Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@00:22:32 GMT

زندان ها؛ عامل شکاف فرهنگی در البرز

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۹۳۲۶

زندان ها؛ عامل شکاف فرهنگی در البرز

کرج، تنها شهرستان کشور است که چهار زندان بزرگ یعنی زندان کچویی، ندامتگاه مرکزی کرج، زندان رجایی‌شهر و زندان قزلحصار را در خاک خود جای داده است و میزبان ناخواسته میهمان‌هایی شده که بیشتر در پی گرفتاری و درماندگی، به این شهر مهاجرت کرده‌اند.

روزنامه ایران:  خانواده‌های آسیب‌پذیری که فقر و اعتیاد دامنگیر بعضی از آنها شده است و به خاطر مشکلات مالی و نداشتن سرپرست، ناچار به حاشیه‌نشینی در اطراف زندان های کرج شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکونت خانواده‌های زندانیان در اقامتگاه‌های غیررسمی با هدف دسترسی ارزان به زندانی موجب شده تا آسیب‌هایی چون بیکاری، کمبود سرانه آموزشی، افزایش جرایم، نابسامانی‌های اجتماعی و تغییر هویت فرهنگی زیر پوست این شهر شکل بگیرد. افزایش بی‌رویه جمعیت البرز که دومین استان مهاجرپذیر کشور و محل تردد ۱۴ استان کشور است، موجب شکاف فرهنگی عمیقی میان ساکنان بومی این استان و مهاجرین به آن شده است.


مقدمات انتقال زندان‌ها مهیا می‌شود
استاندار البرز با اشاره به اینکه مقدمات انتقال زندان‌های کرج مهیا می‌شود، افزود: این زندان‌ها در گذشته‌های دور در مناطق بیابانی ایجاد شده‌اند اما با مرور زمان و گسترش شهرنشینی به بافت شهری اضافه شده‌اند. درصدد هستیم برای انتقال این زندان‌ها اقدام کنیم که البته این موضوع به زمان منطقی نیاز دارد. مجتبی عبداللهی با بیان اینکه فقرزدایی و محرومیت‌زدایی محله‌های حاشیه کرج محور برنامه‌های پیش رو است، گفت: کارگروه انتقال زندان‌ها در استان البرز راه‌اندازی می‌شود. همچنین قرارگاه اجتماعی استان باید با دقت ، شناسایی افراد و محله‌های آسیب پذیر را انجام دهد.


دود زندان ها در چشم البرزی‌ها
مشاور استاندار در امور زندان‌ها نیز در همین زمینه گفت: پس از تفکیک اداره کل زندان‌های استان‌های البرز و تهران، به‌دلیل اینکه تعداد زیادی از زندانیان مربوط به تهران بود که گنجایش آن را نداشت، ندامتگاه‌های فردیس و مرکزی به البرز رسید و مدیریت زندان‌های قزلحصار و رجایی شهر به تهران واگذار شد. این تقسیم‌بندی بر اساس سیاست سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه بود و این روند ادامه پیدا کرد.


علی حاج کاظم افزود: بخش قابل توجهی از پرونده‌های جرایمی که در دادگستری البرز رسیدگی می‌شود، مربوط به افرادی است که از شهرهای دیگر به کرج مهاجرت کرده‌اند و در اینجا مرتکب جرم شده‌اند. رسیدگی به تخلفات و مسائل قضایی زندانیان استان تهران که در دادگستری کرج انجام می‌شود، تبعات زیادی دارد. خانواده‌های زندانیان برای ملاقات زندانی ناچار به رفت و آمد به کرج هستند و به خاطر بعد مسافت و مشکلات مالی که درگیر آن شده‌اند، ناچار به مهاجرت و سکونت در اقامتگاه‌های غیر رسمی کرج هستند که این موضوع علاوه‌بر رشد مهاجرت، ناخودآگاه منجر به افزایش وقوع جرم می‌شود.
وی ادامه داد: در حالی که مدیریت این زندان‌ها با استان تهران است، تبعات این چهار زندان و تردد مربوط به آنها در البرز انجام می‌شود. ضمن اینکه هزینه های مسائل زیست محیطی، فاضلاب، زیر ساخت‌ها، دفع زباله و پساب آنها نیز از اعتبارات استان البرز تأمین می‌شود.


مشاور استاندار در امور زندان‌ها با بیان اینکه کارگروهی به جهت جابه‌جایی و انتقال زندان‌ها به خارج از شهر در حال بررسی و رایزنی است، افزود: زندان‌های رجایی شهر و قزلحصار در زمان ساخت فاصله زیادی با شهر داشته‌اند اما وسعت شهرنشینی در کنار زندان‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و طی دو دهه گذشته دولت‌های پیشین نیز به بررسی این موضوع پرداختند. اکنون عزم جدی برای انتقال این زندان‌ها وجود دارد. رئیس جمهور به‌دلیل آشنایی با قوه قضائیه بر این معضل مشرف هستند و استاندار البرز نیز پیگیر شده‌اند و در سفر رئیس جمهور به استان البرز نیز این موضوع مطرح شد و مکاتباتی نیز صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه باید امکانات درمانی و خدمات قضایی در نزدیکی زندان‌ها فراهم شود، ادامه داد: در یک مقطع زمانی حجم زیادی از زندانیان این دو زندان به فشافویه انتقال یافتند و آمار زندانیان البرز کم شد. اما در حال حاضر البرز نیز با کمبود فضا برای زندانیان روبه‌روست.


حاج کاظم با اشاره به اینکه مالکیت هر چهار زندان متعلق به سازمان زندان ها است، ادامه داد: بحث تهاتر زمین مطرح شده تا شرایط تغییر کاربری فراهم شود.
سازمان زندان‌ها در نظر دارد پس از تغییر کاربری و فروش زندان‌های قزلحصار و ندامتگاه مرکزی کرج، در محل دیگری خارج از حوزه استان البرز، دو زندان جدید احداث کند. اما اینکه به کدام شهر و با چه امکاناتی برود، موجب زمانبر شدن اجرای این طرح شده است. همچنین از برنامه‌های کوتاه مدت سازمان زندان ها، کاهش حجم زندانیان کیفری و انتقال مداوم زندانیان به شهرهای محل سکونت‌شان است که در ملاقات‌های عمومی و هفتگی به دستور رئیس قوه قضائیه مورد موافقت قرار می‌گیرد تا این معضل اندکی تسکین پیدا کند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتقال زندان ها سازمان زندان ها زندان ها استان البرز زندان ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 

به گزارش قدس خراسان، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، نشست تخصصی باستان شناسی پیش از تاریخ کشف رود روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در موزه بزرگ خراسان برگزار و در ادامه از دست افزارهای سنگی نویافته کشف رود رونمایی شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست تخصصی باستان شناسی بیان کرد: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

احسان زهره وندی به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود اشاره و تاکید کرد: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزارهای سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ارائه دستاوردهای پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.

طبق گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این استان، ۲۱۰۰ اثر ثبتی و ۸ اثر جهانی داریم شامل قنات قصبه و ۷ کاروانسرا وجود دارد.

زهره وندی با تاکید بر اهمیت تاریخی این رودخانه، افزود: جایگاه کشف رود به لحاظ تاریخی و اساطیری جایگاه والایی است و علاوه بر میراث فرهنگی، دستگاه‌های دیگر مانند محیط زیست، شهرداری و دهیاری‌ها مسئولیت خیلی مهمی در حفظ این میراث تاریخی دارند.

در ادامه علی صدارئی پژوهشگر پژوهشگاه رونین و مدرس مدعو گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه دستاوردهای پژوهشی خود درباره نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد رودخانه کشف رود را ارائه کرد.

او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: انسان اولیه پس از خروج از آفریقا یکی از اولین مناطقی که به آن مهاجرت کرد، شمال شرق ایران بود.

صدارئی متذکر شد: کشف رود منابع ابی و سنگی خیلی قوی داشته است، در دوره پارینه سنگی منابع آب، شکار و سنگ برای سکونت خیلی مهم بوده است. تاریخ سکونت بشر در کل فلات ایران بالاتر از ۱۲۰ هزار سال نیست اما در خراسان و کشف رود آثاری به دست آمده است که ثابت می‌کند قدمت این پدیده در اینجا حدود یک میلیون سال است.

محمدصادق داوری، دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در ادامه برنامه، دستاوردهای پژوهشی جدیدش درباره محوطه قادرآباد توس در مجاورت کشف رود را ارائه کرد.

وی گفت: حوزه کشف رود در ادبیات باستان شناسی جهان شناخته شده و قدیمی ترین آثار بشر در این مکان به دست آمده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد کشف رود بوده است.

این نشست با حضور باستان‌شناسان، دانشجویان و علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی برگزار و پیرامون فرضیه‌های تاریخ سکونت در کشف رود بحث و تبادل نظر شد.

فاضلاب رود اساطیری!

کشف رود یکی از رودهای تاریخی و اساطیری مشهد است و با توجه به آثار مکشوفه، تمدن توس باستان در اطراف این رودخانه شکل گرفته است. از این رودخانه باستانی و تاریخی چندین بار در شاهنامه فردوسی یاد شده‌است.

اما در گذر زمان با توجه به موج مهاجرت به مشهد و افزایش تدریجی سکونت جمعیت زیادی در سمت حاشیه شهر مشهد، ساخت‌وسازهای غیراصولی اطراف رودخانه، احداث سدهای زیاد و ازدیاد برداشت آب و… همگی باعث شد رودخانه باستانی کشف‌رود در گذر زمان خشک شود. در حال حاضر بخشی از رودخانه خشک است اما بخشی دیگر از آن این سال‌ها به مکانی برای تخلیه فاضلاب‌های شهری، بیمارستانی و صنعتی شهر مشهد تبدیل شده است. مطابق آمار و اعلام دبیر کارگروه استانی ساماندهی و احیای رودخانه کشف‌رود، در حال حاضر در سطح شهر مشهد روزانه ۵۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز فاضلاب تولید می‌شود، این در حالی است که مجموع حجمی که تصفیه‌خانه‌های مشهد می‌توانند تصفیه کنند حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب است و عملاً ۲۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب مازاد در مشهد تصفیه نمی‌شود به این ترتیب روزانه ۳۰۰ تانکر فاضلاب در کشف‌رود تخلیه می‌شود که تقریباً دو سوم این میزان فاضلاب‌های بیمارستانی هستند. موضوع تخلیه فاضلاب به کشف‌رود تقریباً از دو دهه پیش در حال رخ دادن است و مسئله امروز ما نیست بی توجهی به حل این موضوع باعث شد که امروز مسئله کشف‌رود به یک بحران تبدیل شود رودخانه‌ای تاریخی و باارزش که به خاطر آلودگی بالایی که دارد در تیترهای رسانه‌ای از آن با عنوان‌هایی مانند «فاضلاب رود» و رودخانه سرطان یاد می‌شود.

خبرنگار: معصومه مومنیان

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ۳ هزاز نفری ارومیه
  • دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد!
  • مواضع بن‌غفیر باردیگرخبرسازشد/اعدام زندانیان فلسطینی به‌بهانه جا!
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
  • قرارگاه مهارت آموزی سربازان وظیفه در ندامتگاه فردیس راه اندازی شد
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • همکاری کمیته‌امداد و سازمان زندان‌ها برای حمایت از خانواده‌های زندانیان