Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:35:31 GMT

مقوله حجاب و عفاف نیازمند کار گسترده و قرارگاه عملیاتی است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۰۱۰۲

مقوله حجاب و عفاف نیازمند کار گسترده و قرارگاه عملیاتی است

به گزارش ایرنا ، سیدعلی مهاجر روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گلستان در دفتر نماینده ولی فقیه در استان اظهارداشت: نمی‌توان به مساله حجاب تک‌بعدی نگاه کرد بلکه نیازمند جهاد تبیین درباره حجاب هستیم.

وی افزود: بحث عفاف و حجاب جدای از اینکه یک مساله دینی و اخلاقی بوده دارای یک بُعد انسانی هست که دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با اشاره به اینکه حیا و شرم و خویشتنداری در برابر خطا و گناه یک بحث انسانی است، خاطرنشان کرد: شرم و خویشتنداری همچون مقوله عدل و عدالت که مورد قبول همگان بوده، یک مساله مطلوب انسانی است.

باید بر مبنای واقعیت ها تصمیم گیری شود

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان هم گفت: باید شاکله و ذائقه سازی شفاف و مشخصی در حوزه حجاب و عفاف تعریف شود و معتقدم اگر قرار باشد مکتبی شاکله‌ای را برای امر حجاب تعریف و تبیین کند؛ کتاب مساله حجاب شهید مطهری است.

آیت‌الله سیدکاظم نور مفیدی یادآور شد: امروز با مسائل گوناگونی روبه‌رو هستیم که بر روی زیست و شاکله جامعه تأثیر دارد که می‌توان به فضای مجازی اشاره کرد که حتی خدا تا ساده‌ترین مسائل در آن بعضاً زیر سؤال می‌رود.

وی با اشاره به تبلیغات سوء و هجمه‌های دشمنان به انقلاب اسلامی یادآور شد: چیزهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و معیشتی بر روی شاکله‌ی مردم تأثیر می‌گذارد که در این شورا باید به همه‌ی این تأثیرگذارها بر روی مردم و زیستشان توجه نشان دهیم، ما باید واقعیت‌ها را ببینیم و بعد تصمیم‌گیری کنیم.
آیت الله نورمفیدی با اشاره به مسائل قانونی مطرح‌شده در باب حجاب و ایجاد قرارگاه‌ها و تذکرات لسانی و امر به‌ معروف بیان کرد: شرط امر به‌ معروف احتمال تأثیر است؛ گاهی این امر نه‌ تنها اثر نمی‌گذارد بلکه ممکن است بدتر هم کند.

عدالت و سرمایه اجتماعی و مسائل اقتصادی از اولویت های دولت است 

حجت‌الاسلام مهدی بیاتی دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی کشور که به‌صورت وبیناری در جلسه حضور داشت، درباره‌ی راهبرد سه‌پایه زیست عفیفانه الگویی پیشرو و عملیاتی برای امروز ایران و حکمرانی نظام اسلامی در موضوع عفاف و حجاب متناسب با وضعیت فعلی کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: توجه به سرمایه‌های اجتماعی و توجه به مسائل اقتصادی و بهبود معیشت و تلاش برای ایجاد نظام عدالت اجتماعی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.
وی با اشاره به برخی استدلال‌های تاریخی، شرعی، سیاسی و اجتماعی اضافه کرد: مساله عفت عمومی، خویشتن‌داری جنسی، حیاء و حتی مقوله پوشش و حجاب چیزی نیست که بتوانیم از آن کوتاه بیاییم.
بیاتی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان مردمی عفاف و حجاب در سال ۹۷ و آمار حجاب در سطح ملی، مطالبی را درباره انواع راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی و چالش‌های آن را بیان کرد.
وی درباره راهبرد سه‌پایه زیست عفیفانه تصریح کرد: چرخش گفتمانی از حجاب شرعی به امنیت و آرامش خانواده، دسترس‌پذیری به پوشاک عفیفانه، ارزان و باکیفیت در سطح اجتماع و اثرپذیری تعزیر و درمان نسب به افراد فوق هنجارشکن نقش‌آفرین است.
بیانی از چرخش گفتمانی به‌عنوان راهبرد اول نام برد و افزود: چرخش گفتمانی یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کنیم.
وی ضمن تبیین دسترس‌پذیری به پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع، درباره راهبرد سوم، گفت: اثرپذیری تعزیر و درمان افراد فوق هنجارشکن (مانکن) که ادامه راهبرد اول خواهد بود و افراد فوق هنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند که در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.
حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: در این کلینیک مشکلات و اختلالات شخصیتی، روانی، اقتصادی و خانوادگی بررسی و برای رفع آن اقدامات کارشناسی انجام می‌شود، این افراد در صورت سپری کردن دوره درمان در کلینیک آمین، (یک تا شش ماه) درصورتی‌که از سوی کلینیک گواهی مبنی بر اصلاح و درمان دریافت کنند هیچ پرونده‌ای در محاکم قضایی نخواهند داشت.

ضرورت شاکله و ذائقه سازی در عرصه فرهنگ

 مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان هم گفت: اگر افراط‌ و تفریط در عرصه‌ی فرهنگ را شاهد باشیم، به نتایج مناسبی نمی‌رسیم.

مهدی بیگی با اشاره و ارجاع به سخنان رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: در عرصه‌ی فرهنگ باید شاکله سازی و ذائقه سازی را مدنظر گرفته و انجام دهیم، باید برای شاکله سازی کار زیر بیایی و درازمدت انجام شود و این مهم از سنین پایین ممکن است، باید لیدرهایی را تربیت کنیم که بین نوجوانان بروند و شاکله و ذائقه آن‌ها را بسازند.

در همین ارتباط ، حیدر آسیابی رئیس‌کل دادگستری استان گلستان گفت: مفاد قانونی و الزامات درباره مساله حجاب مشخص است و جای هیچ‌گونه مناقشه‌ای ندارد.
وی ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما در کشورمان خلأ قانونی نداریم، اظهار کرد: در قانون اسلامی بدحجابی جرم است. همچنین برای تولیدکننده و توزیع‌کننده البسه هم قانون داریم.
وی ضمن اشاره به نقش نهادهای متولی و با تأکید بر ضرورت ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری در میدان عمل و ایجاد قرارگاه عملیاتی درباره این مساله؛ گفت: در حوزه عفاف و حجاب متأسفانه شاهد پس رفت هستیم، اما با نظرات لسانی و فعالیت‌های فرهنگی و نیز قانونی می‌توان اقدام‌هایی را انجام داد.

نیاز امروز جامعه امیدبخشی و گفت و گوست

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن اشاره به اینکه ماحصل گفتگو شکوفایی اندیشه‌هاست و نهادینه کردن فرهنگ گفت‌ و گو در جامعه ضروری است، درباره‌ی دستور آخر جلسه، گفت: پیشنهاد درج روز ملی نقد و گفت‌ و گو در تقویم رسمی کشور به جهت خدمات علمی و پژوهشی «عبدالقاهر جرجانی» ادیب، نحوی، مؤسس و نظریه‌پرداز بلاغت در سده پنجم و پدر علم معانی و بیان در دستور قرار دارد که امیدوارم بتوانیم این مهم را محقق کرده و این شخصیت شاخص را به نسل نو معرفی کنیم.
وی با تأکید بر ضرورت تقویت رویکرد مثبت نگری و توسعه‌ی نظام تشویق، گفت: شایسته است فضای گفتمان را تقویت کنیم و از کسانی که بر مدار فرهنگ حرکت می‌کنند و نیک‌اندیش‌اند تشویق کنیم که به تجربه نشان داده که رفتارهای سلبی چندان پاسخگو نیست و نیاز امروز جامعه تشویق و امیدبخشی و گفت‌وگو است.

در پایان جلسه از پوستر فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تسنیم با محوریت قرآن و عترت رونمایی شد.

برچسب‌ها شورای فرهنگ عمومی استان گلستان حجاب و عفاف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی استان گلستان حجاب و عفاف شورای فرهنگ عمومی استان گلستان حجاب و عفاف استان گلستان عفاف و حجاب ی فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ

استاندار قزوین، گفت: پس از استقرار دولت سیزدهم در مسند اجرایی کشور، بودجه فرهنگی به صورت چشمگیری و متناسب با نیاز افزایش یافت که استان قزوین از این قاعده مستثنی نبوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی ظهر امروز  در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که در محل دفتر امام قزوین با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: پس از استقرار دولت سیزدهم در مسند اجرایی کشور، بودجه فرهنگی به صورت چشمگیری و متناسب با نیاز افزایش یافت که استان قزوین از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که رشد فرهنگی استان قزوین نسبت به سال گذشته رشد و توسعه چشمگیری را داشته است.

استاندار قزوین یادآورشد: قرارگاه ویژه‌ای با همکاری دستگاه‌های متولی امر فرهنگ، دستگاه‌های اجرایی و امنیتی در جهت تحلیل و برسی مسائل استان قزوین راه‌اندازی کرده‌ایم.

اعلایی، تصریح کرد: توسعه حوزه ورزش نقش اساسی را در افزایش شور و نشاط اجتماعی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: صعود تیم فوتبال شمس آذر قزوین به لیگ برتر فوتبال ایران برای نخستین بار در طول تاریخ ورزش استان قزوین موضوعی بود که تبعات فرهنگی و توسعه شور و نشاط اجتماعی را به همراه داشت.

استاندار قزوین با تاکید بر انجام وظایف دستگاه های متولی امر در حوزه فرهنگی، افزود: حوزه فرهنگ حوزه وسیع و بزرگی بوده و مقوله فرهنگ مقوله‌ای انتزاعی است، پس دستگاه‌های متولی امر باید با بودجه‌ای که در اختیارشان قرار دارد به وظایف مهم خود در حوزه فرهنگی بپردازند.

اعلایی در پایان تاکید کرد: باورهای عمیق اعتقادی و فرهنگی هنوز هم بین مردم قزوین رایج است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • اصناف گیلان موافق بی بند و باری در حوزه عفاف و حجاب نیستند
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ
  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
  • آیا به بی‌ حجابی باید پاسخ فرهنگی داد ؟