Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، علی سلاجقه روز یکشنبه در همایش روز جهانی تنوع زیستی ( اول خرداد) افزود: سازمان محیط‌زیست در روند تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت از تمام ظرفیت‌های علمی کشور استفاده کرد و تمام تلاش خود را برای بهترین نتیجه به کار گرفت. 

وی اظهار داشت: وقتی که گونه گیاهی یا جانوری در معرض انقراض قرار می گیرد برای حفظ آن حتما باید در محدوده محصوری نگهداری شود تا کارهای علمی و تحقیقاتی روی آنها صورت گیرد این یک فضای آزمایشگاهی است و قطعا آزمون و خطاهایی دارد اما تمام تلاش در راستای بهبود وضعیت گونه ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: کمیته حقیقت یاب در زمینه تکثیر یوزپلنگ ها تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد موضوع است و اگر قصوری صورت گیرد حتما برخورد می شود. 

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: اما این دستاورد علمی بزرگی است که تمام دنیا به آن چشم دوخته بودند بنابراین نباید تمام زحمات را تحت‌الشعاع قرار دهیم بیاییم منصفانه قضاوت کنیم ، هر بخش این فرایند قابلیت تولید مقاله دارد و امیدواریم توله سوم حفظ شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه یوز ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه یوز ایرانی سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه یوز ایرانی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۷۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شده‌اند که نخستین تولد از این گونه در سال جاری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار در این خصوص به رسانه‌ها گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و باعث شده نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شوند.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال 1393 باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، این اداره کل با برنامه های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر به‌صورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از پنج راس در سال 1398 به 12 راس در سال 1402 راس رسید که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری سه تا 4 گوساله به این جمعیت اضافه شود.

براساس این گزارش گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل های دز و کرخه خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • تخریب آغل گوسفندان در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی
  • سرپرست جدید پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار منصوب شد
  • علی سلاجقه: مالچ‌پاشی نفتی را برای همیشه از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست تشکیل می‌شود
  • مالچ‌پاشی نفتی را از دستور کار خارج کرده‌ایم