Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۰، دولت در مجموع پنجاه هزار میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده است، گفت: این مبلغ معادل افتتاح هشت هزار کیلومتر از آزادراه شرق و ایجاد ۳۲۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش، صبح امروز _ شنبه، سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه_ در نشست تخصصی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با حضور سازمان‌های مردم نهاد، اظهار کرد: از سال ۹۷ طی تصمیمی ارز ترجیحی اجرا شد که به اذعان بیشتر کارشناسان، نخبگان و اساتید اقتصادی کشور، اجرای آن ذاتاً اشتباه بوده است چراکه تفاوت قیمتی زیادی با ارز رسمی کشور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب به دلیل شرایط کشور و جنگ تحمیلی ارز دو نرخی داشتیم، اما هیچ‌گاه این فاصله را تجربه نکردیم که این ارز به طیف وسیعی از کالاها تعلق بگیرد. به هر جهت این تصمیم گرفته شد و ارز ترجیحی از سال ۹۷ به عنوان ارزی که اقلام و کالاهای اساسی را تأمین کند شکل گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: در ابتدا ارز ترجیحی به ۷۰۰ قلم کالا تعلق گرفت که بلافاصله دولت متوجه ایرادات و فسادها و رانت‌ها شد و سپس این ارز را به ۲۵ قلم کالا اختصاص داد و در نهایت سال گذشته به هفت قلم کالا که اصل آن نهاده‌های دام و طیور است، رسید.

به گفته وی، غلات و نهاده‌ها برای هر کشوری جز کالاهای استراتژیک و مؤثر در زنجیره تولید است و اثر خود را بر روی زنجیره می‌گذارد.

نقش اضافه کرد: متأسفانه به جای اینکه ارز ترجیحی در اختیار مصرف کننده در انتهای زنجیره تولید قرار بگیرد به وارد کننده و تولیدکننده اختصاص داده می‌شد که همین موضوع پاشنه آشیل این طرح بود و رانت و فسادهای متعددی به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: از این رو دولت متوجه شد که ارز ترجیحی رانت بسیار زیادی ایجاد کرده و پرونده‌های قضائی آن همچنان باز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در اختیار ۶۰ شرکت وارد کننده به عنوان وارد کنندگان اصلی نهاده‌ها (ذرت، جو و سویا) تعلق می‌گرفت، اما آنچه به دست مصرف کننده می‌رسید در زنجیره وارد کننده تا مصرف کننده فسادهای زیادی به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه عنوان طرحی که دولت در دستور کار قرار داده «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است»، خاطر نشان کرد: تنها اتفاقی که قرار است در این طرح بیفتد این است که یارانه ارز ترجیحی به جای اینکه به وارد کننده و تولید کننده تخصیص داده شود به مصرف کننده نهایی تخصیص یابد. البته که هر طرحی در ابتدا با مشکلات و ایراداتی مواجه است.

نقش افزود: از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۰، دولت در مجموع پنجاه هزار میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده است، اگر بخواهیم اختلاف میان ارز ترجیحی و نیمایی را مقایسه کنیم به هزار هزار میلیارد تومان (هزار همت) می‌رسد. این در حالی است که ۱۵.۸ میلیارد دلار آن تنها مربوط به سال ۱۴۰۰ است. این مبلغ معادل هشت هزار کیلومتر افتتاح آزادراه شرق و ایجاد ۳۲۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور است.

این خبر تکمیل می‌شود…

کد خبر 576572

منبع: ایمنا

کلیدواژه: امیررضا نقش استانداری اصفهان اقتصاد حذف ارز ترجیحی ارز نیمایی یارانه هدفمندی یارانه ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ارز ترجیحی مصرف کننده وارد کننده سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس در استان بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، احمد محمدی زاده در جمع خبرنگاران بیان کرد: تمرکز امسال استان بوشهر علاوه بر سایر موارد مهم و اولویت‌دار، بر روی آموزش و پرورش است و برنامه‌های متنوعی برای بهبود سطح کیفی تعلیم و تربیت و پرورش آینده سازان کشور، تدارک دیده‌ایم.

وی از تخصیص دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس استان بوشهر خبر داد و افزود: در نخستین اقدام و به‌دنبال پیگیری‌های صورت گرفته، تفاهم نامه‌ای بین استانداری بوشهر و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور منعقد و مقرر شد اعتبار یاد شده به طرح‌های اولویت‌دار نوسازی مدارس استان بوشهر تزریق شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده، مبلغ هزار میلیارد تومان از سوی استانداری و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور تامین می‌شود.

وی در ارتباط با جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: از مجموع اعتباراتی که از سوی استانداری تامین شده، ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی استان، ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از محل مولدسازی به نوسازی مدارس استان بوشهر ابلاغ می‌شود.

محمدی زاده ادامه داد: همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی نوسازی مدارس، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات خیران و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات کشوری مولدسازی تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: با این اقدام، بیش از ۱۷۰ مدرسه استان بوشهر، تجهیز و نوسازی می‌شود و به عنوان اولین و تنها استان کشور خواهیم بود که سرانه و تراکم فضای آموزشی به میزان استاندارد رسیده و مشکل فضای فیزیکی مدارس استان نیز به طور کامل رفع می‌شود.

دیگر خبرها

  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • ۲۴ آزادراه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شدند
  • مجهز شدن ۲۴ آزادراه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض
  • اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس در استان بوشهر
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳