Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در تماس با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، وعده ارسال توپخانه دوربرد را مطرح کرد.

به نوشته وبگاه دولت انگلیس، زلنسکی در این تماس تلفنی اطلاعات جدیدی درباره وضعیت شرق اوکراین (منطقه دونباس) فراهم کرد و جانسون نیز بر حمایت از کی‌یف تأکید و از روسیه خواست با اسرای ماریوپل با احترام رفتار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه دفتر جانسون درباره این تماس تلفنی آمده است: «نظر به اعلام اخیر اختصاص ۱.۳ میلیارد پوند کمک نظامی دیگر انگلیس به اوکراین، نخست‌وزیر حمایت‌های انگلیس از اوکراین را برشمرد که شامل تسلیحات توپخانه‌ای دوربرد، موشک‌های خشکی به دریا و پهپادهای بدون سرنشین هستند».

طبق این بیانیه، جانسون «حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین و مسدود شدن بنادر دریای سیاه» را علت افزایش قیمت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه عنوان کرده و مدعی شد برای گشوده شدن دوباره مسیرهای زمینی و دریایی حیاتی تلاش خواهد کرد.

دلسوزی جانسون برای کشورهای در حال توسعه در حالی صورت می‌گیرد که «لیز تراس» وزیر امور خارجه دولت او روز چهارشنبه گفته است، کشورش در وضعیت اقتصادی «بسیار بسیار دشواری» قرار گرفته است.

«ریشی سوناک» ریاست خزانه داری انگلیس گفت، دولت هیچ کاری نمی تواند انجام دهد تا از افزایش تورم و تاثیر آن بر خانواده های انگلیسی جلوگیری کند.

از سوی دیگر «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا روز چهارشنبه گفت تحرکات احمقانه اقتصاد کلان کشورهای غربی امنیت غذایی جهانی را از بین برده و مشکلات در این زمینه مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز شده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اوکراین بوریس جانسون ولودیمیر زلنسکی جنگ اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا چین را به تغذیه ماشین جنگی روسیه متهم کرد/ پکن هشدار داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین از سوی مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا به حمایت از اقدام جنگی روسیه در اوکراین متهم شده است. ادعا می‌شود در سطحی که از دوره شوری به این سو بی‌سابقه است، چین تجهیزاتی مانند پهپاد، فناوری موشکی، تصاویر ماهواره‌ای و ابزار‌های مکانیکی به روسیه ارائه می‌دهد.

این اتهام از سوی سفارت چین در واشینگتن با این استدلال که یکی از طرفین جنگ اوکراین نیست و برای هیچ‌یک از طرفین دخیل در آن‌هم سلاح تأمین نمی‌کند، رد شده است.

بااین‌حال، مقام‌های آمریکایی که نامی از آنها برده نمی‌شود، ادعا کرده‌اند که کمک تسلیحاتی پکن به روسیه موضوع تماس تلفنی اخیر رؤسای جمهور چین و آمریکا بوده است.

همچنین ادعا می‌شود که کمک‌های نظامی چین به پر کردن خلاء‌های جدی چرخه تولیدات نظامی روسیه کمک می‌کند و قانع کردن پکن به پرهیز از تداوم این روند می‌تواند در برهه‌ای که اوکراین بیش از همیشه به حمایت غرب محتاج است، نتیجه بازی را به نفع کی‌یف بهبود بخشد.

این احتمال مطرح شده که روسیه از ابزار‌های مکانیکی چینی در افزایش تولید موشک‌های بالستیک خود بهره برده است. این در حالی است که ادعا می‌شود در ۲۰۲۳، ۹۰ درصد از محصولات میکروالکترونیکی روسیه از چین وارد شده و برای تولید موشک، تانک و هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است.

چین همچنین متهم است که به روسیه موتور توربوجت موشک کروز و موتور پهپاد داده است.

بااین‌حال، سفارت چین در واشینگتن، دولت آمریکا را از اعمال محدودیت یا مداخله در روال معمول تجارت پکن-مسکو بر حذر داشت.

به گزارش آنا، آمریکا پیشتر هم ایران و کره شمالی را به ارائه کمک تسلیحاتی به روسیه متهم کرده بود- ادعایی که به‌صراحت از سوی هر دو کشور رد می‌شود.

از آن گذشته، متهم کردن چین به حمایت تسلیحاتی از روسیه در صحنه جنگ اوکراین تازگی ندارد. در اسفند ۱۴۰۱، مقامات دولت واشینگتن ازجمله «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ادعا‌هایی را مطرح کردند مبنی بر اینکه پکن قصد دارد حمایت از روسیه در صحنه جنگ اوکراین را از سطح سیاسی به سطح نظامی گسترش دهد.

گمانه‌زنی آنها که با تهدید و هشدار درباره تحمیل هزینه‌های سنگین علیه چین همراه بود، با ادعای «مایکل مک کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تکمیل شد که طی مصاحبه‌ای گفت: اطلاعات کشورش نشان می‌دهد که چین در نظر دارد پهپاد‌های جنگی در اختیار روسیه قرار دهد. 

پیش از آن، مجله آلمانی «اشپیگل» هم مدعی شده بود که شرکت چینی «جیان بینگو» برای تحویل ۱۰۰ فروند پهپاد به روسیه آماده می‌شود.

این ادعا‌ها از حساسیت روزافزون واشینگتن نسبت به نقش چین در تجهیز روسیه به کالا‌ها و فناوری‌هایی حکایت دارد که به‌اصطلاح دومنظوره هستند و علاوه بر مصارف معمولی، قابلیت استفاده در صنایع نظامی را هم دارند.

چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی، پهپاد‌ها و قطعات خودرو، به لحاظ اقتصادی شریک حیاتی برای روسیه تلقی می‌شود.

تحریم شرکت‌های چینی به بهانه کمک به روسیه در صحنه جنگ اوکراین هم امر جدیدی نیست. در ژانویه ۲۰۲۳، واشینگتن یک شرکت چینی را به اتهام ارائه تصاویر ماهواره‌ای به «واگنر» گروه شبه‌نظامی طرفدار روسیه تحریم کرد. در دسامبر ۲۰۲۲ نیز، دو شرکت چینی به اتهام ارائه کمک نظامی به روسیه از دسترسی به فناوری آمریکا محروم شدند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • روسیه: ۲۷۰ پهپاد ارتش اوکراین منهدم شد
  • چین تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه می فروشد
  • زلنسکی باز هم خواستار حمایت تسلیحاتی از اوکراین شد
  • فراتر از حماس، دوربرد و با قدرت حمل یک تن مواد منفجره
  • ببینید | ویدیویی از شیرجه پهپاد انتحاری روسیه به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین
  • آلمان سامانه دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین می‌فرستد
  • پیش بینی مقام نظامی انگلیسی از زمان شکست اوکراین
  • فرمانده سابق ارتش انگلیس: اوکراین امسال شکست می‌خورد
  • جانسون: شکست اوکراین برای غرب فاجعه‌ای «وحشتناکتر از ویتنام» خواهد بود
  • آمریکا چین را به تغذیه ماشین جنگی روسیه متهم کرد/ پکن هشدار داد