Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@12:28:55 GMT

علائم خطرناک هنگام خواب را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۱۸۵۲

علائم خطرناک هنگام خواب را بشناسید

برای مثال، آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب ۲۵ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع در مردان بیش از دوره پیش از یائسگی زنان است. با این وجود، پس از یائسگی، زنان نیز به همان اندازه در معرض خطر هستند. در ادامه به اختلالات خواب بیش تری اشاره می‌شود که در صورت عدم توجه به موقع به این موارد می‌توانند خطرناک باشند:

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب

به گفته پزشکان آپنه خواب با تعدادی از شرایط خطرناک سلامتی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"جاناتان جون" پزشک متخصص ریه و داروی خواب در مرکز اختلالات خواب جانز هاپکینز می‌گوید:"آپنه خواب زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های راه هوایی فوقانی در طول خواب شل شده و راه هوایی را مسدود ساخته و از دریافت هوای کافی جلوگیری کند. در آن صورت تنفس شما ممکن است هر بار ۱۰ ثانیه یا بیش‌تر متوقف شود تا زمانی که رفلکس صورت گیرد و بار دیگر شروع به تنفس کنید. آپنه خواب با خطراتی، چون ابتلا به دیابت مرتبط است و می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

خروپف طولانی مدت

همه گاهی خروپف می‌کنند و این اغلب برای کسی که مجبور است به آن گوش دهد آزاردهنده می‌باشد. با این وجود، آیا می‌دانستید خروپف طولانی مدت با بیماری قلبی مرتبط است؟ خروپف به دلیل نداشتن فضای کافی زبان در پشت گلو به ویژه در افرادی که چاق هستند، افراد دچار نارسایی قلبی یا افرادی که به پشت می‌خوابند ایجاد می‌شود. هم چنین، مواد شیمیایی در مغز وجود دارند که باعث تحریک تنفس می‌شوند و این مواد در افرادی که خروپف می‌کنند به خوبی عمل نمی‌کنند. در نتیجه، سطح اکسیژن به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و باعث افزایش کورتیزون، آدرنالین و سایر هورمون‌ها می‌شود. این هورمون‌ها به فشار خون بالا و بی نظمی‌های قلب می‌انجامند و می‌توانند نارسایی قلبی را تشدید کرده و باعث حمله قلبی و حتی مرگ ناگهانی شوند. حتی بدون خروپف نیز افراد مبتلا به آپنه یا وقفه تنفسی خواب با کاهش اکسیژن مواجه می‌شوند که می‌تواند به قلب آسیب برساند.

سندرم پا‌های بی قرار

سندرم پای بی قرار که بیماری ویلیس اکبوم نیز نامیده می‌شود یک اختلال عصبی محسوب می‌شود که با شرایط سلامتی جدی مرتبط است. "لزلی چو" متخصص قلب و عروق می‌گوید:"هر فردی که سندرم پای بیقرار را تجربه کرده باشد می‌داند که این یک وضعیت عجیب است. به محض این که دراز می‌کشید میل به حرکت دادن پا‌های تان آغاز می‌شود. مهم نیست که چه میزان تلاش کنید چرا که در آن شرایط نمی‌توانید از کوبیدن پا دست بردارید یا راحت شوید. اگرچه ارتباط بین این سندرم عجیب و بیماری قلبی بعید به نظر می‌رسد، اما این ارتباط وجود دارد.

اخیرا کشف شده که زنان مبتلا به سندرم پای بیقرار در معرض افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند. دارو‌هایی برای سندرم پای بیقرار وجود دارند، اما در صورت مشاهده آن باید از نظر علل زمینه‌ای مانند بیماری پارکینسون و نارسایی کلیه معاینه شوید. کمبود آهن نیز یک علت شایع است که می‌تواند با این سندرم در ارتباط باشد. ما هم چنین می‌دانیم که هم مردان و هم زنان مبتلا به سندرم پای بیقرار احتمالا به دیابت نوع ۲، چاقی، فشار خون بالا و آپنه خواب مبتلا هستند که همه این موارد خطر بیماری و حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

نارکولپسی یا حمله خواب

نارکولپسی یک اختلال خواب عصبی است که بر نحوه کنترل مغز خواب و بیداری تاثیر می‌گذارد و در جریان آن بسیاری از افراد در طول روز دچار خواب آلودگی شدید می‌شوند. انجمن قلب آمریکا در این باره اشاره کرده که برای درک بهتر ارتباط بین نارکولپسی و سلامت قلب به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این وجود، تعدادی از عوامل ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. برای اکثر افراد فشار خون به طور طبیعی در طول خواب کاهش می‌یابد پدیده‌ای که از آن تحت عنوان غوطه ور شدن شبانه یاد می‌شود. این پدیده توسط پروتئینی به نام هیپوکرتین تنظیم می‌شود که اغلب در افراد مبتلا به نارکولپسی کمبود آن وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که عدم وجود یا کاهش این غوطه ور شدن شبانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به نارکولپسی اغلب دارای شرایطی مانند دیابت، افسردگی و چاقی هستند که به طور مستقل با بیماری قلبی مرتبط می‌باشند.

بیخوابی

بیخوابی ۴۰ میلیون آمریکایی را در سال تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ایده که همه به هشت ساعت خواب نیاز دارند داستان همسران مسن است! با این وجود، شما باید از سهمیه خواب شخصی خود خواه ۶ ساعت یا ۹ ساعت باشد محافظت کنید. این بخش مهمی از سلامتی شماست. درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی درمان انتخابی ماست. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد بدون استفاده از دارو بهبود می‌یابند بنابراین، شیوه‌ای موثر محسوب می‌شود.

منبع:فرارو

منبع: فردا

کلیدواژه: بدخوابی آپنه سندرم پای بیقرار سندرم پای بی بیماری قلبی آپنه خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۱۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، سندرم خستگی مزمن یا آنسفالومیلیت میالژیک سال‌ها سبب حیرت و سردرگمی دانشمندان شده بود. هرچند چون این مشکل مرگبار نبود، تا حد زیادی مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت. تا اینکه در سال ۲۰۱۶ یعنی سال‌ها پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، موسسه ملی سلامتی آمریکا (بزرگترین تامین‌کننده دولتی پژوهش‌های پزشکی در جهان) تصمیم گرفت بخشی از بودجه خود را به پژوهش درباره دلیل خستگی مزمن اختصاص دهد.

دلیل سندرم خستگی مزمن به مشکلی در مغز بیمار باز می‌گردد

این پژوهش خاص ۸ سال طول کشید و حالا شاهد انتشار نتایج نهایی آن هستیم. در یکی از کامل‌ترین پژوهش‌های پزشکی جهان، دانشمندان گروه کوچکی متشکل از ۱۷ نفر را زیر ذره‌بین قرار دادند. این افراد پس از یک عفونت دچار سندرم خستگی مزمن شده بودند و در آنها نسبت به ۲۱ فرد عادی تفاوت‌های بیولوژیک دیده می‌شد.

آویندرا نات، سرپرست تیم پژوهشی مربوطه و مدیر موسسه ملی بیماری‌های عصبی و سکته توضیحاتی را در این رابطه ارائه داد. وی گفت که دلیل سندرم خستگی مزمن قطعا بیولوژیک است؛ زیرا چندین عضو بدن درگیر می‌شوند.

این در حالی است که پزشکان برای چندین دهه از سندرم خستگی مزمن به‌عنوان یک بیماری روان‌تنی نام می‌بردند. از نظر آنها خستگی مزمن صرفا به‌ذهنیت فرد برمی‌گشت و در اثر تلقین ایجاد می‌شد. هرچند حالا با قطعیت می‌توان گفت که مجموعه‌ای از تغییرات بیولوژیک با بروز آنسفالومیلیت میالژیک ارتباط دارند.

سندرم خستگی مزمن یک بیماری سیستمیک است که افراد زیادی را در سرتاسر جهان آزار می‌دهد. پیشتر کسی آنها را جدی نمی‌گرفت؛ اما حالا می‌توان انتظار درمان را داشت. در طول پژوهش افراد شرکت‌کننده تحت اسکن مغزی قرار می‌گرفتند و کیفیت خواب آنها بررسی می‌شد. همچنین آزمایش‌های سنجش میزان قدرت ماهیچه، کیفیت عملکرد ذهنی و وضعیت اجتماع میکروبی روده روی این افراد انجام شد. آنها همچنین به‌طور مرتب آزمایش خون می‌دادند و از رژیم غذایی خاصی تغذیه می‌کردند تا دلیل سندرم خستگی مزمن مشخص شود.

افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن حتی زمانی را در اتاق‌های خاصی گذراندند تا میزان انرژی و مواد مغذی مصرف‌شده آنها بررسی شود. دانشمندان حتی مایع مغزی-نخاعی آنها را بررسی کردند و بافت پوست و ماهیچه را مورد ارزیابی قرار دادند.

همانطور که انتظار می‌رفت افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن ضربان قلب بالاتری نسبت به افراد عادی داشتند و تنوع میکروبی روده آنها نیز کمتر بود. همچنین نشانه‌هایی دیده می‌شد که لنفوست تی این افراد در اثر واکنش بیش‌از‌حد آسیب دیده است.

هرچند که در آنها هیچ نشانه‌ای از خستگی ماهیچه دیده نمی‌شد و در تست‌های ادراکی نیز عملکردی کاملا عادی داشتند. این در حالی است که علائم اعلام‌شده توسط آنها بیشتر به‌بخش ادراک مربوط می‌شد. در این شرایط مشکل سیستم ایمنی بدن و تغییرات میکروبی روده از جهات مختلف روی سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر گذاشته بود.

تلاش برای درک دلیل خستگی مزمن نشان داد که این افراد از کمبود ماده‌ای به‌نام کاتکول در مایع مغزی‌-نخاعی خود رنج می‌برند. ماده‌ای که می‌تواند وضعیت سیستم عصبی بدن را متعادل کند.

همچنین در قسمت اتصال آهیانه-گیجگاهی مغز این افراد فعالیت کمتری در هنگام انجام فعالیت‌های حرکتی دیده می‌شد. اتصال آهیانه-گیجگاهی مسئولیت قشر حرکتی مغز را بر عهده دارد. این قشر مغزی دستور حرکت را به‌بدن صادر می‌کند.

بدین‌ترتیب وقتی مشکلی در قشر حرکتی مغز پدید بیاید، توانایی بدن برای تلاش کردن نیز مختل می‌شود. در واقع پژوهشگران گمان می‌کنند اختلال در این قسمت از مغز می‌تواند دلیل سندرم خستگی مزمن باشد؛ زیرا تغییرات اشاره‌شده می‌توانند تحمل فرد برای تلاش کردن و درک وی از خستگی را تغییر دهند. به‌بیانی دیگر دانشمندان یک مشکل فیزیکی را پشت پرده همه مشکلات می‌دانند.

افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن واقعا خسته نیستند و مشکل انگیزه یا تنبلی هم ندارند. خستگی این افراد در نتیجه تفاوت تصور فرد از توانایی خود در انجام کارهای مختلف و توانایی واقعی بدن در انجام آن امور حاصل می‌شود.

اگرچه پژوهش مربوطه توانسته اطلاعات بسیار مفیدی را در رابطه با دلیل سندرم خستگی مزمن ارائه دهد، اما برخی افراد جنبه‌هایی از آن را زیر سوال برده‌اند.

آنها بر این باورند که برخی روش‌های ارزیابی خستگی چندان مناسب نبودند و برخی از مشکلات نیز به‌طور کامل نادیده گرفته شدند. به‌عنوان مثال چرا گاهی اوقات علائم خستگی پس از انجام کاری مشخص شدت می‌یابند و تا چند روز باقی می‌مانند.

برخی نیز انتقاد می‌کنند که چرا از ۲۱۷ بیمار اولیه حاضر در این پژوهش صرفا ۱۷ نفر که پس از عفونت به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده بودند، انتخاب شدند.

البته دانشمندان در ابتدا قصد داشتند ۴۰ بیمار مبتلا به سندرم خستگی مزمن را برای مشخص شدن دلیل آن بررسی کنند. هرچند که متاسفانه شروع همه‌گیری کرونا سبب شد که مشکلاتی در فرآیند این پژوهش ایجاد شود.

به‌طور کلی محدود بودن گروه بیماران به‌ این سبب بود که بتوان بیشترین میزان بررسی را روی وضعیت فیزیکی و ذهنی آنها انجام داد. آنها همچنین افرادی که بیش از ۵ سال از این مشکل رنج می‌بردند را حذف کردند و افراد سالمند را نیز در نظر نگرفتند.

در این پژوهش از انجام برخی آزمایش‌ها نیز صرف‌نظر شد تا بیماران به‌خاطر خستگی شدید از پژوهش خارج نشوند. با وجود محدودیت‌های این پژوهش چندین ساله، مشخص شدن دلیل اصلی سندرم خستگی مزمن می‌تواند گامی بسیار مهم تلقی شود. هرچند که پژوهش‌های گسترده‌تر می‌تواند به روشن‌شدن جنبه‌های بیشتر این بیماری و در نهایت به ارائه درمان منجر شود.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • ۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند