متن و بافت سیاسی در نگاه مردم/ عباس عبدی
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۸۱۹۵
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:
چند روز پیش ویدیویی منتشر شد که از یک خودروی شخصی مقادیر معتنابهی روغن را خارج و به وسیله چند روحانی به داخل منزلی برده میشود. به نظر میرسید که فیلم را از پنجره روبروی آن خانه گرفتهاند، و افرادی محلی هستند. تعبیری که از آن فیلم به ذهن متبادر میشد این بود که در شرایط کنونی و گرانی روغن یا فقدان آن، مقادیر زیادی را آقایان به خانه میبرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از آن و در پاسخ به آن فیلم، ویدیوی دیگری منتشر شد که نشان میداد آن فرد روحانی در میان مجموعهای از چند ده یا صد بسته کمک معیشتی ایستاده و در باره اقلامی که قصد دارند برای نیازمندان کمک کنند با خبرنگار گفتگو میکند و در پاسخ به ویدیوی اول میگوید که به این تبلیغات سوء نیز اهمیت نمیدهند.
البته معلوم نیست که آیا کل فیلم اول و فیلم تکمیلی، بخشهای گوناگون یک برنامه بودهاند تا نشان دهند که چنین تبلیغات منفی علیه روحانیون وجود دارد یا اینکه فیلم اول با همان هدف تبلیغات منفی تهیه و منتشر شده و فیلم دوم پاسخی به آن است؟ هر کدام که باشد در یک مسأله تغییر ایجاد نمیکند. اینکه چرا از فیلم اول چنان برداشتی شده بود که مستلزم پاسخگویی و تهیه فیلم دوم شده است؟ آیا با انتشار فیلم دوم مشکل حل شده است؟
پاسخ را در یک آموزه زبانشناسی و روانشناسی اجتماعی میتوان یافت. این آموزه که هر «متنی» لزوماً واجد یک معنای ثابت نیست. شیر معانی گوناگونی دارد که ما برحسب زمینه و بافتی که در آن به کار رفته است یکی از معانی آن را درک میکنیم. شیر بیشه یا شیر آب یا شیر مادر سه معنا دارند که در بافتار جمله و در ارتباط با کلمات دیگر سه معنای متفاوت را به مخاطب منتقل میکند.
حالا اگر کسی بگوید: ”شیر دیدم.“ کدام شیر مورد نظر اوست؟ این معنا را در بافت کلامی و موضوعی گوینده میتوان دریافت. فرض کنیم کسی بگوید که در جنگل میرفتم که ناگهان شیری دیدم. برداشت همه مخاطبان از این شیر، شیر بیشه خواهد بود.
حالا یک فیلم نشان داده شود که او شیر آبی را در آنجا دیده است، البته همه متوجه اشتباه خود میشوند، ولی اگر صد بار دیگر هم موارد مشابه رخ دهد، همه همان برداشت، شیر بیشه را خواهند کرد. زیرا انتظار میرود که انسانی در جنگل شیر بیشه را ببیند و با ترس آن را ابراز کند، ولی خوب! شیر آب هم به عللی ممکن است در آنجا باشد، هر چند برای مخاطبان احتمال چنین پدیدهای اندک است.
در اینجا نیز قضیه همین است. وضعیت بافت سیاسی و افکار عمومی و نکاتی که با نقش روحانیت در ساختار قدرت وجود دارد، و پولهایی که در قانون بودجه برای نهادها و فعالیتهای مرتبط با آنان تصویب شده است، به علاوه وضع عمومی اقتصاد جامعه، همگی بافتاری عینی را ایجاد میکند که تصاویری اینچنینی را فوری به اقدامی برای احتکار و رانت و زیادهخواهی، تعبیر و تفسیر خواهد کرد. در حالی که در یک بافتار متفاوت ممکن است حتی اقدامات نامناسب و فاسد را نیز به عنوان اقدامی نیکو برداشت کند.
بنابراین با بیتوجهی به این بافتِ افکار عمومی و برداشتهای طبیعی ناشی از آن هیچ مشکلی حل نمیشود. نمیتوان گفت ما برای خدا کار میکنیم و کاری به سخنان دیگران نداریم. کوشش برای تغییر این بافت، از تهیه و توزیع آن حمایتهای معیشتی مهمتر است.
این حدیث که از مواضع تهمت بپرهیزید، میتواند چراغ راه شود. در داستان مربوط به این حدیث آمده است که حتی پیامبر ص نیز میکوشد از چنین مواضعی پرهیز کند، دیگران که جای خود دارند.
پرسش این است؛ چه کارهایی و اقداماتی صورت گرفته که زمینه چنین بدبینیهایی را ایجاد کرده است؟ رفع این مسأله و اصلاح بافت افکار عمومی وظیفه اصلی است و مصداق پرهیز از مواضع تهمت است، که در یادداشتی دیگر، با اشاره به مورد دیگری به آن میپردازم.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: شیر بیشه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
سلامت هدایتی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بوشهر بهعنوان یکی از نعمتهای خدادادی برای کل کشور بهحساب میآید.
دبیر هفتمین مجمع رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداریهای کلانشهر و مراکز استانها گفت: بوشهر در کنار خلیجفارس همچون جواهر میدرخشد، اما وقتی درون شهر گذری میکنیم بافت فرسوده، بافت ناکارآمد، حاشیهنشینی و بافت تاریخی رهاشده را مشاهده میکنیم.
وی تصریح کرد: اگرچه مدیریت شهری بسیار زحمت میکشند و در بازآفرینی شهری در بافت تاریخی همت کردهاند، اما بودجه و اعتباری که برای این شهر در نظر گرفته میشود و تولید درآمدی که انجام میشود برای توسعه شهری کافی نیست.
هدایتی اضافه کرد: بوشهر در یکطرف خلیجفارس قرارگرفته است و در آنطرف خلیجفارس نیز شهرهایی را با بالاترین امکانات را میبینیم و چرا بوشهر نباید چنینی توسعه پیدا کند؟
وی تصریح کرد: بوشهر میتواند پذیرای گردشگران داخلی و بینالمللی باشد و تولید درآمد پایدار نهتنها برای شهر و استان بلکه برای کشور نیز بکند
دبیر مجمع کمیسیونهای شهرسازی و معماری مراکز استانها گفت: مسئولین عالی کشور یک نگاه ویژه به بوشهر و اصلاح بافتهای ناکارآمد شهری داشته باشند
هدایتی اضافه کرد: هزار و ۸۳۷ هکتار بافت ناکارآمد در شهرهای استان بوشهر داریم و همچنین ۷۷۰ هکتار بهصورت غیررسمی و حاشیهنشینی در شهرهای استان بوشهر داریم.
وی بیان کرد: هزار و ۱۰۸ بافت فرسوده و ۳۷ هکتار بافت تاریخی در استان بوشهر داریم که این بافتها در ۱۱ شهر از ۴۲ شهر استان بوشهر استان بوشهر اعلامشده است و اگر سایر شهرها نیز موردبررسی قرار بگیرد این آمار بسیار زیاد خواهد شد.
کد خبر 6087030