Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@17:34:50 GMT

چین خواستار گسترش گروه بریکس شد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۴۳۶۱

چین خواستار گسترش گروه بریکس شد

وزیر خارجه چین طی اظهاراتی از تمایل این کشور برای گسترش گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس خبر داد. این بلوک اقتصادی در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، وزیر خارجه چین روز پنجشنبه از تمایل این کشور برای گسترش گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بلوک اقتصادی در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، در نشست آنلاین وزرای خارجه بریکس گفت: چین پیشنهاد می کند روند توسعه این گروه آغاز شود، معیارها و رویه های توسعه بررسی شده و به تدریج با اجماع این اقدام صورت بگیرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، نیز در سخنرانی پیش از نشست وزرای خارجه بریکس، خواستار تقویت همکاری ها شد.

روسیه: تحریم‌های غرب کشورهای بریکس را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کنددعوت هند از رئیس جمهور چین برای شرکت در اجلاس بریکس

شی پیش از این از دولت آرژانتین برای شرکت در نشست بریکس دعوت کرده بود. آرژانتین بیش از یک دهه است که برای پیوستن به این گروه تلاش کرده است. در ماه فوریه، آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، طی یک سفر رسمی به چین، این درخواست را تکرار کرد.

برزیل، روسیه، هند و چین در ابتدا این بلوک را در سال 2009 تأسیس کردند و آفریقای جنوبی در سال 2010 به آن ملحق شد.

بر اساس این گزارش، بریکس بیش از 16 درصد سهم در تجارت جهانی دارد و بیش از 40 درصد از جمعیت جهان را نمایندگی می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصاد اخبار روسیه اخبار چین اقتصاد اخبار روسیه اخبار چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۴۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از شگفتی سفر به پاکستان و سریلانکا استقبال گروه‌های گوناگون از رئیس‌جمهور بود

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی سفر به پاکستان و سریلانکا به همراه رئیس‌جمهور، در پیامی نوشت: طراحی یک سامانِ فرهنگی جدید در منطقه با دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به دو سرزمین استراتژیک در غرب و جنوب آسیا (پاکستان و سریلانکا) آغاز شده که پیش از این شاهد آن نبودیم.

وی ادامه داد: پس از دو روز مذاکره و گفت‌گو با مقامات عالی کشور پاکستان، مقصد بعدی سفر ما همراه با ریاست محترم جمهور به ‎سریلانکا بود؛ کشوری با سابقه تمدنی کهن که از نقاط کلیدیِ جنوب آسیاست و نه تنها گروه‌های مسلمان در آن حضوری چشمگیر دارند، بلکه جمعیتی از پارسیان هند نیز در آن سکونت دارند.

وزیر فرهنگ افزود: گسترش روابط همه‌جانبه با سریلانکا همواره از اهداف مهم ایران است و انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید در این سفر نشان داد کوشش‌های ‎دولت مردمی برای گسترش عمق راهبردی کشورمان کارساز بوده است.

وی عنوان کرد: ما در کنار مذاکرات، ۵ سند جدید همکاری در حوزه‌های فرهنگ، علم، رسانه، ورزش و جوانان امضا کردیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه نوشت: هم در ‎پاکستان و هم در ‎سریلانکا کوشش کردیم که سندهای همکاری، برخلاف سالهای گذشته که اغلب دربرگیرنده کلیات و رویکردها بود، ناظر به جزییات تعاملات مشترک نیز باشد، چون باید بتوانیم چگونگی پیشرفت آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم و همچنین، به ارزیابی نحوه کاربردی شدن تفاهم‌نامه‌ها بپردازیم.

وی افزود: اسناد همکاری‌های جدید ایران و سریلانکا که در حضور روسای جمهور امضا شد، همکار‌ی‌های گسترده رسانه‌ای، سینمایی، جهانگردی، کتابخانه‌ای و… را در برمی‌گیرد که تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از اقدامات سازنده قبلی است. در پاکستان نیز در زمینه ‎فرهنگ و دیگر موضوعات، پیشرفتهای چشمگیری به دست آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توییت خوو عنوان کرد: ‏با دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به دو سرزمین استراتژیک در غرب و جنوب آسیا، طراحی یک سامانه فرهنگی جدید در منطقه آغاز شده که پیش از این شاهد آن نبودیم.

وی گفت: همچنین دستگاه ‎دیپلماسی فرهنگی ما به طور دائمی، گسترش ‎پدافند فرهنگی علیه رژیم صهیونیستی را با همکاری کشورهای همسو دنبال میکند.

وزیر فرهنگ افزود: استقبال مجامع مردمی، گروه‌های گوناگون مذهبی و اندیشمندان طراز اول در هر دو کشور از آقای رئیس جمهور، شگفتی این سفر بود.

وی در پایین متن توئیت خود عنوان کرد: این اقبال بی‌نظیر نشان داد که ‎سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان رو به فزونی است؛ سرمایه‌ای که برای امنیت جهانی ایران بسیار ارزشمند است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • از شگفتی سفر به پاکستان و سریلانکا استقبال گروه‌های گوناگون از رئیس‌جمهور بود
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • نشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه
  • دعوت پوتین از کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب