Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:27:36 GMT

در سوگ استاد عثمان محمد پرست

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۷۸۱۹

در سوگ استاد عثمان محمد پرست

چتر اردیبهشت بر سر بهار بود و رایحه نسترنها ،باغ را مسحور خویش می کرد و دل دریایی پیرمردی که موطنش کویر بود ،طاقتش؛ حیاتش برید و خسته از چرخ فرتوت روزگار و گذار عمری که سلامتی اش را به بهانه کهنسالی از او ربوده بود، ترکیب بند سوده تن را رها کرد و پرده دستان زندگی  را در حسرت نغمه هایش گذاشت.

دیگر تنها تن رنجور او نبود که خسته از ناز طبیبان ، فرصت پرواز را در نگاه متینش ترسیم می کرد، روح او بسیار زودهنگام تر ، از رنجهای دوران به نهانخانه سکوت پناه برده بود و تلخ و شیرین زندگی که روزی با شولای خیمه های صحرایی دفتر عمرش را مسطور می کرد، اینک پر از خطهای معوج کج اندیشانی بود ؛ و تاب نغمه های دوست که از خشک سیم نشسته بر چوب برمی خاست ، تا بیکران دوست ،زمین و آسمان خواف را لبریز شاهین چنگهایی می کرد که از سحر پتجه های استادانه او بیکران جان را تسخیر می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جوهره ناب حیاتش کار بود و تلاش و گنج گنجینه عمرش هنر.
پیچ و خم های زندگی برای هنرمندی همچون عثمان محمد پرست که  میان سالی را در جاده های صعب العبور گذرانده بود ، هر چند به تفقد تجربه دشواری هایش کمتر می نمود اما آنجا که دگم اندیشی ها سد راه هنرش می شد ، تاب از دوال  تجربتش بیرون می جست .
غزال احساس او تیزپاتر از آنکه به نخجیر دستان گرفتار و در پرده دستان مستور نشیند . نه هنر به سیم می فروخت و نه مرغ خیال به زنجیر سیم دوتار گرفتار می نمود. او را پیش هنگام تر از جشنواره سراسری فجر سال ۱۳۷۱  می شناختم اما بهمن سال ۷۱  فرصتی دست داد تا در هتلی که محل اقامت مدعوین جشنواره بود ، از موانست و مجالست با او فیضی افزون تر برم و البته در چند برنامه برون مرزی سعادت  هم گروهی  با او یافتم .
خطوط چهره اش زبان گویای سالهای عمر گرانبها داشت و دستهای پر مهرش ، ترسیم گر سجایای وجودش که گاه در ناله های خنیاگرانه سازش هویدا می شد و گاه در کلام آمیخته به اسرارش و چه حظی داشت وقتی از چشمه های ادب پارسی سبوی جان از نغزهای عارفانه مشحون می نمود  و ساغر احساس از  باده های عاشقانه مفتون . و تلفیق رندانه اش  با نوای موسیقی تا از دل برهوت کویر و سیمای خاک آلود جغرافیای شمال شرقی گلستانی پدید آورد و از طراوت باران هنر بر فردوس هایی که خود آفرینشگر آن بود، دلها را به نغمه های محلی بپروراند و از بی وفایی روزگار به وفای دوست پناه برد و در بزم محبت ،کبوتر رنجیده دل را بر بام موسیقی ملی بنشاند.

سعی وافر او در نزدیک نمودن موسیقی مقامی به ردیف موسیقی ملی هر چند بدان گونه که در خور سعی وافر استاد بود میسر نگردید اما  پیشرفتهای قابل تقدیری حاصل  شد و امروز از دل کوچه پس کوچه های خشتی  و  در نوای تنهایی عشایری که کومه های ساده شان ، پر از صفای استغنا و شکوه مناعت است پرده های دستان  در دستان کودکان و پیران  یادمانهای رادمردی شنیده شود که با عشق به موسیقی، بی اعتنا به ملامت مغیلان، راه دشوار کعبه عشق را به جان خرید.

عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتارنواز استان خراسان رضوی و کشور معروف به عثمان خوافی متولد ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی، از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود، وی از طایفه بای بود که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند.

این نوازنده آثاری دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را در عین وحدت آفریده بود و در همایش‌ها و آیین‌های مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.

استاد محمدپرست نخستین کسی بود که سال ۱۳۵۳ ترانه نوایی نوایی؛ «غمش در نهانخانه دل نشیند، بنازی که لیلی به محمل نشیند/ به دنبال محمل چنان زار گریم، که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند» را اجرا کرد.

این استاد شاخص موسیقی مقامی خراسان با بسیاری از استادان موسیقی از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری داشته است.

۱۳ تیر ۱۳۹۱ در مراسم نکوداشت عثمان محمدپرست با حضور هنرمندانی همچون محمود دولت‌آبادی از سردیس وی رونمایی شد و ۲۰ آبان ۱۳۹۸ تندیس عثمان محمد پرست در مجتمع فرهنگی هنری مدرس شهر خواف رونمایی شد. 

هشتم شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی خراسان ‌رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور، ۲۹ اردیبهشت به دلیل عفونت ریه در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

روحش شاد و یادش جاودانه باد

مدیر کانون فرهنگی هنری صبا *

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی عثمان خوافی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی عثمان خوافی موسیقی خبرگزاری جمهوری اسلامی عثمان خوافی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی ۲۰ هزار حافظ قرآن دارد

حجت الاسلام مهدی رمضانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نوزدهمین آزمون سالانه اعطای مدرک تخصصی حفظ ۱۰، بیست و کل قرآن کریم ، ۱۴ اردیبهشت ماه امسال در ۶ شهر استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزار و ۶۱۸ نفر در این آزمون ثبت نام کردند، ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ نفر از این افراد بانوان هستند.

رییس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: این آزمون در شهرهای مشهد، خواف، نیشابور، تربت جام، کاشمر و سبزوار برگزار خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیت‌الله جوادی آملی: حفظ قرآن به اداره بهتر کشور منجر می‌شود پژمانفر، نماینده مجلس: بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان به روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط نیستند ۲۵۰۰ زندانی کرمانی حافظ قرآن هستند

دیگر خبرها

  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • انریکه: شما هیچی از آقای امباپه نمی‌دانید
  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • گل دوم عثمان دمبله به لوریان روی حرکت تکنیکی زیبا و پاس کیلیان ام باپه (لوریان 0-3 پاری سن ژرمن)
  • شدت وزش باد از امشب در ایلام کم می‌شود
  • ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار حافظ قرآن دارد
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است