Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت نفت یکی از موفق‌ترین کارنامه‌ها را در دولت سیزدهم به خود اختصاص داده است و در همین مدت از افزایش تولید و صادرات نفت گرفته تا بازگشت پول آن به چرخه اقتصاد کشور در دولت سیزدهم محقق شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از مهمترین عرصه‌هایی که صنعت نفت توانسته نمره قابل قبولی بگیرد، در حوزه بین‌الملل و فروش نفت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها با مشکل رو به رو شده بود و صادرات نفت ایران به شدت کاهش پیدا کرده بود.

صادرات 14 میلیون بشکه میعانات گازی به ونزوئلا
چند وقت پیش وزیر نفت به همراه یک هیئت 12 نفره به مقصد ونزوئلا و نیکاراگوئه با هدف توسعه همکاری نفتی سفر کردند.
ایران و ونزوئلا در بین چهار کشور دارنده بیشترین ذخایر نفت دنیا هستند که هر دو توسط آمریکا تحریم شده‌اند
در جریان سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین در 5 محور قرارداد و تفاهم‌نامه بین ایران ونزوئلا و نیکاراگوئه امضا شد که عبارت‌اند از:

    -توسعه و تولید از میادین نفت و گاز
    -ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی
    -آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
    -صدور خدمات فنی-مهندسی و انتقال تکنولوژی
    -توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی
در سفر وزیر نفت 4 تفاهم‌نامه و 2 قرارداد در حوزه نفت و 2 تفاهم‌نامه نیز در حوزه کشاورزی بین ایران و ونزوئلا و نیکاراگوئه منعقد شد.
انعقاد این قرارداد و افزایش صادرات میعانات گازی ایران، علاوه بر ارزآوری برای کشور، موانع موجود در مسیر تولید حداکثری گاز در زمستان سال گذشته را برداشت و کمک بزرگی به عبور بدون خاموشی از فصل سرما کرد. میعانات گازی به همراه گاز از میادین گازی استخراج می‌شوند و اگر امکان صادرات آن فراهم نبود، به ناچار کشور دچار کاهش تکلیفی گاز میشد.
جواد اوجی وزیر نفت درباره جهش صادرات میعانات گازی ایران می‌گوید: تا قبل از دولت سیزدهم رقمی معادل 85-87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب و مخازن خشکی ذخیره شده بود. میزان صادرات میعانات گازی قبل از دولت سیزدهم روزانه بین 20 تا 60 هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به 2.5 تا 3 برابر افزایش یافت. ما مجبور شدیم برای پاسخ به تقاضای بازار به سراغ ذخایر روی آب و خشکی هم برویم و بیش از 20 میلیون بشکه از این ذخایر نیز مورداستفاده قرار گرفت و از حجم ذخایر ما کاهش یافت.
بدین ترتیب در 7 ماه گذشته، 7 محموله میعانات گازی ایران به میزان 2 میلیون بشکه به ونزوئلا صادر شده است که معادل صادرات روزانه 67 هزار بشکه میعانات گازی است.

پالایشگاه ایرانی در چین
پالایشگاه های مستقل چین که «تی پات» نامیده می شوند و بیشتر در استان شرقی «شاندانگ» واقع شده اند، مشتری نفت ایران هستند.
آنها مشتریان اصلی محموله های نفت شناور ایران بر روی آب از طریق خرید لحظه ای هستند. نفت خام ایران در نفتکش هایی در آب های آسیا، گزینه جذابی است زیرا می تواند به سرعت ارسال و تحویل شود.
بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود، واردات نفت خام چین از ایران در سال 2021 به بالاترین رقم از سال 2018 رسیده است.
افزایش صادرات نفت ایران به چین در این مدت در حالی اتفاق افتاده که برخی این رشد صادرات را ناشی از ارزان‌فروشی ایران می‌دانند و تخفیف‌های بزرگ را دلیل اقبال چین برای خرید نفت ایران در شرایط تحریم عنوان می‌کنند.
نگاهی به آمارهای اوپک نشان می‌دهد که قیمت میانگین نفت ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۶۰ دلار در هر بشکه بوده است. این رقم در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۹۷.۵ دلار در برآورد می‌شود.
با توجه به افزایش قیمت نفت در سال جاری میلادی و میزان صادرات نفت ایران به چین، درآمد ایران از صادرات نفت به کشور اژدهای زرد، بیش از ۷.۳ میلیارد دلار است.
بنابراین ایران در سال گذشته میلادی از صادرات نفت خود به چین درمجموع حدود ۱۴.۷ میلیارد دلار درآمد به دست آورده است و با توجه به صادرات ۲۶۳ میلیون بشکه‌ای، قیمت فروش هر بشکه نفت ایران به چین ۵۵.۸۴ دلار برآورد می‌شود.

سرمایه گذاری ایران در یک پالایشگاه نفتی در نیکاراگوئه
ایران و نیکاراگوئه به منظور توسعه میادین نفتی در نیکاراگوئه تفاهم نامه مشترک امضا کردند. ایران به نیکاراگوئه قول داد در سوخت این کشور همکاری داشته باشد وشرایط برای سرمایه گذاری در یک پالایشگاه را به منظور "خنثی کردن اثرات تجاوزات و تحریم‌های آمریکا و اروپا" در دستور کار خود قرار دهد.
جواد اوجی وزیر نفت ایران گفت: ما هر کاری که بتوانیم برای اطمینان از تحویل سوخت به نیکاراگوئه انجام خواهیم داد.
دو دولت توافقنامه توسعه مبادلات نفتی و قراردادی برای تأمین فرآورده‌های نفتی امضا کردند که ارزش آن مشخص نیست.
وزیر نفت ایران توضیح داد که این پروژه‌ها شامل امکان سرمایه گذاری در یک پالایشگاه متعلق دولت نیکاراگوئه است که توسط دولت اورتگا در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد اما در میانه راه متوقف شد.
دولت نیکاراگوئه توضیح داد که این مجتمع شامل یک تأسیسات ذخیره و توزیع سوخت است که با سرمایه گذاری ۴۳۲ میلیون دلاری تکمیل شد. در مورد فاز دوم این پروژه، ساخت پالایشگاهی پیش بینی شده است که به سرمایه گذاری بیش از ۳.۶ میلیارد دلار نیاز دارد.
**ارزآوری پتروشیمی، پا به پای فروش نفت خام
جواد اوجی ، در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع جهادگران و فعالان حوزه صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: به برکت نخبگان و فعالان این صنعت، در سال 1400 صنعت پتروشیمی با ظرفیت 90 میلیون تن در کشور فعال است و طیف متنوعی از پلیمرها، مواد شیمیایی، کود های شیمیایی، مواد آروماتیک و مواد هیدروکربنی را شامل می گردد.
اوجی دستاورد های انقلاب در رشد و توسعه صنعت نفت را در بخش های مختلف نفت، پتروشیمی و گاز خیره کننده خواند و گفت: ایران با دارا بودن 153 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و 33 هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال، رتبه نخست مجموع ذخایر هیدروکربوری جهان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه باید در بخش پتروشیمی اتفاق های خوبی در این صنعت رقم بخورد از ضرورت تحول در این صنعت گفت و اضافه نمود: تا خاتمه سال 1406 ظرفیت فراوری محصولات پتروشیمی به 140 میلیون تن در سال می رسد.
وی در ادامه با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پس از بحث تحریم های ظالمانه ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، کمترین تکانه ها و آسیب ها را داشته است و عایدی های این صنعت به تنهایی به عایدی های نفتی، تنه می زند، اضافه نمود: فعالان بخش پتروشیمی، سال جاری نزدیک به 10 میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند و خوشبختانه این عایدی در بخش های مختلف کشور استفاده شد.
وزیر نفت با بیان اینکه یکی از برنامه های ما در شرکت ملی نفت، توسعه میدان های گازی و به ویژه میدان های مشترک است، توضیح داد: از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم تا به امروز بیش از 4.5 میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان های نفت و گاز با شرکت های داخلی و خارجی امضا و بیش از 10 تفاهم نامه شکل گرفته است.
در پی این گزارش، ایران با وجود تحریم های ظالمانه ای که از طرف آمریکا مواجه شد نه تنها محدود نشد بلکه باعث رشد و شکوفایی استعداد های پنهان نخبگان شد.
همچنین باتحریم فروش نفتی از سوی آمریکا و محدود شدن ایران برای فروش نفت، نه تنها دولتمردان عقب نکشیدند بلکه راهکار جدیدی به عنوان خرید پالایشگاه در کشور های مختلف ارائه دادند که برای ایران باعث فروش مستقیم نفت بدون واسطه و دور زدن تحریم ها و ارز آوری برای دولت کشورمان شده است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران پول دولت صادرات نفت نفت میعانات گازی ایران میلیارد دلار سرمایه گذاری نفت ایران دولت سیزدهم میلیون بشکه صادرات نفت تفاهم نامه تحریم ها وزیر نفت فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین میزان سالانه خود رسید و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین میزان سالانه خود رسید و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته منتهی به 14 آوریل با 560 هزار بشکه افزایش به 3.95 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ماه می 2023 محسوب می‌شود.

میانگین چهار هفته‌ای این صادرات که با نوسانات کمتری همراه است، نیز به شدت افزایش یافت و با حدود 250000 بشکه در روز به 3.66 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از اوایل ژوئن 2023 محسوب می‌شود.

عضو اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را متوقف کردآمریکا تحریم‌ نفت روسیه را نقض کرد!

میانگین صادرات هفتگی این محصول روسیه حدود 365000 بشکه در روز بود و طبق گزارش ها حدود 490000 بشکه در روز بالاتر از هدف تعیین شده روسیه برای آوریل که بود بخشی از تلاش گسترده ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید و عرضه برای متعادل کردن قیمت نفت است.

پس از آن که چندین عضو دیگر اوپک پلاس موافقت کردند تولید خود را کاهش دهند، روسیه متعهد شد که صادرات نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کمتر از میانگین ماه مه تا ژوئن در سه ماهه اول سال جاری کاهش دهد.

انتظار می‌رود این کاهش صادرات روسیه بین نفت خام که 300 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و محصولات پالایشگاهی تقسیم شود.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرد که جریان خروج نفت از پایانه‌های اصلی صادرات روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور نزدیک شده است.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، بزرگترین بندر بارگیری نفت این کشور یعنی بندر پریمورسک، 10 نفتکش را در سه هفته از چهار هفته گذشته جابجا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم