Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:45:30 GMT

گره‌های کور ذهنی در زمینه ازدواج و فرزندآوری باید گشوده شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۴۱۱۶

گره‌های کور ذهنی در زمینه ازدواج و فرزندآوری باید گشوده شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدکاظم مدرسی در خطبه های این هفته نمازجمعه با اشاره به روز ملی جمعیت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سه تعبیر از موضوع جمعیت و دغدغه نسبت به این مسئله داشتند و بعد از 52 و 53 مرتبه که در این سال های اخیر از سال 88 تاکنون بحث جمعیت را بیان فرمودند، گاهی مطرح کردند دهشتناک، گاهی وحشتناک گاهی هم گفتند خطرناک که نشانگر اهمیت این موضوع برای کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این زمینه طرح سامان خانواده در یزد آغاز شد که اقدامی ارزشمند در عرصه اجتماعی و فرهنگی است البته این کار رسالت یک نهاد و سازمان و اداره نیست و همه باید با توجه ویژه و احساس مسئولیت بالا در این زمینه دست به دست هم دهند تا اثرات اجتماعی و فرهنگی خوبی را شاهد باشیم.

مدرسی عنوان کرد: آحاد مردم، نهادهای فرهنگی، اجرایی و دست اندرکاران نظامی و انتظامی و همه و همه باید در زمینه سامان خانواده کار کنند و البته قوانین خوبی داریم و بحث تسهیل، تکریم و ترویج بسیار خوب است اما آنچه که در این زمینه مهم است این است که باید موانع و کاستی های موجود در زمینه سامان خانواده برطرف شود و نقاط ضعف به قوت تبدیل شوند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: در زمینه سامان خانواده نیز باید ابتدا جوانب مختلف این قضیه را بسنجیم و ببینیم چه چیزهایی در جامعه باعث می شود که جامعه و خانواده میل به کم بودن اولاد و یا ازدواج داشته باشد.

مدرسی عنوان کرد: گره های کور ذهنی و مسائل بنیادینی در زمینه ازدواج و فرزندآوری وجود دارد که اینها باید مورد توجه قرار گیرند و یکی از آنها تغییر سبک زندگی و تغییر نگرش انسانهای امروزی است که در برخی محاسبات توکل به خداوند کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که فرزندان مانع پیشرفت والدین هستند و به ویژه بانوان این گره ذهنی را دارند و خیال می کنند فرزند بیشتر باعث می شود آنها نتوانند به سایر امور خود برسند، تصور آنها این است که مادران امروز گرفتار سبک زندگی غلطی هستند و به دنبال سریال ها و ورود به فضای مجازی هم به جای فرزندآوری و تربیت فرزند بعضی تصورشان این است که دو فرزند کافی است و باور دیگر اینکه فکر می کنند فرزند آوری باید بعد از تامین آتیه فرزندان صورت بگیرد در زمینه ازدواج هم همین مسائل و گره های کور ذهنی را داریم حتما باید در این موضوعات مهم آموزش، روشنگری و الگوسازی مناسب مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و پایدار مورد توجه قرار گیرد.

مدرسی ادامه داد: این دولت این موضوع را اجرایی کرد و اما در شرایط حاضر و بنا بر ضرورت اجرای این طرح در کشور باید همه گروه ها دست به دست هم بدهند برای تحقق این هدف و اگر سه برنامه اصلاحی در اقتصاد کشور اجرا شود بسیار موثر است، یکی اصلاح یارانه ها که شروع شده و دیگری هم در رابطه اصلاح ساختار بودجه و بعد هم موضوع اصلاحات تجاری است و این سه مورد اگر اجرا شود اثرات بسیار خوبی به همراه دارد.

وی در مورد اصلاح یارانه ها و مزایای آن عنوان کرد: کاهش وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی که البته با جهش تولید در داخل روبرو می شود و در این زمینه می توانیم به رشد چشمگیر دست پیدا کنیم، کمک به کنترل رشد پایه پولی برای هر دلار حداقل 21 هزارتومان که در این زمینه کمک می شود، جلوگیری از قاچاق و عادلانه تر کردن پرداخت یارانه ها که البته پیامدهایی هم دارد از جمله افزایش قیمت برخی کالاها و مشکل شدن زندگی و مسائل معیشتی برای برخی از دهک های پایین تر جامعه که این موضوع نیازمندتوجه و برنامه ریزی منسجم بخش های موثر به ویژه حمایت از دهک های پایین است.

کد خبر 5494694

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد نماز جمعه یزد بوشهر کرمانشاه گرد و غبار احتکار آلودگی هوا هدفمندی یارانه ها آمار کرونا خراسان رضوی ویروس کرونا مشهد گرد و خاک ایلام تعطیلی مدارس سامان خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

حبیب الله آسوده در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با بیان اینکه پایه نظام اسلامی، مردم و هدف آن در وهله اول تربیت است، گفت: در مکتب اسلامی، تعالی معنوی انسان‌ها مدنظر است، در حالی که در سایر مکاتب، سود دنیوی در اولویت قرار دارد و به همین دلیل است که بر خلاف سایر انقلاب‌ها که رهبرانش پس از پیروزی صرفا به دنبال حفظ جایگاه خود و برقراری امنیت هستند، امام راحل ما پس از گذشت تنها ۲۰ روز از پیروزی انقلاب، حکم تاسیس کمیته امداد را صادر می‌کنند.

او با بیان اینکه کمیته امداد یک نهاد مردمی و در خدمت مردم است، برگزاری آیین نکوداشت خیرین را در راستای دستیابی به دو هدف اساسی عنوان کرد و گفت: هدف اول، عمل به حکم قرآن کریم است که خداوند در آن بر ضرورت تجلیل و تکریم خیرین تاکید دارد و هدف دوم این است که تلاش کنیم همه مردم را به مشارکت در امور خیر، ترغیب کنیم.

آسوده با تاکید بر اینکه هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست، گفت: مردم، گروه‌های مرجع، خیرین و مسئولین، همگی باید بدانند که بدون هم‌گرایی، توسعه به خوبی شکل نمی‌گیرد و سیاست ما در این نشست این است که دست به دست هم دهیم و عهد کنیم که چند معضل اساسی را در استان فارس به حداقل رسانده یا حتی ریشه‌کن کنیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین موضوعات و معضلاتی که باید در راستای رفع آن کوشش کرد را فراهم کردن زمینه تحصیل برای تمامی کودکان عنوان کرد و گفت: فارغ از اینکه کدام وزارتخانه و نهاد در این موضوع وظیفه دارد، همه ما مسئول هستیم و نباید بگذاریم در شهر، محله و روستایمان حتی یک کودک از تحصیل باز بماند و اگر این زمینه برای کودکی فراهم نشد، مسئولیت اینکه او به هر راه کجی کشیده شود، بر گردن ماست.

او یکی دیگر از موضوعات مهم را فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان عنوان کرد و گفت: فرزندآوری تنها یکی از اهداف ازدواج است و ایجاد نشاط و کاهش آسیب‌های اجتماعی را هم باید در اهمیت این موضوع، مد نظر قرار دهیم. دولت هم گام‌های موثری را در این زمینه برداشته است، اما به تنهایی نمی‌تواند. مردم سخاوتمند باید پای کار بیایند تا زمینه ازدواج آسان را در تمام استان فارس فراهم کنیم.

آسوده، سومین مساله مهم را بحث مسکن عنوان کرد و گفت: دولت در جلسه شورای عالی مسکن زمینه احداث ۳۳ هزار واحد مسکن را فراهم کرده است، اما لازم است که مردم هم پای این کار بیایند که فراهم کردن مسکن به نیازمندان شوکت و عزت می‌دهد و چنین کار بزرگی، اجر بی نظیر دنیوی و اخروی در پی دارد.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام راحل، سلامت و درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر موضوعات مهم دیگری عنوان کرد که با مشارکت مردمی در کنار تلاش‌های دولت می‌توان در راستای آنها گام‌های مهم و بزرگی برداشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است
  • ۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند
  • پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • پرداخت ۳۵۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • ۱۱ هزار متقاضی در اردبیل تسهیلات فرزندآوری دریافت کرده اند
  • پرداخت ۳۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل