Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- منهای سیاست: پس از هم‌خوانی سرود سلام فرمانده در غرب تهران و مصلی امام خمینی، حالا قرار است این سرود پنجم خرداد در ورزشگاه آزادی با حضور دهه نودی‌ها و هشتادی‌ها هم‌خوانی شود. سرودی که نخستین بار اسفند ۱۴۰۰ ساعاتی پیش از تحویل سال در تلویزیون استانی گیلان پخش شد و پس سخنرانی سال تحویل مقام معظم رهبری نیز از شبکه سه پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب این سرود به سرعت در دیگر شبکه‌های صداوسیما و رسانه‌ها منتشر شد و بازتاب بسیاری پیدا کرد و واکنش‌های مختلفی نیز در پی داشت. اما با استقبال گسترده برخی رسانه‌ها و نهادها از این سرود هم‌خوانی آن در شهرهای مختلف کشور آغاز شد تا به تهران رسید. تا جایی که دوازدهم فروردین همزمان با روز جمهوری اسلامی نماهنگ تازه‌ای از این سرود در میدان آزادی ساخته شد و این روزها نیز خواننده این سرود ابوذر روحی در گردهمایی‌های مختلف هم‌پای دهه نودی‌ها آن را اجرا می‌کند. اما این سرود چگونه ساخته شده و چرا بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی پیدا کرده است؟

سلام فرمانده چگونه ساخته شد؟

ابوذر روحی که تاکنون مصاحبه‌های زیادی نیز درباره سرود سلام فرمانده داشته تاکید دارد که سلام فرمانده سرودی سیاسی نیست و عرض ارادتی به پیشگاه حضرت مهدی (عج) از طرف دهه نودی‌هاست. روحی همچنین گفته که هنگام ساخت این نماهنگ اصلا تصور نمی‌کرده که سرود تا این حد مورد استقبال قرار گیرد. این سرود که در قالب گروه ماح (ملت امام حسین) و با همراهی دو گروه ۳۱۳ نفره از کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و قم در مسجد جمکران ساخته شده و شاعر آن نیز سیدمهدی بنی هاشمی است. حجت‌الاسلام‌ سعید نعیمی تهیه‌کننده این سرود تشکیل گروه ماح را مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم در سال گذشته عنوان کرد و گفته که تشکیل این گروه در کنار تربیت نسل دهه ۹۰ توأمان به ذهن ما رسید.

فضای شعر سلام فرمانده در پی چیست؟

نماهنگ این سرود حدود هفت دقیقه و ۳۸ ثانیه است و ترجیع بند «سلام فرمانده، سلام از این نسل غیور جامانده، سلام فرمانده، سید علی دهه‌ی نودی‌هاشو فرا خوانده» در آن تکرار می‌شود. یک نسخه به زبان ترکی نیز از این نماهنگ ساخته شده که حدود هشت دقیقه است. همچنین این نماهنگ با زیرنویس در کشورهای پاکستان و لبنان نیز هم‌خوانی شده است.

شعر این سرود به زبانی ساده و روان سروده شده است. همچنین شخصیت‌هایی نیز که در این شعر نام‌ آن‌ها می‌آید شهید سردار قاسم سلیمانی، آیت‌الله محمدتقی بهجت و میرزا کوچک خان جنگلی هستند.  مضمون شعر سلام فرمانده و کیفیت موسیقی آن واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. به طور مثال سیدبشیر حسینی فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق و داور برنامه عصر جدید در این باره گفته که «سلام فرمانده یک شعر بسیار بد و یک اثر بسیار خوب دارد. با اینکه محتوای شعر این سرود خطا دارد اما فرا متن آن باعث شده در قالب یک اثر با تمدن هویت‌ بخش خود را به جامعه عرضه کند.»

مضمون و اهداف سرودی که مخاطب آن دهه نودی‌هاست

ابوذر روحی مداح و خواننده سرود سلام فرمانده درباره اهداف و مضمون این سرود گفته «مضمون ابیات سلام فرمانده در خور نیازهای روز نوجوانان در عصر جهاد تبیین است و در بحث امام زمان (عج) همیشه از انتظار، دلتنگی و منتظر صحبت شده ولی در سلام فرمانده به مسائل بخشش و آمادگی قرار گرفتن در صف یاران امام و سربازی آقا توجه شده است. روحی همچنین معتقد است که سلام فرمانده باعث شده فاصله عده‌ای با انقلاب به حداقل برسد و بسیاری از بچه‌های انقلابی با انقلاب و نظام آشتی کردند چون سلام فرمانده یک کار دلی معجزه‌ای از طرف آقا امام زمان (عج) بوده است.»

نقش برجسته سرود از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون

یکی دیگر از ویژگی‌های سلام فرمانده که مورد توجه رسانه‌های استقبال‌کننده از آن نیز قرار گرفته عرضه آن در سال‌هایی است که به طور کلی هنر سرود کمرنگ‌تر از دهه‌های پیشین شده. در حالی در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در دوران هشت دفاع مقدس سرودها نقش پررنگی در اجتماعات مختلف ایفا می‌کردند و در بطن جامعه نیز زمزمه می‌شدند. سرودهایی مثل «ایران ایران»، «بهمن خونین جاویدان»، « به ‌لاله‌ی در خون خفته »، «بهاران خجسته باد» و «بوی گل سوسن و یاسمن آید» از این دست سرودهای سال‌های نخست پیروزی انقلاب هستند. همچنین نوحه‌های «ممد نبودی»، «کربلا منتظر ماست» و «ای لشکر صاحب زمان» نیز در زمان جنگ و حتی پس از آن در خاطره جمعی بسیاری از اقشار جامعه حک شده‌اند. در این میان سرودهایی با فضای متفاوت مثل «یار دبستانی» نیز از دهه پنجاه تاکنون همچنان گاهی در میان مردم به شکل جمعی زمزمه می‌شوند. سرودهای که محتواهای غنی دارند و به لحاظ موسیقایی نیز آثاری ارزش‌مند محسوب می‌شوند.

تور اجرای سلام فرمانده در نقاط مختلف کشور

سرود سلام فرمانده با صدای ابوذر روحی این روزها بارها در شبکه‌های مختلف تلویزیون با ویدیوهای حماسی و مردمی بازپخش می‌شود. همچنین این اثر تا کنون در شهرهای مختلف کشور اعم از مشهد، اصفهان، قم و ... انجام شده و در تهران نیز از روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در منطقه ۲۲ تهران کنار دریاچه چیتگر، قطعه ۴۰ بهشت زهرا، اسلامشهر و روز جمعه در نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شده است. تازه‌ترین گردهمایی این سرود نیز قرار است ساعت ۱۷ پنجم خرداد در ورزشگاه آزادی برگزار شود که تبلیغات گسترده‌ای نیز در صداوسیما و دیگر رسانه‌ها به آن اختصاص داده شده است.

کد خبر 678093 برچسب‌ها انقلاب‌ اسلامی‌ ایران رهبر معظم انقلاب دهه هشتادى‌ها امام‌ زمان دهه نودى‌ها

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران رهبر معظم انقلاب امام زمان سرود سلام فرمانده سلام فرمانده دهه نودی ها رسانه ها ساخته شد هم خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۷۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده سپاه خراسان رضوی: ۲۹ فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی سپاه امام رضا، سردار سرتیپ پاسدار سید هاشم غیاثی روز چهارشنبه در پیامی به مناسبت روز ارتش اظهار کرد: آمریکای جنایتکار که در ابتدای انقلاب دل به ارتش بسته بود، شاهد پیوستن خیل عظیم عناصر آگاه و بصیر ارتش با هدایت مجاهدانی همچون شهیدان «صیاد شیرازی، ستاری، بابایی، فلاحی و فکوری» گردید و از همان ابتدا در محاسبات خود دچار اشتباه شد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی ادامه داد: خدای بزرگ را شاکرم که تصویر زیبای وحدت، همدلی و همراهی در بین نیروهای مسلح کشورمان به ویژه در بین سپاه و ارتش، رضایتمندی فرمانده معظم کل قوا و مردم شریف ایران اسلامی را به همراه داشته و دارد.

در پیام وی آمده است: برادران ارتشی عزیز تاکنون در ماموریت‌ها و مقاطع گوناگون انقلاب اسلامی در کنار دیگر مجاهدان فی سبیل الله در سپاه، بسیج و فراجا خوش درخشیده‌اند و تهدیدات احتمالی علیه این ملت عزیز و نظام مقدس را دور کرده‌اند، از درگاه خدای متعال توفیقات روز افزون یکایک آنان را مسئلت دارم.

دیگر خبرها

  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان
  • دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود
  • رحماء بینهم/ شعری که افشین علا در واکنش به بازگشت گشت ارشاد سرود
  • جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • ۱۹ گروه سرود روستایی در «کردر» خراسان رضوی رقابت می کنند
  • فرمانده سپاه خراسان رضوی: ۲۹ فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است
  • فرمانده مرزبانی فراجا با خانواده شهید گلستانی دیدار کرد/ حامل سلام رهبر معظم انقلاب هستم
  • ۲۹ فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است
  • تصاویری از سلام نظامی فرماندهان بلندپایه ارتش ایران در مراسم رژه
  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)