Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نخستین بار از سوی قوه قضائیه "جشنواره نقد برتر قوه قضائیه" برگزار می‌شود تا نقدهای کارآمد و کارشناسی در خصوص عملکرد این قوه مورد داوری قرار بگیرند و از نفرات برتر، با اهدای جوایز ویژه، تقدیر خواهد شد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایران اکونومیست؛ علوم انسانی که به‌عنوان پایه و اساس علوم حقوقی و قضائی، چارچوب‌های اجتماعی را تبیین می‌کند، نقد و نقدپذیری را ابزار پرسش‌گری و پاسخ‌گویی و مسیری برای دستیابی به کمال و اصلاح اجتماع معرفی می‌کند و آن را سرمایه‏‌ای گرانبها برای شناخت کاستی‏‌ها و نواقص می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی، سند تحول قضائی به عنوان سند بالادستی برای رسیدن به آنچه تعالی دستگاه قضا عنوان شده، نقد مطلوب از قوه قضائیه را مورد اشاره قرار داده و به مساعدت و حمایت متناسب از منتقدین دارای نقد در چارچوب قانون از طریق تأمین امنیت مادی و معنوی ایشان با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط تأکید کرده است.

بر این اساس قوه قضائیه در راستای اجرای مأموریت‌های مندرج در اصل 156 قانون اساسی به خصوص «احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» و نیز راهکارهای مندرج در سند تحول قضائی، در حال برگزاری 'جشنواره نقد برتر قوه قضائیه' است و فراخوان این جشنواره هفته گذشته منتشر شد.

برای آشنایی با چند و چون این جشنواره و اهدافی که آن را دنبال می‌کند با 'علیرضا مسعودی‌فر' دبیر جشنواره نقد برتر قوه قضائیه گفت‌وگویی انجام دادیم که متن آن در ادامه آمده است:

: چرا قوه قضائیه اقدام به برگزاری جشنواره‌ای کرده که در آن خود او در بوته و معرض نقد قرار می‌گیرد؟

برای نخستین بار از سوی قوه قضائیه جشنواره نقد برتر قوه قضائیه برگزار می‌شود تا نقدهای کارآمد و کارشناسی در خصوص عملکرد این قوه مورد داوری قرار بگیرد. برگزاری این جشنواره به این دلیل است که؛ در سند تحول قضائی پیش‌بینی شده تا تحت عنوان تقدیر از نقدهای برتر، نسبت به قوه قضائیه نقدهای کارشناسی و مطلوب ارائه شود. الان در جامعه این گمانه‌زنی وجود دارد که قوه قضائیه از جمله دستگاه‌هایی است که تاب و توان نقد در آن نیست و این قوه نقد را نمی‌پذیرد؛ ولی با این کار ـ که تأکید می‌کنم تبلیغاتی و نمایشی نیست بلکه به صورت کاملاً واقعی برگزار می‌شود ـ قوه قضائیه می‌خواهد بگوید از نقدی که مبنای منطقی، علمی و عملی داشته باشد نه تنها استقبال می‌کند؛ بلکه از نقدکننده تقدیر می‌شود و حتی به سراغ اصلاح آن مشکلاتی که در نقد مطرح شده، می‌رود و در مقام پاسخگویی توضیح می‌دهد که اصلاح رویه مبتنی بر نقد وارده انجام شده است.

: اینکه قوه قضائیه خودش جشنواره‌ای برگزار کند و در آن نقدها را انتخاب کند کار تبلیغاتی محسوب نمی‌شود؟

جلسه‌ای در محضر رئیس قوه قضائیه داشتیم که تأکید کرد که به هیچ عنوان نباید کار تبلیغاتی صورت بگیرد و جشنواره نقد باید کاملاً حقیقی باشد. به خاطر اینکه تصور بر این نباشد که خود قوه قضائیه نقدها را انتخاب می‌کند، این انتخاب را از خود قوه گرفتیم. یعنی الان بانک اطلاعات داوران را ایجاد کردیم تا نظارت بر انتخاب و داوری نقدها را به‌عهده داشته باشند.

: نقدها در چه حوزه‌هایی تعریف شده‌اند؟

مخاطبین جشنواره برای نقد در چهار حوزه تعریف شده‌اند؛ فعالان رسانه‌ای، فعالان اجتماعی، مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه‌های علمیه و همچنین نهادهای مردمی. یعنی ناقدان باید در این 4 حوزه نقد خود را مطرح کنند و در حقیقت این جشنواره نقد عمومی نیست.

: با این توضیح که رسانه‌ها بازوهای توانمندی برای نقد محسوب می‌شوند و فعالان رسانه‌ای همیشه مطالبی برای نقد کارآمد دارند، آیا نقدها باید از سوی رسانه مطرح شود یا خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها؟

در این جشنواره هر کسی که به عنوان فعال رسانه شناخته می‌شود مانند کسی که در یک خبرگزاری یا در یک نشریه فعالیت می‌کند در بخش فعالان رسانه‌ای، نقدهای خود را ارسال کنند.

: آیا جشنواره تک‌دوره‌ای است یا دوره‌های بعد آن را برگزار خواهید کرد؟

تأکید می‌کنم که امسال نخستین دوره جشنواره برگزای می‌شود و بنای ما این است که آن را به صورت مستمر برگزار کنیم. همچنین در نظر داریم مراسم اختتامیه و معرفی آثار و ناقدان برتر را در هفته قوه قضائیه در ابتدای تیرماه امسال برگزار کنیم.

: موضوعات نقد مشخص شده است؟

شرکت‌کنندگان می‌توانند در چهار حوزه‌ای که از آن نام برده شد، قوه قضائیه را در خصوص همه مأموریت‌هایی که به موجب قانون اساسی دارد مانند رسیدگی به دعاوی و اختلافات، تعقیب و کشف جرم، نظارت بر اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و ... نقد کنند. این موارد جزو اولویت‌های قوه قضائیه طبق اصل 156 قانون اساسی است و نقدها می‌تواند در حوزه‌های ساختاری، مدیریتی و فرآیندها تدوین شود.

: قالب خاصی برای نقد اعلام کرده‌اید؟

جشنواره قالب‌های مختلفی برای ارسال نقد دارد؛ شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار نقد خود را در قالب مقاله، مصاحبه، کتاب، عکس، فیلم، مقاله، خاطره، یادداشت و ... و هر اثر تولیدی دیگری ارسال کنند و در این دوره جشنواره محدودیتی برای دریافت نقد اعلام نشده است. این جشنواره صرفاً به دنبال دریافت نقد است و اگر اشکال داشته باشد و یا اینکه فرآیند نقد شده در ساختار قوه قضائیه نباشد، در روند هیئت‌های داوری رد می‌شود، پس هیچ محدودیتی از این حیث وجود ندارد.

: جشنواره چه زمانی برگزار می‌شود؟

فراخوان جشنواره هفته گذشته منتشر شده و شرکت‌کنندگان تا 15 خرداد فرصت دارند تا آثار خود را از طریق نشانی اینترنتی www.Naghd.eadl.ir به دبیرخانه ارسال کنند. کار داوری ابتدایی یا پایش در دبیرخانه، از هم‌اکنون که 22 نقد ارسال شده، آغاز شده است و در ادامه داوران نقدهای برتر را انتخاب و در اختتامیه جشنواره که در هفته قوه قضائیه برگزار خواهد شد، معرفی خواهند کرد.

: با توجه به اینکه تولید نقد کارشناسی‌شده و کارآمد و نیز داوری تخصصی زمان‌براست، به نظرتان مدت زمان کمی در نظر گرفته نشده است؟

اگر دیدیم که فرآیند مطلوب و در نظر گرفته شده تکمیل نمی‌شود، می‌توانیم زمان دریافت آثار و داوری آن را تمدید کنیم، اما همانطور که اعلام کردیم؛ تا به امروز (28 اردیبهشت) 22 نقد در دبیرخانه جشنواره ثبت شده است.

: انتخاب داوران جشنواره به طریق بوده است؟

برای داوری جشنواره بانک اطلاعاتی داوران را پیش‌بینی کردیم و هم‌اکنون حدود 200 نفر در آنجا ثبت شده‌اند. برای انتخاب داورها هم از همه مراکز علمی کشور و از همه حوزه‌های علمیه کشور و از همه انجمن‌های علمی و صنفی کشور استعلام گرفته‌ایم و درخواست کرده‌ایم که داوران پیشنهادی خود را با اولویت یک به بعد معرفی کنند. این مراکز هم افراد صاحب‌نظر و متخصص را معرفی می‌کنند. تأکید می‌کنم که اینطور نیست که داوران را بر اساس سلایق خودمان انتخاب و به عنوان داور منصوب کنیم. ما حتی داوران را هم بر اساس تخصصی که دارند، پالایش می‌کنیم و برای نمونه؛ کسانی که میخواهند در حوزه رسانه داوری کنند، متخصصان این حوزه خواهند بود. داوران تخصصی در حوزه‌های 4 گانه اعلام شده برای نقد، نقدهای پالایش شده از سوی دبیرخانه را دریافت و در هر حوزه سه نقد انتخاب و معرفی می‌کنند.

: چینش داوری در این حوزه‌ها، الزاماتی هم دارد؛ از جمله اینکه داوران باید فرآیندهای قضائی و ساختار قوه قضائیه را به‌خوبی بشناسند. برای این منظور برنامه‌ای دارید؟

به لحاظ اینکه این شائبه وجود نداشته باشد که قوه قضائیه سانسور می‌کند، تأکید جشنواره بر این بوده که داوران با استعلام از مراکز علمی و حوزوی و صنفی انتخاب شوند. اما در گروه‌های کارشناسی در امر داوری می‌توانیم از نیروهای حقوقی و قضائی که الان در دستگاه قضا مسئولیت ندارند استفاده کنیم؛ مثلاً در هر گروه یک قاضی بازنشسته حضور داشته باشد که اشراف به روند قضائی و ساختار قوه قضائیه دارد و اگر در جایی اشکالاتی وجود داشت، آن را به داوران اعلام کند. اما در هر صورت انتخاب نهایی آثار با داوران است.

: داوران در حوزه‌های 4 گانه از یک تخصص بهره می‌برند؟

سند تحول قضائی یک تکلیفی مشخص کرده که خود دستگاه قضا کوچک‌ترین دخالتی در انتخاب آثار نداشته باشد؛ بنابراین تأکید کردیم که تقدیر از نقدهای برتر درباره قوه قضائیه با نظرسنجی مستقیم از صاحب‌نظران صورت بگیرد. بر این اساس در داوری ابتدایی یک ترکیب سه نفره متخصص حقوقی، متخصص در حوزه نقد وارده و نیز یک متخصص جامعه‌شناسی حضور خواهند داشت تا نقدها را بررسی و در نهایت اعلام کنند که کدام اثر به داوری نهایی راه پیدا کند. حتی برنامه این را داشتیم که داوران معرفی شده برای جشنواره از میان خود هیئت داوری نهایی را انتخاب کنند که به دلیل نبود زمان کافی، در این دوره داوران را دبیرخانه انتخاب خواهد کرد اما در دوره‌های بعدی قطعاً خود داوران از میان خود هیئت داوران نهایی را انتخاب خواهند کرد.

: سرنوشت نقدهای برتر چه خواهد شد؟

در مجموع چهار حوزه داریم که در هر حوزه 3 اثر به عنوان آثار اول تا سوم معرفی خواهند شد، پس 12 اثر در این جشنواره به عنوان نقدهای برتر معرفی می‌شوند و در اختتامیه جایزه دریافت می‌کنند. قوه قضائیه در قبال این نقدها خودش را پاسخگو می‌داند و از طریق سخنگوی خود پاسخ‌های لازم را در خصوص نقدهای واصله و اقداماتی که برای برطرف کردن آنها در نظر خواهد گرفت، اعلام خواهد کرد. رئیس قوه قضائیه تأکید کرده است که نقدهای وارده باید منتهی به اصلاح ساختار و رویه‌ها شود و تأثیر مثبت آن در قوه قضائیه دیده شود.

: جایزه‌ نفرات برتر جشنواره چیست؟

به نفرات اول یک سکه تمام، به نفر دوم، نیم‌سکه و به نفر سوم ربع سکه تقدیم می‌شود.

: آیا این جشنواره به سرنوشت جشنواره آرای برتر جایگزین حبس که معاونت اجتماعی قوه قضائیه متولی برگزاری آن بود اما سال گذشته برگزار نشد، دچار می‌شود؟!

اتفاقاً در همین جشنواره نقد برتر، نتایج آرای برتر جایگزین حبس و نیز بحث ایده و فرصت‌ها پیش‌بینی کردیم و در مراسم اختتامیه از آرای برتر و نیز ایده‌های برتر تقدیر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سند تحول قضائی قوه قضائیه برگزار می شود نقدهای برتر برای نقد خواهد شد حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۴۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت تولیدات رادیویی مردمی در جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»

شرح کیفیت برای امور «هنری» و «رسانه ای» و تعمیم وجوه آن دو به «معنا» و «ذهن» مخاطب، تحت عنوان شکلی از رسانه، متکی به بستر و استمرار است که جز در قالبهای معین حاصل نمی‌شود و یکی از این قالبهای شناخته شده و تاثیرگذار، محل و محملی است به نام جشنواره.جشنواره‌ها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای و هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاه های متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه «آموزشی» موجود در جشنواره‌ها در کنار مباحث «رقابتی» توجه دارند.   «پژواک» عنوان جشنواره ملی مستند رادیویی است که به ایستگاه سوم خودش در اردیبهشت 1403می‌رسد و تفاوتهای چشمگیری از جهات مختلف با دو دوره ماقبل خود در بخش های مختلف دارد. در همین راستا صدای جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار مستند رادیویی در سطح ملی و ایجاد رقابت سازنده بین مستندسازان و همچنین کشف و رشد استعدادهای حوزه برنامه سازی، فراخوان این جشنواره را چهارم دی ماه 1402 بطور رسمی توسط حمیدرضا افتخاری ـ مدیر شبکه رادیوی صبا و دبیر جشنواره ـ با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این جشنواره تقویت مستند رادیویی به‌عنوان اثربخش‌ترین قالب بازتاب واقعیت است؛ اعلام کرد و برنامه سازان رادیویی سازمان صدا و سیما و تولید کنندگان مردمی دعوت به حضور در این جشنواره چند وجهی شدند.مطابق دو دوره قبل و بر اساس موارد مطرح شده در کنفرانس خبری، حمید رضا افتخاری اعلام کرد؛ مستندهایی که با رویکردی خلاقانه و نوآورانه بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، عدالت‌ و عدالت خواهی، تقویت روحیه و احساس هویت و انسجام ملی، توجه به سبک زندکی ایرانی-اسلامی و همینطور فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی (‏با رویکرد هدایت فرهنگی) تأکید می‌کنند؛ در این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود که این موضوع نوید مشارکتهای گسترده بخش مردمی را نیز به برگزار کنندگان جشنواره داده و بخش تولیدات مردمی در معرض توجه ویژه داوران قرار گرفته.   ویژگیهای ساختاری و تولیدی رادیو که به خودی خود دارای سختیهای منحصر به خودش است در موضوع ساخت مستندات رادیویی چندین برابر می‌شود که همین دشواری و پیچیدگیهای ساخت مستندات رادیویی کم‌کم تهیه کنندگان و تولیدکنندگان این گونه از برنامه های رادیویی را از پرداختن به مستند سازی دور کرد و در معرض فراموشی و عدم اقبال قرار داد؛ اما رویکرد معاونت صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به احیای آن، مقدمات برگزاری جشنواره ای را فراهم کرد که حالا در بین عوامل تولید کننده رادیو و مخاطبین و مردم تحت عنوان« پژواک» با ویژگیهای خاص شناخته می‌شود و هر سال اقبال از آن نسبت به دوره قبل افزونتر و با تولیدات بیشتر همراه است.به رسم اکثر جشنواره‌های رسانه‌ای و تولیدات هنری، یکی از فاکتورهای اصلی شرکت در جشنواره پژواک، اصالت محتوا و تولید است که اثر حاضر در جشنواره پیش از این نباید در سایر جشنواره‌ها شرکت می‌داشته و در واقع بستر جشنواره پژواک باید اولین حضور جشنواره‌ای اثر باشد که بدین ترتیب آثار دریافتی در دبیرخانه، جملگی آثار بدیع و بکر و دست اولی هستند که برای اولین بار در معرض قضاوت داوران و مخاطبین قرار می‌گیرند.در دو دوره قبل جشنواره پژواک، هفت موضوع در بخش اصلی تعیین شده بود که به تناسب هر موضوع، جوایزی به برندگان اهداء شد و جایزه های این بخش( بخش اصلی) شامل: جایزه پیشرفت، جایزه سلامت، جایزه سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده، جایزه تبیین و هدایت فرهنگی، جایزه پاسداشت زبان فارسی و جایزه سرمایه اجتماعی بودند؛ اما با توجه به عملیات طوفان الاقصی و جنگ ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی با مردم مظلوم غزه در این دوره یک بخش و جایزه جدید نیز به این بخشها افزوده شده است که تحت عنوان «جایزه مقاومت» مطرح است و علاوه بر آن در بخش جایزه سبک زندگی هم به موضوع «فرزند آوری» توجه خاص صورت گرفته و جایزه ای ویژه به این موضوع اختصاص یافته.بر اساس اعلام دبیرخانه و دبیر جشنواره، مضاف بر بخشهای یاد شده دو بخش «ویژه» و«مستمر» نیز از بخشهای رقابتی این جشنواره خواهند بود که در بخش ویژه به موضوعاتی مثل شعار سال، مشارکت اجتماعی با رویکرد(انتخابات)، افول غرب و نقد غربزدگی، پهلوی از ظهور تا سقوط و زن ایرانی، نماد توانایی و در بخش مستمر با تقسیم بندی به دو بخش مجزای مستند و برنامه به موضوعات حجاب و عفاف، قهرمان ایرانی، محیط زیست، هنر و ادبیات و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و برنامه‌های صبحگاهی، مجله ترکیبی، مسابقه و برنامه تولید محتوای مردمی توجه شده است.   مستند نگاری با رویکرد توجه به موضوع پژوهش بخش دیگری از جشنواره پژواک است که بر غنای محتوایی و ساختار اهدافی این جشنواره بسیار افزوده و قابل توجه‌تر و مورد استقبال‌تر از سایر بخشها، بخش مردمی است که توانسته به نحوی نهضت تولیدات رادیویی مردمی را بوجود بیاورد و از بخشهای جذاب و مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.در بخش مردمی سه قسمت مستند گزارشی، مستند روایی و پادپخش (پادکست) وجود دارد که در مراحل داوری با ویژگیهای مثل پژوهش محور بودن آثار، ژرف اندیشی و عمیق بودن نگاه به مسئله و موضوع و همچنین وضوح و کیفیت شنیداری و همینطور پرداخت هنرمندانه و فنی مورد داوری قرار می‌گیرند و علاوه بر این موارد؛ اصلات محتوای اثر و بدیع بودن آن، هدف گذاری و انتخاب رویکرد مناسب و تناسب اثر با نیاز روز جامعه و واگویی خلاق و تازگی زاویه دید از دیگر ملاک هایی است که در داوری مورد لحاظ داوران جشنواره بوده و در چهارم اردیبهشت پس از اجرای مراسم افتتاحیه، آثار به رقابت پرداخته و نهایتا در اواخر اردیبهشت برندگان جوایز خود را در بخشهای مختلف دریافت خواهند کرد.   مسلم است که وقتی امروز به فعال‌ترین برنامه‌سازان رادیوی نگاه می‌کنیم؛ جوانان خوش‌فکر، خلاق و مستعدی را می‌بینیم که در هر حوزه‌ای از تولید محتوا ورود کرده اند و در کنار آنها، عرصه تولید مستند رادیویی از موهبت همراهی و هدایت مدیران با تجربه نیز جهت رشد کیفی این گونه برنامه های رادیویی برخوردار است که مصداق عینی آن بطور ملموس، جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» است.

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • مسی، هالند و جوکوویچ منتظر گرفتن جایزه از بولت!‏
  • این انیمیشن ایرانی به اسکار راه یافت
  • «آنیتا ...» بهترین کلیولند شد/ «رد پا» در ایتالیا
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد
  • نهضت تولیدات رادیویی مردمی در جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»
  • رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگ‌کنگ را برد
  • اعلام برندگان بهترین فیلمنامه‌های سال انجمن نویسندگان آمریکا