و تحقیقات ایشان بیشتر در حرم امام رضا(ع) انجام می‌شد و زندگی‌اش را گذاشت پای وقف آثاری برای دوست‌داران امام رضا(ع). ایشان بیماری سختی داشت و هر هفته باید دارو تزریق می‌کرد. با این حال، صبح تا شب با تلاش فراوان دنبال کارهای تحقیقاتی بود.»

دختر سعید تشکری هم با بیان این‌که پدرش اعتقاد داشت هر اتفاقی در زندگی می‌افتد، یک قصه است و این قصه قهرمانانی دارد، افزود: «در سال‌های اخیر، تئاتر و نمایشنامه را کنار گذاشته بود و فقط رمان می‌نوشت؛ چون معتقد بود رمان و نوشته است که بر جای می‌ماند. من و خواهرم از کودکی همراه پدر بودیم و خیلی از تحقیقات را با هم انجام می‌دادیم، از ما می‌خواستند همراه‌شان باشیم. پدرم خیلی دنبال ایده بودند و در همه مکان‌ها به انسان‌ها دقیق نگاه می‌کردند، ده‌ها طرح رمان از خود گذاشتند. دوست داشتند فرهنگ خطه خراسان را در آثارشان بیاورند و در این راستا شاگردان بسیاری پرورش دادند.»

احمد میرزاده، نویسنده و شاعر هم در این مراسم گفت: «اولین بار اوایل دهه نود خدمت‌شان رسیدیم، زمانی که «مفتون و فیروزه» برنده جایزه قلم زرین شده بود. رابطه‌مان ادامه پیدا کرد و در ابعاد مختلف همکاری کردیم. نشست‌های متعددی لازم است تا کارنامه سرشار تشکری در جنبه‌های مختلف بررسی شود.»

او ادامه داد: «مرحوم تشکری، هنرمندی جامع و خلاق است. بیست و چند جلد از آثار او نمایشنامه است که خودش کارگردانی کرده. حدود ده فیلمنامه و بیست و چند جلد رمان دارد.»

این عضو انجمن قلم ایران افزود: «آثاری که جهانی می‌شوند، معمولاً بومی‌ترین آن‌ها هستند؛ آثاری که توانسته‌اند حول محدوده و منطقه‌ای نوشته شوند. سال‌ها در ادبیات ایران، کسی به فکر مشهد نبود و تشکری اولین کسی بود که این منطقه را وارد آثارش کرد و بر آن متمرکز شد. او معتقد بود بخش‌های مهم زندگانی امام رضا در مه است که بخش‌هایی مهم هم هستند. او کوشید این بخش‌ها را وارد آثارش کند. تشکری در هر اثرش سعی می‌کرد فرم جدیدی را ارائه کند.»

میرزاده در پایان سخنانش تاکید کرد: «ادبیات انقلاب اسلامی فراز و فرودهای بسیاری داشته، بسیاری از چهره‌های فرهنگی از انقلاب برخاستند؛ اما در طول زمان دچار استحاله شدند. تشکری، مسیری برعکس را طی کرد. او با این طیف‌ها دم‌خور بود و با آنها حشر و نشر داشت، اما تمام هنرش را برای ادبیات دینی صرف کرد و خادم فرهنگی امام رضا(ع) بود. ایشان کتابی با عنوان «غریب قریب» نوشتند که تاریخ حرم تا دوره قاجار است. جلد دوم این اثر هم که درباره دوره قاجار تا زمان فعلی است، چاپ و منتشر شده است. کتاب دیگری هم به نام «مشکور» دارند که ز یر چاپ است و حول محور امام رضاست.»

در ادامه این نشست، سعید محسن‌زاده، مدیر نشر ستاره‌ها گفت: «ما در نشر ستاره‌ها به آقای تشکری خیلی مدیونیم. مسیر انتشارات ما مسیری نبود که به طور جدی به رمان و ادبیات بپردازد. وی نگرش نشر ستاره‌ها را به رمان عوض کرد و به همه منتقد بود و هیچ وقت به وضعیت موجود ادبیات راضی نبود. نشر ستاره‌ها پنج کار از این نویسنده در دست چاپ دارد که به زودی ارائه خواهد شد.»

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از بیست‌ویکم اردیبهشت آغاز شده و تا سی‌ویکم همین ماه ادامه دارد، در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

۵۷۵۷

کد خبر 1632787

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نویسنده ادبیات داستانی نمایشگاه کتاب سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران نشر ستاره ها امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهروز افخمی: اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم

آفتاب‌‌نیوز :

بهروز افخمی گفت: پخش سری جدید برنامه «هفت» از هفته آینده شروع می‌شود. امیدوارم که این برنامه بتواند تاثیرگذاری همیشگی خود را داشته باشد.

افخمی در عین حال از ساخت نخستین اثر علمیتخیلی خود بر اساس داستانی از میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف؛ نویسنده، پزشک و نمایشنامه‌نویس مشهور روسی در نیمه نخست قرن بیستم که مشهورترین اثر او مرشد و مارگاریتا، از شاهکار‌های ادبی قرن بیستم است، به نام «دل سگ» خبر داد.

وی اظهار داشت: خود داستان، یک داستان علمی - تخیلی است که در زمان حاضر مشغول نوشتن سناریوی آن هستم.

امسال تهیه‌کنندگی می‌کنم

افخمی همچنین درخصوص دو اثر سینمایی که پیشتر از ساخت آن‌ها برای جشنواره فجر امسال خبر داده بود، گفت: این کار‌ها هنوز قطعی نشده است. ممکن است تهیه‌کنندگی کنم و بنابراین فکر نمی‌کنم امسال به سمت کارگردانی بروم چرا که ساخت این اثر علمی – تخیلی، کل سال من را درگیر می‌کند و نوشتن فیلمنامه آن دست‌کم سه، چهار ماه زمان می‌برد.

کارگردان فیلم «صبح اعدام» اسفند سال گذشته با اعلام این خبر که برای فیلمسازی روی دو موضوع شاهنامه و غزه مشغول کار و تحقیق است، گفته بود: موضوع «داریوش مهرجویی» را هم مدنظر دارم که اول باید مستندش ساخته شود. ممکن است رمانش را هم بنویسم و بعد سراغ ساخت فیلم سینمایی با این سوژه بروم.

اکنون دوره قاطعیت و صراحت است

افخمی یادی از شهید سید مرتضی آوینی کرد و اظهار داشت: شهید آوینی در سال‌های بعد از جنگ، تحت فشار هر دو گروه سیاستمدار و فرصت‌طلبانی بود که هم از توبره و هم از آخور می‌خوردند، افرادی که اصلا جرات حضور در جبهه‌ها را نداشتند، ولی در حال حاکم شدن بودند، او وقتی درباره ین دو گروه صحبت می‌کرد می‌گفت «الان دیگر دوران ما نیست».

کارگردان و تهیه کنده سینما گفت: آن زمان دوره آدم‌هایی بود که در ادارات حاکم بودند که سعی می‌کردند کسانی که واقعا این مملکت را حفظ کردند منزوی و فراموش شوند و یا به تنگنا دچار و گرفتار شوند، اما اکنون دوره آن‌ها گذشته، اکنون دوره قاطعیت و صراحت، دوران پهلوانان است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)
  • بهروز افخمی: اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم
  • اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم
  • تشکری هاشمی: پلیس راهور از ورود موتور به پیاده رو ممانعت جدی کند | موانع فلزی در پیاده روها بازدارنده نیستند
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟
  • هرگز تصور نمی‌کردم روزی بازیگر تئاتر شوم!
  • نویسنده «بی‌تابی آرزوها» خانواده را بستر روایت قرار داده است
  • تفاوت اصلی WWE و AEW از نظر نویسنده سابق کشتی کچ
  • جستار به مثابه فرم
  • اعلام رمان ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی