Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی ها نشان می دهد کشورهای اروپایی به سمت اعمال قوانین سخت گیرانه تری در جهت مسئولیت پذیری هر چه بیشتر پلتفرم ها در قبال محتوای منتشر شده حرکت کرده اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ شاید این گونه تصور شود که پلتفرم های اینترنتی صرفا به عنوان مجرایی برای تولید محتوا توسط کاربر محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیان دیگر سایت ها به مثابه مجرایی برای انتقال محتوا می باشند که اطلاعی از محتوا ندارند به همین دلیل است که آنها مسئولیت یا تعهدی در قبال محتوای غیرقانونی بارگزاری شده توسط کاربرانش ندارند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

بایدها و نبایدهای حکمرانی فضای مجازی در آمریکااولین اقدام کشورهای دنیا برای اعمال حکمرانی فضای مجازی چیست؟ادغام و انحصار؛ دو مولفه راهبردی قدرت آفرین غول های فناوری در عرصه اقتصاد سیاسیچهار مولفه قدرت افزای فناورانه حکمرانی فضای مجازی چیست؟

بررسی های تاریخی نشان می دهد در ابتدا پلتفرم های اینترنتی به عنون توزیع کننده محتوا محسوب می شدند تا به عنوان عامل نشر. پلتفرم هایی با محتوای خنثی که این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دادند که مطالب را بدون بازبینی یا بررسی به اشتراک بگذارند. این اصل باعنایت به بند 230 قانون رفتار سالم در ارتباطات مصوب سال 1996 به یک قانون اینترنتی مهم در ایالات متحده تبدیل شد که بر اساس آن هیچ نوع خدمات رایانه ای تعاملی نمی تواند به عنوان عامل نشر و یا تشریح محتوا در نظر گرفته شود. از این رو هیچ گونه مسئولیتی در قبال متحوای تولید شده توسط کاربران متوجه آنها نمی باشد. پتلفرم های اینترنتی تنها زمانی مسئولیت محتوای تولید شده توسط کاربران را می بایست بر عهده بگیرند که تحت قوانین کیفری فدرال و مالکیت معنوی در مظان اتهام قرار بگیرند و یا به عنوان ویراستار در محتوای تولید شده نقش داشته باشند.

بااین حال طی سال های اخیر تغییر چشمگیری رخ داده است. ساختار قانون گذاری اتحادیه اروپا و قانونگذاران اروپایی به سمت اعمال قوانین سخت گیرانه تری در جهت مسئولیت پذیری هر چه بیشتر پلتفرم ها در قبال محتوای منتشر شده حرکت کرده اند. در مسیر معرفی تقسیم وظایف عادلانه تر، مصونیت واسطه ای در قبال مواردی از جمله نفرت پراکنی، هراس افکنی یا نقض کپی رایت و قوانین مرتبط با بند 17 دستورالعمل حق چاپ در اتحادیه اروپا در سال 2019 در بازار تک دیجیتال به طور فزاینده ای محدود شده است. بر اساس همه این محدودیت های اعمال شده از سوی قانونگذاران اروپایی، پلتفرم ها به خاطر به اشتراک گذاری محتوای نقض قانون کپی رایت و سایر موارد نقض قانون مسئول شناخته می شوند. بنابر قانون اجرای شبکه آلمان سال 2017، پلتفرم ها می بایست از وجود ساختار کارآمد جهت ثبت شکایات راجع به محتوای مجرمانه اطمینان حاصل نمایند. بر اساس برخی پیشنهادهای تصویب نشده اتحادیه اروپا، پلتفرم ها می بایست از اعمال فیلترهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی روی محتوای ایجاد شده توسط کاربران در جهت جلوگیری از بارگذاری محتوای ناقض قانون کپی رایت و دیگر قوانین جلوگیری نمایند که البته این پیشنهادات محل اختلاف نظر شدید است. به طور کلی مسئول دانستن پلتفرم های نمایانگر شیوه متفاوت قانونگذاری در ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

صرفنظر از محدودیت های تصویب شده توسط قانونگذاران، اصل این موضوع خودش بحث برانگیز است. اساس این مصونیت واسطه ای نسبی که همان بی طرفی آنها درباره محتوا می باشد،در بیشتر موارد یک خیال واهی بیش نیست. پلتفرم ها عامل طبقه بندی، اولویت بندی و مدیریت محتوای تولید شده توسط کاربران هستند. فناوری به آنها این امکان را می دهد تا به صورت گسترده ای محتوا را پیش از آنکه توسط کاربر به عنوان محتوای مجرمانه بررسی و گزارش شود، شناسایی و حذف نماید.

بنابراین واقعیت آن است پلتفرم های اینترنتی را نمی توان صرفا به عنوان عاملان توزیع محتوایی در نظر گرفت که هیچ اطلاعی از محتوا ندارند یا در خصوص این داده ها بی طرف هستند. اگرچه طی قوانین ایالات متحده آمریکا مسئولیت پذیری پلتفرم ها به شدت محدود شده است، قوانین اروپایی ساختار مسئولیت پذیری شفاف تری در این راستا برگزیده اند؛ به خصوص با در نظر گرفتن قوانین مالکیت معنوی و محتوای کاملا غیرقانونی و جرایم سنگین مانند ترویج تروریسم یا نژاد پرستی.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی حکمرانی فضای مجازی شده توسط کاربران مسئولیت پذیری اتحادیه اروپا تولید شده پلتفرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا درباره تیک‌تاک لایت

 به گزارش وبگاه خبری Reuters، کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد. این پلتفرم به تازگی در فرانسه و اسپانیا راه‌اندازی شده است. این نهاد نگران تأثیر بالقوه برنامه جدید بر سلامت روان کودکان و سایر کاربران است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اقدام تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اروپا، در این حوزه بر اساس قوانین فنی اتحادیه موسوم به قانون خدمات دیجیتال (DSA) صورت می‌گیرد. این قانون شرکت‌ها را ملزم می‌کند که برای مقابله با محتوای غیرقانونی و مضر در پلتفرم‌های خود اقدامات بیشتری انجام دهند و در صورت عدم پایبندی به این وظیفه خود، آنها را تا سقف ۶ درصد از گردش مالی سالانه جهانی جریمه می‌کند.

بر همین مبنا و طبق اعلام کمیسیون اروپا، تیک‌تاک باید پیش از راه‌اندازی برنامه جدید در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا مخاطرات آن را به صورت دقیق ارزیابی می‌کرد. برتون با انتشار پستی در ایکس از ارسال درخواست برای دریافت اطلاعات در مورد تیک‌تاک لایت خبر داد و ادعا کرد که از هیچ کوششی برای محافظت از کودکان زیر سن قانونی در پلتفرم‌ها دریغ نخواهد کرد.

تیک‌تاک لایت که برای کاربران بالای ۱۸ سال طراحی شده است، بخشی برای اعطای پاداش دارد که به کاربران اجازه می‌دهد در ازای انجام کار‌های خاصی در پلتفرم مانند تماشای ویدیوها، لایک کردن محتوا، دنبال کردن صفحات یا دعوت از دوستان برای پیوستن، امتیاز کسب کنند. این امتیازات در نهایت می‌توانند به کوپن‌های خرید از آمازون یا کارت‌های هدیه تبدیل می‌شوند.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۳۱ فروردین
  • دستگیری و احضار اعضای باند تولید و اتتشار محتوای مبتذل در بوشهر
  • توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی
  • آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا درباره تیک‌تاک لایت
  • اسراییل مصداق بارز یک رژیم دیوانه وبی‌رحم است/مسئولیت‌پذیری تهران
  • خبر ناراحت‌کننده ایلان ماسک برای کاربران ایکس
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب