Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@02:13:01 GMT

کاخ سفيد: توافق دوحه باعث تقويت طالبان شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۹۷۳۳


خبرگزاری آریا-کاخ سفید در واکنش به گزارش اخیر بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که دولت بایدن توافق صلحی را به میراث گرفت که در آن طالبان قدرت بیشتر به‌دست آورده‌ بودند و حکومت افغانستان را تضعیف کرده بود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازشفقنا افغانستان، سیگار به‌تازگی در گزارشی گفته است که تصامیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی این کشور درباره‌ی خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، عامل اصلی سقوط نظام و فروپاشی ارتش افغانستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاخ سفید اما گفته است که جو بایدن با در نظر داشت منافع امریکایی‌ها، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد تا به تهدید نوظهور تمرکز صورت بگیرد.
یک سخن‌گوی کاخ سفید به صدای امریکا گفته است که بایدن پس از رسیدن به کاخ سفید، درباره‌ی افغانستان با دو گزینه‌ی دشوار مواجه بود:‌ «تشدید جنگ افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ این کشور.»
او افزوده است که گزینه‌ی نخست، زندگی بیشتر نیروهای امریکایی را در افغانستان تهدید می‌کرد و از همین‌رو‌ بایدن تصمیم دشوار را گرفت تا طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را پایان دهد.
سخن‌گوی کاخ سفید گفته است که اگر بایدن این جنگ را خاتمه نمی‌داد، حملات طالبان علیه نیروهای امریکایی از سر گرفته و زندگی سربازان امریکایی با خطر مواجه می‌شد.
او تصریح کرده است: «خروج قوای امریکا [از افغانستان] امنیت ملی ایالات متحده را بهبود بخشید و ما را قادر کرد تا انرژی و منابع خود را برای رسیدگی به مشکلات که در آینده متصور است، تغییر جهت بدهیم.»
سخن‌گوی کاخ سفید تأکید کرده است که دولت بایدن توافق صلحی را به میراث گرفت که در آن طالبان قدرت بیشتر به دست آوردند و متحدین افغان‌ِ امریکا تضعیف شده بود.
او گفته است: «بر اساس توافق با گروه طالبان،‌ حکومت پیشین ایالات متحده تعهد کرده بود تا قوای خود را بدون کدام پلان واضح بعدی از افغانستان بیرون کند.»
این مقام امریکایی اضافه کرده است زمانی‌که بایدن به کاخ سفید رسید،‌ طالبان از لحاظ نظامی در قوی‌ترین موضع خود قرار داشتند اما شماری نیروهای امریکایی در افغانستان در پایین‌ترین سطح بود.
امریکا و طالبان در ماه فبروری سال 2020 در قطر توافق‌نامه‌ی صلح امضا کردند. در این توافق، تاریخ مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در نظر گرفته شده بود.
با آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، پیش‌روی طالبان آغاز شد و این گروه در 15 آگست کابل را تصرف کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا افغانستان طالبان نیروهای امریکایی کاخ سفید ی امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان

منابع خبری نزدیک به طالبان از انتصاب «عبدالغفار بحر» به عنوان سفیر جدید افغانستان در تاشکند خبردادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع نزدیک به حکومت طالبان اعلام کردند «عبدالغفار بحر» به‌جای «مغفورالله شهاب» به عنوان سفیر هیئت حاکمه افغانستان در تاشکند تعیین شده است.

این منابع با اعلام این موضوع افزودند سفیر جدید اهل قندهار است و اخیراً نیز  به عنوان مدیر تحقیقات و مطالعات در دادگاه عالی حکومت طالبان خدمت کرده است.

«مختار سعیدوف» وزیر خارجه ازبکستان اواخر اسفندماه سال گذشته در دیدار با «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‎وزیر طالبان از آمادگی تاشکند برای پذیرفتن سفیر رسمی افغانستان در آینده نزدیک خبر داده بود.

حکومت طالبان 3 سفیر جدید به کشورهای منطقه معرفی کردازبکستان: رویکرد مشترکی با آمریکا در قبال افغانستان داریمتلاش ازبکستان برای گسترش همکاری اقتصادی با افغانستان

اواسط بهمن ماه «مغفورالله شهاب» فرزند «شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن حکومت طالبان مسئولیت سفارت افغانستان در ازبکستان را به‌عهده گرفته بود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ» در کابل، سعیدوف اظهار داشت تاشکند در راستای تلاش برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان تصمیم به این اقدام گرفته است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان
  • آدرس غلط سی‌ان‌ان/ تلاش برای تطهیر کاخ سفید
  • آدرس غلط سی ان ان / تلاش برای تطهیر کاخ سفید
  • جنجال تمسخر خاطره‌گویی بایدن؛ دایی جو توسط آدم‌خواران خورده شده؟
  • خروج سربازان امریکایی از خاک نیجر در غرب آفریقا
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم