Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از برگزاری نماز جمعه و اقامه نماز بر پیکر مرحوم محمدپرست در محل مصلای خواف، پیکر وی با حضور آحاد مردم شیعه و سنی، مسئولان و فرهنگ دوستان و اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی و خواف تا آرامستان خواجه یار این شهر تشییع و خاکسپاری شد.

در آیین تشییع این هنرمند نامی موسیقی محلی، پیام های رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تجلیل از وی پرداخته بودند، قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان و از دوتارنوازان چیره دست این خطه بود که روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه، بعد از تحمل مدتی بیماری در ۹۴ سالگی بدرود حیات گفت.

این استاد شاخص موسیقی سنتی از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی آشنا شده و در مدت پربار زندگی هنری خود آثار مطرحی چون "چاوشی" و "سرحدی" را از خود به یادگار گذاشت و نغمه "نوایی نوایی" از معروف ترین اجراهای وی است.

وی که برنامه های بسیاری در محافل و همایش های داخلی و خارجی اجرا کرده بود، سال گذشته به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور شناخته شده و نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است، سال ۱۳۹۹ به وی اهدا شده بود.

نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی نیز در راستای حفظ میراث ناملموس کشور، سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خراسان‌ رضوی بر سردر منزل مرحوم محمدپرست نصب شده بود.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری کرده بود.

عثمان محمدپرست، متولد سال ۱۳۰۷ در شهر خواف، در زمینه انجام امور خیرخواهانه و نیز مدرسه سازی نیز فعال بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی مقامی خراسان رضوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد موسیقی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سلماس گفت: ۵۳۶ اثر از داخل و خارج کشور به هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی آذری ارسال شده که از این تعداد ۳۲ اثر از ۲۴ شاعر متعلق به شهرستان سلماس است.

رامین پورعباس با بیان اینکه ۲۴ شاعر اهل سلماس در این جشنواره شرکت کردند، گفت: جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی با هدف اشاعه، ترویج و انتشار فرهنگ منور رضوی، گسترش و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) اجرا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سلماس استفاده از ابزار موثر و زبان گویای شعر در جهت ترویج معارف دینی و رضوی، ایجاد جریان تولید محتوا در حوزه شعر رضوی و حمایت از شاعران آیئنی را از جمه اهداف این جشنواره بین‌المللی عنوان کرد.

پورعباس گفت: در راستای اجرای عدالت فرهنگی امسال ۲۶ اردیبهشت ماه سال‌جاری شهرستان سلماس میزبان این جشنواره خواهد بود.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان «گروه قرآن و عترت»، بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، فرمانداری شهرستان سلماس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و سایر ادارات این شهرستان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است