Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدان به یمن، ششمین سال خود را سپری می کند و دورنمای مشخصی برای حل بحران و پایان تجاوز ائتلاف سعودی وجود ندارد.  سعودی ها که در سال 2015 با حمله به یمن تصور می کردند می توانند در مدت کوتاهی به پیروزی بزرگ دست پیدا کنند و اهداف خود در این کشور فقیر عربی را محقق کنند، پس از شش سال جنگ در قالب یک ائتلاف نظامی و حمایت تسلیحاتی غرب، وارد یک بن بست سیاسی و نظامی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که در ماه رمضان، سعودی ها به صورت یکجانبه آتش بس دو ماهه ای را اعلام کرده اند. آتش بسی که البته بدان پایبند نبوده اند و شاهد نقض مکرر آن بوده ایم.

در همین رابطه، تابناک در گفتگو با سرتیپ «عبدالغنی الزبیدی» تحلیلگر امور سیاسی و نظامی یمنی به تحلیل وضعیت فعلی جنگ یمن و تحولات پیش رو پرداخته است.

تابناک: بزرگترین دستاورد نظامی-امنیتی انصارالله یمن در مواجهه با تجاوز رژیم سعودی چه بوده است؟ 

عبدالغنی الزبیدی: بزرگترین دستاورد نظامی مقابله با 17 کشور است و این یکی از بزرگترین دستاوردهای نظامی بود که توسط نیروهای ملی به رهبری انصارالله در مقابله با رژیم سعودی بدست آمد.

 شاید می دانید که ما در ابتدای تجاوز کجا بودیم و امروز کجا هستیم و امروز قدرت ما به کجا رسیده است و نیروها و تسلیحات ما در منطقه جغرافیایی داخل عربستان به کجا می رسد. بنابراین این در چارچوب کلی است.

تابناک: چرا سعودی ها نتوانستند به اهداف نظامی خود در یمن دست پیدا کنند؟

عبدالغنی الزبیدی: زمینه های بسیار زیادی توسعه یافته است که منجر به شکست های ائتلاف سعودی شده است. چه در زمینه بازدارندگی استراتژیک، چه در زمینه قدرت موشکی و چه در زمینه پرواز پهپاد.

 یا در سطح حوزه نظامی، تغییر نقشه ها، ابداع نقشه های جدید در مقابل ماشین نظامی و مزدوران فراوان و در مدیریت 47 جبهه نظامی در داخل یمن تحولات زیادی اتفاق افتاده که توانسته ضربات مهمی به عمق عربستان و امارات وارد کند. نیروهای نظامی ارتش و کمیته های مردمی نیروهای نظامی صنعا توانسته اند در مناطق وسیعی با ائتلاف سعودی مقابله کنند.

عربستان سعودی شکست خورد زیرا به مزدورانی متکی بود که هیچ تصمیم و اراده ای نداشتند، متفرق شدند و در بیش از یک جا جاه طلبی داشتند. در نتیجه، شبه‌نظامیان زیادی، چه عربستان سعودی و چه امارات متحده عربی، تأسیس کردند که باعث شد در بسیاری از مواردی که روی آنها شرط بندی می‌کردند، شکست بخورند. چه در سطوح نظامی، سیاسی و یا حتی اقتصادی.

 منظورم این است که مردم یمن را محاصره کرد، اما شکست خورد و امروز بخشی از آن در بعد نظامی و اقتصادی قابل مشاهده است.

تابناک: علی رغم محاصره همه جانبه صنعا و انصارلله، مهم ترین عوامل حفظ توازن نظامی انصارالله در برابر ائتلاف سعودی چه بوده؟ 

عبدالغنی الزبیدی: مهمترین عوامل حفظ موازنه نظامی در برابر ائتلاف سعودی و اماراتی این است که ابتدا یک دیدگاه ملی و یک رهبری وجود دارد که می داند برای دفاع از کشور به دنبال چه چیزی است، یک دیدگاه استراتژیک دارد و هیچ کشور خارجی آن را کنترل نمی کند، تصمیمش داخلی است، ائتلاف گسترده و بزرگی دارد، مردم آن را باور دارند و واقع بینانه با مردم برخورد می کند. ضمن اینکه، اراده سیاسی و نظامی وجود دارد که توانسته پیروزی های زیادی به دست آورد و اهداف ائتلاف سعودی را خنثی کند. این چیزی است که طرف مقابل ندارد.

تابناک:چرا حملات علیه امارات متوقف شد؟ 

عبدالغنی الزبیدی: در مورد امارات هم باید گفت که تا حدودی عقب نشینی کرده باشد،اما ممکن است بار دیگر مداخلات خود را تشدید کند. شاید امارات پیام‌های سیاسی و نظامی داده است که در مناطق تحت کنترل نیروهای ملی دخالت نخواهد کرد.

حداقل به نظر می رسد که مستقیماً به جنگ باز نمی گردد، ممکن است به دلایل تاکتیکی متوقف شده است. با این حال، ما یک هدف راهبردی داریم و آن این است که امارات را مجبور به توقف حملات به یمن کنیم و عقب نشینی کند. در غیر این صورت، احتمال و امکان ضربه زدن به امارات در هر زمان و نقطه ای باقی خواهد ماند.

تابناک: انصارالله در صورت تهدید از سوی رژیم صهیونیستی، ابزارهای نظامی لازم برای هدف قرار دادن سرزمین های اشغالی مانند آنچه در امارات شاهد بودیم را در اختیار دارد؟

عبدالغنی الزبیدی: آقای عبدالمک بدرالدین حوثی در مواجهه با رژیم صهیونیستی به این موضوع اشاره کرد و گفت که اگر صهیونیست ها مردم یمن را هدف قرار دهند یا نسبت به مسجد الاقصی حماقتی انجام دهند و اگر یک جنگ منطقه ای آغاز شود، یمن بخشی از این نبرد خواهد بود.

 بنابراین ما توانمندی های نظامی داریم که به خوبی شناخته شده است و شاید خیلی ها آن را لمس کرده باشند.  پیام هایی هم که آقای عبدالملک گفته است را دریافت کرده اند که با سخت ترین توانایی های موجود ضربه خواهیم زد.

ما توانایی دستیابی به اهدافی در عمق سرزمین های اشغالی در فلسطین را در اختیار داریم.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی عثمان محمدپرست سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران یمن عربستان انصارالله یارانه ارز 4200 تومانی عثمان محمدپرست سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران سیاسی و نظامی ائتلاف سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۳۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خالد مشعل: با صلابت میدان نبرد و مذاکرات را مدیریت می‌کنیم

رئیس جنبش حماس در خارج، امروز (چهارشنبه) در سخنانی تاکید کرد که مقاومت فلسطین هم میدان نبرد و هم مذاکرات با رژیم صهیونیستی را با صلابت مدیریت می‌کند و پیش می‌برد.

به گزارش ایسنا، «خالد مشعل» رئیس جنبش حماس در خارج در سخنانی در اردن گفت: این نبرد چهره زشت دشمن را در عرصه بین‌المللی آشکار کرد و پیش از عملیات طوفان الاقصی در عرصه بین‌المللی و افکار عمومی بین‌المللی چنین تغییری ایجاد نشده بود.

طبق گزارش شبکه «القدس»، وی درباره حمایت‌های مردمی از ملت فلسطین در نوار غزه و گروه‌های مقاومت اظهار کرد: میلیون‌ها نفر برای فلسطین به خیابان‌ها آمدند و ما می‌خواهیم این روند ادامه یابد و این مستلزم سازماندهی، انگیزه، مدیریت و همچنین نهادینه‌سازی است.

خالد مشعل افزود: ما در مذاکرات بر توقف تجاوز، عقب‌نشینی از غزه، بازگرداندن آوارگان به مکان‌های خود، به‌ویژه در شمال غزه، و ارائه تمام کمک‌های لازم، سرپناه، بازسازی و پایان محاصره اصرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که به این اهداف نرسیدیم اسیران آنها (رژیم صهیونیستی) را آزاد نخواهیم کرد و مانند تحولات میدانی، نبرد مذاکره را با صلابت و مانور سیاسی خوب مدیریت می‌کنیم.

رئیس جنبش حماس در خارج ادامه داد: چالش‌ها بزرگ است، تهدیدها علیه غزه و مسجد الاقصی ادامه دارد و در پایان ماه رمضان تهدیداتی وجود خواهد داشت و ما با یک نبرد بی‌پایان مواجه هستیم.

خالد مشعل در پایان تاکید کرد: حال مقاومت به‌رغم شدت نبرد خوب است و برادران شما در غزه با دشمن مقابله می‌کنند و عملیات‌ها در قلب قدس و کرانه باختری نیز در حال افزایش است. این یک نبرد تاریخی است، موازنه قوا به نفع ما نیست، اما خدا با ماست و بعد از آن ملت ما و حقیقت و عدالت با ماست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احمد نوراللهی ستاره شد؛ امیر قلعه نویی در به در احمد نور!
  • زلنسکی خواستار انتقال سریع کمک‌ها به اوکراین شد
  • زلنسکی خواستار انتقال سریع کمک‌های آمریکا و غرب به اوکراین شد
  • فوق ستاره پرسپولیسی به تیم ملی باز می‌گردد؟
  • آمریکا: اوکراین اخبار جنگ را سانسور می‌کند
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • خالد مشعل: با صلابت میدان نبرد و مذاکرات را مدیریت می‌کنیم
  • رمضان؛ بهترین فرصت برای تغییر و تحوّل‌
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن