Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@07:07:25 GMT

دادگاه‌های انقلاب و حکم اعدام شاه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۹۶۰۷

دادگاه‌های انقلاب و حکم اعدام شاه

«یک: سی‌ویکم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ دکتر یزدی که آن زمان وزیر امور خارجه بود، در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور گروهی از خبرنگاران داخلی و خارجی به چند پرسش مهم درباره ایران و روابط خارجی‌اش - به‌ویژه آن عهدنامه‌هایی که به آمریکا و شوروی مربوط می‌شد - پاسخ داد. او آن روز در آن مصاحبه از لغو قراردادهای میان ایران و امریکا و از ابطال برخی معاهدات با شوروی گفت و افزود: «تمام قراردادهایی که با استقلال و حاکمیت ملی ما مغایرت داشته باشد، لغو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست خارجی ما بر اساس موازنه منفی است نه مثبت، بنابراین اگر به دولتی اجازه مداخله در امور داخلی خود را نمی‌دهیم، شامل هر قرارداد مشابهی نیز خواهد بود.»

این بخش سخنان یزدی موضع آن روزهای انقلاب بود و در قیاس با بخش دوم صحبت‌هایش که به موضوع صدور حکم اعدام برای شاه و اعضای خانواده سلطنتی برمی‌گشت، حاشیه‌ساز نشد. خبرنگاری از او درباره صدور حکم اعدام برای محمدرضا پهلوی و همسرش و قطعنامه سنای امریکا راجع به روند حقوقی برگزاری دادگاه‌های انقلاب و نقش خلخالی در این دادگاه‌ها پرسید و یزدی در پاسخ گفت: «در قطعنامه سنای امریکا به آقای خلخالی به عنوان رییس دادگاه‌های انقلاب اشاره شده، اما تا آنجا که ما تحقیق کردیم آقای خلخالی رییس دادگاه‌های انقلاب و حتی عضو محکمه هم نیستند ... درباره حکم اعدام شاه و دار و دسته‌اش، من در اینجا وارد اصل حکم نمی‌شوم» (به نقل از روزنامه اطلاعات).

دو: چند ساعت بعد از صحبت‌های یزدی، خود آیت‌الله خلخالی در مصاحبه با روزنامه کیهان به آن واکنش نشان داد. گفت: «من حاکم شرع بوده و هستم و هیچکس مرا از این مقام عزل نکرده و من حکم اعدام شاه را به عنوان یک حاکم شرع صادر کرده‌ام. کسانی که می‌خواهند شاه باقی بماند، آنها با خط‌ مشی همه ملت ایران مخالفند... اینهایی که ملت ایران را در طول چندین سال به انحطاط کشانده‌اند، آیا نباید محکوم شوند؟ این خواسته سناتورهای امریکایی است و آنهایی که می‌خواهند شاه بماند، بلندگوهای استعمارند. آنها با خط ملت ایران و در رأس آن با امام خمینی مخالفت می‌کنند. از همه ملت‌های آزاد جهان می‌خواهیم که شاه را هر چه زودتر ترور کنند و این جواب دندان‌شکنی است که به سناتورهای امریکایی داده می‌شود.»

بیشتر بخوانید :

ربیعی: درباره‌ سقوط شاه داستان‌سرایی نکنیم / «من و تو» جشن انقلاب را ربود پرسش‌ های اساسی از یک کودتا / اتفاقی که با گذشت ۱۰۱ سال هنوز محل بحث و شبهه فراوان است!

خلخالی در ادامه صحبت‌هایش درباره نقش خودش بیشتر توضیح داد و اضافه کرد: «اکثر اعدام‌ها در دادگاه‌های انقلاب با امضای من بوده و به همین امر در سراسر عمرم افتخار می‌کنم. من هیچ مقامی را در دنیا طالب نیستم و نمی‌خواهم هم صاحب مقامی باشم ولی می‌خواهم خونی که از ملت ایران ریخته شده، جوابش با ریختن خون شاه داده شود. من به عنوان یک حاکم شرع - که در نخست‌وزیری هم به تصویب رسیده است - این معنا را عنوان کرده‌ام. مساله این نبوده که من به عنوان ریاست دادگاه‌ها این حکم را داده باشم. مگر ما با دیگران نزاع لفظی داریم! ما تابع واقعیات و معنویات هستیم، تابع خط‌ مشی امام هستیم. ما ناظر و شاهد هزاران کشته بودیم که در میدان‌های تهران و سایر شهرستان‌ها مانده بودند ولی هیچگاه از خارج ناظر جریانات نبوده‌ایم و حالا هم دل‌مان به هیچ پستی نمی‌سوزد و هیچ عنوانی را هم نمی‌خواهیم. این حقایقی است که می‌گوییم و ملت ایران جواب دندان‌شکن کسانی را خواهد داد که می‌خواهند شاه اعدام نشود.»

۲۱۲۱۷

کد خبر 1633615

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: صادق خلخالی محمد رضا پهلوی تاریخ انقلاب دادگاه های انقلاب حکم اعدام دادگاه ها ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ جایگاه طلاب از وظایف دادگاه ویژه روحانیت است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام قاصدی رییس دادگاه ویژه روحانیت قم، وجود این دادگاه را از برکات امام راحل دانست و اظهار کرد: دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند.

وی تأکید کرد: دادگاه ویژه روحانیت افزون بر حفظ شخصیت اشخاص، باید شأن و جایگاه روحانیت را نیز مد نظر قرار دهد.

مرجع تقلید شیعیان پیشگیری را موثرتر و کم هزینه تر از جبران جرایم دانست و افزود: باید با آموزش طلاب جوان، زمینه صیانت آنان در مواجهه با جرم و وقوع در دام مجرمان را فراهم کرد.

کد خبر 6085376

دیگر خبرها

  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد / در جلسات دادگاه چه گذشت؟
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • حفظ جایگاه طلاب از وظایف دادگاه ویژه روحانیت است
  • اژه‌ای: همیشه طرفدار برگزاری دادگاه علنی و انتشار محتوای آن‌ها بوده‌ام
  • هشدار به قضات لاهه؛ اگر در کنار ایران و حماس و متحدان پوتین بایستید تحریم خواهید شد!
  • خودسوزیِ یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم
  • نحوه رفتار یک قاضی با مردی ۱۰۰ ساله در دادگاه (فیلم)