Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:برای تنها توله‌ یوز بازمانده «ایران» ،یک دامپزشک اندونزیایی در حال ورود به کشور است تا در این راستا از آن مراقبت کند.

وی در حاشیه بازدید از مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه می گوید در بحث‌های حیات وحش اولین آمبولانس حیات وحش در کشور تحویل محیط زیست استان بوشهر داده شده است و باید سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه این اقدامات مجهز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شده تا هر گونه قصوری در زمینه تلفات رخ داده باشد بررسی شود.

سلاجقه می گوید در بحث نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه طرح جامعی توسط ستاد احیا آماده سازی شده که در قالب آن مواردی مانند طرح تغییر الگوی کشت و معیشت‌های جایگزین پیگیری می‌شود.

به گفته وی  شهروندان باید شخصا مراقب دریاچه باشند و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد نیز لازم است تا تکالیف خود را به بهترین نحو انجام دهند البته در این زمینه نمی‌توان از مساعد یا نامساعد بودن شرایط اقلیمی غفلت کرد.

سلاجقه می گوید حق آبه دریاچه ارومیه تاکنون تخصیص نیافته است، رهاسازی جریان آب و بحث ۴۰ درصدی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از مباحثی است که برای تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه ضروریست، ولی کاملا محقق نشده است.

به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید به تعهدات خود پایبند باشند و در هر جایی تعهدات عمل نشده‌ای در زمینه احیای دریاچه ارومیه وجود داشته باشد دولت وارد عمل می‌شود و در فاز دوم احیای دریاچه نیز به صورت جدی این موضوع پیگیری می‌شود تا دریاچه به تراز اکولوژیک خود برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور می گوید عملیات تونل انتقال آب در مراحل نهایی بوده و ۹۸ درصد کار سد نیز به اتمام رسیده و امید است تا شهریور ماه این طرح افتتاح شود.

دست اندرکاران، فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه فعال در حوزه محیط زیست بر این اعتقاد هستند که با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان سخت افزاری صورت گرفته در گذشته برای احیای دریاچه ارومیه و هزینه اعتباری آن از صندوق توسعه ملی، نیازمند توجه دولت سیزدهم برای بهره برداری از این طرح است تا تراز نگین آبی آذربایجان سالانه نزدیک به یک متر افزایش پیدا کند.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه از اوایل دهه ۱۳۸۰ به گونه‌ای آغاز شد که به طور متوسط سالانه تراز آن تا اوایل دهه ۱۳۹۰ حدود ۴۰ سانتی‌متر کاهش را نشان می‌دهد.

خشکی دریاچه‌ای که میزان آب آن در دوران پر آبی به ۱۴ میلیارد متر مکعب می‌رسید و در پاییز سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه، آب آن تنها به ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده بود، نه تنها موجی از مطالبه عمومی را منجر شد بلکه حساسیت مجامع بین المللی نسبت به تبعات خشک شدن آن را نیز برانگیخت.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریاچه ارومیه محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست احیای دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوب دریاچه ارومیه عیدانه ای به مسافران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، بازدید از دریاچه ارومیه در ظهر نیمه‌ابری یک روز بهاری و وزش بادی که بزرگترین پهنه آبی آذربایجان‌غربی را مواج کرده است.

و گردشگرانی از شهرهای دور و نزدیک که حال دلشان به وضعیت این روزهای دریاچه ارومیه گره خورده است.

دبیرکارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه حجم این دریاچه تاکنون به ۱.۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است افزود: رهاسازی آب از سدهای سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی ‌و کردستان در افزایش آب دریاچه ارومیه تأثیرگذار بوده است.

محمدصادق معتمدیان اضافه کرد:احیای دریاچه ارومیه سالهاست به دغدغه‌ای زیست محیطی تبدیل شده که با اجرای برنامه‌های بلندمدت و مشارکت مردم در مدیریت منابع و مصارف آب می‌توان به تحقق این مهم امیدوار بود.

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی برافزایش بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت امسال از یک سو و طرحهای در حال اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه از سوی دیگر، انتظار می‌رود سطح آب نگین فیروزه‌ای آذربایجان‌غربی در ماه‌های آینده بیشتر از این هم شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دومین جلسه هماهنگی جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی دریاچه ارومیه
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد
  • ساماندهی ۴۱۱ پروژه بر زمین مانده دستاورد سال گذشته سازمان محیط زیست
  • حال خوب دریاچه ارومیه عیدانه ای به مسافران
  • دریاچه ارومیه میزبان نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی
  • بررسی روندآماده سازی زیرساخت های جشنواره ورزش‌های آبی در دریاچه ارومیه