Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ظاهراً انتخاب شهردار یک پروژه سخت برای شورای ششم و طاقت‌فرسا برای مردم شهرکرد شده است.

بعد از ۲ ماه بررسی و تحقیق برای انتخاب مجدد شهردار شهرکرد جلسه نهایی انتخاب شهردار ۲۰ اردیبهشت با حضور همه اعضای شورا تشکیل و حامد فروزنده با ۵ رای مثبت به عنوان شهردار انتخاب شد.

چند روز بعد حامد فروزنده برای استعلام به هیئت تطبیق معرفی شد اما از روز گذشته حواشی در فضای مجازی مبنی بر عدم احراز شرایط این شخص دیده شد و افراد موافق این شخص بومی بودن، سوابق شهرداری ۲ شهر، سکونت دائمی شهردار منتخب در شهرکرد را برمی‌شمردند و افراد مخالف معتقد بودند یک کارشناس امور مالیاتی صرف بومی بودن نمی‌تواند شهردار خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز در نشستی با محمدرضا بیاتی، رئیس شورای شهر شهرکرد جزییات انتخاب حامد فروزنده را بررسی کردیم.

فارس: از شهردار شهرکرد چه خبر؟

اجازه دهید فرآیند انتخاب شهردار را از ابتدا شرح دهم، روند به گونه‌ای است که نخبگان، افراد جامعه یا مدیران و یا اعضای شورا افرادی را به عنوان نامزد معرفی می‌کنند که بسیار مهم است این افرادی که معرفی می‌شوند بر اساس آگاهی و شناخت باشد اما متاسفانه افراد کسانی را که سابقه مدیریتی نداشتند در هر ۲ دوره انتخاب شهردار معرفی کردند.

در ابتدای معرفی سوابق مدیریتی به شورا تحویل داده نشد و یا افرادی که این شخص را معرفی کردند برداشت غلطی از سوابقش داشتند که بعد از انتخاب، هیئت تطبیق سوابق مدیریتی منتخب شورای اسلامی را با آنچه که در قانون آمده تطبیق داده اما سوابق وی را تایید نکرد.

فارس: شهردار شهرکرد طبق قانون باید چند سال سابقه مدیریتی و چه مدرک تحصیلی داشته باشد؟

مطالب مربوط به سوابق اجرایی شهرداران به صورت مبسوط در ۶ بند و ۷ تبصره تشریح شده و شامل ۳ سال سابقه مدیریت پایه یا ۵ سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای پذیرش سمت شهرداری‌ شهرهای ۱۰ تا ۵۰ هزار نفر، ۵ سال سابقه مدیریت میانی و ۷ سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌ شهرهای با جمعیت ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر و  حداقل مدرک کارشناسی برای شهرداری‌ شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

با این وجود برخی از اعضای شورای شهر توجه لازم را به سنوات مدیریت میانی نکرده و فرد معرفی شده که فاقد ۵ سال سابقه مدیریت میانی یا ۱۰ سال سابقه مدیریت پایه است را انتخاب کردند.

در تبدیل سابقه مدیریت پایه به مدیریت میانی زمان مدیریت پایه نصف می‌شود که شهرداری فرخشهر مدت سابقه مدیریت پایه حامد فروزنده را ۴ سال و ۴ ماه و ۱۶ روز به عنوان شهردار با مدیریت پایه و کلا ۷ سال و ۱۱ روز با خدمت وظیفه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و شهرداری اعلام کرده است که در تبدیل سوابق این مدت نصف می‌شود.

اگر تمام سوابق دولتی فروزنده به مدیریت پایه و سپس به مدیریت میانی تبدیل شود کل سابقه او ۳.۵ سال می‌شود که باز هم به ۵ سال سابقه مطرح شده در قانون نمی‌رسد لذا به استناد رای هیات تطبیق شهرستان حامد فروزنده شرط احراز تصدی سمت شهردار شهرکرد را ندارد.

همچنین مدرک تحصیلی ارائه شده ایشان کارشناسی امور مالیاتی است در صورتی که حداقل مدرک برای شهردار مرکز استان باید فوق لیسانس باشد.

فارس: چرا مدارک فروزنده بعد از انتخاب وی بررسی شده است؟

متاسفانه در ابتدای کار فروزنده ۷ سال سابقه مدیریت میانی را در سوابق خود اعلام کرده بود و این موضوع نیز از سوی برخی اعضای شورای شهر تایید شد و علی‌رغم تاکید اینجانب مبنی بر احتمال کسری سابقه و همچنین عدم توجه به نحوه تبدیل مدیریت پایه به میانی انتخاب شهردار صورت گرفت.

فارس: هرکس هر چند سال سابقه برای خود اعلام کند شما بدون تحقیق قبول می‌کنید؟ قبول دارید کوتاهی از سمت اعضای شورای شهر صورت گرفته است؟

بله متاسفانه باید قبول کرد که کوتاهی از سمت دوستان معرف ایشان انجام شده که سوابق را قبل از معرفی بررسی نکردند.

فارس: اعضای هیئت تطبیق چه کسانی هستند؟

هیئت تطبیق شامل فرماندار شهرستان به عنوان نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای استان است که هرکدام حق یک رای به رد یا قبول همه مصوبات شورای شهر دارند البته می‌توانند در برخی از موضوعات از کارشناسان دیگر بدون حق رای مشورت بگیرند.

فارس: چرا قبل از انتخاب شهردار استعلامات انجام نشد تا زمان از دست نرود؟

هیئت تطبیق قبل از انتخاب به هیچ استعلامی پاسخ نمی‌دهد و به ما گفته بودند شهردار را انتخاب و سپس نام او را برای استعلام به ما معرفی کنید که این داستان برای همه مصوبات شورا لحاظ می‌شود که هیئت تطبیق بعد از نهایی شدن مصوبه آن را تأیید و یا برای بررسی بیشتر به شورا بازمی‌گرداند.

البته در پرونده انتخاب شهردار بررسی مجدد و یا حتی چندباره این پرونده هیچ سودی ندارد زیرا هرچند بار هم که پرونده بررسی شود به سوابق مدیریتی و یا مدرک تحصیلی فروزنده اضافه نخواهد شد و تنها فرصت انتخاب مجدد از دست می‌رود.

فارس: نظر دقیق هیئت تطبیق در مورد حامد فروزنده را برایمان قرائت کنید.

با عنایت به سوابق ارائه شده جناب آقای حامد فروزنده فاقد شرط مندرج در بند ۳ ردیف «چ» ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی احراز تصدی سمت شهردار ناظر به بند ۲ بخشنامه تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی موضوع تبصره یک ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی و بند یک ماده ۵ دستورالعمل تشخیص سمت‌های هم‌سطح در مدیریت پایه، میانی و ارشد بوده و در نتیجه فاقد شرط احراز تصدی سمت شهردار شهرکرد است.

فارس: برخی از اعضای شورا و یا رسانه‌های حامی برای نشاندن حامد فروزنده در این سمت با ادعای اینکه فرماندار نمی‌تواند در خصوص شهردار نظر دهد اصرار بر ارجاع پرونده به وزارت کشور دارند، آیا این کار انجام می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، چطور فرماندار در زمان انتخاب محمدتقی جاپلقی و یا شهرداران سابق حق اظهارنظر داشت و امروز نمی‌تواند در مورد فروزنده نظر دهد؟ و همانگونه که در سوالات قبلی پاسخ دادم همه مصوبات شورای شهر به تایید هیئت تطبیق می‌رسد و انتخاب شهردار از دیگر مصوبات مستثنی نیست.

مردم بدانند شورا قانونمند عمل می‌کند و قرار نیست زمانی که اجرای یک مقرره قانونی به نفع ما بود از آن دفاع و زمانی که به ضرر ما بود اصل ماهیت قانون و اجرای آن را زیر سوال ببریم.

فارس: شورای ششم ۹ ماه درگیر انتخاب شهردار است که اگر در همان ماه اول انتخاب به نتیجه رسیده بود تا کنون باید شاهد افتتاح پروژه‌های عمرانی بسیاری در شهر بودیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است، چه کسی مسئول پاسخگویی به این زمان از دست رفته و شهر معطل مانده است؟

کار روتین شهرداری از روز اول آغاز به کار شورای ششم در حال انجام است و برنامه‌ریزی برای پروژه‌های بزرگ مانند برج‌های دوقلو و یا تقاطع‌های غیرهمسطح انجام شده است اما آنچه که مانع اجرای این پروژه‌ها بود عدم جذب سرمایه‌گذار و پول است نه عدم انتخاب شهردار زیراکه تا کنون هم شهرداری بدون شهردار نبوده و همان مدتی که جاپلقی روی کار بود عملکرد خوبی را شاهد بودیم.

عملکرد جاپلقی منفی نبود بلکه به خاطر عدم شرایط احراز قانونی نمی‌توانست به کار خود ادامه دهد و بعد از ایشان نیز شهرداری با حضور سرپرست اداره می‌شود.

پس هیچ وقفه‌ای در اجرای پروژه‌های عمرانی صورت نگرفته است و فقط به لحاظ روانی عدم حضور شهردار ملموس شده است.

فارس: اکنون انتخاب شهردار چگونه پیش خواهد رفت، مجدد باید گزینه‌های جدید اعلام شود؟

در زمان کوتاهی همان گزینه‌های قبلی مجدداً بررسی و یک نفر را انتخاب خواهیم کرد.

فارس: چگونه می‌شود شخصی که در جلسات قبلی رای منفی گرفته این بار رای مثبت بگیرد و به عنوان شهردار انتخاب شود؟

اعضای شورا با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهند به گزینه‌ها رای مثبت یا منفی می‌دهند و ممکن است این بار رای مثبت بدهند.

فارس: پس قبول دارید که رای‌ها به صورت سلیقه‌ای اعلام می‌شود و سوابق یا مدارک خیلی مورد توجه نیست؟ 

با نظر شما موافق نیستم.

به گزارش فارس از شهرکرد، با توجه به آنچه که خوانده شد مشخص می‌شود که حذف عمدی برخی از گزینه‌های روی میز شورای شهر و اصرار بیش از حد شورا برای انتخاب فردی که سوابق و مدارک لازم را ندارد قطعاً به سرنوشت شهرکرد آسیب خواهد زد.

البته شنیده‌ها حاکی از وجود دست‌های پشت پرده و برگزاری جلسات مخفی برای انتخاب شخص مذکور به عنوان شهردار شهرکرد است که ممکن است به زودی نام دخالت‌کنندگان در انتخاب شهردار منتشر شود.

اصرار به ارسال مستقیم مصوبه شورا به وزارت کشور با وجود اینکه شرایط احراز با قوانین و بخشنامه‌ها همخوانی ندارد، رای‌های سلیقه‌ای، عدم بررسی مدارک و سوابق تحصیلی قبل از انتخاب، عدم شناخت کافی بر روی گزینه‌های معرفی شده، یکدست نبودن در انتخاب‌ها و موارد دیگر نشان‌دهنده ضعف شورای ششم است.

اما بحث‌های مردمی و اظهارنظرهای رسانه‌ای که مشاهده می‌شود حاکی از آن است که همه به انتخاب یک فرد با تخصص و سوابق مرتبط اصرار دارند اما تاکنون آنچه که در شورای شهر شهرکرد دیده شد کمتر از انتظاری است که از آن‌ها می رفت ولی همچنان به انتخاب شهرداری قدرتمند از سمت شورا چشم امید دوخته‌ایم.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا بیاتی رییس شورای شهر شهرکرد انتخاب شهردار دست های پشت پرده شرایط احراز هیئت تطبیق سال سابقه مدیریت عنوان شهردار شهردار شهرکرد انتخاب شهردار ۵ سال سابقه سمت شهردار اعضای شورا هیئت تطبیق شورای ششم شورای شهر پروژه ها گزینه ها رای مثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد

عضو شورای اسلامی شهر قزوین بر لزوم پاسخگویی مدیریت شهری نسبت به مکاتباتش مبنی بر جذب نیروی غیرقانونی تأکید کرد و گفت: شهرداری قزوین همچنین درباره استفاده از نیروهای بازنشسته پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، قاسم الله‌یاری امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جلسه علنی شورای شهر در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه دریافت تسهیلات از بانک شهر برای تکمیل پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: دریافت تسهیلات اتفاق خوبی است که می‌تواند منجر به تکمیل و بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام شود.

وی افزود ضرورت دارد تا به مانند دیگر کلان‌شهرها بتوانیم از ظرفیت بانک شهر برای اخذ تسهیلات بیشتر استفاده کنیم و نباید این تسهیلات صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری شود؛ در ضمن مدیریت شهری قزوین باید پرداخت مطالبات و اجرایی شدن مصوبات کمیسیون فرهنگی در حوزه مساعدت‌ها را تسریع کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین همچنین بر لزوم پاسخگویی مدیریت‌شهری قزوین نسبت به مکاتبات مبنی بر جذب نیروی غیرقانونی تأکید کرد و گفت: شهرداری قزوین درباره استفاده از نیروهای بازنشسته در شهرداری و موارد دیگر که به شهرداری اعلام شده پاسخگو باشد.

الله‌یاری همچنین به موضوع ساخت مستند ایران‌گرد توسط جواد قارایی اشاره کرد و افزود: با نظر و موافقت شورای اسلامی شهر قزوین در سال گذشته ساخت مستند از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی قزوین توسط جواد قارایی تهیه‌کننده مستند ایران‌گرد به تصویب رسید، اما متأسفانه تاکنون قرارداد کار منعقد نشده است.

وی در تذکری خواستار تسریع در روند انعقاد قرارداد ساخت مستند ایران‌گرد توسط مدیریت شهری قزوین شد و ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است فصل کاری برای تصویر برداری را از دست بدهیم، به همین خاطر ضرورت دارد تا در اسرع وقت قرارداد این مستند منعقد شود و کار عوامل اجرایی مستند کلید بخورد.

کد خبر 747664

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • تاکید بر انتخاب شهردار پس از قطعی شدن حکم شهرداِر قبلی
  • رعایت قوانین و حفظ کیان شورا سرلوحه اقدامات شهردار باشد
  • تذکر رییس شورا به کیانی ؛ رعایت قوانین و حفظ کیان شورا باید سرلوحه کار شهردار کرج باشد
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • امور شهری کرمانشاه در انتظار تصویب لایحه بودجه!
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • گزارش دهی معاون شهردار و خزنه دار شورا به اعضا فردا
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند