Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@18:26:32 GMT

سفیدپوش شدن ارتفاعات خلخال در آخرین روز اردیبهشت

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۲۶۰۵

سفیدپوش شدن ارتفاعات خلخال در آخرین روز اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی که فصل گل و رویش در جای جای استان اردبیل و کشورمان آغاز شده اما در واپسین روز دومین ماه فصل بهار، ارتفاعات خلخال تن‌پوش برفی بر تن کرد. 

امروز ارتفاعات پونل، اسالم، عجم، آق داغ و کچ داغی و کوه‌های پلنگا در بخش شاهرود، سفیدپوش شدند.

هر چند این برف ساعاتی کوتاه بر زمین ماند ولی سرمای هوا همچنان در آخرین روز اردیبهشت ماه،  موجب باعث کاهش دمای هوا در خلخال و روستاهای خلخال گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ارتفاعات کرنق در بخش خورش رستم و در دامنه منطقه حفاظت شده آق داغ، پوشش گیاهی منطقه زیر برف مدفون شد.

 در پایین دست گردنه الماس شاهد رویش چمنزارهای زیبا با سفره یکدست گل‌های زرد رنگ هستیم و در طبیعت خورش رستم، همچنان بهار خودنمایی می‌کند ولی این روزها آب وهوای سرد و مه‌آلود به جاده‌ها تازگی و طراوت خاصی بخشیده است.

هر چند در محورهای کوهستانی تردد در جاده‌های پر از مه خطرناک و حادثه‌آفرین است ولی شبنم بر زمین نشسته، موجب حفظ رطوبت طبیعت شده است.

در ارتفاعات روستای نساز و برندق، این روزها میوه‌های نوبرانه به ثمر رسیده و رودخانه‌ها از برف آب شده لبریز گشته‌ و از دامنه‌های آق داغ در رودخانه قزل اوزن، راه سد منجیل را در پیش گرفته‌اند.

در اردیبهشت ماه  سال ۱۴۰۱ طبیعت متفاوتی از سال‌های گذشته در شهرستان خلخال رخ‌نمایی کرده و علی‌رغم کاهش بارندگی در جای جای کشور، هر روز شاهد بارش باران در شهرستان خلخال هستیم. 

گردشگران با اطلاع از وضعیت هواشناسی در محورها تردد نمایند

معروف خسروی، رئیس اداره راهداری خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اردبیل، با اشاره به مه شدید در جاده خلخال به اسالم و خلخال به پونل در بعدازظهرها خواستار رعایت قوانین رانندگی و سرعت مطئنه رانندگان در این محورها شد.

وی افزود: بارش برف تنها مناطقی از خلخال را سفید پوش کرد اما موجب اختلال در تردد رانندگان نشد.

خسروی گفت: طبیعت زیبای گردنه الماس و جاده پونل این روزها، زیباتر از فصل‌های سرد سال بوده و میزبان گردشگران است و به لحاظ وجود جنگل در مسیر و مه شدید صبحگاهی، حتما هموطنان با اطلاع از وضعیت هواشناسی در محورها تردد نمایند.

سامانه جدید بارشی از دوشنبه وارد استان می‌شود

غلامرضا گلمرادی، رئیس مرکز سینوپتیک و هواشناسی خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اردبیل اظهار کرد: جریانات شمالی با رطوبت خزری موجب بارش برف در ارتفاعات شده است.

وی با اشاره به کاهش ابرناکی در روزهای آینده، بیان کرد: این جریانات همچنین باعث کاهش محسوس دما شده اما تا اوایل روز دوشنبه، دمای هوا کم کم رو به افزایش رفته و از عصر دوشنبه با ورود سامانه جدید بارشی، شاهد بارش باران خواهیم بود.

گلمرادی تصریح کرد: این سامانه بارشی جدید در مرکز و جنوب استان فعال است و شهرستان خلخال نیز از این بارش‌ها بهره خواهد برد.

وی به خوشحالی کشاورزان برای بارش‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز ورزش باد، رگبار و رعد و برق دور از انتظار نخواهد بود.

 

انتهای پیام/3463/ی

منبع: فارس

کلیدواژه: گردنه الماس خورش رستم برف بهاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۲۹؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان

آفتاب‌‌نیوز :

 پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز چهارشنبه در استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی، برخی مناطق فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق تگرگ پیش‌بینی شده است.

بیشترین بارش‌های امروز برای استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد است.

فردا پنجشنبه در برخی مناطق شرق، جنوب شرق و جنوب، جمعه در مناطقی از شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی و البرز مرکزی، شنبه و یکشنبه آینده در برخی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز، جنوب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، زاگرس شمالی و مرکزی بارش روی می‌دهد.

امروز شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان مواج و طوفانی و جمعه شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و احتمال تگرگ.

 

منطقه اثر:

 

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد، جنوب اصفهان، ارتفاعات استان‌های تهران و مازندران.

 

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و درختان آسیب‌پذیر.

 

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی، امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

 

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

 

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

 

نوع مخاطره: بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک، تگرگ.

 

منطقه اثر:

 

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

 

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، خسارت به محصولات باغی و زراعی، خسارت به برخی زیرساخت‌های خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفر‌های هوایی و دریایی.

 

توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبرو‌های درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفر‌های برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، خروج شهروندان از تفرج‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها، انتقال محصولات کشاورزی دپو شده در فضای باز به مکان‌های مسقف.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • رگبار باران و وزش باد شدید در استان‌های درگیر سیل
  • رگبار و وزش باد شدید در ۴ استان کشور
  • تداوم بارش‌های رگباری در جنوب شرقی کشور
  • تندباد و بارش‌های رگباری در راه است
  • تحویل ۴ باب خانه محرومین در روستای خوجین خلخال
  • هشدار بارش‌های شدید در چند استان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۲۹؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • وزش باد شدید در جنوب و غرب تهران/ بارش باران در ارتفاعات
  • آسمانِ یزد بارانی است
  • بارش برف در ارتفاعات