Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-19@08:34:39 GMT

۴هزار اثر تاریخی و فرهنگی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۶۳۱۱

۴هزار اثر تاریخی و فرهنگی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، علیرضا جیلان بعد از خطبه‌های نماز جمعه بروجن در بین نمازگزاران این شهر تاکید کرد: هم‌اکنون ۳۰ اثر طبیعی، ۹۳ اثر معنوی (میراث‌ناملموس) و ۱۳ هزار شی منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۳ موزه در چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است که براساس آمار موجود از فروش بلیت‌ها، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر از این موزه‌ها بازدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جیلان تصریح کرد: در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص استان مرمت و احیا شده‌اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بناها است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک  بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

جیلان اظهار داشت: ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بناهای واجد شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از اولویت‌های این این اداره‌کل در سال‌جاری است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آثار تاریخی بروجن چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۶۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان زهره وندی از برگزاری ۱۵ جلسه شورای فنی استان و ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: بیش از ۲۰۷۲ اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت میراث ملی شده است.

وی با اشاره به وسعت و تعدد آثار تاریخی در خراسان رضوی افزود: بیش از ۸۲۵ نفر ساعت در شورای فنی خراسان رضوی پیرامون مسائل مرمتی و حفاظتی میراث فرهنگی بحث و بررسی شده است.

زهره وندی تصریح کرد: انجام طرح پژوهشی مطالعات راهبردی پهنه تاریخی شهرستان نیشابور اولین طرح و پروژه پارکینگ (ساختمان چند منظوره) واقع در بافت تاریخی تربت جام آخرین طرحی بود که در شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی بررسی و به نتیجه رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بیشترین تعداد طرح‌های بررسی شده در شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی در شهرستان‌های نیشابور و مشهد بوده است.

کد خبر 6081869

دیگر خبرها

  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده