Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه تهران، پیشنهادی برای قرار دادن نقش رسمی برای انجمن‌های علمی ارائه کرد و گفت: پیشنهاد من این است که نقش انجمن‌های علمی را در تصمیم‌گیری‌های رسمی به ویژه در گروه‌های آموزشی پررنگ کنیم.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر سید محمد مقیمی در آیین افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت که امروز در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور برگزار شد، گفت: شعار دانشگاه تهران جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با محوریت مسئولیت اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که دانشجویان یکی از ارکان تحقق این شعار هستند، گفت: بر همین اساس، یکی از اولویت‌های ما توجه به انجمن‌های علمی است.

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: انجمن‌های علمی، نهادهای داوطلبانه‌ای‌ هستند که به دنبال تحقق ماموریت دانشگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به مفهوم «رفتار شهروندی سازمانی دانشجویان»، توضیح داد: این مفهموم سال‌هاست که در ادبیات مدیریت و دانشگاه کارآفرین مطرح شده و مؤلفه‌های مختلفی برای آن بیان شده است.

مقیمی با اشاره به این‌ موضوع که دانشجویی که در تراز یک دانشگاه کارآفرین است، رفتارهای فرانقشی دارد، گفت:‌ فعالیت در انجمن‌های علمی، امتیاز و نمره و جایگاهی ندارد و دانشجویان به خاطر تعلق خاطر به نهاد علم، تعهد و مسئولیت‌پذیری در آن نقش ایفا می‌کنند تا در پیش‌برد علم کمک کنند.

وی با بیان این‌که با صلاحیت‌ترین افراد، افرادی هستند که جزو انجمن‌های علمی هستند، خاطرنشان کرد: کمبودها اجازه نداده به اندازه کافی به این حوزه بپردازیم و به این افراد کمک کنیم. در حال حاضر تلاش‌هایی برای کمک به افرادی که دغدغه آن‌ها توسعه و پیشرفت علمی دارند، در حال انجام است تا به سمت دانشگاه کارآفرین حرکت کنیم.

رییس دانشگاه تهران در این مراسم پیشنهادی برای قرار دادن نقش رسمی برای انجمن‌های علمی ارائه داد و گفت: پیشنهاد من این است که نقش رسمی برای انجمن‌های علمی قائل شویم و نقش آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های رسمی به‌ویژه در گروه‌های آموزشی پررنگ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر انجمن‌های علمی بیشتر نقش مشورتی و نقش انتقادی دارند و بازخوردها و انتقادهایی انجام می‌دهند. همچنین بازخوردهایی داده می‌شود که بعضاً در گروه‌های آموزشی ممکن است مورد توجه قرار گیرد و یا مورد بی اعتنایی قرار گیرد.

مقیمی تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم تحولی در رشته‌ها ایجاد کنیم، ذی‌نفع اصلی آن‌ها دانشجویان هستند و باید از نظرات ‌آن‌ها استفاده کنیم. ممکن است آن‌ها نتوانند نقش طراح داشته باشند، ولی انجمن‌های علمی می‌توانند نقش گردآوری کننده اطلاعات داشته باشند.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که ما باید از دانش‌بنیان بودن، به سمت دانش‌زا بودن حرکت کنیم، گفت: جشنواره حرکت باید حرکت به این مسیر را دنبال کند.

وی ادامه داد: در دانش‌بنیانی به دنبال حفاظت از وضع از موجود هستیم، می خواهیم از رشته‌های موجود حفاظت کنیم و تغییرات جزئی دهیم و وضع موجود را استمرار دهیم، ولی وقتی صحبت از دانش‌زا بودن دانشگاه می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی کارآفرینانه، مطابق نیازسنجی جامعه تلاش می‌کنیم علم و دانش را درخدمت توسعه ورفاه جامعه قرار دهیم.

وی با تاکید بر این‌که بر این‌که دانشجویان نقش موثری در این فضا داشته باشند و رفتار شهروندی دانشجویان را ارتقا دهیم، باید به تفکر انتقادی توجه کنیم؛ گفت: گاهی انتقادهای بسیار تندی می‌شود ولی من معتقدم که اگر بخواهیم دانش‌زا باشیم باید انتقادپذیر باشیم. اجازه بدهیم دانشجویان به ویژه آن‌ها که در عمل ثبات کرده‌اند دلسوز هستند، نقش‌هایی فراتر از تکالیف رسمی را بر عهده بگیرند.

مقیمی اظهار کرد: آنها باصلاحیت‌ترین افراد برای انتقاد، مواخذه کردن ما از سطح عالی مدیریت دانشگاه تا گروه‌های آموزشی هستند و ما باید تحمل آن را داشته باشیم و خودمان تفکر انتقادی و نقد کردن دانشجویان تشویق کنیم.

وی ویژگی دوم رفتار شهروندی دانشجویان را  فضیلت مدنی دانست و گفت: دانشجویان باید نسبت به محیط بیرونی احساس مسولیت داشته باشند. دانشجویان رفتارهای تک‌بعدی ندارند و نمونه‌های مختلفی از توجه دانشجویان نسبت به جامعه، هم‌کلاسی ها و ... است که جای تقدیر دارد.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌ که افرادی در انجمن‌های علمی فعال هستند ، بعد از فارغ‌التحصیلی رهبری بخشی از جامعه را بر عهده می‌گیرند، گفت: انجمن‌های علمی بخشی برای تمرین مهارت‌های رهبری و  مدیرت در سطح جامعه است و این انجمن‌ها محملی برای ارتقای هوش فرهنگی جامعه هستند. چرا که از تمام قومیت‌های کشور در خوابگاه‌ها حضور دارند. همچنین از 18 کشور نیز در دانشگاه‌ها حضور دارند

وی ادامه داد: فضای انجمن علمی  کمک می‌کند که دانشجویان هوشمندی فرهنگی که یکی از مولفه‌های مورد نیاز برای مدیران آینده است را در خود تقویت کنند. همچنین کارگروهی و مهارت کار تیمی را ارتقا دهند. این‌ها در انجمن‌های علمی قابل توسعه است و برای دستیابی به دانشگاه کارآفرین، این رکن علمی باید مورد توجه قرار گیرد.

مقیمی در پایان اظهار امیدواری کرد: در جشنواره‌های بعدی شاهد ابتکارات جدیدتری باشیم و در سال‌های آینده شاهد این باشیم که انجمن‌های علمی به ویژه در دانشگاه تهران، در کلیه تصمیمات دانشگاه نقش اثربخش و کارآمدی داشته باشند.

وی افزود: ما نیز تلاش می‌کنیم در جهت ارتقای انجمن‌های علمی کارآمدسازی آنها قدم‌های موثری برداریم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: رییس دانشگاه تهران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: رییس دانشگاه تهران رییس دانشگاه تهران انجمن های علمی دانشگاه کارآفرین گروه های آموزشی داشته باشند دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش طب ایرانی با مشارکت فعالانه در همایش طب سنتی ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید مجید غضنفری گفت: طب سنتی ایرانی، مکتب طبی مستدل و مستند به منابع علمی و اصیل است که حکما و علمای بی شماری آن را پایه گذاری و دانشمندان بزرگی مانند ابن سینا و زکریای رازی ساماندهی کرده اند.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: آنچه که در منابع مستند قدیمی بیان شده است مربوط به زبان علمی روز همان دوران است و باید به زبان و گفتار علمی امروزی تبیین و ترجمه شود و این امر مستلزم همکاری‌های بین رشته‌ای متخصصان علاقمند مرتبط است.

مجید غضنفری گفت: از آنجایی که یکی از وظایف اصلی انجمن‌های علمی هر رشته ای، فراهم کردن زمینه‌های تبادل اطلاعات و تجربه های بین رشته‌ای متناسب با علم روز است و همچنین با توجه به برگزاری نشدن همایش  تخصصی، انجمن علمی طب سنتی ایران در دوره پنجم فعالیت خود، تصمیم به برگزاری نخستین همایش طب سنتی ایرانی کرد تا زمینه تجمیع و آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با مطالعات مرتبط با طب سنتی ایرانی را ایجاد کند و ضمن ایجاد تعامل با سایر رشته‌های تخصصی در هر رشته و موضوع در قالب مفاهیم طب ایرانی، زمینه انتشار آثار به روز و مستند  را  از مبانی طب ایرانی فراهم آورد.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: بر این اساس نخستین همایش طب سنتی ایرانی  نهم تا یازدهم خرداد ۱۴۰۳ در محل سالن همایش‌های بین المللی رازی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت
  • درخواست دانشجویان از مجلس درباره اصلاح ایرادات یک طرح
  • کبگانیان: علم با تصمیم‌گیری به نتیجه نمی‌رسد/ آسیب ۲۰ ساله به کشور با مهاجرت دانشجویان دکتری/ نقشه جامع علمی باید حکمرانی را اصلاح کند
  • کبگانیان: علم با تصمیم‌گیری به نتیجه نمی‌رسد/ آسیب ۲۰ ساله به کشور با مهاجرت دانشجویان دکتری/ نقشه جامع علمی کشور باید حکمرانی را در کشور اصلاح کند
  • کبگانیان: علم با تصمیم‌گیری به نتیجه نمی‌رسد/ آسیب ۲۰ ساله به کشور با مهاجرت دانشجویان دکتری/ نقشه جامع علمی کشور باید حکمرانی در کشور را اصلاح کند
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • بیانیه حمایت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در پی حملات موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی
  • بازدید از شرکت ایران خودرو برای دانشجویان رشته مکانیک و صنایع
  • گسترش طب ایرانی با مشارکت فعالانه در همایش طب سنتی ایرانی
  • ارائه خدمات علمی به مردم بهمئی توسط دانشجویان پیام نور